Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής -ΙΕΠ η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο Νηπιαγωγείο αξιοποιώντας μεθόδους διερευνητικής – ανακαλυπτικής μάθησης. Στόχος τους είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου προγράμματος με δομή Ανοικτών, Ζωντανών Προγραμμάτων Σπουδών και Διαδικασιών. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων απευθύνονται στη γενική κουλτούρα του ατόμου και της σχολικής κοινότητας και επεξεργάζονται τα θέματα της ίδιας της ζωής.
Οι Θεματικοί Κύκλοι που θα αξιοποιηθούν προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης:
Ζω καλύτερα – Ευ Ζην
Φροντίζω το Περιβάλλον
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Κύκλοι Δεξιοτήτων που επιδιώκεται να αναπτυχθούν μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων:
Α) Κύκλος των δεξιοτήτων μάθησης Κριτική σκέψη– Επικοινωνία– Συνεργασία–Δημιουργικότητα-4Cs
Β) Κύκλος των δεξιοτήτων ζωής Αυτομέριμνα– Κοινωνικές Δεξιότητες- Ενσυναίσθηση και ευαισθησία Προσαρμοστικότητα– Ανθεκτικότητα– Υπευθυνότητα– Πρωτοβουλία– Οργανωτική ικανότητα– Προγραμματισμός– Παραγωγικότητα
Γ) Κύκλος των δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της Επιστήμης: Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης Πληροφορικός και Ψηφιακός γραμματισμός Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
Δ) Κύκλος των δεξιοτήτων του νου Στρατηγική σκέψη– Επίλυση προβλημάτων Μελέτη περιπτώσεων (case studies) Κατασκευές– Πλάγια σκέψη
Εφαρμογή του Προγράμματος:
Η εκπόνηση του σχεδίου δράσης του σχολείου στα εργαστήρια δεξιοτήτων περιλαμβάνει την υλοποίηση προγραμμάτων και από τους τέσσερις (4) Θεματικούς Κύκλους διάρκειας 5-7 εβδομάδων ο καθένας. Κάθε ενότητα θα ολοκληρώνεται σε 5 ως 7 εργαστήρια και κάθε εργαστήριο θα πραγματοποιείται σε 2 ως 3 διδακτικές ώρες.
Ένταξη των εργαστηρίων στο καθημερινό Ωρολόγιο Πρόγραμμα:
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία στις Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου.
Φέτος ο Σύλλογος διδασκόντων για το σχολικό έτος 2023-2024 επέλεξε τα παρακάτω ανά θεματικό κύκλο προγράμματα από την βιβλιοθήκη του ΙΕΠ:
1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα-Ευ ζην
Θεματική ενότητα « Υγεία:Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια »
Τίτλος : «Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής»
2ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Θέμα «Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα»
Τίτλος: «Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο»
3ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον
Θέμα «Οικολογία- Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά»
Τίτλος: «Οι Νερο…εξερευνητές! η σημασία της σωστής διαχείρισης νερού»
4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –
Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Θέμα: STE(A)Μ-Ρομποτική
Τίτλος: «Μικροί Μετεωρολόγοι»
Συνεργασία με γονείς / κηδεμόνες
Για την επίτευξη των στόχων των προγραμμάτων Δεξιοτήτων αλλά και γενικά του συνολικού προγράμματος του νηπιαγωγείου, η συνεχής ενημέρωση, η συνεργασία και η υποστήριξη των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών μας είναι απόλυτα απαραίτητη μιας και η βασική φιλοσοφία των προγραμμάτων αυτών είναι η διάχυση των δεξιοτήτων ζωής και στους ενήλικες μέσω της ενεργής εμπλοκής τους στις εκπαιδευτικές δράσεις, όποτε και όταν είναι απαραίτητο.