Στο παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο “Ευτυχισμένοι Μαζί” προσεγγίσαμε, ένα σημαντικό για τα παιδιά θέμα, την οικογένεια. Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1989), αναδεικνύει τη σημασία και τον ρόλο της οικογένειας στη ζωή ενός παιδιού, περιλαμβάνοντας άρθρα για τον ρόλο των γονέων (άρθρο 5), την υποστήριξη των οικογενειακών σχέσεων (άρθρο 8), τη ζωή
και επικοινωνία με τους γονείς (άρθρο 9), κ.α.
Μέσα από δραστηριότητες που στοχεύουν στην καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης, όπως η συνεργασία, η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η επικοινωνία, αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής, όπως οι κοινωνικές δεξιότητες, η ενσυναίσθηση και η ευαισθησία, τα παιδιά παρουσίασαν τα μέλη της οικογένειάς τους και γνώρισαν καλύτερα τους ρόλους τους, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του καθενός. Μοιράστηκαν σκέψεις και συναισθήματα, όπως τι τους αρέσει να κάνουν μαζί με την οικογένειά τους περισσότερο και τι νιώθουν για τον καθένα. Γνώρισαν διαφορετικά είδη οικογένειας και αντιλήφθηκαν το πιο σημαντικό συναίσθημα που κυριαρχεί σε αυτήν : την ΑΓΑΠΗ!
Κάτω από τα τριανταφυλλένια πέλματά σου δυο καρδιές, η καρδιά της μητέρας η καρδιά του πατέρα. Πάτα γερά. Δε θα πέσεις.
Γιάννης Ρίτσος
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
Οι πρώτες μας ιδέες για το τι είναι οικογένεια
Διαλέγουμε τα μέλη της οικογένειας μας και τα αντιστοιχούμε με την σωστή λέξη
Συναρμολογούμε την λέξη ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Φτιάχνουμε το οικογενειακό μας δέντρο
Κατασκευές: Η οικογένειά μου, “Ευτυχισμένοι μαζί” με χαρτόνι και με γλωσσοπίεστρα,
η Οικογενειακή μου ταινία (ζωγραφίζοντας τρία στιγμιότυπα της καθημερινότητας)
Βιβλιαράκι: “Όλα για την οικογένειά μου”
“Xτίζουμε” με τουβλάκια το σπίτι μας και το “επενδύουμε” με έννοιες όπως οικογένεια, αγάπη, στοργή, εμπιστοσύνη, ασφάλεια, τρυφερότητα
Τι μου αρέσει να κάνω με την οικογένειά μου και πως βοηθάω στο σπίτι
…και λίγα μαθηματικά
Δραματοποίηση οικογενειακών στιγμών
Με αφορμή τη γιορτή της Μητέρας εστιάσαμε περισσότερο στη ΜΑΜΑ, το πιο σημαντικό πρόσωπο στη ζωή των παιδιών
Αν η Μαμά ήταν….
Παρακολουθήσαμε μια όμορφη ιστορία
“Μια πολυθρόνα για τη Μαμά”
Δύο φύλλα εργασίας…
Η μαμά αξίζει μια κάρτα Αγάπης και ένα βραβείο!
Αυθόρμητα και γλυκά λογάκια για την μαμά…
Νικόλας
Σαμάντα
Γιώργος Ραφαήλ
Μάνος
Μικολάι
Με την βοήθεια και την συνεργασία της οικογένειάς τους τα παιδιά κατασκεύασαν το οικογενειακό τους πανό
…στη συνέχεια το παρουσίασαν στην τάξη
Τέλος οι ψηφιακές μας ζωγραφιές, που τις δημιουργήσαμε με το λογισμικό σχεδίασης και ζωγραφικής tux paint
Μέσα από εικόνες, βιντεάκια και βιβλία οι μικροί μαθητές γνωρίσαν γεγονότα της ζωής του Χριστού, τα θαύματά του, τα Πάθη και την Ανάστασή Του. Πασχαλινά παιχνίδια, κατασκευές, ζυμώματα και βάψιμο αυγών, μαθηματικές και γλωσσικές δραστηριότητες, τραγούδια και κάλαντα βοήθησαν τα παιδιά να μάθουν και να κατανοήσουν τι γιορτάζουμε το Πάσχα και πόσο σημαντική είναι αυτή γιορτή για τον Χριστιανισμό.
