ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2024- 2025
1ος Θεματικός κύκλος: Ζω Καλύτερα- Ευ Ζην
Υποενότητα: Υγεία- Διατροφή
“Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτεια του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής”.
Ο Ρούλης μέσα από διάφορες δραστηριότητες προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη
σημαντικότητα της διατροφής στη συνολικής μας υγεία, της επιλογής τροφίμων με υψηλή διατροφική αξία, την αποφυγή τροφίμων με χαμηλή διατροφική αξία, τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας.
Παρουσίαση του βιβλίο «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» το οποίο λειτουργεί ως προοργανωτής ώστε να
εμπλέξει τους μαθητές άμεσα στο περιεχόμενο του προγραμμάτος.
Οι μαθητές ενημερώνονται από τον Ρούλη για την παιδική παχυσαρκία παρακολουθώντας το βίντεο «παιδική
παχυσαρκία.
Μετά από συζήτηση, αποφασίζουν να εντάξουν τη σωματική άσκηση στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Ξεκινούν
τραγουδώντας και χορεύοντας το «χοντρό μπιζέλι».
Γίνεται αναφορά και στην αξία του νερού. Ενυδατώνουμε πάντα τον οργανισμό μας.
Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με την επίσκεψη της διατροφολόγου Χρυσούλα Λιάρου όπου τα παιδιά επαλήθευσαν την κατάκυηση των γνώσεων τους γαι τις διατροφικές συνήθειες.
3ος Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι κι ενεργώ –Κοινωνική συναίσθηση κι ευθύνη
Υποενότητα: Ανθρώπινα δικαιώματα
Τίτλος: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» ( Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία )
Πριν ξεκινήσουμε το εργαστήριο δεξιοτήτων, ζητήθηκε από τα παιδιά να γεμίσουν μια σακούλα με πράγματα που τους αρέσουν, ώστε να γνωριστούμε καλύτερα. Έτσι δόθηκε η αφορμή να μιλήσουν για τον εαυτό τους. Εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους. Κατανοήσαμε πόσο μοναδικοί είμαστε όλοι μας.. πόσο διαφορετικοί, αλλά ταυτοχρόνως και ίδιοι..
Τα παιδιά ζωγράφισαν τα πορτρέτα τους, έφτιαξαν το ουράνιο τόξο με τα χαρακτηριστικά τους, το αερόστατο του εαυτού τους και μίλησαν για τα πράγματα που αγαπούν στον εαυτό τους.
Έπειτα η συζήτηση επεκτάθηκε στην οικογένεια. Συζητήσαμε για το τι είναι οικογένεια και ζωγραφίσαμε τη δική μας οικογένεια. Διαβάσαμε το βιβλίο «Το πιο μεγάλο βιβλίο για τις οικογένειες», που με χιούμορ κι ευαισθησία εξερευνά τις διάφορες μορφές οικογένειας. Μας βοήθησε, λοιπόν, να μάθουμε για τα διάφορα είδη οικογενειών, για τις διαφορετικές συνήθειες που μπορεί να έχουν, για τα σπίτια που ζουν, τις διακοπές που επιλέγουν και άλλες πολλές διασκεδαστικές πληροφορίες. Μέσα στο βιβλίο εντοπίσαμε τις δικές μας οικογένειες, παρουσιάσαμε τα μέλη της, συγκρίναμε τα μέλη της δικής μας οικογένειας με των συμμαθητών μας και είπαμε τι μας αρέσει να κάνουμε μαζί τους. Όλες αυτές τις σκέψεις τις αποτυπώσαμε σε ζωγραφιές και κατασκευές. Μάθαμε για τα στάδια εξέλιξης του ανθρώπου και επεξεργαστήκαμε πίνακες του Γιώργου Ιακωβίδη σχετικά με την οικογένεια. Παρατηρήσαμε και συγκρίναμε τις οικογένειες τότε και τώρα. Ο πίνακας του Γ. Ιακωβίδη «Παιδική συναυλία» μας έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με τη Ρουτίνα Σκέψης «Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι».
