Βιβλία και παιδί

Η ανάγνωση παιδικών βιβλίων επιτρέπει στο παιδί να ταξιδέψει στο χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί και να σκεφτεί. Ακόμα με την ανάγνωση βιβλίων το παιδί έχει την δυνατότητα να αναπτύξει καλύτερα τις γλωσσικές του ικανότητες (εμπλουτισμός λεξιλογίου, ικανότητα περιγραφής, ικανότητα αφήγησης κλπ), και να χτίσει γερά θεμέλια πάνω στα οποία στη συνέχεια θα στηριχθούν οι ικανότητές του για ανάγνωση και γενικότερα για μάθηση. Τέλος, η ανάγνωση παιδικών βιβλίων φέρνει παιδί και γονιό πιο κοντά, καθώς είναι μια δραστηριότητα κατά την οποία μοιράζονται ποιοτικό χρόνο.

Πώς να προσεγγίσετε το βιβλίο μαζί με τα παιδιά

Πριν την ανάγνωση
Δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο (για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)
Προτρέψτε τα, να διαβάσουν τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσουν σε αυτόν γνωστές τους λέξεις ή γράμματα.
Παροτρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις δικές τους εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ. Εσύ έχεις δει αλεπού;)

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης
Παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν (π.χ. Τι λέτε να έγινε; Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;)
Αναλύστε ότι είναι απαραίτητο, έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν καταλαβαίνουν.
Απευθύνετε πότε-πότε ερωτήσεις, για να ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας.
Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα συμβεί αργότερα (τι λέτε ότι θα γίνει;)

Μετά την ανάγνωση
Επαναλάβετε στοιχεία της ιστορίας (σκηνικό  που διαδραματίστηκε η ιστορία;, στόχο;, τι ήθελε η αλεπού να πετύχει;)
Βοηθήστε τα παιδιά να συσχετίσουν τα γεγονότα που αφορούσαν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, με παρόμοια γεγονότα τις δικής τους ζωής.

Να απαντήσουν σε απλές ερωτήσεις κατανόησης (πότε, που, ποιος, τι έπαθε; Τι έγινε στο τέλος; Πως ένιωσε;)
Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του βιβλίου.
Να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το κείμενο, να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψουν μερικές απ’ αυτές.

Να αναδιηγηθούν την ιστορία.
Να συνθέσουν μια παρόμοια δικιά τους ιστορία.