Εσωτερική αξιολόγηση

Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας
(έτος αναφοράς: 2020-2021)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Το Νηπιαγωγείο Τερψιθέας βρίσκεται σε μια κατά βάση αγροτική περιοχή, στο κέντρο του
οικισμού, ο οποίος ανήκει διοικητικά στο Δήμου Λαρισαίων. Οι κάτοικοι της ασχολούνται
με την γεωργία και την κτηνοτροφία αλλά και με διάφορα άλλα επαγγέλματα, εξαιτίας της
κοντινής απόστασης του οικισμού με την πόλη της Λάρισας. Κατά το σχολικό έτος 2020-
2021 υπηρέτησαν στο Νηπιαγωγείο τρεις μόνιμες εκπαιδευτικοί (δύο με σχέση απόσπασης
και η Προϊσταμένη με οργανική θέση).
Φοίτησαν 27 μαθητές-18 αγόρια και 9 κορίτσια . Από το συνολικό αριθμό των μαθητών οι
16 ήταν νήπια και οι 11 προνήπια. Η μετακίνηση ενός μαθητή από αυτούς γινόταν με ταξί
από όμορο χωριό στο οποίο δεν λειτουργεί νηπιαγωγείο.
Στεγάζεται στο ανακατασκευασμένο κτίριο 600 τ.μ. του παλαιού δημοτικού σχολείου , με
τρεις αίθουσες διδασκαλίας, μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και εκδηλώσεων ένα χώρο
εστίασης, χώρο χαλάρωσης για το ολοήμερο και τουαλέτες . Διαθέτει μεγάλο αύλειο
χώρο επιφάνειας 2.490,00 τ.μ. περίπου, όπου οι μαθητές/τριες χαίρονται το παιχνίδι την
ώρα του διαλείμματος. Στην αυλή κατασκευάστηκε ξύλινο υπόστεγο με κεραμοσκεπή για
τις αθλητικές δραστηριότητες των παιδιών, ένα θεατράκι με χαμηλές κερκίδες για τις
σχολικές εκδηλώσεις και ξύλινη παιδική χαρά.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση (Αξιολόγηση: 4)
Το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Τερψιθέας είναι ένα σχολείο που εργάζεται για να
εξασφαλίσει την ομαλή κοινωνικοποίηση των μαθητών και την αλληλεπίδραση μεταξύ
τους, την απόκτηση δεξιοτήτων , την ανάπτυξη προφορικού λόγου, την ικανότητα
προσαρμογής στο περιβάλλον. Στόχος είναι τα παιδιά να αποκτήσουν τα απαραίτητα
εφόδια, γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις , ώστε να μπορέσουν να ζήσουν δημιουργικά
και ευτυχισμένα στον κόσμο λαμβάνοντας υπόψη την ατομικότητα κάθε παιδιού, τα
ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του, τις κοινωνικές αξίες και τα προϊόντα του πολιτισμού μας
,όπως επίσης και τις προσδοκίες των γονέων τους.
Η περσινή χρονιά υπήρξε ιδιαίτερη. Η διά ζώσης διδασκαλία πραγματοποιήθηκε μόλις
λίγους μήνες. Το σχολείο προσαρμόστηκε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση πολύ γρήγορα,
έχοντας και την εμπειρία της εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης από το Μάρτιο του
2020 με πρωτοβουλία και ίδια μέσα των εκπαιδευτικών. Επιτεύχθηκε η εγγραφή όλων των
μαθητών στο ΠΣ, ώστε να έχουν πρόσβαση στις πλατφόμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
Επίσης οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν για τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της σύγχρονης
και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, για τη χρήση του webex, την eclass και την e-me κυρίως
με δικούς τους τρόπους και μέσα (αναζήτηση πληροφοριών, ανταλλαγή απόψεων, ιδεών,
εκπαιδευτικού υλικού… στα εκπαιδευτικά forums) Το Νοέμβριο του 2020 το σχολείο
εφάρμοσε αυτή την καινοτόμα διδακτική πρακτική, κυρίως στη σύγχρονη διδασκαλία . Οι
δυσκολίες που είχαν αν αντιμετωπίσουν τόσο οι γονείς , όσο και οι εκπαιδευτικοί , υπήρξαν
πολλές. (Έλλειψη κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων, ειδικά σε πολύτεκνες οικογένειες,
χαμηλή ταχύτητα internet και προβλήματα σύνδεσης…).
Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της
εξαε και ανέπτυξαν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, με τη χρήση εργαλείων του webex Τα
ίδια τα μέσα επέτρεψαν τη χρήση εργαλείων που υποστήριξαν τη διαφοροποιημένη
μάθηση (χρήση βίντεο, μουσικής, εικόνας, quizz, παιχνιδιών), κάτι που φάνηκε ενδιαφέρον
στους μαθητές. Καθημερινά ήταν ολοφάνερη η επιθυμία των παιδιών να ιδωθούν, να
επικοινωνήσουν και να αλληλοεπιδράσουν μεταξύ τους έστω και με αυτόν τον τρόπο. Οι
εκπαιδευτικοί προσπάθησαν να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών με όσο
πιο ελκυστικό τρόπο μπορούσαν.
Κατά τη διάρκεια της δια ζώσης εκπαίδευσης τηρήθηκαν υποδειγματικά τα υγειονομικά
μέτρα προστασίας κατά τη διάρκεια των οργανωμένων και ελεύθερων δραστηριοτήτων, με
ελάχιστη συναισθηματική επιβάρυνση στην ψυχολογία των παιδιών , κυρίως λόγω της
αξιοποίησης του σχολικού κτιρίου ( δύο είσοδοι, μεγάλος αύλειος χώρος, μεγάλες
αεριζόμενες αίθουσες) του «καλού» αριθμού μαθητών ανά τμήμα (14) αλλά και της
μεγάλης ανάγκης των παιδιών για προσωπική επαφή με τους συμμαθητές τους και τις
εκπαιδευτικούς.
Τα εκπαιδευτικά μέσα, τόσο κατά την διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, όσο και κατά τη
διάρκεια της δια ζώσης λειτουργίας του σχολείου, αξιοποιήθηκαν με τον καλύτερο δυνατό
τρόπο και από τους εκπαιδευτικούς και από τους μαθητές με την συνδρομή των γονέων
τους, με αποτέλεσμα τα νήπιά μας να έχουν μια ομαλή μετάβαση και άριστη σχολική
ετοιμότητα στην πρώτη Δημοτικού, μετά από ενημέρωση της δασκάλας τους.
Σχολική διαρροή – φοίτηση (Αξιολόγηση: 4)
Γενικά η φοίτηση των μαθητών στο σχολείο ήταν αρκετά συνεπής. Αυτό επιτεύχθηκε με τη
βοήθεια- παρουσία των γονέων δίπλα στα παιδιά. Κλήθηκαν χρησιμοποιώντας τις νέες
τεχνολογίες να «εισέλθουν» στην τάξη και να συμμετέχουν με τα παιδιά τους στην
εκπαιδευτική διαδικασία. Παρόλη την προσπάθεια που καταβλήθηκε, υπήρξαν
μεμονωμένες περιπτώσεις μαθητών που λόγω εργασίας των γονέων δεν συμμετείχαν
ικανοποιητικά στην τηλεκπαίδευση.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών (Αξιολόγηση: 3)
Το Νηπιαγωγείο είναι ο χώρος όπου το παιδί αναπτύσσει την αυτοεκτίμησή του.
Αλληλοεπιδρώντας με τους συνομηλίκους του μαθαίνει να συνεργάζεται. Ταυτόχρονα
συνειδητοποιεί τη μοναδικότητά του, εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους τις
όποιες μαθαίνει να τις σέβεται.
Οι σχέσεις των μαθητών/τριων την περσινή χρόνια υπήρξαν πολύ καλές στο βαθμό που οι
συνθήκες της πανδημίας το επέτρεψαν. Κατά την επιστροφή τους στο φυσικό περιβάλλον
του Νηπιαγωγείου χαίρονταν να βρίσκονται και να παίζουν με τους συμμαθητές τους.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών (Αξιολόγηση: 4)
Οι σχέσεις μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών υπήρξαν πολύ καλές. Οι εκπαιδευτικοί
προσπάθησαν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε μέσα σε ένα ασφαλές,
φιλικό και πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον να εξασφαλίσουν κίνητρα και προϋποθέσεις
μάθησης για όλα τα παιδιά, τόσο στη διά ζώσης όσο και στην εξ΄αποστάσεως διδασκαλία.
