Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στα παιδία, πραγματοποιούνται στο σχολείο μας διάφορες δράσεις.
Αρχικά, μαζί με τα παιδιά αναδιαμορφώσαμε τη γωνιά της βιβλιοθήκης. Τα παιδιά έγραψαν πως νιώθουν όταν διαβάζουν ένα βιβλίο και με τις απαντήσεις τους διακοσμήσαμε τη βιβλιοθήκη μας. Τοποθετήσαμε αφρώδες χαλάκι και φτιάξαμε μια σκεπή με γράμματα. Συζητήσαμε για τους κανόνες της βιβλιοθήκης και συμφωνήσαμε να διαλέγουμε μαζί τα βιβλία που θα τοποθετούμε στη βιβλιοθήκη μας.
Παίξαμε με τα βιβλία! Τα παιδιά με την μουσική χόρευαν ελεύθερα στο χώρο. Μόλις σταματούσε η μουσική έπρεπε να βρουν τον τίτλο, τον συγγραφέα, να ανοίξουν το βιβλίο σε μια τυχαία σελίδα και να την περιγράψουν.
Ξεκινήσαμε και τις βιβλιοπαρουσιάσεις μας. Κάθε βδομάδα ένα παιδί ορίζεται ως βιβλιοπαρουσιαστής, φέρνει στο σχολείο το αγαπημένο του βιβλίο από το σπίτι και το παρουσιάζει στην ομάδα!
Οι βιβλιοπαρουσιαστές μας..
Γίναμε συγγραφείς και εικονογράφοι!!
Δημιουργήσαμε τη δική μας ιστορία, με τη βοήθεια ζαριών φαντασίας.
Κάθε παιδί έρχινε τα ζάρια και με βάση τις εικόνες έπρεπε να φτιάξει μια ιστορία. Το επόμενο παιδί, ανάλογα με τα ζάρια που έτυχε, έπρεπε να συνεχίσει την ιστορία.
Δημιουργήσαμε ιστορία βασισμένη σε πίνακες ζωγραφικής, με θέμα τα ζώα.
Παρατηρήσαμε τους πίνακες, τους περιγράψαμε κι έπειτα από συζήτηση, η κάθε ομάδα επέλεξε έναν πίνακα. Τα μέλη της ομάδας συζήτησαν για τον πίνακα και τον περιέγραψαν στα παιδιά της άλλης ομάδας. Στο τέλος, όλοι μαζί ,επιλέξαμε τον αγαπημένο μας πίνακα και δημιουργήσαμε τη δική μας ιστορία.
Δημιουργήσαμε ιστορίες με τη βοήθεια καρτο-εικόνων.
Σε πρώτο στάδιο επιλέξαμε όλοι μαζί κάρτες με εικόνες που αρέσουν στα παιδιά. Στην συνέχεια με βάση τις κάρτες αυτές δημιουργήσαμε ένα παραμύθι. Κάθε παιδί που επέλεγε μία κάρτα έπρεπε να συνεχίσει την ιστορία από τον προηγούμενο αφηγητή. Τα παιδιά έπρεπε να ακολουθήσουν την βασική ρουτίνα σκέψης για την δημιουργία ενός παραμυθιού με αρχή, μέση και τέλος. Έτσι, οι κάρτες τοποθετήθηκαν με χρονική ακολουθία (πριν και μετά) και σχηματίστηκε το παραμύθι μας. Στην συνέχεια, θελήσαμε να δώσουμε μορφή στο παραμύθι μας και να το δημιουργήσουμε. Για το σκοπό αυτό, συζητήθηκε ομαδικά το βασικό νόημα του παραμυθιού και με βάση αυτό δημιουργήσαμε το εξώφυλλο και το τίτλο του («Το Λιοντάρι στο Βασίλειο»). Σε τελευταίο στάδιο είχαμε να δημιουργήσουμε και σκηνές από το παραμύθι με την δικιά μας μοναδική φαντασία!
2 Απριλίου Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
“Οι ιστορίες ταξιδεύουν πάνω σε φτερά, λαχταρώντας ν’ ακούσουν το χαρούμενο χτύπο της καρδιάς σας.
Είμαι μια ιστορία που ταξιδεύει.
Πετάω παντού.” Eido Kadono
Κάθε χρόνο, 2 Απριλίου, που είναι η ημέρα γέννησης του μεγάλου Δανού παραμυθά, Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805), γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, που καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα.
Κάθε χρόνο ένα διαφορετικό τμήμα του IBBY ετοιμάζει μια αφίσα κι ένα μήνυμα, που διανέμονται σε όλο το κόσμο. Για το 2024 το μήνυμα και η αφίσα δημιουργήθηκαν από το IBBY της Ιαπωνίας. Το μήνυμα γράφτηκε από τη συγγραφέα Eiko Kadono και η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από τη συγγραφέα και εικονογράφο Nana Furiya.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, διαβάσαμε το βιβλίο “Αν ήμουν βιβλίο” του Πορτογάλου συγγραφέα Ζοζέ Χόρχε Λετρία. Στο βιβλίο παρουσιάζονται όλες οι χαρές της ανάγνωσης και οι απολαύσεις που μπορεί να νιώσει κάποιος διαβάζοντας.
Έπειτα σκεφτήκαμε τι θα ήμασταν εμείς αν ήμασταν βιβλία… και δημιουργήσαμε τους δικούς μας σελιδοδείκτες!
Επισκεφθήκαμε τη Δημόσια “Ρουμάνειο” Βιβλιοθήκη Μολάων.
Παραμυθοσαλάτες.
Δανειστήκαμε τους ήρωες των βιβλίων από τις βιβλιοπαρουσιάσεις μας και δημιουργήσαμε τη δική μας παραμυθοσαλάτα. Το κάθε παιδί εικονογράφησε τον ήρωα του και στη συνέχεια όλοι μαζί, τους τοποθετήσαμε στην ιστορία και φτιάξαμε το δικό μας μεγάλο παραμύθι. Κάναμε ψηφοφορία για τον τίτλο που θα του δώσουμε και αποφασίσαμε το “Περιπέτεια στο δάσος”.
Παίζοντας με τις ρόδες της ποίησης δημιουργήσαμε τα πρώτα μας Χαϊκού.
Οι ρόδες της ποίησης είναι από το ηλεκτρονικό περιοδικό για το Βιβλίο και την ανάγνωση bookbook.gr.
Η ιαπωνική ποιητική φόρμα του Χαϊκού (αστείος στίχος) αποτελεί τη συντομότερη μορφή ποιήματος παγκοσμίως. Αρχικά, το Χαϊκού περιέγραφε εικόνες της φύσης και έδινε στοιχεία για την εποχή του χρόνου. Έπειτα, η θεματολογία του διευρύνθηκε κι απέκτησε πιο ελαστική φόρμα.
Κάθε παιδί επέλεγε από τις ρόδες της ποίησης τρεις λέξεις (ένα ρήμα, ένα ουσιαστικό και ένα επίθετο) και συνέθεται το δικό του ατομικό Χαϊκού. Όποιος χρειαζόταν βοήθεια, οι συμμαθητές του τον βοηθούσαν στη σύνθεση του Χαϊκού. Στη συνέχεια το κάθε παιδί εικονογράφησε μόνο του, το δικό του ποίημα.
Παραδοσιακά, ένα Χαϊκού πρέπει να διαρκεί και να διαβάζεται όσο κρατάει μια αναπνοή.
Ένας από τους Έλληνες ποιητές που ασχολήθηκαν με τα Χαϊκού είναι ο Γιώργος Σεφέρης.
Θαυμάστε τα Χαϊκού των παιδιών μας!
Φτιάξαμε τα δικά μας Limericks (ληρολογήματα).
Τα ληρολογήματα είναι μικρά ποιήματα, με χαρακτηριστική δομή 5 στίχων κι ομοιοκαταληξία μορφής αα-ββ-α. Διηγούνται μια σύντομη ιστορία, συνήθως χωρίς νόημα κι έτσι καταλήγουν να μοιάζουν με μικρά ανέκδοτα.
Ο Γιώργος Σεφέρης έγραψε εξαιρετικά limericks στο βιβλίο του “Ποιήματα με ζωγραφίες σε μικρά παιδιά”.
Κι εμείς με χαρά παρουσιάζουμε τα δικά μας ληρολογήματα.
Παρουσίαση βιβλίου από συγγραφέα.
Η συγγραφέας και μουσικός κα Σοφία Ψιλοπούλου, μας παρουσίασε διαδικτυακά το βιβλίο της “Τρέξτε, χαμός! Χάθηκε το κλειδί του Σολ” και με μεγάλη χαρά παραχώρησε συνέντευξη στα παιδιά.
Μετά την παρουσίαση, χάθηκε το κλειδί του Σολ της τάξης μας. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, προσπάθησαν να το βρουν και να το τοποθετήσουν στο αυτοσχέδιο πεντάγραμμό μας. Στη συνέχεια, συμπλήρωσαν τις νότες και το δικό τους κλειδί του Σολ σε φύλλο εργασίας.
Εκδώσαμε τη δική μας εφημερίδα!






















