ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
ΥΓΕΙΑ: Οδική ασφάλεια
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: «Τον Κ.Ο.Κ. αγαπώ, με ασφάλεια κυκλοφορώ»
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Η Κυκλοφοριακή Αγωγή αποτελεί μία από τις κύριες στρατηγικές της οδικής ασφάλειας και ανήκει στα τέσσερα Ε: Education (Εκπαίδευση), Enforcement (Επιβολή), Engineering (Μηχανική), Emergency Systems (Συστήματα Έκτακτης Ανάγκης). Τα παιδιά κυκλοφορούν στον δρόμο ως πεζοί, ως επιβάτες αλλά και ως οδηγοί. Για αυτό πρέπει να τα βοηθήσουμε να αξιοποιήσουν όσο καλύτερα γίνεται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται και να εξοικειωθούν με τους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας. Το παρόν σχέδιο Κυκλοφοριακής
Αγωγής, επιδιώκει την ανάπτυξη των δεξιοτήτων, της γνώσης, της κατανόησης και των προτύπων συμπεριφοράς που ωθεί τους χρήστες των οδών στην πρόληψη των ατυχημάτων (Wittink,1998). Θεωρούμε πως μέσα από την ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο θέμα, οι μαθητές/ριες μπορούν να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο
σε θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια και να γίνουν ενεργοί πολίτες µε θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τον κόσμο των ενηλίκων. Επιθυμούμε να δώσουμε χώρο και χρόνο σε όλα τα παιδιά να εκφραστούν, να δημιουργήσουν να αλληλεπιδράσουν.
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, το συγκεκριμένο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με συζήτηση στην “παρεούλα”.
-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;
-Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;
-Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;
-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο;
-Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας;
– Γιατί;
-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;
-Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί;
-Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους;
-Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό να παίρνουμε μέτρα προστασίας για τον εαυτό μας;
Ανταλλάξαμε απόψεις και μοιραστήκαμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. Δείξαμε εικόνες με την κυκλοφορία στους δρόμους, βίντεο και προβληματιστήκαμε.
-Τι βλέπουμε στην εικόνα;
-Τι σκέφτεστε για αυτό;
-Τι σας κάνει να αναρωτιέστε αυτό που είδατε;
Στη συνέχεια διαβάσαμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.»
Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μάθαμε τα σήματα και συζητήσαμε για τη χρησιμότητά τους.
Προσπαθήσαμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που είδαμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο
επιτρέπεται.
Παίξαμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:
-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;
-Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο;
Eπιτρέπει ή απαγορεύει;
-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο
τρίγωνο;
-Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί
όταν το βλέπουν;
– Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;
-Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους;
-Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν;
-Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις λευκές γραμμές;
-Με ποιο τρόπο χωρίζονται τα δύο ρεύματα οδήγησης στους δρόμους;
-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα;
– Tι σχήμα έχουν;
-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο). Τι σηματοδοτούν;
Εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών, τροχονόμος, μονόδρομος, φτιάξαμε σύνθετες λέξεις με τη λέξη «δρόμος» και τις αποτυπώσαμε στο χαρτί, ενώ δημιουργήσαμε τα δικά μας σήματα. Με ταινία στο πάτωμα φτιάξαμε διάβαση πεζών και εξασκηθήκαμε στο πώς περνάμε τον δρόμο.
Συζητήσαμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στον δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο.
Καταγράψαμε τους κανόνες σε ένα χαρτί.
• Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
• Κοιτάζω αριστερά.
• Κοιτάζω δεξιά.
• Ξανακοιτάζω αριστερά.
• Ξανακοιτάζω δεξιά.
• Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το
απέναντι πεζοδρόμιο.
• Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από
τη διάβαση πεζών.
• Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.
Παρατηρήσαμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύσαμε τη σωστή, ενώ παρακολουθήσαμε αντίστοιχα βιντεάκια και παίξαμε παιχνίδια στον υπολογιστή με τα σήματα, τη σωστή και λανθασμένη οδική συμπεριφορά.
Συζητήσαμε για τη σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται τα παιδιά στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να
λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να
χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.
