εσωτερικός κανονισμός

1
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
 

 

Νηπιαγωγείο Μελισσοχωρίου

 

Διεύθυνση A’/θμιας Εκπ/σης Λάρισας

 

Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ)

 

…….…9310418………

 

 

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) Μελισσοχώρι  Λάρισας
 

Τηλέφωνο

 

2410971860

 

Fax

 

2410971860

 

e-mail:

mail@nip- meliss.lar.sch.gr  

blog

Διευθυντής/ντρια, Προϊστάμενος/μένη Σχολικής Μονάδας  

Μπουρντένα Ιουλία

Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων  

Πραγγούλης Αχιλλέας

 

 

 

         Περιεχόμενα

 

Εισαγωγή………………………………………………………………………………………………………. 3

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας………………………………………………………….. 3

  1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας…………….. 4
  2. Λειτουργία του Σχολείου…………………………………………………………………………….. 5

Ι. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/τριών………………………………………………… 5

  1. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου……………………………………………………………… 5
  2. Σχολική και Κοινωνική Ζωή…………………………………………………………………………. 6

Ι. Φοίτηση……………………………………………………………………………………………………… 6

  1. Σχολικοί χώροι……………………………………………………………………………………………. 6
  1. Σχολικό πρόγραμμα……………………………………………………………………………………. 6
  2. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις…………………………………………………… 7
  3. Παιδαγωγικός έλεγχος……………………………………………………………………………….. 8

VII Άλλα θέματα……………………………………………………………………………………………… 9

  1. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου………………………… 10

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας…………… 10

  1. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων… 10

IΙΙ. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων………………………………………………………………. 10

  1. Σχολικό Συμβούλιο…………………………………………………………………………………… 11
  2. Η σημασία της συνέργειας όλων…………………………………………………………………. 11
  3. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους……………………… 11

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών…………………………………………………………………… 11

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών…………………………………….. 12

  1. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του…………………………………………………………………………………………. 12

Πηγές…………………………………………………………………………………………………………… 14

 

 

 

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Εισαγωγή                                                                                                                      

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι  που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί,  γονείς/κηδεμόνες).

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας μας.

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή της εκπαιδευτικού  ΠΕ06 (Αγγλικών), των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων  και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δημοτικής κοινότητας. Εγκρίνεται από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου καθώς και από τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στο blog του Νηπιαγωγείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Προϊσταμένης  του Νηπιαγωγείου, της εκπαιδευτικού ΠΕ06  , των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

 

Ταυτότητα

Το     Νηπιαγωγείο Μελισσοχωρίου ιδρύθηκε το 2009 και βρίσκεται στη τοπική κοινότητα Μελισσοχωρίου, του Δήμου Κιλελέρ.

Το σχ. Έτος 2022-23 στο νηπιαγωγείο μας λειτουργεί ένα τμήμα πρωινό – υποχρεωτικό και σ’ αυτό για το τρέχον σχ. Έτος 2022-23 υπηρετούν μία νηπιαγωγός, μία καθηγήτρια αγγλικών και μια καθαρίστρια.

 

  1. Μπουρντένα Ιουλία, προϊσταμένη-νηπιαγωγός
  2. Καραλαριώτου Ευθαλία, Καθηγήτρια αγγλικών
  3. Κατσή Γεωργία, καθαρίστρια

 

 

Θα μας βρείτε στο Μελισσοχώρι, ΤΚ 41500 και στο τηλέφωνο 2410 971860

 

Το όραμά μας

To Νηπιαγωγείο αποτελεί το πρώτο σχολείο των παιδιών και την πρώτη τους επαφή με τον κόσμο της μάθησης και την κοινωνική ζωή μέσα σε ένα ασφαλές και ευχάριστο περιβάλλον, μαθαίνοντας μέσα από παιχνίδια και βιωματικές δραστηριότητες και αναπτύσσοντας δημιουργικά όλες τις ικανότητες και δεξιότητες της ηλικίας τους σύμφωνα με τις προσωπικές τους ανάγκες.

Το όραμά μας είναι να έχουμε ένα σχολείο σύγχρονο, καινοτόμο, δημοκρατικό, ανοιχτό στην

κοινωνία, με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Ένα σχολείο που οι εκπαιδευτικοί

και οι μαθητές να εργάζονται σε ένα κλίμα συνεργασίας, ένα σχολείο που να παρέχει στους

μαθητές ένα εμπλουτισμένο μαθησιακό περιβάλλον, να δημιουργεί ευκαιρίες ώστε οι

μαθητές να αναπτυχθούν και να αποκτήσουν δεξιότητες για να επιλύουν προβλήματα και να

αξιοποιούν στο μέγιστο βαθμό τις ατομικές δυνατότητες και ένα σχολείο που προσπαθεί να

εξαλείψει τις ανισότητες και τις διαφορές.

