Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη
Υποθεματική : Συμπερίληψη: αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Τίτλος: «Είμαι διαφορετικός. Δικαίωμά μου!»
Σκοπός του εργαστηρίου είναι να συμβάλλει θετικά στην προσέγγιση και την αποδοχή της διαφορετικότητας καθώς και στην άρση στερεοτύπων και προκαταλήψεων.
Οι μαθητές μέσα από την υγιή και εποικοδομητική αλληλεπίδραση κατανοούν τον εαυτό τους. Όσο αναδεικνύεται η ιδιαίτερη ατομικότητά τους, τόσο τονίζεται η έννοια της διαφορετικότητας.
1ο Εργαστήριο: «Οι αρχικές μας ιδέες»
Στόχος: με την μέθοδο της ιδεοθύελλας ανιχνεύουμε τις αρχικές ιδέες των παιδιών σε σχέση με την έννοια της διαφορετικότητας.
Καταγράφουμε στον πίνακα τί μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη «διαφορετικότητα».
Αξιοποιώντας το ιστόγραμμα που δημιουργήθηκε, συζητάμε, ανταλλάζουμε πληροφορίες και κυρίως προβληματιζόμαστε.
2ο Εργαστήριο: «Ομοιότητες και διαφορές»
Στόχος: Τα παιδιά να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους άλλους και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.
Να συνειδητοποιήσουν ότι δεν είναι δυνατόν να αρέσουν σε όλους τα ίδια πράγματα.
Να κατανοήσουν ότι δεν γίνεται ένας άνθρωπος να είναι εντελώς ίδιος με κάποιον άλλον.
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια και τα καλούμε να συζητήσουν με το ταίρι τους σε τι διαφέρουν καθώς και σε τι είναι ίδια. Στη συνέχεια καταγράφουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους σε δυο εφαπτόμενους κύκλους.
3ο Εργαστήριο: «Όλα τα σώματα όμορφα τα βρίσκω»
Στόχος: Να αναγνωρίσουν τα παιδιά την διαφορετικότητα κάθε σώματος.
Να δουν με διαφορετικό τρόπο τα οποιαδήποτε σημείου του σώματος που μπορεί να κάνουν κάποιον να νιώθει άβολα ή μειονεκτικά (ουλές, σημάδια, κιλά, τρίχες, γυαλιά, αντλία ινσουλίνης κλπ).
Διαβάζουμε και επεξεργαζόμαστε το βιβλίο «Όλα τα σώματα όμορφα τα βρίσκω». Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν αυτό που τα εντυπωσίασε πιο πολύ.
Άλλωστε, η ομορφιά έρχεται σε όλα τα σχήματα, χρώματα και μεγέθη…
4ο Εργαστήριο: «Γνωρίζοντας την Φρίντα Κάλο»
Στόχος: Να γνωρίσουν τα παιδιά ανθρώπους με ιδιαιτερότητες, οι οποίες τελικά ΔΕΝ στάθηκαν εμπόδιο στη ζωή τους.
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την ζωή και το καλλιτεχνικό έργο της Φρίντα Κάλο μέσω του βιβλίου «Φρίντα Κάλο» από τη σειρά «Πορτρέτα ζωγράφων». Επεξεργαζόμαστε τους πίνακές της, εστιάζουμε στα συναισθήματά της και θαυμάζουμε την επιμονή της κάθε φορά που συνέβαινε στη ζωή της κάτι δύσκολο.
Τέλος, φτιάχνουμε σε ομαδική εργασία την προσωπογραφία της.
5ο Εργαστήριο: «Η αναπηρία δεν μας σταματά»
Στόχος: Να αναγνωρίσουν τα παιδιά ότι τα άτομα με αναπηρία είναι άτομα που αξίζουν την αποδοχή και το σεβασμό μας, καθώς είναι σε θέση να κάνουν πολλά πράγματα, και να επιτυγχάνουν σημαντικούς στόχους σε πολλούς τομείς.
Προσεγγίζουμε το θέμα μέσα από videos, ταινίες με αναφορά στην αναπηρία αλλά και βιωματικές δραστηριότητες (οδηγώ τον τυφλό, ζωγραφίζω με το στόμα, αναγνωρίζω τον άλλον με την αίσθηση της ακοής).
6ο Εργαστήριο: «Η αξία της διαφορετικότητας»
Στόχος: να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά πως κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και πως όλοι μπορούμε να κερδίσουμε από τους άλλους.
Διαβάζουμε το βιβλίο «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης και δραματοποίηση. Τέλος, το κάθε παιδί δημιουργεί τον δικό του Έλμερ, που δεν έμοιαζε με κανέναν άλλον.
7ο Εργαστήριο: «Τελικές ιδέες των παιδιών για την διαφορετικότητα – Αξιολόγηση»
Στόχος: Οι μαθητές μέσω του αναστοχασμού να γίνουν παρατηρητές του εαυτού τους.
Στην παρεούλα ανακεφαλαιώνουμε το σύνολο των δραστηριοτήτων προτρέποντας τα παιδιά να περιγράψουν τί τους άρεσε περισσότερο καθώς και τί ένιωσαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης των δραστηριοτήτων.
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στο πρόγραμμα αναπτύσσοντας αφενός την έννοια της αυτοαντίληψης και γνωρίζοντας αφετέρου την έννοια της διαφορετικότητας. Επιπλέον, παρατηρήθηκε η ανάπτυξη δεσμών και συνδέσεων με τους συνομηλίκους τους.
Μέσα από βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές δράσεις τα παιδιά καλλιέργησαν κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες όπως ενσυναίσθηση, αποδοχή και σεβασμό απέναντι στο διαφορετικό, αλληλεγγύη, εμπιστοσύνη, με αποτέλεσμα να παρατηρηθεί ένα θετικότερο κλίμα συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας.
Ολοκληρώνουμε το εργαστήρι δεξιοτήτων με 2 ομαδικές εργασίες.
