Έτσι τα παιδιά συμμετείχαν με χαρά στις καθημερινές δραστηριότητες του προγράμματος
έχοντας τους εκπαιδευτικούς δίπλα τους ως βοηθούς, συνεργάτες, διαμεσολαβητές
προσπαθώντας να διευκολύνουν τη μαθησιακή διαδικασία.
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας (Αξιολόγηση: 4)
Οι σχέσεις σχολείου οικογένειας υπήρξαν πολύ ικανοποιητικές. Τον Οκτώβριο
διοργανώθηκε ενημέρωση γονέων για το πλαίσιο λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Κατά τη
διάρκεια της πανδημίας χρησιμοποιήθηκε το email του σχολείου και το τηλέφωνο για τη
συνεργασία σχολείου – οικογένειας. Η συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων ήταν εξαιρετική,
καθώς στήριξε με κάθε τρόπο το έργο του σχολείου στο πλαίσιο ενός κλίματος
εμπιστοσύνης.
Θετικά σημεία
Η καλή επικοινωνία με τους γονείς, η παρουσία της Προϊσταμένης που υπηρετεί στο
σχολείο αρκετά χρόνια και γνωρίζει τις ιδιαιτερότητές του, το καλό σχολικό κλίμα, οι
ήρεμες σχέσεις εκπαιδευτικών μαθητών, η συχνή και ικανοποιητική επικοινωνία με τους
μαθητές αποτέλεσαν τα δυνατά σημεία του σχολείου.
Σημεία προς βελτίωση
Μπορεί να βελτιωθεί και να εκσυγχρονιστεί η υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου, ώστε να
βελτιωθεί και η χρήση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία.Για το σκοπό αυτό θα ήταν
χρήσιμο να αποκτήσουν οι αίθουσες διδασκαλίας γωνιές υπολογιστή για τα παιδιά και δια
δραστικούς πίνακες ώστε να να γίνει πιο ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική η διδασκαλία.
Μπορεί να δοθεί έμφαση στην διαμόρφωση του αύλειου χώρου που ένα μεγάλο μέρος
του είναι ανεκμετάλλευτο. Αυτό θα συνέβαλλε στη περαιτέρω βελτίωση των σχέσεων των
μαθητών μεταξύ τους , ώστε ν΄αλληλεπιδρούν σε ένα ευχάριστο ,ελκυστικό , φιλικό και
ακίνδυνο εξωτερικό περιβάλλον .Παράλληλα θα επιτευχθεί και η επέκταση δομημένων
μαθησιακών δραστηριοτήτων .
Διοικητική λειτουργία
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας (Αξιολόγηση: 4)
Κατά την περσινή χρονιά πρωταρχικός στόχος ήταν να λειτουργήσει ομαλά και
εποικοδομητικά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, συμπεριλαμβάνοντας όλους τους
εμπλεκόμενους. Κατά τη δια ζώσης διδασκαλία, έμφαση δόθηκε στην εκπαίδευση των
μαθητών/τριών στην τήρηση των μέτρων πρόληψης κατά του κορονοϊού και στην
ετοιμότητα του σχολείου για πιθανό σεισμό.
Όσον αφορά τη διαχείριση των οικονομικών πόρων, επειδή τα χρήματα τα διαχειρίζεται η
Διευθύντρια του Δημοτικού σχολείου Τερψιθέας υπάρχει άριστη συνεργασία. Η κατανομή
των πόρων γίνεται σύμφωνα με τις ανάγκες του σχολείου, όπως ιεραρχούνται από κοινού
κάθε έτος, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων.