Γενικά το όραμά μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου που θα στοχεύει με υπεύθυνες

σταθερές διαδικασίες, αληθινή αγάπη και ενδιαφέρον στην πνευματική, ηθική, κοινωνική

καλλιέργεια και στην ψυχοσωματική υγεία κάθε μαθητή ξεχωριστά και όλα αυτά μέσα σ΄ ένα

πλαίσιο υποστηρικτικό για την προσωπική τους ευημερία και τη μελλοντική τους εξέλιξη σε

αυτόνομα, ενεργά, ευτυχισμένα και δημιουργικά μέλη της κοινωνίας. Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως άτομα με τα δικά τους μοναδικά χαρακτηριστικά, δηλαδή το  υπόβαθρο, τα γνωρίσματα, τα χαρίσματα και τις ιδιαιτερότητες τους. Ταυτόχρονα, είναι μέλη της κοινότητας της τάξης τους, αλλά και αυτής του σχολείου, ακολουθώντας τους κανόνες αρμονικής συνύπαρξης με τους/τις άλλους/ες. Αρχικά, ενθαρρύνεται το «εγώ» με αυτοπεποίθηση και αγάπη και, ακολούθως, ενισχύεται το «εμείς», ενώ παράλληλα χτίζονται οι γέφυρες του καθενός και καθεμιάς με τους υπόλοιπους. Τα παιδιά, αναγνωρίζοντας τους εαυτούς τους και μαθαίνοντας να επεξεργάζονται και να αξιοποιούν τα λάθη τους, εξελίσσονται διαρκώς.

 

 

Άρθρο 1.Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι:

Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 

Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας

Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία

Να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας. Και όλα αυτά μέσα σε μια ατμόσφαιρα στην οποία βασιλεύει η χαρά, το παιχνίδι, η δημιουργία και η πειθαρχημένη ελευθερία.

 

 

        Άρθρο 2. Λειτουργία του Σχολείου

         Ι. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο και παράλληλα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, εφόσον υπάρχει.

Για το σχολικό έτος 2022-2023 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 15- 8:30.
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά  τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και η Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

 

ΙΙ.  Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου κλείνει στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Για την τρέχουσα σχολική χρονιά 2022-223  και για την  ασφάλεια  των μαθητών η προϊσταμένη-νηπιαγωγός αποφάσισε τα εξής:

Α. Ακολουθούνται πάντα οι Κ.Υ.Α για τον covid 19 (ΦΕΚ 4695/7-9-22 με θέμα: «Λειτουργία των Εκπαιδευτικών μονάδων… για την αποφυγή του κορονοϊού».

Β  Η προσέλευση των μαθητών/τριών στο Νηπιαγωγείο γίνεται στις 8:15. Οι γονείς αφήνουν τους μαθητές στην είσοδο του Νηπιαγωγείου.

Γ. Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του        προγράμματος η είσοδος  του σχολείου κλείνει στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Δ. Η αποχώρηση των μαθητών γίνεται στις 13:00΄ και πάλι από την ίδια είσοδο του σχολείου, όπου και παραλαμβάνονται από τους γονείς και κηδεμόνες.

Ε. Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη  του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να  συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως την Προϊσταμένη  του Σχολείου  και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

ΣΤ. Η εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Ζ. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας

         Η. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

 

 

 

III.Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, καθορίζεται από το προεδρικό διάταγμα 79/1-8-2017 συντάσσεται από την προϊσταμένη-νηπιαγωγό και υπογράφεται από τον προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Λάρισας. Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο ακολουθούμε έχει καθοριστεί και περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Ε.Π.Σ) για το νηπιαγωγείο του Υπουργείου Παιδείας και θρησκευμάτων. Είναι επίσης σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής μας, τόσο για την παροχή ποιοτικής αλλά και άρτιας εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την Υ.Α. Αρ. Φ. 80378/ΓΔ4/2021-ΦΕΚ 3311/Β/26-7-2021, εντάσσονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, πρώτον, η εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας που θα πραγματοποιείται σε δύο (2) διδακτικές ώρες κατανεμημένες δύο (2) φορές την εβδομάδα, από τον/την εκπαιδευτικό ΠΕ06 παρουσία της νηπιαγωγού του τμήματος και δεύτερον, σύμφωνα με την Υ.Α. Αρ. Φ.31/94185/Δ1/2021-ΦΕΚ 3791/Β/13-8-2021, εισάγονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, η διδασκαλία των οποίων θα πραγματοποιείται σε τρεις (3) διδακτικές ώρες κατανεμημένες δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα..