1ος Θεματικός κύκλος: Ζω Καλύτερα- Ευ Ζην
Υποενότητα: Υγεία- Διατροφή
Τίτλος: « Ο Τροφούλης, η Διατροφούλα & το Μυστήριο της Μεσογειακής Πυραμίδας»
Στην αρχή του εργαστηρίου συζητήσαμε για την υγεία (τι είναι υγεία;, πότε έχουμε καλή υγεία;, ποιες τροφές μας βοηθάνε σ’ αυτό;) και αποτυπώσαμε τις ιδέες των παιδιών σε ένα ιστόγραμμα. Έπειτα, παρατηρήσαμε εικόνες διατροφής στην αρχαία Ελλάδα και συζητήσαμε ομοιότητες και διαφορές με την διατροφή στη σημερινή εποχή. Είδαμε πώς οι αρχαίοι Έλληνες απεικόνιζαν την Υγεία, γνωρίσαμε την προτομή της και την αποτυπώσαμε εικαστικά.
Φτιάξαμε την τσάντα με το κολατσιό μας και χρησιμοποιώντας φυλλάδια τροφίμων χωρίσαμε τις τροφές σε υγιεινές και ανθυγιεινές (καλές και βλαβερές για την υγεία μας).
Γνωρίσαμε τις ομάδες των τροφίμων, τις ονομασίες τους και μιλήσαμε για τα οφέλη τους. Σ’ αυτό μας βοήθησε και το βιβλίο «Η κυρά Διατροφή, πρώτη στη μαγειρική» Κάναμε ομαδοποιήσεις και δημιουργήσαμε το ατομικό βιβλιαράκι με τα σπιτάκια των τροφίμων.
Μιλήσαμε για τη πυραμίδα της μεσογειακής διατροφή, μάθαμε με ποια συχνότητα πρέπει να καταναλώνουμε τις διάφορες τροφές (κάθε μέρα-μερικές φορές – σπάνια) και δημιουργήσαμε το υγιεινό μας πιάτο.
Η επίσκεψη της διατροφολόγου, κας Χρύσας Λιάρου, μας βοήθησε στο να κατανοήσουμε τη σημασία της υγιεινής διατροφής. Μας διηγήθηκε το παραμύθι για το νησί της διατροφής, ζωγραφίσαμε κι όλοι μαζί δημιουργήσαμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο της διατροφής (παραλλαγή της πυραμίδας). Για να την ευχαριστήσουμε που μας επισκέφθηκε, της φτιάξαμε, με πολλή αγάπη, ένα σουπλά σε στυλ pop-art.
Διαβάσαμε το παραμύθι «Καλή Όρεξη» του Eric Carle. Συζητήσαμε την διατροφή των ζώων, εξασκηθήκαμε στη σειροθέτηση της ιστορίας, κάναμε αντιστοιχίσεις (ζώο- μέρα- φαγητό) και δημιουργήσαμε ατομικά mobile βασισμένα στο παραμύθι.
Εκφραστήκαμε εικαστικά φτιάχνοντας το υγιεινό μήλο αλά Romero Britto και τα ατομικά μας σουπλά σε στυλ pop-art, με αποτύπωμα μήλου.
Φτιάξαμε την αλφαβήτα της διατροφής και ατομικές λίστες super- market. Γίναμε ντεντέκτιβ κρυμμένης ζάχαρης, μια δραστηριότητα που μας άρεσε πολύ και την εντάξαμε στην ώρα του δεκατιανού μας. Φυσικά, με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, τα παιδιά αξιολόγησαν το πρόγραμμα σε ατομικό φύλλο αξιολόγησης.
2ος Θεματικός Κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον
Υποενότητα: Οικολογική συνείδηση
Τίτλος: «Τις ουρές τις αγαπάμε και ποτέ δεν τις τραβάμε»
Κατά την έναρξη του εργαστηρίου μιλήσαμε για τα ζώα που βλέπουμε στη γειτονιά μας. Πολλά παιδιά είπαν ότι έχουν κάποια ζώα στο σπίτι ή στη φάρμα κι έτσι κατηγοριοποιήσαμε τα ζώα σε αυτά που έχουμε στο σπίτι και στα ζώα που έχουμε στη φάρμα. Συζητήσαμε για τις ανάγκες των ζώων, για το τιχρειάζονται απο ‘μας. Ζωγρφίσαμε το αγαπημένο μας ζώο και δραματοποιήσαμε την ιστορία «Η Γάτα η Μαρμελάδα» της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη.
Επεξεργαστήκαμε εικόνες που δείχνουν την συμπεριφορά του ανθρώπου προς τα ζώα. Διαχωρίσαμε τις συμπεριφορές σε σωστές και λάθος και το αιτιολογήσαμε.
