«STE(A)M και Γη είναι και γυρίζει».
Εργαστήριο 1:
1. Στο πρώτο εργαστήριο ανιχνεύσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το Ηλιακό μας σύστημα. Τις καταγράψαμε όλες σε έναν εννοιολογικό χάρτη με τη χρήση του ψηφιακού εργαλείου Miro και με τη λήξη των εργαστηρίων, θα επαναλάβουμε την ίδια διαδικασία για να αξιολογήσουμε το βαθμό πρόσκτησης και αφομοίωσης της νέας γνώσης.
2. Από ποια ουράνια σώματα αποτελείται το Ηλιακό μας σύστημα; Ζωγράφισέ τα και θα τα συγκρίνουμε με αυτά που θα ζωγραφίσεις την τελευταία μέρα των εργαστηρίων.
3. Διαβάσαμε το βιβλίο του Ευγ. Τριβιζά “Ο ιπτάμενος δίσκος” και το επεξεργαστήκαμε προφορικά.
4. Παρακολουθήσαμε τον φίλο μας Picou Picou ( https://video.link/w/ENhdd ) να εξερευνά το διάστημα.
Εργαστήριο 2:
1. Πλοηγηθήκαμε στην ιστοσελίδα της Nasa ( https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ ) και παρατηρήσαμε από το τηλεσκόπιο όλους τους πλανήτες του Ηλιακού μας συστήματος, μαζί με το μεγαλύτερό του αστέρι, τον Ήλιο.
2. Αντιστοιχήσαμε κάθε πλανήτη με το όνομά του και γράψαμε το όνομα του πλανήτη που μένουμε και το όνομα του αγαπημένου μας πλανήτη (νήπια)
και αντιστοιχήσαμε τις εικόνες των πλανητών και γράψαμε το όνομα του πλανήτη μας (προνήπια).
3. Μάθαμε τη σειρά των πλανητών. Ποιος είναι πιο κοντά στον Ήλιο, ποιος πιο απομακρυσμένος, ποιος ο μικρότερος του ηλιακού συστήματος και ποιος ο μεγαλύτερος. Μετά παίξαμε το παιχνίδι μνήμης με τις κάρτες του ηλιακού συστήματος. Τις βάλαμε στη σειρά και είπαμε τι γνωρίζουμε για καθέναν από αυτούς.
4. Μέσω του ψηφιακού εργαλείου jigsawplanet ( https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=31e1e93d3f5b ), φτιάχνουμε σε παζλ 15 κομματιών το Ηλιακό μας σύστημα. Με τη βοήθεια του ποντικιού, βάζουμε το κατάλληλο κομμάτι στη σωστή σειρά, στη σειρά δηλαδή με την οποία είναι τοποθετημένοι οι πλανήτες κοντά στον ήλιο.
5. Ζωγραφίσαμε το Ηλιακό σύστημα και γράψαμε τις λεξούλες με τα γραμματάκια μας (προνήπια) και τα ονόματα όλων των σωμάτων του – Ήλιος/πλανήτες (νήπια).
Εργαστήριο 3:
- Διαβάσαμε το βιβλίο “Μάθε μαζί μου το διάστημα”.
Είδαμε τη Σελήνη, τις φάσεις της, το Ηλιακό σύστημα και στο τέλος μας περίμενε στις τελευταίες σελίδες μία έκπληξη.
Παρακολουθήσαμε από το τηλεσκόπιο του βιβλίου τον πλανήτη που κρύβεται και τον αποκαλύψαμε στους φίλους μας.
2. Αποφασίσαμε να γίνουμε αστροναύτες και να ταξιδέψουμε κι εμείς στο διάστημα για λίγο, ανάμεσα στα αστέρια.
3. Ήρθε η ώρα να ταξιδέψουμε στον Κρόνο και στους άλλους πλανήτες. Πρώτα κάναμε το σχέδιο επί χάρτου: Υπολογίσαμε τη διαδρομή και βάλαμε τόσα βελάκια όσα προβλέπονται για να φτάσουμε στον προορισμό μας.
4. Κατόπιν, προγραμματίσαμε την επίσκεψή μας σε όλο το Ηλιακό σύστημα με τη βοήθεια του beebot, της μικρής μας μελισσούλας-ρομπότ που εκτελεί τις οδηγίες που τις δίνουμε.
5. Βάλαμε τους πλανήτες στη σωστή σειρά σε μία διαδραστική δραστηριότητα, ξεκινώντας από αυτούς που είναι πιο κοντά στον Ήλιο (εσωτερικοί πλανήτες) μέσω της εφαρμογής learning apps.
https://learningapps.org/5385936
Εργαστήριο 4:
1. Αντιστοιχήσαμε τη σκιά με το ουράνιο σώμα που ανήκει μέσα από την εφαρμογή wordwall , προσπαθώντας να διαβάσουμε και τα ονόματα.
https://wordwall.net/play/16737/506/988
2. Μάθαμε το μύθο του Φαέθωντα που δεν μπορούσε να οδηγήσει το άρμα του Ήλιου και τον ζωγραφίσαμε.
3. Συζητήσαμε για τις ευεργετικές ιδιότητες του Ήλιου, αλλά και για τις συνέπειες που έχει η πολύωρη χωρίς προστασία έκθεσή μας σε αυτόν και διαβάσαμε το βιβλίο της Anna Russelmann “Οι Δερματούληδες στο ταψί του Ήλιου” απ’τις εκδόσεις Αιώρα.
4. Αντιστοιχίσαμε τον χαρούμενο και τον λυπημένο Ήλιο με τις σωστές εικόνες.
Εργαστήριο 5:
1. Μέρα ή νύχτα; Πειραματιστήκαμε με την υδρόγειο σφαίρα και τον φακό.
Η Ελλάδα μας!
Σε αυτές τις περιοχές έχει μέρα τώρα
και σε αυτές, νύχτα.
3. Γράψαμε τις λέξεις “Μέρα” και “Νύχτα” και τις ζωγραφίσαμε.
6. Πειραματιστήκαμε με το φως και το σκοτάδι. Να μία σκιά! Πώς προέκυψε;
Εργαστήριο 6
- Μιλήσαμε για τη Σελήνη και τις φάσεις της. Πόσες είναι, ποια μορφή έχουν και πώς ονομάζονται;
2. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο που τις δείχνει με όμορφα σχέδια και απλά λόγια.
3. Ζωγραφίσαμε τις φάσεις αυτές και γράψαμε τα γραμματάκια μας δύο από τις φάσεις της.
4. Παρακολουθήσαμε για αλλαγή την online αφήγηση του αγαπημένου μας βιβλίου που μιλάει για το φεγγάρι και τις φάσεις του. Ο “Φεγγαροσκεπαστής” του Eric Puybaret.
5. Μάθαμε να παίζουμε τρίλιζα,προπονήθηκαν και στο τέλος παίξαμε και μία διαστημική σε ζευγαράκια.
Εργαστήριο 7
1 Καταγράψαμε πάλι στον ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη τις γνώσεις μας για το Ηλιακό σύστημα και τις συγκρίναμε με τις αρχικές. Πριν ή μετά το εργαστήριο γνωρίζαμε πιο πολλά;
2. Από ποια ουράνια σώματα αποτελείται το Ηλιακό μας σύστημα; Τα ζωγραφίσαμε και τα συγκρίναμε με αυτά που ζωγράφισαμε την πρώτη μέρα των εργαστηρίων.
3. Αξιολογήσαμε σε φύλλο εργασίας όσα κάναμε σε αυτόν τον κύκλο εργαστηρίων.