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου μας είναι το κάτωθι:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Άρθρο 3.Σχολική και Κοινωνική Ζωή

 

Ι. Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την  προϊσταμένη-εκπαιδευτικό της τάξης, η  οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

 

II.   Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς και για τους κοινόχρηστους χώρους

.Φροντίδα όλων και όχι μόνο της υπεύθυνης καθαριότητας είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.

III.  Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.

Το διάλειμμα αποτελεί χρόνο ελεύθερης επικοινωνίας των μαθητών και συλλογικού παιχνιδιού. Την ώρα του διαλείμματος τα παιδιά οργανώνουν τα παιχνίδια τους , επικοινωνούν, συνεργάζονται και επιλύουν τις διαφορές τους. Σε περίπτωση οποιουδήποτε προβλήματος απευθύνονται στην νηπιαγωγό που επιτηρεί τον προαύλιο χώρο.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από την νηπιαγωγό οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.

 

IV.   Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το θεμελιώδη λίθο στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία και η ανάπτυξη αυτοπειθαρχίας αποτελεί βασικό στόχο της σχολικής κοινότητας για την προώθηση του παιδαγωγικού έργου.

 

Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλοεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

 

V.Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις Η προϊσταμένη- νηπιαγωγός

  • Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα ώστε να θέσει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίσει τις

προϋποθέσεις για την επίτευξή τους για να δημιουργηθεί ένα σχολείο δημοκρατικό και ανοικτό στην κοινωνία.

  • Εκπροσωπεί το σχολείο σε όλες τις σχέσεις του με τους τρίτους.
  • Είναι υπεύθυνη για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
  • Εφαρμόζει τους νόμους, τα προεδρικά διατάγματα, τις κανονιστικές αποφάσεις, τις εγκυκλίους, τις υπηρεσιακές εντολές των στελεχών διοίκησης και είναι υπεύθυνος για την τήρησή τους.

Υλοποιεί τις αποφάσεις του συλλόγου των διδασκόντων.

  • Aποτελεί πρότυπο για τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες με το ήθος της, το ύφος της γλώσσας της και την εν γένει στάση ζωής που ακολουθεί και συνεισφέρει στην δημιουργία ήρεμου ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος.
  • Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα και τις εκπαιδευτικές τάσεις εφαρμόζει δραστηριότητες που εξασφαλίζουν την ενεργητική συμμετοχή των νηπίων στην μαθησιακή διαδικασία σεβόμενη τα ενδιαφέροντα , τις κλίσεις και τις ιδιαίτερες ανάγκες τους ,το μαθησιακό προφίλ τους και

λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που επηρεάζουν την πρόοδο και την                                                            συμπεριφορά                                                                                                                    τους.

  • Προετοιμάζει καθημερινά μεθόδους και οργανώνει το μάθημά της, εφαρμόζοντας σύγχρονες και  κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, αξιοποιώντας τα εποπτικά μέσα και τις νέες τεχνολογίες με βάση τις ανάγκες των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
  • Συμμετέχει στις παιδαγωγικές συναντήσεις και τα σεμινάρια επιμόρφωσης που πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και εκφράζουν ελεύθερα τις  παιδαγωγικές τους απόψεις.
  • Εκτονώνει τις εντάσεις που παρουσιάζονται στην τάξη, με παιδαγωγικό τρόπο. Φροντίζει για την                           ασφάλεια των μαθητών επιτηρώντας τους κατά την είσοδο, τα διαλείμματα, την παραμονή και την αποχώρησή τους από το σχολείο. Επιμελείται την καθαριότητα των σχολικών χώρων και ό,τι άλλο σχετίζεται με την υγιεινή και την ασφάλεια των μαθητών. Ενδιαφέρεται για την προστασία του σχολικού χώρου και τη σχολική περιουσία, καθώς και την ευκοσμία του σχολείου γενικά

 

  • Ενδιαφέρεται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών της στην οικογένεια και στο

ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνει υπόψη της παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών της και υιοθετεί κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

  • Αντιμετωπίζει τους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών ως συνεργάτες, αρωγούς στο έργο της για την  καλύτερη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Ακούει με σεβασμό τους όποιους προβληματισμούς τους και προσπαθεί να δώσει λύσεις ως ειδικός του χώρου, οι οποίες θα βελτιώσουν τις γνωστικές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών.
  • Ενημερώνει τους γονείς και τους μαθητές για την εκπαιδευτική πολιτική, τους στόχους και το έργο του σχολείου.