Αφού είχαμε διαχωρίσει τα ζώα συντροφιάς κα ζώα φάρμας, ψηφίσαμε το αγαπημένο μας ζώο συντροφιάς. Παρακολουθήσαμε το animation «Stray Dog-Animal Rights Animation», μιλήσαμε για τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα και ζωγραφίσαμε το αγαπημένο μας ζώο σε ένα δεσποζόμενο κι ένα αδέσποτο περιβάλλον.
Παρατηρήσαμε εικόνες με συναισθήματα ζώων και συναισθήματα ανθρώπων. Είδαμε ότι όπως οι άνθρωποι, έτσι και τα ζώα έχουν συναισθήματα. Ταυτίσαμε τα συναισθήματα των ζώων με τα συναισθήματα των ανθρώπων. Ζωγραφίσαμε τι να σκέφτονται και πως νιώθουν τα ζώα, της εικόνας που επιλέξαμε.
Διαβάσμαε την ιστορία του “Ξουτ”. Την δραματοποιήσαμε κι αποτυπώσαμε σε φύλλο εργασίας τι έκανε χαρούμενο τον “Ξουτ” και τι δυστυχισμένο.
Διαβάσαμε τη σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ζώων. Ζωγραφίσαμε δύο απο τα δικαιώματα τους και δημιουργήσαμε την αφίσα των δικαιωμάτων τους.
Επεξεργαστήκαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα τα ζώα. Τις παρατηρήσαμε, τις περιγράψαμε κι έπειτα χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Κάθε ομάδα, επέλεξε ένα πίνακα. Τα μέλη της ομάδας συζήτησαν για τον πίνακα και τον περιέγρψαν στα παιδιά της άλλης ομάδας. Στη συνέχεια, αποφασίσαμε όλοι μαζί τον αγαπημένο μας πίνακα και γράψαμε την πρώτη μας ιστορία!
4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ
Υποενότητα: Διαχείριση Σταδιοδρομίας- Επιχειρηματικότητα- Γνωριμία με τα Επαγγέλματα
Τίτλος: «Ταξιδεύοντας στον κόσμο των επαγγελμάτων»
Στα πλαίσια του τέταρτου και τελευταίου για τη φετινή χρονιά, εργαστηρίου δεξιοτήτων, γνωρίσαμε τα επαγγέλματα με τη βοήθεια της steam-ρομποτικής.
Κατά την έναρξη του εργαστηρίου ρωτήσαμε τα παιδιά τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη «επάγγελμα» και στη συνέχεια ποια επαγγέλματα γνωρίζουν.
Στη συνέχεια παρουσιάσαμε εικόνες επαγγελμάτων που δεν υπάρχουν πια. Συζητήσαμε, για το τι επάγγελμα νομίζουν ότι κάνουν οι άνθρωποι στην εκάστοτε εικόνα, αν υπάρχουν αυτά τα επαγγέλματα τώρα, γιατί νομίζουν ότι δεν υπάρχουν πια. Είδαμε σχετικά βίντεο με επαγγέλματα του παρελθόντος και επαγγέλματα του σήμερα. Μάθαμε για τα εργαλεία που είναι απαραίτητα για το κάθε επάγγελμα. Ταυτίσαμε το επάγγελμα με τα εργαλεία που χρειάζεται ο επαγγελματίας.
Παίξαμε με κάρτες επαγγελμάτων και την Bee-bot. Προγραμματίσαμε τη μελισσούλα μας, ώστε να φτάσει στο κατάλληλο εργαλείο, ανάλογα με την κάρτα-επάγγελμα που μας έτυχε.
Ζωγραφίσαμε το επάγγελμα της μαμάς και του μπαμπά και με βάση τους γρίφους, τα παιδιά μαντέψανε το επάγγελμα και ζωγραφίσανε ένα εργαλείο απαραίτητο για το επάγγελμα.
Συνεχίσαμε το ταξίδι μας στα επαγγέλματα μέσα από τα έργα της Γαλλίδας καλλιτέχνιδος Isabelle Κessedjian με τίτλο “όταν μεγαλώσω θα γίνω…”. Παίξαμε παιχνίδι γνωριμίας επαγγελμάτων “μάντεψε τι είμαι” και μουσικοκινητικό παιχνίδι φωνολογικής ενημερότητας επαγγελμάτων, ενώ ταξινομήσαμε τα επαγγέλματα σε κατηγορίες (ιατρική, αθλητισμός κλπ).
Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από τα έργα της Kessedjian και ζωγράφισαν τι ονειρεύονται να γίνουν όταν μεγαλώσουν…























