ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1. Ανθρώπινα Δικαιώματα
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

Αρχικά μιλήσαμε για το «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών.  Στη συνέχεια, έχοντας ζητήσει να φτιάξουν την οικογένειά τους σε μία κόλλα Α4 στο σπίτι, κάθε παιδί παρουσιάζει την οικογένειά του στην τάξη.  Έπειτα καθένα μετρά από πόσα μέλη αποτελείται η οικογένεια του.

eikona Viber 2025 05 11 18 04 04 141

Όλο το εργαστήριο σχεδιάστηκε με βάση το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη. https://play.byethost8.com/elfi/?i=1

Συζητήσαμε και εξηγήσαμε τι σημαίνουν οι λέξεις που αναφέρονται στο παραμύθι και πόσο σημαντικές είναι για την οικογένεια. Στη συνέχεια κάθε παιδί ζωγράφισε την οικογένειά του. 

1.Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2)

pyrhnikh oikogeneiaΜε αφορμή το παραμύθι, συζητάμε για ένα γράμμα που λάβαμε από έναν από τους ήρωες του παραμυθιού, τον πιγκουίνο, ο οποίος μας στέλνει χαιρετίσματα με μια φωτογραφία της οικογένειας του.  Παρατηρούμε ότι η οικογένεια του  πιγκουίνου αποτελείται από τον ίδιο και τους γονείς του και συζητάμε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.  Συζητήσαμε τα θετικά και αρνητικά μιας πυρηνικής οικογένειας και στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά  να προτείνουν λύση σε κάποια προβληματική κατάσταση που αντιμετωπίζει μία πυρηνική οικογένεια.

 

2. «Πες μας, λύκε!» – Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11) 

Ektetamenh oikogeneia

Λάβαμε ξανά γράμμα αλλά αυτή τη φορά είναι από κάποιον άλλον ήρωα του παραμυθιού. Το μικρό λυκάκι στέλνει χαιρετισμούς με μία φωτογραφία από το βραβείο που πήρε η οικογένεια του για την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες και οι παππούδες του. Παρατηρούμε τη δομή της οικογένεια του  λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας. Συζητήσαμε για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της,  και στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά  να προτείνουν λύση σε κάποια προβληματική κατάσταση που αντιμετωπίζει μία εκτεταμένη οικογένεια.

3. «Πες μας, καγκουρό!» – Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια (1+1=1) 

Kagkoyro monogoneikh oikogeneia

Ένα ακόμα γράμμα έφτασε στο  σχολείο μας και είναι από το καγκουρό, που μας  στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, στην οποία «τιμώμενα πρόσωπα» είναι το ίδιο και η μητέρα του. Αφού παρακολουθήσουμε ένα βίντεο για τον τρόπο ζωής των καγκουρό, συζητήσαμε για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.  Συζητήσαμε τα θετικά και αρνητικά μιας μονογονεϊκής οικογένειας και στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά  να προτείνουν λύση σε κάποια προβληματική κατάσταση που αντιμετωπίζει μία τέτοια οικογένεια.  Τέλος, ζωγράφισαν «Πώς νιώθει το καγκουρό στην οικογένειά του;».

4. «Πες μας, χελωνάκι!» – Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά (1+1=0) 

chelona kareta kareta orfano paidi 1

Ένα τελευταίο γράμμα έφτασε στη τάξη μας και αυτό είναι από το χελωνάκι, που στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα στην οποία απεικονίζονται το ίδιο και τα αδέρφια του.  Προκειμένου να κατανοήσουμε καλύτερα την οικογένεια του παρακολουθήσαμε ένα σχετικό βίντεο με τον τρόπο ζωής των χελωνών. Στη συνέχεια συζητήσαμε για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους και η συζήτηση οδηγεί στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα. Συζητήσαμε  για τις δυσκολίες που μπορούν να συναντήσουν τα ορφανά παιδιά, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν μαζί. Στο τέλος ζωγράφισαν «Πώς νιώθει το χελωνάκι;».