 

  • Ενημερώνει τους γονείς προγραμματισμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία γνωστοποιώντας τους τον χρόνο κατά τον οποίο μπορεί να δέχεται τους γονείς για λεπτομερή ενημέρωση για την επίδοση και τη συμπεριφορά των παιδιών τους. Για θέματα που αφορούν την  τάξη της (επισκέψεις, εκδηλώσεις) προβαίνει σε ανακοινώσεις προς τους μαθητές και τους γονείς.

 

Οι μαθητές/μαθήτριες

                 Για να επιτευχθεί η εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας οι μαθητές έχουν καθήκον να                    τηρούν συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς.

Συγκεκριμένα, οφείλουν να συμπεριφέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς την νηπιαγωγό- προϊσταμένη αλλά και τους συμμαθητές τους.

Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

Απευθύνονται στην προϊσταμένη- νηπιαγωγό και ζητούν τη βοήθειά της, για κάθε πρόβλημα που τους  απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.

Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.

Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).

Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα:

 

  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.

 

  1. Απευθύνονται στη νηπιαγωγό-προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

 

Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται τον σχολικό χώρο. Ο σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου και την περιουσία των άλλων είναι από τις βασικότερες

υποχρεώσεις των νηπίων.

Να υπάρχει σεβασμός των προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπονται είδη αξίας και παντός είδους αντικείμενα που η χρήση τους μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα των μαθητών.

Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών.

 

Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν την νηπιαγωγό και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

 

Γονείς και κηδεμόνες

  • Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς την προϊστάμενη- νηπιαγωγό με την δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.
  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.

 

  • Διαβάζουν προσεκτικά   όλες    τις    ανακοινώσεις,    έντυπες    ή                     ηλεκτρονικές,           ώστε                           να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με την προϊσταμένη-νηπιαγωγό για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
  • Η επικοινωνία γίνεται σε προκαθορισμένες ημέρες και ώρες που ανακοινώνει ο/η

εκπαιδευτικός. Ο κηδεμόνας οφείλει να γνωστοποιεί στην νηπιαγωγό τις ιδιαιτερότητες που αφορούν τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ενημερώνει έγκαιρα και προσκομίζει τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

 

VI.Παιδαγωγικός έλεγχος

 

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα ζητήματα μη επιτρεπτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας της προϊσταμένης- νηπιαγωγού,  της                    Ψυχολόγου και της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε  απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού, καθώς και οριζόμενα στον Αστικό και Ποινικό Κώδικα. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται. Η προσοχή και η αυστηρή τήρηση των οδηγιών τού Σχολείου επιβάλλεται και για λόγους     ασφαλείας των μαθητών μας.

Οι μαθητές που δεν σέβονται τις αρχές και τους κανόνες συμπεριφοράς θα θεωρούνται ότι διαπράττουν σχολικό παράπτωμα και θα λαμβάνονται παιδαγωγικά μετρά και θα γίνονται διακριτικές προσωπικές επισημάνσεις. Οι γονείς είναι οι πρώτοι που θα ενημερώνονται απ’ το

 

Σχολείο. Η στενή συνεργασία Σχολείου – Γονέα και Ψυχολόγου είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

 

VII Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο :

Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο ακολουθείτε έχει καθοριστεί με όσα προβλέπει και περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) για το νηπιαγωγείο του Υπουργείου Παιδείας. Είναι επίσης, σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής μας, τόσο για την παροχή ποιοτικής, αλλά και άρτιας εκπαίδευσης. Το σύγχρονο νηπιαγωγείο, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον του παιδιού, υιοθετεί πρακτικές που ορίζει η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη, εφαρμόζοντας σε ετήσια βάση καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα και ανταποκρίνεται στην διεθνή απαίτηση για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή νέων προσεγγίσεων.

