1ος Θεματικός κύκλος:
ΖωΚαλύτερα- Ευ Ζην
Υποενότητα: Υγεία- Διατροφή
“Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτεια του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής”.
Ο Ρούλης μέσα από διάφορες δραστηριότητες προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη
σημαντικότητα της διατροφής στη συνολικής μας υγεία, της επιλογής τροφίμων με υψηλή διατροφική αξία, την αποφυγή τροφίμων με χαμηλή διατροφική αξία, τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας. Τα παιδιά καλόυνται να φτιάξουν το δικό τους voki για τον Ρούλη τον Τροφούλη μέσα από την εφαρμογή
https://l-www.voki.com/site/create.
Παρουσίαση του βιβλίο «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» το οποίο λειτουργεί ως προοργανωτής ώστε να
εμπλέξει τους μαθητές άμεσα στο περιεχόμενο του προγραμμάτος.
Οι μαθητές ενημερώνονται από τον Ρούλη για την παιδική παχυσαρκία παρακολουθώντας το βίντεο «παιδική
παχυσαρκία.
Μετά από συζήτηση, αποφασίζουν να εντάξουν τη σωματική άσκηση στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Ξεκινούν
τραγουδώντας και χορεύοντας το «χοντρό μπιζέλι».
Γίνεται αναφορά και στην αξία του νερού. Ενυδατώνουμε πάντα τον οργανισμό μας.
Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με την επίσκεψη της διατροφολόγου Χρυσούλα Λιάρου όπου τα παιδιά επαλήθευσαν την κατάκυηση των γνώσεων τους γαι τις διατροφικές συνήθειες.
Στο τέλος, ακολούθησε αξιολόγηση από τα παιδιά.
2ος Θεματικός κύκλος
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο
Τα παιδιά ακούγοντας το τραγούδι ” Να αγαπάς ” κινούνται ελεύθερα στο χώρο, χορεύουνε, πλησιάζουνε ο ένας τον άλλον δίνουν τα χέρια τους και μία αγκαλιά. Έπειτα, ζωγραφίζουνε τις εικόνες πού έχουν όταν ακούνε το τραγούδι.
Έπειτα φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας και το συμβόλαιο, και κάνουμε μια συζήτηση για τα θετικά μας στοιχεία και χαρίζουμε στο διπλανό μας κάτι θετικό.
Είναι όλα γύρω μου ίδια ή διαφορετικά; Συζητάμε για τις ομοιότητες και διαφορές που έχουμε μεταξύ μας και με κολάζ φτιάχνουμε έναν άνθρωπο και συγκρίνουμε πόσο ίδιοι ή διαφορετικοί είναι.
Μέσα από εικόνες από περιοδικά βλέπουμε τους διαφορετικούς ανθρώπους, διαφορετικά μέρη, περιστάσεις και βλέπουμε την ποικιλία που υπάρχει.
Μετά, μέσα από πίνακες ζωγραφικής προσπαθούμε να βρούμε τις ομοιότητες και διαφορές και τα διαφορετικά συναισθήματα. Μετά, ζωγραφίζουμε το Σενέκιο δίνοντας του μία έκφραση που θέλουμε εμείς.
Διαβάζουμε το παραμύθι “Το κάτι άλλο” . Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν ότι είναι σημαντικό να διαφέρουμε μεταξύ μας και να σέβονται τη γνώμη των άλλων. Επιπλέον, αποκτούν θετική στάση απέναντι στο διαφορετικό.
Διαβάζουμε και άλλα παραμύθια με θέμα τη διαφορετικότητα. Τον “Έλμερ”, τον πολύχρωμο ελέφαντα και πώς διαφέρει από τους υπόλοιπους.
Διαβάζουμε Το “Μικρό Εγώ Είμαι Εγώ”, μέσα από την ιστορία του μικρού ήρωα βλέπουμε την αναζήτηση του εαυτού μας και το πόσο σημαντικό είναι να ξέρουμε ποιοι είμαστε. Το βιβλίο είναι σε πολλές γλώσσες και τα παιδιά είδαν και τη διαφορετικότητα στις γλώσσες.
Τέλος, διαβάσαμε την ιστορία του Σιλοάν ενός μαθητή από τη Συρία που πηγαίνει στο σχολείο στην Ελλάδα και προσπαθεί να γίνει μέλος της ομάδας.
