«Τι κι αν είμαι παιδί, έχω κι εγώ φωνή «- Τα δικαιώματα των παιδιών

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Θεματική: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ

Υποθεματική :Ανθρώπινα δικαιώματα & Συμπερίληψη

                      Τίτλος «Τι κι αν είμαι παιδί, έχω κι εγώ φωνή»

IMG 20220127 131207

1ο Εργαστήριο

Τίτλος «Ας γνωριστούμε καλύτερα»

Κάθε παιδί πήρε στα χέρια του το μαγικό «κουτί» και μαζί το «δικαίωμα» λόγου. Με τη βοήθεια ενός καθρέπτη, ανακάλυψε ένα μοναδικό και ξεχωριστό πρόσωπο, που κλήθηκε να παρουσιάσει. Ανέσυρε πληροφορίες για το όνομά του, τα στοιχεία της οικογενειακής κατάστασης αλλά και κάποια επιτεύγματα του («τι καταφέρνω σήμερα που δεν μπορούσα την προηγούμενη σχολική χρονιά»).

Έπειτα, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια όπου ο ένας παρουσίασε τον εαυτό στον άλλο/η, ο οποίος έπρεπε να συγκρατήσει όλες αυτές τις πληροφορίες για τον άλλο. Στη συνέχεια άλλαξαν ρόλους. Τέλος, παρουσίασαν ο ένας τον άλλο στην παρεούλα.

1643131862767 1643131862793 1643131862819 1643131862846

2ο Εργαστήριο

Τίτλος  «Το χρειάζομαι ή μήπως απλά το θέλω;»

Στην παρεούλα έγινε η ερώτηση ¨Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει¨; Οι απαντήσεις τους καταγράφηκαν προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως εικόνα αναφοράς για να δούμε τη διαφοροποίηση της κατά την εξέλιξη της θεματικής ενότητας. Μετά την ιδεοθύελλα τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια και πήραν ένα φύλλο εργασίας που απαντά στην ερώτηση «τι είναι αναγκαίο για να ζήσει ο άνθρωπος», τα παιδιά κλήθηκαν να χρωματίσουν τα πλαίσια των αναγκών και των επιθυμιών με διαφορετικά χρώματα. Στη συνέχεια τα παιδιά σε δυάδες ζωγράφισαν αυτή την επιθυμία που πιστεύουν ότι είναι η σημαντικότερη και παρουσίασαν τη ζωγραφιά τους στην ολομέλεια αιτιολογώντας την επιλογή τους.  Ακολούθησε συζήτηση καλώντας το κάθε παιδί να αναφέρει τη σημαντικότερη επιθυμία του.

1643131862422 1643131862451 1643131862478

1643131862583 16431318626091643131862635

1643131862714 1643131862662 1643131862688

30 Εργαστήριο

Τίτλος: «Η χάρτα των δικαιωμάτων»

Επιλέξαμε εικόνες με ανθρώπους που διαβιώνουν σε περιβάλλον φτώχειας, χωρίς φαγητό, στέγη, ασφάλεια κλπ (τόσες όσες και τα παιδιά ) και τις τοποθετήσαμε στη μέση του κύκλου. Τα παιδιά επέλεξαν μια εικόνα και στη συνέχεια την περιέγραψαν στην ολομέλεια. Επικεντρωθήκαμε στις θεματικές που συσχετίζονται με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Έπειτα Παρουσιάσουμε την Οικουμενική Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων εν συντομία από τη «Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού-Μια φιλική για παιδιά Προδημοτικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης παρουσίαση της Σύμβασης σε εικόνες εστιάζοντας στο ότι:

  • είναι εγγενή (δεν μπορεί να χάσει κάποιος τα δικαιώματά του αφού είναι ταυτόσημα με την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη)
  • είναι αδιαίρετα (κανένα δικαίωμα δεν είναι πιο σημαντικό από ένα άλλο)
  • είναι αλληλένδετα (όλα τα δικαιώματα έχουν δυναμική αλληλεξάρτηση).

Στη συνέχεια έγινε ανάγνωση του παραμυθιού: «Ένας καλύτερος κόσμος: Τα δικαιώματα του παιδιού» και έπειτα από το site του Συνηγόρου του Παιδιού παρουσιάσαμε εικονογραφημένα τα Δικαιώματα του Παιδιού και τους ζητήσαμε να τα αναγνωρίσουν και να μιλήσουν για τη σημαντικότητά τους. Τέλος, τα παιδιά ανέλαβαν να ζωγραφίσουν σε ένα μπαλόνι ένα από τα βασικά δικαιώματα που πιστεύουν ότι είναι σημαντικό και το παρουσίασαν στην ολομέλεια αιτιολογώντας την επιλογή τους.