 

Δράσεις – Προγράμματα εκπονούνται κατά τη διάρκεια της χρονιάς βασιζόμενοι πάντα στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών υπό την επίβλεψη της Συντονίστριας εκπ/κού έργου ή των Υπευθύνων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων. Για το Σχολικό έτος 2022-23 το Νηπιαγωγείο μας  όπως και  κατά την διάρκεια της περσινής σχολικής χρονιάς,  έχει ήδη δημιουργήσει και θα συνεχίσει σε κάθε ευκαιρία, μια υπαίθρια τάξη με τίτλο: «Όλα στην αυλή». Συνεχίζουμε  την υλοποίηση του σχεδίου δράσης, με τίτλο: «Αγαπάμε, συλλέγουμε, προσφέρουμε…» Με αφορμή την παγκόσμια μέρα των ζώων, έχουμε προγραμματίσει την καινοτόμο δράση με τίτλο: «Ανοίξτε την καρδιά σας και αποκτήστε μια μοναδική συντροφιά,  σώζοντας μια ζωή». Με αυτή την προτροπή, η ψηφιακή πλατφόρμα του Νηπιαγωγείου μας, θα προσφέρει την ευκαιρία ενός σπιτιού σε κάθε αδέσποτο ζώο. Ήδη στο νηπιαγωγείο μας ξεκίνησε η συλλογή σχολικών ειδών στα πλαίσια της δράσης  με τίτλο: «Πού θα πάει η βαλίτσα φέτος;». Στα πλαίσια της 4ης θεματικής ενότητας των εργαστηρίων δεξιοτήτων, με τίτλο: «Μικροί μετεωρολόγοι», θα φωτογραφίσουμε τον ουρανό σε μέρες που έχουμε διαφορετικές καιρικές συνθήκες και θα τοποθετήσουμε στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας αυτοσχέδια όργανα μέτρησης καιρικών συνθηκών (βροχόμετρο για καταγραφή του ύψους της βροχής, ανεμοδείχτες για τη δύναμη και κατεύθυνση του αέρα). Το νηπιαγωγείο μας  έχει  προγραμματίσει να συμμετάσχει στη Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση της ACTIONAID, με στόχο την δημιουργία  μιας κοινωνίας ευαισθητοποιημένων  παιδιών, που δεν μένουν στα λόγια, αλλά κινητοποιούνται για έναν κόσμο χωρίς φτώχεια και αδικία, όπου κάθε άνθρωπος απολαμβάνει το δικαίωμα να ζει με αξιοπρέπεια. Τα «Βιβλία σε ρόδες»  θα φέρουν µια μικρή θεματική «βιβλιοθήκη» μέσα στην τάξη, σε έναν σάκο µε ρόδες.  Στα πλαίσια της συνεργασίας με σχολεία της περιοχή μας (Δημοτικό Σχολείο Μελισσοχωρίου, Νηπιαγωγείο Ομορφοχωρίου, Νηπιαγωγείο Καλαμακίου) συνεχίζουμε την συλλογή πλαστικών καπακιών για την αγορά αναπηρικού αμαξιδίου (δράση Keep on Moving).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Άλλα θέματα

 

Πρόληψη φαινομένων επιθετικής συμπεριφοράς

Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων επιθετικής συμπεριφοράς,  παρενόχλησης. Έτσι η προϊσταμένη- νηπιαγωγός για την πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων  μπορεί:

Α. Να εξηγεί στους μαθητές την έννοια και το περιεχόμενο των Δικαιωμάτων του Παιδιού, έτσι ώστε να κατανοούν την αξία του σεβασμού στη ζωή τους.

Κυρίως να δώσει έμφαση στα δικαιώματα του σεβασμού της προσωπικότητας, της ελεύθερης έκφρασης της γνώμης, εφόσον δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων, στο δικαίωμα προστασίας από κάθε μορφή αθέμιτης διάκρισης και  επιθετικής συμπεριφοράς(λόγω φύλου, καταγωγής, εμφάνισης, κοινωνικής

προέλευσης κλπ.) κ.α.

Β. Να αναπτύσσει δράσεις που καλλιεργούν την ενσυναίσθηση, τη συνεργασία και την επίλυση τυχόν διαφορών μεταξύ των συμμαθητών.

Γ. Να βοηθάει τους μαθητές στην επικοινωνία και στη συνδιαμόρφωση κανόνων, που να διέπουν τις σχέσεις τους και τρόπων επίλυσης συγκρούσεων και αντιμετώπισης επιθετικών

συμπεριφορών.

