« Δεν είναι μόνο αρκετό να μιλάμε στο παιδί ή να το αφήνουμε να μιλάει. Είναι εξίσου αναγκαίο και απαραίτητο να το ενθαρρύνουμε να μιλάει» προτρέπει τις/τους εκπαιδευτικούς μικρών παιδιών η καθηγήτρια γλωσσικής ανάπτυξης L. Lantin.
Οι δραστηριότητες για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου είναι εξαιρετικά αναγκαίες και ωφέλιμες. Για το λόγο αυτό ένα ποιοτικό σχολείο προ-δημοτικής εκπαίδευσης φροντίζει και οργανώνει καταστάσεις προβληματισμού που ενεργοποιούν τα διαφέροντα του παιδιού και του επιτρέπουν να εκφράζει με τον προφορικό λόγο τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Mε σεβασμό πάντα στην ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού οι δραστηριότητες που κάθε φορά προτείνονται έχουν σαν κύριο στόχο την ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας των παιδιών, σε συνδυασμό όμως με την επικοινωνιακή ικανότητα. Δηλαδή τη χρήση του λόγου, ανάλογα με την περίσταση που κάθε φορά η επικοινωνία απαιτεί. Πολύτιμο εδώ είναι το παιχνίδι «Δες και πες»: Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κουβαλούν από το σπίτι τους, ένα τέχνεργο (ένα αγαπημένο παιχνίδι, μια φωτογραφία) ή μια ανακάλυψή τους από το φυσικό περιβάλλον (ένα κοχύλι, μια πέτρα, ένα φτερό). Σήμερα,μας μίλησε ο Στέφανος για τον «Χάγκι Ουάγκι» του, μια εκφοβιστική φιγούρα με δυο σειρές μυτερά δόντια, η Σμαράγδα για την γοργόνα Δήμητρα και ο Αλέξανδρος για τον αρκούδο Μπάμπυ. Οι κάτοχοι των τέχνεργων δέχτηκαν ερωτήσεις και σχολιασμούς αλλά μάλλον ήταν η Ευτυχία-Κοραλία που με την Ladybug & cat noir, δυο φιγούρες εφηβικής ηλικίας που μάχονται το κακό, κέρδισε τον έπαινο των παιδιών για τις πιο απροσδόκητες, απόλυτα σύγχρονες ηρωίδες/ήρωες. Τόσο μοντέρνες (τα παιδιά παρακολούθησαν 3’ λεπτά στο youtube τις περιπέτειές τους) που προκαλούν πολιτισμικό σοκ στον μη εξοικειωμένο με το ιαπωνικό manga 漫画, μεσήλικο.
Δεν πειράζει. Γιατί το επίδικο ζήτημα είναι ο προφορικός λόγος των μικρών παιδιών να μείνει όρθιος μπροστά στην αφασία της οθόνης και την μοναξιά που επέβαλλαν τα λοκντάουν της πανδημίας.
