Τα εργαστήρια δεξιοτήτων αποτελούν μια πρωτοποριακή εκπαιδευτική και διδακτική πρωτοβουλία, η οποία μετά την πιλοτική της εφαρμογή το 2021 έχει ενταχθεί στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, δημοτικού και γυμνασίου, τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά σχολεία (Τεύχος B’ 3567/04.08.2021).
Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Η δράση αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και αφορά κυρίως την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), δεξιοτήτων ζωής (life skills) καθώς και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (STEM skills).
Οι δεξιότητες αυτές είναι κρίσιμες για την προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική ανάπτυξη των μαθητών.
- Οι ήπιες δεξιότητες περιλαμβάνουν την ικανότητα επικοινωνίας, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την επίλυση προβλημάτων.
- Οι δεξιότητες ζωής σχετίζονται με την αυτογνωσία, την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και την αυτοδιαχείριση.
- Οι τεχνολογικές και επιστημονικές δεξιότητες περιλαμβάνουν την καινοτομία, την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων και την επιχειρηματικότητα.
Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων, οι μαθητές συμμετέχουν σε ποικίλες δραστηριότητες, που ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ανάληψη πρωτοβουλιών και την επίλυση προβλημάτων. Οι δραστηριότητες αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν κατασκευές, παιχνίδια, θεατρικό παιχνίδι, ρομποτική, πειράματα, εκπαιδευτική τηλεόραση και άλλα.
Θεματικές ενότητες των εργαστηρίων δεξιοτήτων
Οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν τα εργαστήρια δεξιοτήτων έχουν την ευθύνη να σχεδιάσουν τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων, τα οποία καλύπτουν τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες, με τη διάρκεια κάθε ενότητας να κυμαίνεται από 5 έως 7 εβδομάδες. Οι θεματικές είναι οι εξής:
- Ζω καλύτερα – Ευ ζην: Περιλαμβάνει θέματα όπως η υγιεινή διατροφή, η οδική ασφάλεια, η ψυχική υγεία και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
- Φροντίζω το περιβάλλον: Εστιάζει σε θέματα οικολογίας, φυσικών καταστροφών και πολιτιστικής κληρονομιάς.
- Ενδιαφέρομαι και ενεργώ: Αφορά την κοινωνική υπευθυνότητα, την αποδοχή της διαφορετικότητας και τον αλληλοσεβασμό.
- Δημιουργώ και καινοτομώ: Εστιάζει στη δημιουργική σκέψη και την επιχειρηματική δράση, προάγοντας τη γνωριμία με επαγγέλματα, την επιχειρηματικότητα, το STEM και τη ρομποτική.
Οι ενότητες αυτές εφαρμόζονται σε όλες τις τάξεις από το νηπιαγωγείο έως το γυμνάσιο, αν και κάποιες θεματικές, δεν περιλαμβάνονται στις μικρότερες ηλικίες.
Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στόχος είναι να προετοιμάσουν τους μαθητές, ως αυριανούς πολίτες, για τις προκλήσεις της σύγχρονης ζωής, δίνοντάς τους όχι μόνο γνώσεις, αλλά και πρακτικές ικανότητες που θα τους είναι χρήσιμες στο μέλλον.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε το Τεύχος B’ 3567/04.08.2021