Ιδιαίτερη μέριμνα υπήρχε για την προστασία και τη βελτίωση του σχολικού χώρου . Για το
λόγο αυτό ζητήθηκε και υλοποιήθηκε από τη Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης Λάρισας
1.ανύψωση της περίφραξης του αύλειου χώρου, λόγω των καταστροφών και, επικίνδυνων
για τα νήπια, συμπεριφορών εξωσχολικών ατόμων και ομάδων.
2.βάψιμο του διαδρόμου του σχολικού κτιρίου, λόγω των φθορών που υπέστη κατά τη
σχολική διαδικασία.
Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό της υλικοτεχνικής υποδομής του σχολείου μετά από
αίτημα της Προϊσταμένης , είτε στη σχολική επιτροπή, είτε στο Σύλλογο Γονέων Δημοτικού
Σχολείου και Νηπιαγωγείου Τερψιθέας, είτε στο Υπουργείο μέσω της πλατφόρμας
ψηφιακής αναβάθμισης, είτε στον οργανισμό ΚΤΥΠ, είτε στο Ίδρυμα Βασιλείου Μελά,
εξοπλίστηκε το σχολείο με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και μία τηλεόραση ανά αίθουσα,
έναν προτζέκτορα σταθερό στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και έναν ελεύθερο,
τραπεζάκια και καρέκλες εργασίας, έπιπλο-γραφείο εκπαιδευτικού, παιδαγωγικό υλικό.
Ως προς την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, αξιοποιούνται οι δεξιότητες και οι
εμπειρίες των εκπαιδευτικών και η διεύθυνση υποστηρίζει την ανάπτυξη πρωτοβουλιών
σχετικά με δραστηριότητες εντός και εκτός τάξης.
Σχολείο και κοινότητα (Αξιολόγηση: 3)
Το σχολείο, κατά τη διάρκεια της καραντίνας αλλά κατά τη διάρκεια της δια ζώσης
εκπαίδευσης, περιορίστηκε πολύ σε σχέση με τη συνεργασία με φορείς, λόγω των μέτρων
προστασίας από τον κορονοϊό.
Θετικά σημεία
Θετικό σημείο είναι η ανοιχτή επικοινωνία μεταξύ όλων των μελών της σχολικής
κοινότητας, η έκφραση των απόψεων και προτάσεων εκπαιδευτικών/μαθητών/γονέων για
τη βελτίωση της λειτουργίας του σχολείου, καθώς και η αξιοποίηση/υλοποίησή τους, στο
μέτρο του δυνατού, από τη διεύθυνση του σχολείου.
Σημεία προς βελτίωση
Αύξηση της εξωστρέφειας του σχολείου και διάχυση των δράσεών του στην τοπική και
ευρύτερη κοινότητα.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις (Αξιολόγηση: 3)
Οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν κυρίως σε επιμορφωτικές δράσεις που υλοποιήθηκαν από τη
Συντονιστρια Εκπαιδευτικού Έργου, για την επικαιροποίηση των γνώσεων στο πρόγραμμα
του Νηπιαγωγείου. Κατά τη διάρκεια της εξαε οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στην
επιμόρφωση του ΙΕΠ για τη χρήση της webex , της e-me και eclass . Επίσης
παρακολούθησαν ημερίδες on line για την τηλεκπαίδευση.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα (Αξιολόγηση: )
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας δεν συμμετείχαν σε προγράμματα κατά την περσινή
σχολική χρονιά.
Θετικά σημεία
Θετικό σημείο υπήρξε η άμεση ανταπόκριση των εκπαιδευτικών σε συνθήκες κρίσης, όπως
η πανδημία και η παρατεταμένη καραντίνα, το ενδιαφέρον τους για την κάλυψη των
μαθησιακών αναγκών των μαθητών κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης και η
προσπάθεια που καταβλήθηκε για την απόκτηση γνώσεων σε σχέση με τις Νέες
Τεχνολογίες.
Σημεία προς βελτίωση
Συνειδητοποίηση των αυξημένων αναγκών επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών
σε σχέση με τον επαγγελματικό τους ρόλο, λόγω των αλλαγών που συντελούνται στην
εκπαίδευση καθώς και του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης.
Η συμμετοχή σε Εθνικά προγράμματα για τον εμπλουτισμό και το σχεδιασμό των
εκπαιδευτικών προγραμμάτων.