Δ. Να διατηρεί διακριτική επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς των μαθητών, όχι μόνο για την μαθησιακή πρόοδό τους, αλλά και για την γενικότερη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση και εξέλιξή τους.

Ε. Γενικότερα, σε περιπτώσεις που συμπεριφορές μαθητών προβληματίζουν την προϊστάμενη- νηπιαγωγό, είναι απαραίτητο να ζητείται η συνδρομή καταρχήν των αρμοδίων (γονέων – κηδεμόνων, Σχολικού Συμβούλου, υπηρεσίες και φορείς της τοπικής κοινωνίας και του Δήμου, που ασχολούνται με τα παιδιά).

 

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

 

Προετοιμασία γεύματος

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Η νηπιαγωγός στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

 

Άρθρο 4.Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

 

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην προϊστάμενη- νηπιαγωγό .

 

ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι     συναντήσεις     για     ενημέρωση     των     γονέων/κηδεμόνων    με            τους                  εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από την νηπιαγωγό ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
  • Κάθε φορά που η προϊστάμενη- νηπιαγωγός κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση της νηπιαγωγού με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

 

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα την προϊστάμενη-νηπιαγωγό  για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή και  υπεύθυνων δηλώσεων                          για την   πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

 

  1. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
    • Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την προϊσταμένη του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.

 

  • Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί κανένα παιδί στο χώρο του σχολείου. Όταν κάποιος μαθητής δημιουργεί πρόβλημα πρέπει να το

συζητούν με την προϊστάμενη- νηπιαγωγό για να επιλυθεί.

  • Σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί , προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο θα πρέπει να το συζητούν με την προϊστάμενη- νηπιαγωγό.
  • Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στην εύρυθμη λειτουργία τους.

 

  1. Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν η προϊσταμένη του νηπιαγωγείου, τρία μέλη του συλλόγου διδασκόντων(το νηπιαγωγείο είναι μονοθέσιο και διαθέτει δύο εκπαιδευτικούς),  ένας εκπρόσωπος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και δύο εκπρόσωποι του δήμου σύμφωνα με τον νόμο 4823/άρθρο107 .Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

 

 

 

VI. Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

 

 

Άρθρο 5. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του

σχολείου.

Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

 

 

  1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
  2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
  3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
  4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
  5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

 

Στην κατεύθυνση αυτή, η προϊστάμενη- νηπιαγωγός αρχικώς ετοιμάζει ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.

Για την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Ο προϊστάμενη- νηπιαγωγός του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνει τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων η προϊστάμενη- νηπιαγωγός, οι μαθητές/μαθήτριες, οι γονείς/κηδεμόνες, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

 

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Άρθρο 6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της  εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (προϊστάμενη- νηπιαγωγό, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας  του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει  τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την προϊσταμένη- νηπιαγωγό σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.

 

28 Σεπτεμβρίου  2022

Η Προϊσταμένη

Μπουρντένα Ιουλία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Προϊσταμένη Μπουρντένα Ιουλία

 

 

 

 

Εγκρίνεται
Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου (έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου)

 

 

 

 

 

 

…………………………………………………………

Ημερομηνία: ………………………………………………….

Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης

 

 

 

 

 

 

…………………………………………………………

Ημερομηνία: ………………………………………………….

 

 

Πηγές

Νομοθετήματα

  • Ν.4692/2020, «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».
  • ΠΔ 79/2020, «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων».
  • Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2019-2020
  • Καθηκοντολόγιο Εκπαιδευτικών (ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002).

 

Βιβλιογραφία

-Γιαννίκας, Α. & Αλεξόπουλος, Ν. (2016). Η ανάπτυξη πλαισίου σχεδιασμού διαχείρισης πιθανών κρίσεων, ως στρατηγική διοίκησης για την πρόληψη αλλά και την ορθολογική αντιμετώπιση των συγκρούσεων στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών-Επιστημονικών Θεμάτων, 9, σελ. 44-53.

-Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1989) – Συνήγορος του Παιδιού.

-Κατσαρός, Ι. (2008).Οργάνωση και διοίκηση της Εκπαίδευσης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα.

-Σχολικός Οδηγός – Για τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών των Δημόσιων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων – Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

-Stevenson, R.G. (1994). Schools and crises. In R.G. Stevenson, (ed.) What will we do? Preparing a school community to cope with crises. NY, Amityville: Baywood Publishing Company, Inc.