“Φύλαξέ το, μην το πετάς, η ανακύκλωση είναι για εμάς”.
Εργαστήριο 1
1. Στο πρώτο εργαστήριο οι μαθητές/τριες συστήθηκαν με το θέμα. Σχεδίασαν ό,τι γνωρίζουν για τη διαχείριση των άχρηστων αντικειμένων. Τις καταγράψαμε όλες σε έναν εννοιολογικό χάρτη με τη χρήση του ψηφιακού εργαλείου Miro.
2 Τα ζωγραφίσαμε σε ένα φύλλο εργασίας.
3. Τα παιδιά φαντάζονται ότι από κάπου έρχεται μια δυσάρεστη μυρωδιά. Αναπαριστούν με το πρόσωπο τα συναισθήματά τους. Ζωγραφίζουν τι μπορεί να προκάλεσε τη μυρωδιά αυτή κι εξηγούν από που προέρχεται και γιατί;
Εργαστήριο 2
1. Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν το βίντεο για την ανακύκλωση (Ο Πέρι το περιβάλλον). Ενημερώνονται για την επιλογή των ειδών, τη σωστή προετοιμασία τους και απόρριψη τους (https://video.link/w/sHIqd ).
2. Σε ιστόγραμμα καταγράφουμε τα υλικά που γνωρίζουμε ότι ανακυκλώνονται και αυτά που μόλις μάθαμε από τον Πέρι το περιβάλλον. Αναλύουμε τι κάνουμε με τις οικογένειές μας.
3. Πώς καταστρέφει ο άνθρωπος το περιβάλλον; Τα παιδιά το ζωγραφίζουνε σε φύλλο εργασίας και η Νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις τους.
Εργαστήριο 3
1. Διαβάσαμε το βιβλίο του Β. Ηλιόπουλου “Παιδιά σε δράση! Η ώρα να σώσουμε τη Γη έχει φτάσει” και σχολιάσαμε τις συμπεριφορές των μικρών παιδιών και τις συμπεριφορές των μεγάλων. Τι μπορεί να γίνει για να καταφέρουμε να σώσουμε τον πλανήτη μας από τα δεινά που του έχουμε προκαλέσει;
2. Μαθαίνουμε το τραγούδι της Ανακύκλωσης του Σπύρου Λάμπρου ( https://video.link/w/mlJxc ).
3. Βάσει των φύλλων εργασίας του προηγούμενου εργαστηρίου, πραγματοποιείται διαγωνισμός επιχειρηματολογίας για τις ανθρώπινες ενέργειες που καταστρέφουν το περιβάλλον. Τα παιδιά επιχειρηματολογούν
στην ολομέλεια. Μερικές από τις ερωτήσεις μας είναι οι εξής: “Αν τελειώσουν οι μπαταρίες στα παιχνίδια μας, τι μπορούμε να τις κάνουμε”; “Αν βρούμε στην παραλία πεταμένα πλαστικά μπουκάλια και σακούλες, πώς μπορούμε να τα περισυλλέξουμε; “Αν χαλάσει το ψυγείο στο σπίτι, πού μπορούμε να το πετάξουμε για να μην επιβαρυνθεί το περιβάλλον”;
4 Αποφασίζουμε να λάβουμε μέτρα δραστικά: Ζητάμε από τους γονείς ρούχα, χαλασμένες μπαταρίες και μαγειρεμένο λάδι, τα συγκεντρώνουμε στο σχολείο, κάνουμε τη διαλογή και ενημερώνουμε τους αντίστοιχους φορείς για να τα συλλέξουν: “Το Χαμόγελο του παιδιού” για τα ρούχα, τις μπαταρίες στον κάδο αφής του σχολείου και το χρησιμοποιημένο λάδι στο σουπερμάρκετ που κάνει ανακύκλωση λαδιού.
Εργαστήριο 4:
1. Συζητάμε για την κομποστοποίηση. Παρακολουθούμε το επιμορφωτικό βίντεο της Μπέτυ της κομποστοποίησης ( https://video.link/w/xHIqd ).
2. Γινόμαστε οι φρουροί της ανακύκλωσης, γράφουμε ένα σύνθημα για αυτήν μας την απόφαση και ανακατεύουμε τις λέξεις. Μπορούμε άραγε να τις βάλουμε πάλι στη σωστή σειρά για να ξαναφτιάξουμε το σύνθημα;
3. Δημιουργούμε μία ομαδική αφίσα για την ανακύκλωση. Ζωγραφίζουμε, κολλάμε τις λέξεις που γράψαμε με το σύνθημα που δημιουργήσαμε και γινόμαστε κι εμείς οι σωματοφύλακες της ανακύκλωσης.
Εργαστήριο 5
1 Μαθαίνουμε τη διαδικασία της ανακύκλωσης των υλικών από τον μπλε κάδο:
2. Παρακολουθήσαμε τα βασικά στάδια της διαδικασίας μέσα από επιλεγμένα στιγμιότυπα του βίντεο.
3. Μιλήσαμε για την κατάληξη των κοινών σκουπιδιών στους Χυτά.
4 Διαβάσαμε τον Δρακοπόταμο της Βάσως Μιχαηλάκη – Αρφαρά.
5 Ανιχνεύσαμε ποιο ήταν το πρόβλημα που έθιξε το συγκεκριμένο βιβλίο, ζωγραφίσαμε το κομμάτι της ιστορίας που μας άρεσε πιο πολύ και γράψαμε το όνομα μιας από τις ηρωίδες: της μεγάλης καφέ αρκούδας.
Εργαστήριο 6:
1. Δείξαμε σε κάρτες διάφορα υλικά και είπαμε ποια από αυτά μπορούν να μπουν σε έναν κομποστοποιητή και ποια όχι.
2. Οργανώσαμε εκδρομή στο αγρόκτημα Φοίφα στην Καλαμάτα και είδαμε από κοντά πώς γίνεται η κομποστοποίηση, τον κομποστοποιητή, το κομπόστ και φυτέψαμε με τα χεράκια μας σποράκια σε πηλό (σποροσβώλο).
3. Κάναμε τη γιορτή λήξης με θέμα την φροντίδα του περιβάλλοντος και τίτλο “Οι Αποκεί και οι Αποδώ” και καλέσαμε τους γονείς μας να την παρακολουθήσουν.
Εργαστήριο 7:
Ανιχνεύσαμε τις γνώσεις που έχουν αποκομίσει για την ανακύκλωση και τις καταγράψαμε σε ένα ιστόγραμμα.
2. Δώσαμε φύλλο αξιολόγησης με κάποιες από τις δραστηριότητες που κάναμε.