Στο δεύτερο Εργαστήριο Δεξιοτήτων η βασική θεματική ήταν τα ανθρώπινα δικαιώματα, η αξιοπρέπεια, ο αλληλοσεβασμός, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η συνεργασία, η αντιμετώπιση διακρίσεων, οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
1ο Εργαστήρι: Δέσιμο και συνοχή της ομάδας
Τα παιδιά με τον ρυθμό της μουσικής κινήθηκαν ελεύθερα στο χώρο, παρατηρώντας το συμμαθητή τους που κινείται μαζί τους, κοιτώντας τον στα μάτια και προσπαθώντας να καταλάβουν τις σκέψεις του. Χαιρέτησαν με διάφορους τρόπους ο ένας τον άλλο, περπάτησαν αργά, έτρεξαν, μπερδεύτηκαν, ώσπου στο τέλος έφτιαξαν έναν μεγάλο κύκλο. Ο καθένας είπε το όνομά του δυνατά και κάτι που αγαπά πολύ και στη συνέχεια πήραν μια καρδιά κι έγραψαν το όνομά τους. Όλες οι καρδιές μαζί ενώθηκαν και έφτιαξαν μια μεγάλη. Μια καρδιά που μέσα χωρά όλα τα παιδιά…
2ο Εργαστήριο: Χωρίς νερό, τροφή και στέγη …μας χρειάζονται
Στο εργαστήρι αυτό παρατηρήσαμε εικόνες με παιδιά του τρίτου κόσμου.
Εντοπίζουμε και συζητάμε τι έχουμε εμείς και δεν έχουν αυτά. Πόσα πράγματα για μας είναι δεδομένα, αλλά δυστυχώς όχι για όλα τα παιδιά του κόσμου. Τι είναι αυτό άραγε που χρειάζεται ένα παιδί για να είναι ευτυχισμένο; Τι είναι αυτό που πρέπει να του δίνουν οι μεγάλοι. Δικαιώματα των παιδιών. Κάνουμε καταγραφή όλων αυτών που τα παιδιά θεωρούν πως είναι απαραίτητα για όλα τα παιδιά του κόσμου. μπορούμε άραγε να τα βοηθήσουμε; (τι άλλο θα μπορούσε να σκεφτεί ένα παιδί…)
3ο Εργαστήριο: Δικαιώματα του παιδιού
Επειδή όμως οι απορίες μας είναι πολλές, θα συνεχίσουμε την έρευνά μας και στο σπίτι. Βοηθοί μας οι γονείς και τα μεγαλύτερα αδέρφια μας. Την επόμενη μέρα παρουσιάζουμε στην ομάδα όλα τα ευρήματά μας. και τα αποτελέσματα μας αφήνουν άφωνους….
Με βιντεάκια, φωτογραφίες και εξαιρετικές παρουσιάσεις συγκεντρώσαμε πολλές πληροφορίες, τόσο για τα δικαιώματα των παιδιών, όσο και για όλους αυτούς τους λόγους που κάποια παιδιά δεν μπορούν να απολαύσουν αυτά τα δικαιώματα.
Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε κι ένα εξαιρετικό βίντεο: “Ειρήνη: Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα”, το οποίο μας έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση. Εμείς όμως φτιάξαμε μια δική μας ιστορία. Μια ιστορία όπως θα θέλαμε να είναι η ιστορία κάθε πρόσφυγα. Όπως θα έπρεπε να είναι η ιστορία κάθε πρόσφυγα. Μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ
4ο Εργαστήρι: Τα δικαιώματα ανήκουν σε όλους
Άραγε τα δικαιώματα είναι κοινά σε κάθε ύπαρξη πάνω στη γη; Μα φυσικά!!! Όλοι έχουμε δικαιώματα. Ακόμα κι ένα κουνέλι. Τι χρειάζεται ένα κουνέλι για να είναι ευτυχισμένο;;; κι ένα παιδί;;
Ζωγραφίζουμε λοιπόν τα δικαιώματα των παιδιών και φτιάχνουμε μια αφίσα
5ο Εργαστήρι: Οι φόβοι των παιδιών φόβοι όλων μας
Θυμόμαστε την Ειρήνη, τη μικρή προσφυγοπούλα και συζητάμε τα συναισθήματα που μας προκάλεσε. Οι φόβοι και τα αρνητικά συναισθήματα δεν είναι όμως μονάχα για τους πρόσφυγες. Υπάρχουν αρκετές στιγμές που κι εμείς νιώθουμε φόβο. Γιατί όμως;;; Ζωγραφίζουμε τους φόβους μας και τους καταθέτουμε στην ομάδα.
Τους φόβους μας όμως μπορούμε να τους νικήσουμε. Μπορούμε να βρούμε τον τρόπο να τους διώξουμε μακριά. Άραγε υπάρχουν τρόποι να το κάνουμε;;;; Μα φυσικά!! Να πούμε στο φίλο μας όμορφες λέξεις….“σ’αγαπώ”, “θέλεις να παίξουμε;”, ¨θες να πάμε μια βόλτα;”, “να σου δώσω μια αγκαλιά”, “να σου δώσω ένα φιλί”. Καταγράψαμε αυτές τις όμορφες λέξεις και φτιάξαμε μια αλυσίδα. Σκεφτήκαμε μάλιστα πως κάθε μέρα θα κόβουμε κι ένα κομμάτι από αυτή την αλυσίδα και η μέρα μας θα είναι αφιερωμένη σε αυτό θα γράφει…..
Με τόσο θετική σκέψη, οι φόβοι μας εξαφανίστηκαν. Τσαλακώθηκαν σε ένα χαρτί και τους πετάξαμε μακριά, πολύ μακριά..
Η αποτίμηση αυτού του εργαστηρίου θα μπορούσε να γίνει μονάχα σε μια πρόταση. Τα παιδιά δε χρειάζεται να τους διδάξεις για να νοιάζονται… Η αλληλεγγύη, ο σεβασμός, το νοιάξιμο, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα είναι βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν όλα τα παιδιά