Εργαστήρι δεξιοτήτων: Διαφορετικότητα

Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη 

Υποθεματική : Συμπερίληψη: αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Τίτλος: «Είμαι διαφορετικός. Δικαίωμά μου!»

IMG 3754  IMG 3755

Σκοπός του εργαστηρίου είναι να συμβάλλει θετικά στην προσέγγιση και την αποδοχή της διαφορετικότητας καθώς και στην άρση στερεοτύπων και προκαταλήψεων.

Οι μαθητές μέσα από την υγιή και εποικοδομητική αλληλεπίδραση κατανοούν τον εαυτό τους. Όσο αναδεικνύεται η ιδιαίτερη ατομικότητά τους, τόσο τονίζεται η έννοια της διαφορετικότητας.

1ο Εργαστήριο: «Οι αρχικές μας ιδέες»

Στόχος: με την μέθοδο της ιδεοθύελλας ανιχνεύουμε τις αρχικές ιδέες των παιδιών σε σχέση με την έννοια της διαφορετικότητας.

Καταγράφουμε στον πίνακα τί μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη «διαφορετικότητα».

Αξιοποιώντας το ιστόγραμμα που δημιουργήθηκε, συζητάμε, ανταλλάζουμε πληροφορίες και κυρίως προβληματιζόμαστε.

IMG 3766 IMG 3767 

2ο Εργαστήριο: «Ομοιότητες και διαφορές»

Στόχος: Τα παιδιά να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους άλλους και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.

Να συνειδητοποιήσουν ότι δεν είναι δυνατόν να αρέσουν σε όλους τα ίδια πράγματα.

Να κατανοήσουν ότι δεν γίνεται ένας άνθρωπος να είναι εντελώς ίδιος με κάποιον άλλον.

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια και τα καλούμε να συζητήσουν με το ταίρι τους σε τι διαφέρουν καθώς και σε τι είναι ίδια. Στη συνέχεια καταγράφουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους σε δυο εφαπτόμενους κύκλους.

IMG 3703 IMG 3701 IMG 3700

3ο Εργαστήριο: «Όλα τα σώματα όμορφα τα βρίσκω»

Στόχος: Να αναγνωρίσουν τα παιδιά την διαφορετικότητα κάθε σώματος.

Να δουν με διαφορετικό τρόπο τα οποιαδήποτε σημείου του σώματος που μπορεί να κάνουν κάποιον να νιώθει άβολα ή μειονεκτικά (ουλές, σημάδια, κιλά, τρίχες, γυαλιά, αντλία ινσουλίνης κλπ).

Διαβάζουμε και επεξεργαζόμαστε το βιβλίο «Όλα τα σώματα όμορφα τα βρίσκω». Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν αυτό που τα εντυπωσίασε πιο πολύ.

Άλλωστε, η ομορφιά έρχεται σε όλα τα σχήματα, χρώματα και μεγέθη…

IMG 4235

IMG 3776 IMG 3775 IMG 3774 IMG 3773

4ο Εργαστήριο:  «Γνωρίζοντας την Φρίντα Κάλο»

Στόχος: Να γνωρίσουν τα παιδιά ανθρώπους με ιδιαιτερότητες, οι οποίες τελικά ΔΕΝ στάθηκαν εμπόδιο στη ζωή τους.

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την ζωή και το καλλιτεχνικό έργο της Φρίντα Κάλο μέσω του βιβλίου «Φρίντα Κάλο» από τη σειρά «Πορτρέτα ζωγράφων». Επεξεργαζόμαστε τους  πίνακές της, εστιάζουμε στα συναισθήματά της και θαυμάζουμε την επιμονή της κάθε φορά που συνέβαινε στη ζωή της κάτι δύσκολο.

Τέλος, φτιάχνουμε σε ομαδική εργασία  την προσωπογραφία της.

IMG 4237 IMG 4196 IMG 4202

5ο Εργαστήριο: «Η αναπηρία δεν μας σταματά»

Στόχος: Να αναγνωρίσουν τα παιδιά ότι τα  άτομα με αναπηρία είναι άτομα που αξίζουν την αποδοχή και το σεβασμό μας, καθώς είναι σε θέση να κάνουν πολλά πράγματα, και να επιτυγχάνουν σημαντικούς στόχους  σε πολλούς τομείς.

Προσεγγίζουμε το θέμα μέσα από videos, ταινίες με αναφορά στην αναπηρία αλλά και βιωματικές δραστηριότητες (οδηγώ τον τυφλό, ζωγραφίζω με το στόμα, αναγνωρίζω τον άλλον με την αίσθηση της ακοής).

IMG 4230 IMG 4229

 

IMG 4238 1

IMG 4239 IMG 4240 IMG 4241 IMG 4242

IMG 4244 IMG 4245

IMG 4243

6ο Εργαστήριο: «Η αξία της διαφορετικότητας»

Στόχος: να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά πως κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και πως όλοι μπορούμε να κερδίσουμε από τους άλλους.

Διαβάζουμε το βιβλίο «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης και δραματοποίηση. Τέλος, το κάθε παιδί δημιουργεί τον δικό του Έλμερ, που δεν έμοιαζε με κανέναν άλλον.

IMG 3707

IMG 3709 IMG 3708

7ο Εργαστήριο: «Τελικές ιδέες των παιδιών για την διαφορετικότητα – Αξιολόγηση»

Στόχος: Οι μαθητές μέσω του αναστοχασμού να γίνουν παρατηρητές του εαυτού τους.

Στην παρεούλα ανακεφαλαιώνουμε το σύνολο των δραστηριοτήτων προτρέποντας τα παιδιά να περιγράψουν τί τους άρεσε περισσότερο καθώς και τί ένιωσαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης των δραστηριοτήτων.

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στο πρόγραμμα αναπτύσσοντας αφενός την έννοια της αυτοαντίληψης και γνωρίζοντας αφετέρου την έννοια της διαφορετικότητας. Επιπλέον, παρατηρήθηκε η ανάπτυξη δεσμών και συνδέσεων με τους συνομηλίκους τους.

Μέσα από βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές δράσεις τα παιδιά καλλιέργησαν κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες όπως ενσυναίσθηση, αποδοχή και σεβασμό απέναντι στο διαφορετικό, αλληλεγγύη, εμπιστοσύνη, με αποτέλεσμα να παρατηρηθεί ένα θετικότερο κλίμα συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας.

Ολοκληρώνουμε το εργαστήρι δεξιοτήτων με 2 ομαδικές εργασίες.

IMG 3763 IMG 3748

IMG 4307 IMG 4309 IMG 4308 IMG 4310