Για να μπορέσει ένα παιδί να γράψει και να διαβάσει χρειάζεται να έχει αναπτύξει:
- καλή αντίληψη του χώρου και δεξιότητες προσανατολισμού στο χώρο, ώστε να κατανοεί οδηγίες που αφορούν χωρικές έννοιες,
- ικανότητες παρατήρησης και οπτικής διάκρισης,
- ικανότητες ακουστικής διάκρισης,
- οπτική και ακουστική μνήμη,
- ικανότητες σειροθέτησης,
- μνήμη αλληλουχιών,
- επαρκές λεξιλόγιο και κατανόηση των νοημάτων που εκφέρονται μέσω των λέξεων,
- ικανότητα αναγνώρισης των μερών ενός όλου,
- ικανότητα διάσπασης του όλου σε μέρη,
- ικανότητα σύνθεσης του όλου από τα μέρη που αποτελείται,
- ικανότητες ομαδοποίησης και ταξινόμησης πληροφοριών,
- αυτοέλεγχο για να διατηρεί την προσοχή του,
- φωνολογική επίγνωση.
Όλες αυτές οι κιναισθητικές, αντιληπτικές, μνημονικές, γλωσσικές και μεταγλωσσικές ικανότητες, που κατακτώνται από τα παιδιά στο νηπιαγωγείο, τα καθιστούν έτοιμα να εκπαιδευτούν αβίαστα και αποτελεσματικά, χωρίς να πιεστούν ή και να απογοητευτούν, στην εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής ένα χρόνο αργότερα, στην Α΄ Δημοτικού.