Φύλλα εργασίας Γλώσσα- Μαθηματικά
Λ όπως λαζαράκια και Θ όπως θαύμα
Οι Κατασκευές μας
Τα πασχαλινά μας παιχνίδια
Επίσης παίξαμε:
Κυνήγι θησαυρού: Σοκολατένια αυγά κρύβονται μέσα στη τάξη και το κυνήγι ξεκινά για να καταφέρουν να φάνε τον γλυκό θησαυρό. Η θέση του θησαυρού δίνεται στα παιδιά με τη βοήθεια αινιγμάτων που πρέπει να λύσουν.
Αυγοδρομίες: Σπρώχνουν το αυγό τους με διάφορους τρόπους (πόδι, δάχτυλα, μύτη, καλαμάκι) για να το βάλουν μέσα στη φωλιά-στεφάνι.
Το αυγό που καίει: Τα παιδιά σε κύκλο και το αυγό περνά από χέρι σε χέρι, όσο παίζει η μουσική. Με το σταμάτημα της, όποιος έχει το αυγό που καίει, πρέπει να βγει έξω. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι την ανάδειξη του νικητή. Ή Αυτός που έχει το αυγό πρέπει να πει μια λέξη που θυμίζει Πάσχα για να σωθεί και να μείνει στο παιχνίδι.
Ο γρήγορος λαγός: Τα παιδιά, ανά δύο χοροπηδώντας μόνο, προσπαθούν να μαζέψουν στο καλάθι τους, που είναι μακριά , όσα περισσότερα αυγά μπορούν. Κερδίζει αυτό το λαγουδάκι που έχει μαζέψει τα περισσότερα.
Μέσα από πολλές δραστηριότητες, γνωρίσαμε την διπλή υπόσταση της 25ης Μαρτίου, ως θρησκευτικής γιορτής και εθνικής επετείου. Τιμήσαμε την ορθόδοξη πίστη κάνοντας δραστηριότητες για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, τιμήσαμε και την πατρίδα, που γιορτάζει την έναρξη της Επανάστασης του 1821 ενάντια στον τουρκικό ζυγό, με ανάλογες δραστηριότητες. Με τη βοήθεια ποικίλου υλικού (έντυπου και ψηφιακού) ξετυλίξαμε το νήμα της ιστορίας. Προσπαθήσαμε να φανταστούμε πώς ήταν για τους Έλληνες η ζωή στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, μάθαμε για το έργο της Φιλικής Εταιρίας που οργάνωσε και προετοίμασε τους υπόδουλους Έλληνες για την επανάσταση που τους οδήγησε στην πολυπόθητη απελευθέρωση. Γνωρίσαμε τους ήρωες της επανάστασης έναν έναν. Γνωρίσαμε την πορεία της ζωής τους, όπως και τη συμμετοχή και την προσφορά τους στον αγώνα. Μιλήσαμε επίσης για το Κρυφό Σχολειό, και μπήκαμε στη θέση των παιδιών της τουρκοκρατίας, τραγουδώντας το “Φεγγαράκι μου λαμπρό”. Οι ενδυμασίες της εποχής μας απασχόλησαν επίσης. Κάναμε δραματοποιήσεις, κατασκευές, γλωσσικές και μαθηματικές δραστηριότητες. Μάθαμε τραγούδια, ποιήματα και βεβαίως τα παιδιά έπαιξαν ψηφιακά παιχνίδια.
