ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τίτλος: Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων
Οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο,
- να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν.
- Τα υπερεκμεταλλεύται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωικά προϊόντα.
- Να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
Καλλιεργούνται οι εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, αναστοχασμός
- Ψηφιακές δεξιότητες
Εργαστήριο 1ο – Ας ξανα-συστηθούμε
- Δημιουργία συμβολαίου ομάδας: τα παιδιά δημιουργούν ομάδες και διαμορφώνουν κανόνες μέσα από την θετική αλληλεπίδραση και την ενεργητική συμμετοχή.
- Κάθε ομάδα επιλέγει για όνομα ένα ζώο της φάρμας και κάθε μέλος ζωγραφίζει το «έμβλημα» της ομάδας του.
Εργαστήριο 2ο – Άνθρωποι και ζώα-μία σχέση αλληλεξάρτησης
- Παρατήρηση εικόνων και συμμετοχή σε συζήτηση: Ζώα που μας προσφέρουν τροφή – Τα προϊόντα των ζώων. Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα; Συμπέρασμα: υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον
- Στις ομάδες ανάλογα με το ζώο της επιλογής μας τα παιδιά φτιάχνουν ομαδικές ζωγραφιές με τα ζώα και τα προϊόντα τους
Εργαστήριο 3ο – Ο ζωγράφος Σαγκάλ μας μιλάει για την σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων
Στόχος: οι μαθητές να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου μέσα από ένα έργο τέχνης
- Πίνακας ζωγραφικής του Σαγκάλ «Εγώ και το χωριό»
- Παρατήρηση και την επεξεργασία του έργου
- Φ.Ε. 1 Τα παιδιά αποτυπώνουν το μήνυμα που νομίζουν ότι θέλει να στείλει ο Σαγκάλ ζωγραφίζοντας
Εργαστήριο 4ο – Σέβομαι τα ζώα/Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι
Στόχος: οι μαθητές να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν. Τα υπερκμεταλλεύται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωικά προϊόντα. Να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
- Τα παιδιά παρατηρούν εικόνες, συγκρίνουν, σκέφτονται, συζητούν. Κάποια ζώα που απεικονίζονται στις εικόνες τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον, ενώ κάποια άλλα τα εκτρέφει κλεισμένα σε κλουβιά ή σε εκτροφεία/βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων.
- Φ.Ε. 2: «Αν είχαν φωνή τα ζώα, τι θα μας έλεγαν;»
Εργαστήριο 5ο – «Και τα ζώα έχουν δικαιώματα»
- Στόχος: οι μαθητές να γνωρίσουν το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων
- Παρουσίαση με εικόνες του κειμένου της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων
- Συζήτηση: Γιατί πιστεύετε ότι η Διεθνής Ένωση Δικαιωμάτων των Ζώων και οι άλλες φιλοζωικές οργανώσεις σκέφτηκαν ότι ήταν σημαντικό να καταγράψουν αυτά τα δικαιώματα των ζώων;
- Φ.Ε.3: Τα παιδιά καλούνται να απεικονίσουν με μια ζωγραφιά κάποιο δικαίωμα και στη συνέχεια το παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης.
- Δημιουργία αφίσας