Κατασκευάσαμε φανάρια και γνωρίσαμε ποιο χρώμα υποδηλώνει τι, ενώ συμπληρώσαμε και σχετικά φύλλα εργασίας.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Επεξεργαστήκαμε ένα δημοφιλές για τα παιδιά θέμα: Τους πλανήτες και το διάστημα. Στο πρώτο εργαστήριο συζητήσαμε γενικά για το Διάστημα, για να δούμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών: Τι ξέρουν, αλλά και τι θέλουν να μάθουν. Είδαμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic | Επιστήμη 101 | To Ηλιακό Σύστημα» και μιλήσαμε για τον Ήλιο καιτους πλανήτες (Ψηφιακές Δεξιότητες – DigComp Edu -Γνώσεις Πληροφορησης και Δεδομένων).
Υλικό που χρησιμοποιήσαμε:
- Πλανήτες από κοντά…με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA
https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ (Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες) - Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά
https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic (Technology- Artificial Intelligence)
Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια
του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος; - Ήλιος και Μυθολογία- Μύθος του Φαέθωνα- (βλ. Παράρτημα), και σύνδεση με
περιβαλλοντικό πρόβλημα. Ζωγραφική του Μύθου από τα παιδιά
https://vivifoti.blogspot.com/2017/01/blog-post_20.html (Arts) - Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του Ηλιου και οφέλη και συνέπειες
- Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence
βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and
Development (VTAD) (Science- Technology) - Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που
προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της. Χρήση της
μεθοδολογίας IBSE (Science)
http://vivifoti.blogspot.com/2016/01/blog-post_7.html - Συζήτηση για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα-Ζωγραφική
- Ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχιση εικόνων και σκιών πλανητών με το
εργαλείο wardwall https://wordwall.net/play/16737/506/988) (Technology) - Ποιες είναι οι εποχές του Χρόνου; Παρακολούθηση σύντομου βίντεο
προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο
και τις εποχές. https://youtu.be/vDgUmTq4a2Q (Technology) - Τι γνωρίζουν τα παιδιά για τις εποχές; Πώς τις ξεχωρίζουν;
- Γη και Σελήνη
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
(Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΕ ΤΟ ΔΑΣΟΣ – ΕΙΝΑΙ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ
Το ερέθισμα για την εκκίνηση του σχεδίου δράσης δόθηκε από μια επίσκεψη που οργανώσαμε με τους μαθητές σε ένα κτήμα στη Σταμάτα. Γυρίζοντας στο σχολείο και κάνοντας έναν απολογισμό της επίσκεψης οι μαθητές εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για αυτά που είδαν στο δασάκι. Έγινε συζήτηση στην ολομέλεια και με την τεχνική της ιδεοθύελλας καταγράψαμε αυτά που διαπίστωσαν οι μαθητές: ξερά χόρτα, ξερά φύλλα, πευκοβελόνες, εγκαταλελειμμένα ξερά κλαδιά. Διαχωρίσαμε τα φυλλοβόλα και αειθαλή δέντρα, και με τη βοήθεια του Η/Υ είδαμε εικόνες σχετικές με το δάσος. Μάθαμε για τα ζωάκια του δάσους και κάναμε κατασκευές σχετικά με αυτά.
Συνεχίσαμε με το τι είναι δάσος, τι μας προσφέρει και για ποιο λόγο είναι τόσο πολύτιμο. Ζωγραφίσαμε το δάσος στο οποίο θα μας άρεσε να πηγαίνουμε βόλτα, τραγουδήσαμε τραγούδια για το δάσος και δραματοποιήσαμε κάποια από αυτά.
Στο επόμενο εργαστήριο σειρά είχαν οι απειλές που δέχεται το δάσος. Σχετικά βίντεο και εικόνες προβλημάτισαν τα παιδιά, με τα οποία συζητήσαμε πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες, πού αλλού οφείλονται; Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; Με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, παρουσιάσαμε καρτέλες και ζητήσαμε να τις ταξινομήσουν σε τρεις κατηγορίες:
α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε. β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση γ) Φυσικές αιτίες.
Σε επόμενο εργαστήριο μιλήσαμε για την Πυροσβεστική, τον αριθμό 199 και τον αριθμό της Πολιτικής Προστασίας 112. Ζωγραφίσαμε το Πυροσβεστικό όχημα, ενώ μιλήσαμε για όλους τους τρόπους με τους οποίους πρέπει να προστατεύουμε το δάσος.
Στο τέλος, φτιάξαμε τον Δεκάλογο του Καλού Επισκέπτη στο δάσος με όλες τις συμβουλές, για μικρούς και μεγάλους και δημιουργήσαμε δύο μακέτες, του όμορφου και του καμένου δάσους.