1643190458713  1643190519424
1643190458639

Στη συνέχεια σχεδιάσαμε και βάψαμε με τέμπερα ένα αγόρι κι ένα κορίτσι σαν κι εμάς  και τους βάλαμε να κρατούν στα χέρια τους τα μπαλονάκια με τα δικαιώματά μας ! Έτσι τα δικαιώματά μας μπορούν να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο….

IMG 20220126 134656   IMG 20220126 140621IMG 20220127 131207

4ο Εργαστήριο

Τίτλος «Όλοι ίσοι μα και τόσο διαφορετικοί»

Τα παιδιά κάθισαν σε κύκλο και αφαιρέσαμε μια καρέκλα. Αρχίσαμε λέγοντας «να αλλάξουν θέση όσοι έχουν…. π.χ ξανθά μαλλιά, παίζουν ποδόσφαιρο, αγαπούν τα ζώα κλπ. για να αναδειχτούν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους. Αυτός/ή που δεν έπιανε καρέκλα στην αλλαγή παρέμενε στον κύκλο και επέλεγε ποιοι θα αλλάξουν. Στη συνέχεια, τα παιδιά κάθισαν σε κύκλο και εμείς γράψαμε ως τίτλο στον πίνακα τη φράση: «Φεύγω για διακοπές, αλλά πρώτα πρέπει να καθαρίσω το δωμάτιό μου». Ένα παιδί άρχισε το παιχνίδι λέγοντας τη φράση: «Φεύγω για διακοπές, αλλά πρώτα πρέπει να καθαρίσω το δωμάτιό μου και ταυτόχρονα δείχνει με παντομίμα πώς «καθαρίζει το δωμάτιο του/της». Στη συνέχεια κάθε παιδί επαναλάμβανε αυτά τα αρχικά λόγια και την κίνηση, και μετά πρόσθετε κάτι δικό του με μία ανάλογη κίνηση. Στο τέλος, όλη η ομάδα επανέλαβε τη σειρά φράσεων και κινήσεων μαζί. Κλείνοντας, υπογραμμίσαμε το νόημα του να αποδεχόμαστε και να αλληλοσυμπληρωνόμαστε, αν και διαφορετικοί.

Έπειτα προβάλλαμε στα παιδιά το βίντεο: «Τα γυαλιά της διαφορετικότητας» και στη συνέχεια συζητήσαμε μαζί τον ορισμό της διαφορετικότητας, δίνοντας έμφαση στο ότι η διαφορετικότητα δεν αποκλείει τις ομοιότητες, ότι δε σημαίνει ανισότητα και ότι είναι χρήσιμη, γιατί μας προσθέτει γνώσεις και εμπειρίες, δηλαδή μας κάνει πιο πλούσιους. Για το κλείσιμο δόθηκε ένα φύλλο εργασίας με αντιστοίχηση ενός πίνακα ζωγραφικής με ένα δικαίωμα παιδιού.

1643363379796 1643363379821

5ο Εργαστήριο

Τίτλος «Γίνομαι φίλος της Μαλάλα»

Διαβάσαμε το παραμύθι «Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα» και έπειτα το προβάλλαμε στο https://www.youtube.com/watch?v=TP0xnA6it-8&t=2s . Στη συνέχεια συζητήσαμε με τα παιδιά για την ισότητα μεταξύ ανθρώπων διαφορετικών φυλών, την προσπάθεια κατανόησης ενός τόπου και ανθρώπων διαφορετικής κουλτούρας, καθώς και τη συνεργασία και αλληλοβοήθεια μεταξύ ανθρώπων για την επίτευξη ενός στόχου. Στη συνέχεια έγινε ο διαχωρισμός σε ομάδες και ακολούθησε συζήτηση σχετικά με τη σκηνή της ιστορίας που επιθυμούν να σχεδιάσουν. Μετά την υλοποίηση του σχεδίου ακολούθησε αφήγηση του σχεδίου τους και καταγραφή της ερμηνείας τους. Όταν όλες οι ομάδες τελείωσαν έβαλαν τα σχέδια τους σε χρονική σειρά με σκοπό να δημιουργήσουμε μια ψηφιακή ιστορία μέσω μιας εφαρμογής βίντεο. Επιπλέον, επιλέξαμε ένα ντοκιμαντέρ με πρόσφυγες και την προβάλλαμε στα παιδιά με κλειστό ήχο. Καλέσαμε τα παιδιά, να «βάλουν» τους δικούς τους διαλόγους στα πρόσωπα. Στη συνέχεια τα παιδιά άκουσαν τους πραγματικούς διαλόγους και τους σύγκριναν με τους δικούς τους. Τέλος, δραματοποίησαν την ιστορία.

«Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα  »

αφηγούνται και εικονογραφούν  τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας 

 

6ο Εργαστήριο 

Τίτλος «Τα παιδιά του κόσμου χρειάζονται..»

Στην ολομέλεια ζητήσαμε από τα παιδιά να κάνουν μια ανασκόπηση και να θυμηθούν τα δικαιώματα και τις ανάγκες των παιδιών. Στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά να δώσουν δικαιώματα παιδιών που τα είχαν ανάγκη (στις εικόνες που είχαν μοιραστεί στο 3ο εργαστήριο) μέσω διαδικτυακής εφαρμογής https://wheelofnames.com/el/728-a6r  όπου ενεργοποιείται το «ρολόι των δικαιωμάτων». Τα παιδιά παρακινήθηκαν «να προσφέρουν» το δικαίωμα –που επέλεξαν με το γύρισμα του τροχού- σε όποιο παιδί (από τις εικόνες που επεξεργάστηκαν) θεωρούν ότι του είναι αναγκαίο για την αξιοπρεπή διαβίωσή του.

Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυάδες και έφτιαξαν τα παζλ των δικαιωμάτων των παιδιών.

Τέλος, συζητήσαμε με τα παιδιά και αποφασίσαμε να «προσφέρουμε» και στην πράξη, δημιουργώντας τη δική μας εθελοντική δράση με τα είδη και τα προϊόντα που θέλουμε να προσφέρουμε, με σκοπό να τα χαρίσουμε σε άτομα που τα έχουν ανάγκη.

Η αφίσα των δικαιωμάτων των παιδιών  όπως δημιουργήθηκε στο μάθημα των Αγγλικών

IMG 20220221 141856

7ο Εργαστήριο

Τίτλος: «Αν όλα τα παιδιά της γης..»

Τα παιδιά κάθισαν σε κύκλο και συζητήσαμε ομαδικά για την εμπειρία συμμετοχής τους σε αυτό τον κύκλο εργαστηρίων. Είναι σημαντικό να μιλήσουν όλοι και να εκφράσουν την άποψή τους.

Ενδεικτικές ερωτήσεις που ακούστηκαν:

  • Τι μου άρεσε από το πρόγραμμα;
  • Τι δε μου άρεσε;
  • Πώς ένιωσα όλο αυτό τον καιρό;
  • Πώς θα αξιοποιήσω τα όσα έμαθα;

Έπειτα, σταθήκαμε όλοι όρθιοι σε κύκλο, και πιασμένοι χέρι-χέρι, τραγουδήσαμε το τραγούδι «Αν όλα τα παιδιά της γης», κοιτάξαμε τους άλλους προσεκτικά έναν έναν. Στη συνέχεια κλείσαμε τα μάτια μας και φέραμε στο μυαλό μας ένα ένα όλα τα πρόσωπα. Πού βρίσκονται; Τι φοράνε; Ποιοι είναι δίπλα τους; Ποιοι απέναντι τους; Ανοίξαμε τα μάτια και τους ξανακοιτάξαμε όλους/όλες.

Τέλος, τα παιδιά ζωγράφισαν την αξιολόγησή τους σε χαρτί.

16439566702181643956670192

1643956670106

16439566701661643956670140

Αποτίμηση 2ου  κύκλου εφαρμογής 

Ο δεύτερος κύκλος εφαρμογής ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Τα παιδιά μετά τον 2ο κύκλο των εργαστηρίων έμαθαν να αναγνωρίζουν βασικές έννοιες και ελλείψεις των ανθρώπων του κόσμου. Οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου εργάστηκαν με πολύ ενδιαφέρον καθότι επρόκειτο για μια θεματική ενότητα που και οι ίδιοι αισθάνονται βαρυσήμαντη. Τα παιδιά έμαθαν να αναγνωρίζουν τα βασικά δικαιώματα και τις πανανθρώπινες αξίες που στο μέλλον θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν ενσυναίσθηση καθώς θα βλέπουν γύρω τους και θα αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις με τα μάτια της ψυχής τους. Επιπλέον, η εθελοντική δράση που έλαβε χώρα στο νηπιαγωγείο μας, γέμισε τα παιδιά με χαρά και ευχαρίστηση καθώς βίωσαν έμπρακτα την αίσθηση της προσφοράς. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι πλέον τα παιδιά παρατηρούν τον κόσμο γύρω τους και διαρκώς μας αναφέρουν για ανθρώπους που τους λείπουν τα βασικά τους δικαιώματα και προσπαθούν μόνοι τους να σκεφτούν τρόπους για να τους βοηθήσουν. Αυτό από μόνο του συνεπάγεται ότι τα παιδιά απολαμβάνουν τις γνώσεις που απέκτησαν αλλά συνάμα και ότι προβληματίζονται σχετικά με αυτές.

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση