ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
- Υποθεματική ΥΓΕΙΑ: Διατροφή και Άσκηση
Τίτλος θέματος:
Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό» αποτελεί μία εισαγωγή των μαθητών/τριών στις σωστές διατροφικές συνήθειες και στη σημασία της άσκησης για την υγεία τους, υπό το πρίσμα των δεξιοτήτων μάθησης “4C” (επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη δημιουργικότητα).
Στο e-mail του σχολείου ήρθε ένα μήνυμα από το ντετέκτιβ Βανς, ο οποίος ζητάει τη βοήθεια των παιδιών στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Για να τον βοηθήσουν θα γίνουν ντετέκτιβ και θα αναζητήσουν στοιχεία.
Οι μαθητές περπάτησαν σαν ντετέκτιβ, εξασκήθηκαν στην αποκρυπτογράφηση στοιχείων, πρότειναν λύσεις στο πρόβλημα του ντετέκτιβ Βανς κι έτσι δημιούργησαν τον αρχικό εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες και τις γνώσεις τους για τη διατροφή και την άσκηση και ζωγράφισαν τις τροφές που τρώνε αυτοί το μεσημέρι.
Ο Ντεντέκτιβ Βανς στέλνει τον πρώτο γρίφο σε φάκελο
1ος γρίφος: «Ψάξτε για μια πυραμίδα που δεν αφορά τη διατροφή, αλλά είναι εξίσου σημαντική. Ποια είναι;»
Οι μικροί ντετέκτιβ χωρίζονται σε ομάδες και συνεργάζονται ώστε να δημιουργήσουν την πυραμίδα της φυσικής δραστηριότητας, δημιουργούν μια αφίσα με τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ της φυσικής δραστηριότητας και στην ολομέλεια της τάξης αποδελτιώνουμε το φύλλο εργασίας της φυσικής δραστηριότητας που συμπλήρωσαν οι γονείς στο σπίτι, ακολουθεί αναστοχασμός σχετικά με τις συνήθειες που θα πρέπει να μεταβληθούν για να αυξηθεί η φυσική τους δραστηριότητα και να μειωθεί η καθιστική ζωή. Λαμβάνουν το πρώτο γράμμα το Υ για την επίλυση του πρώτου γρίφου και το επικολλούν σε σχετικό φύλλο εργασίας.
Ο Ντεντέκτιβ Βανς στέλνει τον δεύτερο γρίφο σε φάκελο
2ος γρίφος: «Αναζητήστε σε τι χρησιμεύει η άσκηση, ποια τα οφέλη της και καταγράψτε τα»
Παίρνουν συνέντευξη από την γυμνάστρια του δημοτικού σχολείου σχετικά με τα οφέλη της άσκησης και με όλα αυτά που έμαθαν δημιουργούν ένα ψηφιακό βιβλίο με τα οφέλη της άσκησης για τον άνθρωπο. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα αντικείμενο (ένα μαντήλι, ένα πλαστικό μπουκάλι, μια κορδέλα) και συζητά με ποιο τρόπο μπορεί να αξιοποιηθεί το αντικείμενο αυτό σε κινητικό παιχνίδι. Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια το κινητικό παιχνίδι που σκέφτηκε. Λαμβάνουν το δεύτερο γράμμα, το Γ για την επίλυση του δεύτερου γρίφου και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας.
https://read.bookcreator.com/QaUvg3xCYJZpKaktGcqgdOkUXL72/oomxvAjHQ3mQLhwatDWfRA
Ο Ντεντέκτιβ Βανς στέλνει τον τρίτο γρίφο σε φάκελο
3ος γρίφος: «Είναι ψηλή, έχει πολλές χρωματιστές ομάδες και δε βρίσκεται στην Αίγυπτο αλλά στη διατροφή. Τι είναι;»
Τα νήπια αναζητούν πληροφορίες για την πυραμίδα της διατροφής παρακολουθώντας σχετικό βίντεο στον υπολογιστή και συνθέτουν την δική τους πυραμίδα, διατροφολόγος επισκέπτεται το νηπιαγωγείο μας και ενημερώνει τα παιδιά για τη σωστή διατροφή, αποδελτιώνουμε στην ολομέλεια της τάξης το φύλλο εργασίας των διατροφικών μας συνηθειών που συμπλήρωσαν οι γονείς στο σπίτι και το συγκρίνουμε με την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής. Λαμβάνουν το τρίτο γράμμα, το Ε, για την επίλυση του τρίτου γρίφου και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας.
Ο Ντεντέκτιβ Βανς στέλνει με μήνυμα τον τέταρτο γρίφο:
4ος γρίφος: «Τώρα που έμαθες πολλά για τη διατροφή, ψάξε στο δεύτερο επίπεδο στην πυραμίδα μεσογειακής διατροφής, φτιάξε ένα κολατσιό εποχής χρωματιστό πολύ και στείλε μας τη συνταγή».
Τα παιδιά ανακαλύπτουν τα φρούτα και τα λαχανικά κάθε εποχής μέσα από τους πίνακες του Giuseppe Arcimboldo, φτιάχνουμε φρουτοσαλάτα, καταγράφουμε τη συνταγή και τη στέλνουμε στον ντετέκτιβ Βανς . Λαμβάνουν το τέταρτο γράμμα, το Ι, για την επίλυση του τέταρτου γρίφου και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας.
Ο ντετέκτιβ Βανς στέλνει τον 5ο γρίφο : «Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται μόνο με γλυκά, χάμπουργκερ, τηγανιτές πατάτες, αναψυκτικά και δε γυμνάζονται; Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται μόνο με φρούτα και λαχανικά; Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται με γλυκά, χάμπουργκερ, αναψυκτικά και κάνουν ποδήλατο καθημερινά; Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται υγιεινά (γάλα, κρέας, σαλάτα, ψωμί κ.λπ.) και κάνουν και ποδήλατο καθημερινά; Απάντηση θα βρεις στη διεύθυνση https://phet.colorado.edu/el/simulation/eating-and-exercise»
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διερευνήσει ένα σενάριο με βάση σχετικό φύλλο εργασίας στην προσομοίωση του phet του Colorado, δημιουργείται ο τελικός εννοιολογικός χάρτης με τις γνώσεις που απέκτησαν τα παιδιά μέσα από τις δραστηριότητες των εργαστηρίων και γίνεται σύγκριση με τον αρχικό. Τέλος οι μαθητές αξιοποιούν τις νέες γνώσεις που απέκτησαν και κατασκευάζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Λαμβάνουν το πέμπτο γράμμα, το Α, για την επίλυση του πέμπτου γρίφου και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας.
Τέλος γίνεται η απονομή του διπλώματος ντετέκτιβ διατροφής και άσκησης στα παιδιά και όλοι στοχάζονται ως προς τη συμπλήρωση της λέξης ΥΓΕΙΑ!