Τέλος, τα παιδιά παρακολουθούν μία παράσταση κουκλοθέατρου, που πρωταγωνιστής είναι το “Ζαμπντερφίλιο” ένα ζώο που δε μοιάζει με τα άλλα ζώα και ταυτόχρονα μοιάζει και με όλα τα υπόλοιπα. Συμμετέχουν ενεργά στην ιστορία και στο τέλος της ιστορίας.
3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής
Τα παιδιά κινούνταιελεύθερα στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Μόλις η μουσική σταματήσει, το κάθε
παιδί πρέπει να βρει ένα άλλο παιδάκι που θα έχει την ίδια κάρτα με εκείνο, να κρατηθούν από τα χέρια έτσι ώστε ο ένας να κοιτάζει τον άλλο και να ανταλλάξουν δυο λόγια γνωριμίας. Όταν η μουσική ξαναρχίσει, τα ζευγάρια διαλέγουν ένα άλλο ζευγαράκι που έχει την ίδια κάρτα μ’ αυτούς ώστε να δημιουργηθούν οι ομάδες και ξανασυστήνονται. ‘Έτσι, δημιουργούνται ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Στη συνέχεια δημιουργούν το συμβόλαιο δράσης της ομάδας.
Ακούνε ένα τραγούδι για μουσικοκινητική δραστηριότητα «Βόλτα στο δάσος»
Μιλάνε για το τι προσφέρει το δάσος στον άνθρωπο και φτιάχνουμε αυτή την αφίσα. έπειτα φτίαχνουν ζωγραφιές αλλά και κατασκευές γαι το δάσος.
Μετά η εκπαιδευτικός δείχνει φωτογραφίες με διάφορα υλικά που βρέθηκαν σε ένα δάσος και τα παιδιά λένε ποια προέρχονται από το δάσος και ποια όχι τα κολάνε σε ένα χαρτί και προσθέτουν και τα δικά τους.
Έπειτα, μιλάνε για το δάσος και πιο συγκεκριμένα για τα ζώα του δάσους φτιάχνουν κατασκευές και παίζουν παιχνίδια.
Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλλει ένα βίντεο για να παρακολουθήσουν οι μαθητές/τριες
τα οφέλη του δάσους αλλά και για τους κινδύνους καταστροφής του.
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό.
– Ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους;
– Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες
δραστηριότητες που αλλού οφείλονται;
– Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά;
– Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του δάσους αλλά και
για τη ζωή του ανθρώπου;
– Με ποιούς τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Τα παιδιά ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τις απόψεις τους και να τις
αιτιολογήσουν. Μέσα από τη διατύπωση διαφορετικών απόψεων και τις γνωστικές
συγκρούσεις που θα προκύψουν, επιδιώκεται η γνωστική ανάπτυξη των μαθητών.
Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός
παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς
κατηγορίες:
Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση.
Μετά από αυτό τα παιδιά κάνουν ζωγραφιές και φτιάχνουμε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο.
Φτιάχνουμε και μία αφίσα για τους τρόπους πραστασίας των δασών από τις πυρκαγιές αλλά και άλλες κατασκευές.
Διαβάζουμε το βιβλίο η ” Κυρά Φύση και ο Κακός ο Ρύπος” και ζωγταφίζουμε το παραμύθι.
Τέλος, μας επισκέφθηκε η πυροσβεστική Μολάων. Μας εξήγησε τι πρέπει να προσέχουμε και τι πώς μπορούμε να προφυλάχτούμε. Επίσης, μας εξήγησε τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση σεισμού και πώς πρέπει να βγούμε από το σχολείο και το σπίτι. Μας παρουσιάσαν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν και τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να φορέσουν τον εξοπλισμό αλλά και να χειριστούν τη μάνικα που χρησιμοποιούν. Ήταν πραγματικά όλα όσα μάθαμε χρήσιμα και περάσαμε πολύ όμορφα. Ευχαριστούμε πολύ!
Φτιάξαμε και όμορφα αναμνηστικά και ζωγραφιές για να θυμόμαστε εκείνη τη μέρα.