Παρακολούθηση ενός ενδιαφέροντος βίντεο που μας αφηγείται την ιστορία της Επανάστασης με πρωτότυπο τρόπο:
https://youtu.be/zPsrTNPG15k?feature=shared
Εποπτικό υλικό
Γλωσσικές δραστηριότητες
Φύλλα εργασίας μαθηματικών
Οι κατασκευές μας
Γιορτάζουμε στην τάξη μας
Γιορτάζουμε στην πλατεία του χωριού και παρελάζουμε
Μαθαίνουμε τους τρεις μήνες της Άνοιξης ζωγραφίζοντας τα χαρακτηριστικά του καθενός.
Παλουκοκαύτης, Ανοιξιάτης, Φυτευτής, Βλαστάρης, Γδάρτης ή Πεντάγδαρτος, Πεντάγνωμος, Βαγγελιώτης, Πενταγιόματος, Κλαψομάρτης, Ξεροκοφινάς ή Τιναχτοκοφινάς. Όλες αυτές είναι οι ονομασίες του Μαρτίου!
Γράψαμε και μάθαμε το Μ του Μάρτη και την παροιμία του μήνα: “Μάρτης είναι νάζια κάνει, πότε κλαίει, πότε γελάει”.
…και φορέσαμε τα μαρτάκια αφού πρώτα μάθαμε για το παλιό αυτό έθιμο μέσα από το παρακάτω βίντεο:
Μιλήσαμε ακόμη για τα πρώτα χελιδόνια της Άνοιξης, μάθαμε αινίγματα αλλά ακούσαμε και τα “χελιδονίσματα”, τα “κάλαντα της Άνοιξης” που τα λέγαν τα παιδιά από σπίτι σε σπίτι κρατώντας καλαθάκια στολισμένα με κισσούς. Και το φίλεμα τους ήταν φρέσκα αυγουλάκια.
Φύλλα εργασίας
Γλώσσα: Γράφω την λέξη Άνοιξη και συμπληρώνω το αίνιγμα του χελιδονιού “Από πάνω σαν τηγάνι, από κάτω σαν βαμβάκι κι από πίσω σαν ψαλίδι”
Ανοιξιάτικες φωνούλες και συλλαβές λέξεων
Μαθηματικά: Μετρώ τα χελιδόνια σε κάθε πίνακα ζωγραφικής και κυκλώνω τον σωστό αριθμό.
“Έρχομαι φίλε από μακριά, κι αν είναι ορισμός σου
να χτίσω το σπιτάκι μου, έξω από το δικό σου;”
-Χελιδόνι μου γοργό που ήρθες από την έρημο, τι καλά μας έφερες;
– Την υγεία, τη χαρά και τα κόκκινα αυγά!
Ένα βίντεο για το πως φτιάχνουν τα χελιδόνια την φωλιά τους και πως ταΐζουν τα μικρά τους
Στα πλαίσια του 2ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θέμα “Σούπερ Ανακυκλωτές”, τα παιδιά μέσα από ποικίλες δραστηριότητες κατανόησαν την σημασία της Ανακύκλωσης. Αφόρμηση για το ξεκίνημα της συζήτησης γύρω από το θέμα των σκουπιδιών ήταν ο γεμάτος κάδος της τάξης μας. Τα παιδιά προβληματίστηκαν κι ακολούθησε συζήτηση για το τι είναι σκουπίδια, πως δημιουργούνται και που πηγαίνουν όταν φεύγουν από τον κάδο του σχολείου και του σπιτιού μας. Τα παιδιά έγιναν Σούπερ Ανακυκλωτές, αφού έμαθαν τις κατηγορίες των συσκευασιών που ανακυκλώνονται καθώς και ποια είναι τα στάδια της ανακύκλωσης. Επίσης κάθε μέρα ανακυκλώνουν σε ειδικούς αυτοσχέδιους κάδους μέσα στην τάξη μας. Μέσα από την αρμονική συνεργασία οργάνωσαν δράσεις όπως ο καθαρισμός της γειτονιάς του σχολείου, έρευνα στα παιδιά του δημοτικού με ερωτηματολόγιο σχετικό με την ανακύκλωση και επικοινωνία με τον Δήμο Σητείας για την αποστολή Κάδου Ανακύκλωσης και κάδου Αφής για την αυλή του σχολείου μας. Με το πρόγραμμα της Ανακύκλωσης, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό για τη φροντίδα και την προστασία του περιβάλλοντος, πράγμα το οποίο αποτέλεσε τον πρωταρχικό στόχο του προγράμματος.
Οι δραστηριότητές μας:
Ανάγνωση του βιβλίου “Το Βρωμοχώρι” της Σοφίας Ζαραμπούκα
κατηγοριοποίηση συσκευασιών στους κάδους-δημιουργία πίνακα αναφοράς
Βάφουμε χαρτόκουτες για να φτιάξουμε αυτοσχέδιους κάδους ανακύλωσης
και ξεκινάμε την ανακύκλωση στην τάξη μας!
Οι κατασκευές μας ατομικές και ομαδικές: αφίσες, απορριμματοφόρα, μπλέ κάδοι ακόμη και ρομπότ
από ανακυκλώσιμες συσκευασίες με οικολογικά συνθήματα
Φύλλα εργασίας και ομαδικά παιχνίδια στην παρεούλα
…αλλά και ψηφιακά παιχνίδια που φτιάξαμε μόνοι μας
Παίξαμε κουκλοθέατρο αφού δημιουργήσαμε δικούς μας ήρωες- κούκλες, την Ανακύλωση, την Μόλυνση, τον Ήλιο, την Χαρτούλα, την Αλουμινένια, τον Γυαλάκη και τον Πλαστικάκη
Καλέσαμε τα παιδιά του δημοτικού και τους ρωτήσαμε τι γνωρίζουν για την ανακύκλωση, αφού πρώτα είχαμε φτιάξει ένα ερωτηματολόγιο έρευνας
Αποστολή: Οι Σούπερ Ανακυκλωτές σε δράση!
Καθαρίζουν την γειτονιά του σχολείου
Δεν έλειψαν και τα βραβειάκια των Σούπερ Ανακυκλωτών
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια μέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Αποτελεί μια μέρα κατά την οποία πραγματοποιούνται δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Ενδεικτικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στο νηπιαγωγείο μας:
Παρακολουθήσαμε δύο ενδιαφέροντα animated video για το σχολικό εκφοβισμό, που προκάλεσαν προβληματισμό και ενδιαφέρον στα παιδιά για αυτό το ιδιαίτερο θέμα:
Γράψαμε στα χέρια μας κάθε γράμμα από την λέξη BULLYING, τα ενώσαμε και σχηματίσαμε την λέξη, βάζοντας ένα μεγάλο STOP στη μέση
Δημιουργήσαμε ομαδική αφίσα με σύνθημα: “Το Bullying μακριά, στο σχολείο όλοι μια Αγκαλιά”
Έφτασε η αγαπημένη γιορτή των μικρών παιδιών : οι Απόκριες!!! Η φαντασία, τα τραγούδια, ο χορός, οι κατασκευές και τα παιχνίδια αποτέλεσαν τα συστατικά μιας αξέχαστης αποκριάς στο νηπιαγωγείο μας. Μιλήσαμε για τα ήθη και έθιμα της αποκριάς, μάθαμε την ιστορία του μικρού Αρλεκίνου, για τ0ν κλόουν, μασκαρευτήκαμε, τραγουδήσαμε και χορέψαμε σε αποκριάτικους ρυθμούς με κέφι και μεγάλη χαρά.
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
ντυθήκαμε μασκαράδες
κατασκευές, μάσκες και καπέλα αποκριάτικα
ο κλόουν: κατασκευές και η φωνούλα Κ,κ
διαβάσαμε την ιστορία του μικρού Αρλεκίνου της Ζωρζ Σαρή, αναδιηγηθήκαμε την ιστορία και εξασκηθήκαμε στο σχήμα του ρόμβου με βιωματικό τρόπο, με εικαστική απεικόνιση, παιχνίδια και συμπληρώσαμε σχετικά φύλλα εργασίας
μάθαμε τη φωνούλα Ψ ψ
μιλήσαμε για το έθιμο του Χαρταετού και την κυρά Σαρακοστή
η κυρά Σαρακοστή μας ομαδική και ατομική κατασκευή
Ευχαριστούμε πολύ τον Σύλλογο Γονέων Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου Σκοπής, που την ημέρα της Τσικνοπέμπτης μας πρόσφερε σουβλάκια !!
Με αφορμή ένα κλαδί αμυγδαλιάς που έφερε ένα νήπιο στο σχολείο μας ξεκινήσαμε την επεξεργασία του θέματος “Αμυγδαλιά”. Παρατηρήσαμε τα χρώματά της, το σχήμα των πετάλων της, την μυρωδιά της και τους καρπούς της. Διαβάσαμε το μύθο της αμυγδαλιάς και αντιληφθήκαμε τον συμβολισμό αυτού του δέντρου αλλά και γιατί ανθίζει μέσα στο χειμώνα. Λύσαμε το αίνιγμα της αμυγδαλιάς και το απομνημονεύσαμε. Διαβάσαμε ποιήματα και τραγουδήσαμε “Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά” . Σε πίνακες αναφοράς είδαμε τα μέρη του δέντρου αλλά και τα “δώρα” – προϊόντα της και την χρήση του αμυγδάλου. Δοκιμάσαμε σοκολάτα αμυγδάλου και μας άρεσε πολύ! Παίξαμε μαθηματικά, γλωσσικά διαδραστικά παιχνίδια και φυσικά κατασκευάσαμε τις δικές μας αμυγδαλιές με ποπ κορν.
Ενδεικτικές εργασίες:
βάλαμε στη σωστή σειρά τις εικόνες και αναδιηγηθήκαμε το μύθο της αμυγδαλιάς
ανασύνθεση της λέξης με κεφαλαία και πεζά γράμματα
από το άνθος στον καρπό
λύσαμε το σταυρόλεξο της αμυγδαλιάς
ατομικές κατασκευές αμυγδαλιάς με χάρτινο πιάτο και ποπ κορν
ομαδική κατασκευή: ζωγραφίζω όπως ο Βαν Γκογκ
“Ανθισμένη αμυγδαλιά “
συμπληρώσαμε διάφορα φύλλα εργασίας
μας άρεσε και απομνημονεύσαμε το αίνιγμα της αμυγδαλιάς!!
Με αφορμή την ζεστή και ηλιόλουστη μέρα στην καρδιά του χειμώνα, χαρήκαμε το παιχνίδι στην αυλή και δράξαμε την ευκαιρία να επεξεργαστούμε την θεματική ενότητα “Αλκυονίδες μέρες”. Διαβάσαμε τον μύθο σε ψηφιακή μορφή, είδαμε εικόνες, πίνακες αναφοράς και πίνακες ζωγραφικής με την αλκυόνα. Συμπληρώσαμε, διαβάσαμε και απομνημονεύσαμε το αίνιγμα και φυσικά βρήκαμε τη λύση του! Παίξαμε γλωσσικά, μαθηματικά, διαδραστικά παιχνίδια και φτιάξαμε τις δικές μας αλκυόνες.
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
το εικονόλεξο – αίνιγμα της αλκυόνας
παίξαμε με τα υποκοριστικά με την βοήθεια της αλκυόνας
θυμηθήκαμε ξανά τον μύθο συμπληρώνοντας το εικονόλεξο σε ομάδες
συμπληρώσαμε διάφορα φύλλα εργασίας
οι δικές μας αλκυόνες, καπέλο και η φωλιά με τα αβγά της
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή