Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, με εστίαση στις δεξιότητες, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι ο συνδυασμός των γνωστικών πεδίων των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητών, με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους/ες και υπεύθυνους πολίτες. Μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που έχουν τη δομή των Ανοικτών Προγραμμάτων Σπουδών και Διαδικασιών, ενισχύεται η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, καθώς και δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και επιστήμης στους/στις μαθητές/τριες (ΦΕΚ 3567 Β 04-08-2021, ΦΕΚ 3791 Β 13-08-20.
Η στοχοθεσία των προγραμμάτων έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: δεξιότητες της ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης. Ενδεικτικά, οι σύγχρονες δεξιότητες περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, την επίλυση προβλημάτων, τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό.
Πιο αναλυτικά οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε 4 κύκλους:
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί:
Θεματα που επιλέχθηκαν για το 2024-2025 στο Νηπιαγωγείο μας:
Θεματική Ενότητα: Ζω Καλύτερα-Ευ-Ζην
Τίτλος: «Παρέα με την Ζέβρα μες στην πόλη»
Υποενότητα: Οδική ασφάλεια
Στόχοι που καλλιεργούνται:
- Να μάθουν τα παιδιά, τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.
- Να μάθουν για την σωστή συμπεριφορά των οδηγών.
- Να μάθουν τα δικαιώματα των πεζών.
- Να αντιληφθούν τους πιθανούς κινδύνους και τα ατυχήματα που προκαλούνται στο δρόμο.
- Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
- Να αναπτύξουν τον προφορικό τους λόγο, μέσα από την κατάθεση των εμπειριών τους.
- Να προβληματιστούν πάνω σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και να βρουν λύσεις μέσα από την ομαδική συζήτηση.
- Να μάθουν χωροταξικές έννοιες όπως (μπροστά-πίσω, πάνω-κάτω, κοντά- μακριά, δίπλα-απέναντι, δεξιά- αριστερά).
- Να ομαδοποιούν, να σειροθετούν και να ταξινομούν μέσα από τις δυνατότητες τους.
- Να έρθουν σε επαφή με το περιβάλλον που τα περιστοιχίζει.
- Να διατυπώνουν ερωτήματα και να αναζητούν απαντήσεις.
- Να βγάζουν τα δικά τους συμπεράσματα, ύστερα από κριτική σκέψη.
- Να μάθουν να φροντίζουν και να προσέχουν τον εαυτό τους.
Θεματική Ενότητα :Φροντίζω Το Περιβάλλον
Τίτλος: «Οι σούπερ Ανακυκλωτές»
Υποενότητα: Οικολογία-Παγκόσμια και τοπική Φυσική Κληρονομιά
Στόχοι που καλλιεργούνται:
- Ενημέρωση των παιδιών για το σημαντικό και επίκαιρο θέμα της ανακύκλωσης.
- Να εξηγούν και να ερμηνεύουν καταστάσεις σχετικά με τη μόλυνση περιβάλλοντος (σκουπίδια, απόβλητα κτλ).
- Να κατανοήσουν τα στάδια της ανακύκλωσης.
- Να ταξινομούν ανακυκλώσιμα αντικείμενα στους αντίστοιχους κάδους ανακύκλωσης με βάση τα κοινά γνωρίσματά τους.
- Να αντιστοιχίσουν τα υλικά με την πηγή τους.
- Να μάθουν να δουλεύουν συνεργατικά, ομαδικά.
- Να μπορούν να συνεργάζονται και να επικοινωνούν προφορικά, να επιλύουν προβλήματα και να λαμβάνουν αποφάσεις.
- Να εκφράζονται δημιουργικά με ΤΠΕ και να μάθουν να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή ως εργαλείο εξυπηρετώντας τις ανάγκες τους .
Στόχους που επιπροσθέτως θέτουμε :
- Ευαισθητοποίηση σχετικά με την φροντίδα και την προστασία του περιβάλλοντος.
- Καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και ατομικής και κοινωνικής ευθύνης.
- Ανάληψη πρωτοβουλιών.
Θεματική Ενότητα : Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη
Τίτλος: «Ευτυχισμένοι μαζί!»
Υποενότητα: Ανθρώπινα δικαιώματα
Στόχοι που καλλιεργούνται:
- Να «ξανασυστηθούν» οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο.
- Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών εκτός από τη δική τους.
- Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
- Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
- Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να γνωρίσουν τον τύπο της θετής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να συζητήσουν για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα προσφυγόπουλα).
- Να κατανοήσουν ότι όλοι οι τύποι οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Στόχους που επιπροσθέτως θέτουμε :
- Να αναπτύξουν την ενσυναίσθησή τους.
- Να καλλιεργήσουν τον σεβασμό τους στη διαφορετικότητα.
Θεματική Ενότητα: STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος: «3, 2, 1… Εκτόξευση!»
Υποενότητα: STEM
Στόχοι που καλλιεργούνται:
- Να γνωρίσουν τα νήπια το ηλιακό μας σύστημα, τους πλανήτες, την εναλλαγή ημέρας νύχτας και των εποχών.
- Nα οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο, τραγούδια και ιστορίες.
- Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο και με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη.
- Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν προκειμένου να χρησιμοποιήσουν ένα προγραμματισμένο ρομπότ δαπέδου (beebot).
- Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα που σχετίζονται με το διάστημα.
- Να προβληματιστούν για το αν υπάρχει ζωή στους άλλους πλανήτες.
- Να έρθουν σε επαφή με τις διαδραστικές προσομοιώσεις Phet και Google Earth.