Και φτιάχνουμε λέξεις που έχουν σχέση με την πυροσβεστική σε ομάδες με διάφορους τρόπους.
4ος κύκλος:
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης
Η κάθε ομάδα συγκεντρώνει στον χώρο της συσκευασίες που προϊόντων που
έφεραν από το σπίτι τα μέλη της και στη συνέχεια με την καθοδήγηση του
εκπαιδευτικού τα χωρίζει σε ομάδες. Οι μαθητές στη φάση αυτή μαθαίνουν να
γράφουν και να διαβάζουν τις λέξεις «χαρτί», «μέταλλο», «πλαστικό», «γυαλί»,
«οργανικά», εφόσον η ηλικία το επιτρέπει πχ μαθητές Δημοτικού μπορεί να
διδαχθούν και τα επίθετα που δηλώνουν το υλικό κατασκευής (χάρτινο, μεταλλικό,
γυάλινο).
Οι μαθητές σε κάθε ομάδα μπορούν να διαπιστώσουν τη διαφορά ανάμεσα
στα υλικά που έχουν συγκεντρώσει, ποια είναι ποιο σκληρά ή πιο μαλακά.
Το εργαστήριο ξεκινάει με την παρουσίαση του ρομπότ από τον
εκπαιδευτικό. Εφόσον στο προηγούμενο εργαστήριο η συζήτηση είχε καταλήξει
στην αξιοποίηση των ρομπότ για τη συλλογή και διαλογή των απορριμμάτων ο
εκπαιδευτικός ξεκινάει το μάθημα λέγοντας: «Ζητήσατε ένα ρομπότ για τα
απορρίμματα και σας το έφερα!»
Όταν ολοκληρωθεί το στάδιο αυτό και οι μαθητές κατανοήσουν τον τρόπο
λειτουργίας του Beebot , ο εκπαιδευτικός θα εξηγήσει στους μαθητές ότι το ρομπότ
δεν μπορεί να κινείται ελεύθερα οπουδήποτε και ότι θα πρέπει να δημιουργήσουν
τον κόσμο του, μια πίστα.
Σε πρώτη φάση οι μαθητές/τριες θα πρέπει να δημιουργήσουν τη δική τους
μονάδα μέτρησης με βάση την οποία θα μετρήσουν τις αποστάσεις και με την
βοήθεια του εκπαιδευτικού θα χωρίσουν την πίστα σε τετράγωνα.
Οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν μια πράσινη πόλη.
Οι μαθητές θα πρέπει να συζητήσουν με την ομάδα τους και να αποφασίσουν για
τα σημεία της πίστα πάνω στην οποία θα τοποθετήσουν τα κτήρια που θα
δημιουργήσουν με τα ανακυκλώσιμα υλικά και τα πακέτα από συσκευασίες
τροφίμων.
Στη συνέχεια η κάθε ομάδα θα αποφασίσει ποια υλικά και με ποιον τρόπο
θα κατασκευάσει τα κτήρια – αντικείμενα. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν είτε τα
πακέτα συσκευασιών τα οποία μπορούν να χρωματίσουν να τα κολλήσουν μεταξύ
του και να τους δώσουν διάφορα σχήματα, μπορούν όμως να χρησιμοποιήσου και
πηλό μαζί με καλαμάκια πλαστικά για να κατασκευάσουν τρισδιάστατα
αντικείμενα.
Ο εκπαιδευτικός σε αυτό το εργαστήριο αναλαμβάνει περισσότερο ρόλο
συντονιστή και κινείται από ομάδα σε ομάδα για να παρακολουθεί την εξέλιξη της
εργασίας των ομάδων. Επιπλέον στο πλαίσιο της καθοδήγησης προς τους μαθητές
θα πρέπει να καταστήσει σαφές ότι οι διαστάσεις κάθε κατασκευής πρέπει να είναι
τέτοιες που να επιτρέπουν να χωράει μέσα στα τετράγωνα της πίστας, γιατί στην
αντίθετη περίπτωση καθώς το ρομπότ θα κινείται πάνω στην πίστα θα προσκρούει
πάνω στα αντικείμενα.
Τέλος, φτιάξαμε αυτοκίνητα ανακύκλωσης από ρολάκια χαρτί. Καθώς και άλλες κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά!