ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ ΑΠΘ: ΟΥΤΕ Η ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Γιώργος Τσιάκαλος Ομ. Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ

Κατά την πολύ σημαντική εσπερίδα της ΔΟΕ για τα εκπαιδευτικά θέματα της επικαιρότητας (Κυριακή 25-2-2024), ο Ομ. Καθηγητής του  Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Γιώργος Τσιάκαλος, τόνισε τον καθοριστικό ρόλο του Νηπιαγωγείου στην μετέπειτα αποφυγή της σχολικής αποτυχίας, ως τον κύριο μοχλό για την ανάσχεσή της, μέσα από το περιβάλλον ενγραμματισμού, εναριθμητισμού και απόκτησης αυτοπεποίθησης, του “μπορώ να τα καταφέρω” του παιδιού, από τα πρώτα του βήματα στο σχολείο.

Ο κ. Τσιάκαλος ανέφερε πολύ σημαντικά πράγματα για την περιβόητη “Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών”,  τονίζοντας ότι ούτε η Γερμανία, ούτε η Σουηδία, ούτε και αυτή η πρωτοπόρα στις διεθνείς μαθητικές εξετάσεις Pisa, έχουν Ατομική Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών και επομένως δεν λένε την αλήθεια, όσοι υποστηρίζουν ότι δήθεν υπάρχει παντού “Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών”, στην προσπάθειά τους να την επιβάλλουν στην Ελλάδα, ως την δήθεν “πανάκεια”, η οποία βρίσκεται αλλού. Στην ελευθερία των Εκπαιδευτικών και την μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίζει και να βοηθά ο Εκπαιδευτικός όλες τις ιδιαίτερες περιπτώσεις μαθητών, αλλά και οικογενειών.

Στην Φινλανδία, συνέχισε, υπάρχει μόνο μία εσωτερική Αξιολόγηση Μαθητών στα μαθηματικά, η οποία χρησιμοποιείται για την εκτίμηση του επιπέδου των μαθητών από την χώρα στον συγκεκριμένο πεδίο και ούτε καν δημοσιοποιείται. Και όταν σε μια περιοχή, καταγράφονται πολύ χαμηλές επιδόσεις, τότε ενημερώνονται τα εκεί σχολεία, ώστε να βοηθήσουν να παιδιά να ανέβουν επίπεδο. Έτσι απλά, λογικά και συνεργατικά. Χωρίς άγχος και επιβολή, που φέρνει, ως γνωστόν, αντίθετα αποτελέσματα.

Στην δε Γερμανία, αναφέροντας την εμπειρία της συζύγου του που δίδασκε και εξακολουθεί να διδάσκει, κανείς δεν μπαίνει στην τάξη, ούτε ο Διευθυντής του Σχολείου, περιβάλλοντας με εμπιστοσύνη τους Εκπαιδευτικούς, ώστε να αισθάνονται κυριολεκτικά  “βασιλιάδες” στις τάξεις τους, με αποτέλεσμα πολύ θετικότερα αποτελέσματα μάθησης και κλίματος τάξης!

 

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΕΝΔΡΟΠΟΤΑΜΟΥ

Χρήστος Τουρτούρας Αν. Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ

Ο Χρήστος Τουρτούρας, Αν. Καθηγητής του  Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ ., εκθείασε στην ίδια διαδικτυακή εκδήλωση, τον σπουδαίο ρόλο των Εκπαιδευτικών στα Δημοτικά Σχολεία του Δενδροποτάμου, όπου φοιτούν παιδιά Ρομά, ώστε χάρη στην ενίσχυση των Σχολείων αυτών και τον πολύ μεγάλο ρόλο που παίζει ο  Ιερέας του Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου, πατήρ Αθηναγόρας (δείτε εδώ περισσότερα), που αποτελεί πραγματικά κόσμημα για όλη την Θεσσαλονίκη, τα παιδιά πηγαίνουν Σχολείο, το βλέπουν θετικά και το αγαπούν, βγάζοντας το Δημοτικό, προχωρώντας αρκετά και στο Γυμνάσιο και Λύκειο πλέον, ενώ άρχισαν να μπαίνουν και στο Πανεπιστήμιο!

Οφείλουμε να επισημάνουμε εδώ, ότι αυτή η υπόμνηση είναι πολύ σημαντική, διότι δεν είναι μόνον οι Εκπαιδευτικοί που χτίζουν ψυχές. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός παιδιών, σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, βλέπουν θετικά το Σχολείο και χτίζουν από τα μικρά τους χρόνια ανθεκτικότητα και πίστη και επιμονή, χάρη στον ρόλο Ιερέων και Κατηχητικών Σχολείων, που δεν έχουν εκτιμηθεί, ούτε και τιμηθεί, όπως θα έπρεπε, από Πανεπιστήμια, Πολιτεία και Δήμους, για τον ρόλο τους στην θετική σχολική και  μετέπειτα οικογενειακή και πολιτειακή επιτυχία των παιδιών, σε όλη τους την ζωή.

 

ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΦΙΝΛΑΝΔΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Σχ

Επίσης, ο κ. Τουρτούρας, καυτηρίασε τις άκριτες συγχωνεύσεις Σχολείων στην Ελλάδα, με το κλείσιμο μικρών για την δημιουργία Σχολείων “μαμούθ”, αναφέροντας ότι τελικά, το κύριο εκπαιδευτικό πλεονέκτημα της Φινλανδίας, είναι η λειτουργία μικρών Σχολείων! Αφού το 2010, το 25% των Σχολείων είχαν λιγότερους από 50 μαθητές και μόνο το 6% είχαν 500 ή περισσότερους. Θεωρείται μια χώρα με μικρά Σχολεία. Με 9χρονη υποχρεωτική Εκπαίδευση και μειωμένο ωράριο. Πράγματι, οι μαθητές έχουν μόνον 4 ώρες την ημέρα μάθημα, με 15λεπτα διαλείμματα. Και αντίστοιχο ωράριο Εκπαιδευτικών. Ώστε κανείς να μην κουράζεται, να διατηρεί συνεχώς όρεξη και δυνάμεις και να αντλεί τελικά ευχαρίστηση από το σύντομο, φιλικό, περιεκτικό και ποιοτικό Σχολείο.

Η Φινλανδία, συνέχισε, δεν έχει Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών, καθώς οι ίδιοι έλεγαν ότι η Αξιολόγηση θα σηματοδοτούσε δυσπιστία απέναντι στους Εκπαιδευτικούς, θα υπονόμευε το θετικό Σχολικό Κλίμα και την απαραίτητη Παιδαγωγική Ελευθερία! Όλα αυτά, δηλαδή, προσθέτουμε, τα θεμελιώδη, που καθιέρωσε αιωνίως η Ελληνική Παιδεία, εκτοξεύοντας τα παιδιά της σε όλους τους τομείς και σε τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο πρωταγωνιστικό ρόλο!

Είναι, κατέληξε ο κ. Καθηγητής, το Φινλανδικό παράδοξο: λιγότερη ύλη, λιγότερες εξετάσεις, μεγαλύτερα αποτελέσματα!

Και ύστερα, κάποιοι, θέλουν να μοιάσουμε την Φινλανδία στα αποτελέσματα Pisa, κάνοντας τα τελείως αντίθετα, ώστε, πράγματι, τα αποτελέσματα για τους Έλληνες μαθητές να είναι κάθε χρόνο και χειρότερα (δείτε εδώ σχετικά)…

Ολόκληρη η Εκδήλωση της ΔΟΕ στο βίντεο.

Κ.Κ.