Νερό, τι σπουδαίο αγαθό!

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία

Υποθεματική- Τομέας: STEM/STEAM – Ρομποτική

 

Τίτλος: «Το νερό, τι σπουδαίο αγαθό»

file 00000000c6506243999f9ef1f232517a

file 0000000048a0622f9ae99d6e02350686

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ -ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «STEAM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική», έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή τα παιδιά  με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική, την τεχνολογία και τις τέχνες. Στόχος του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να μάθουν  μέσα από τον προβληματισμό, σε  ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ:

Οι μαθητές και οι μαθήτριες:

– Να γνωρίζουν τα οφέλη από τη χρήση του νερού στον άνθρωπο

– Να διαπιστώσουν τα οφέλη του νερού σε φυτά και ζώα

– Να γνωρίζουν τον δρόμο που ακολουθεί το νερό

– Να μπορούν να εντοπίσουν προβλήματα που προκαλούνται από την

πορεία του νερού.

– Να σχεδιάζουν και να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση των

προβλημάτων που δημιουργούνται από την μόλυνση του νερού.

 

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΕΥΣΗΣ:

Δεξιότητες Μάθησης

Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία

Δεξιότητες Ζωής

Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός –Παραγωγικότητα

Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης

Δεξιότητες Μοντελισμού και Προσομοίωσης, Πληροφορικός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής  χρήσης των νέων τεχνολογιών

Δεξιότητες του νου

Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Πλάγια σκέψη, Στρατηγική σκέψη

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ:

  • Γλώσσα: Λεξιλόγιο σχετικό με το νερό , προφορική έκφραση, αφήγηση
  • Μαθηματικά:Μετρήσεις (πολύ ή  λίγο νερό), σύγκριση ποσοτήτων
  • Φυσικές επιστήμες:Πειράματα, αλλαγές μορφής
  • Τέχνη:Ζωγραφική, κολλάζ, μουσικοκινητική
  • Κοινωνική αγωγή:Υπεύθυνη στάση απέναντι στους φυσικούς πόρους

1ο εργαστήριο:  « Πού βρίσκουμε το νερό;»

1. Τα παιδιά αναζητούν το «νερό» μέσα στους χώρους του νηπιαγωγείου.
2. Εκφράζουν προφορικά τις ιδέες τους για την προέλευση του νερού.
3. Αναζητούμε στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας βιβλία σχετικά με το θέμα μας.
4. Διαβάζουμε το βιβλίο «Η περιπέτεια μιας σταγόνας» και αποτυπώνουμε στις ζωγραφιές μας την δική μας άποψη για τη βροχή ( μας αρέσει ή όχι;)
5. Η επαφή μας με το νερό και τα συναισθήματα που μας προκαλεί (θάλασσα, βροχή, βόλτα στο ποτάμι, πίνω νερό και ξεδιψάω κ.α.)

 

2ae556dc c94e 494d 9c86 f05ec48ac8b7     idees paidion

« Νερό και συναισθήματα»

eikona Viber 2025 11 15 23 00 53 695 eikona Viber 2025 11 15 23 00 54 786 eikona Viber 2025 11 15 23 00 55 535 eikona Viber 2025 11 15 23 00 56 287 eikona Viber 2025 11 15 23 00 56 951 eikona Viber 2025 11 15 23 00 57 861

eikona Viber 2025 11 18 10 37 01 315 eikona Viber 2025 11 18 10 37 06 198 eikona Viber 2025 11 18 10 37 06 295 eikona Viber 2025 11 18 10 37 11 733 eikona Viber 2025 11 18 10 37 12 211 eikona Viber 2025 11 18 10 37 33 864 eikona Viber 2025 11 18 10 37 34 146

Πώς γράφεται η λέξη ΝΕΡΟ;

grammaN      20251020 141830

 

2ο εργαστήριο:

« Ο κύκλος του νερού»

1. Παρακολουθούμε το βίντεο

Και τα βίντεο

2. Προσομοιωτικού τύπου πείραμα για τον κύκλο του νερού. Σε ένα κατσαρολάκι με βραστό νερό παρατηρούμε την εξάτμιση.
Προσανατολίζουμε το ενδιαφέρον των παιδιών στους υδρατμούς που έχουν συγκεντρωθεί στην επιφάνεια
του καπακιού ζητώντας τους να μας διευκρινίσουν από που προήλθαν.

eikona Viber 2025 10 15 10 51 53 449 eikona Viber 2025 10 15 10 51 56 682      peirama

Επίσης τοποθετούμε δύο ποτήρια με νερό. Το ένα έξω από το παράθυρο της τάξης μας και το άλλο μέσα στην τάξη. Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας.

d1c47e97 b0b0 40b2 bff5 70a10049dde2 fa54663b b731 49ad a363 09061a90423c 8ed498ea 516d 4431 8862 39b36158aa36 eikona Viber 2025 11 17 20 24 11 417
3. Παρατηρούμε την εξάτμιση και τη συμπύκνωση

eikona Viber 2025 10 15 11 07 41 826 eikona Viber 2025 10 15 11 07 42 001
4. Κόβω και κολλάω σε σειρά τα στάδια του κύκλου του νερού

eikona Viber 2025 10 14 12 24 21 344 1
5. Το ποταμάκι (παιχνίδι και δραματοποίηση)

eikona Viber 2025 11 15 23 05 35 213 eikona Viber 2025 11 15 23 09 35 225 eikona Viber 2025 11 15 23 09 35 408 eikona Viber 2025 11 15 23 09 35 499 eikona Viber 2025 11 15 23 09 35 558 eikona Viber 2025 11 15 23 09 35 814

Ας γίνουμε κι εμείς σταγονίτσες κι ας ακολουθήσουμε το ταξίδι του νερού

20251015 141029    20251015 140725

Χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα έφτιαξε ένα στοιχείο από τον κύκλο του νερού

θάλασσα και ουρανό

maketa2       maketa1

ήλιο

maketa3      maketa5

 

σύννεφα και βροχούλες

maketa maketa 2

 

και με τα βελάκια προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τον κύκλο του νερού και να απαντήσουμε στο ερώτημα του μικρού δεινόσαυρου!

maketa4

6. Επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ Πεταλούδων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: “Ο κύκλος του νερού”

1b08110d b4e7 48ef 9edd b1866225cfed 3e89b496 ccf8 4040 9e21 35d63d5b507b 7a9cf78f d9eb 4824 8cee c387bfb7ba29 9ea82ebe a379 40dd b946 de3b9677180e 42ec9a50 2e1c 4adc b5d1 a97facdaa9c0 82c7167f d480 44a4 a3ba 41d65a0f8406 338c8197 7608 4219 9f0d 311404fc5673 866bf88e 4240 4f99 90d5 7ef5a7253312 00785694 6fbc 4c24 899b 12e919cb97d3 bf0b3753 30df 44e2 8d9e e103ec9e35b0 d981c16f f86d 4ff2 9b2b 8217c96cce9b ddb5577d 2ddc 4485 9fa1 44b022434318 df19005d 41b3 47a7 abca ada7320b1a43 e0baead1 82ba 4aba a03f 1a7f758d9864 e5f18d49 bc3d 4f5a 8659 f581d0572668

3ο εργαστήριο:

« Οι 3 καταστάσεις του νερού»

1. Γεμίζουμε μια παγοθήκη με νερό και την βάζουμε στην κατάψυξη. Τι παρατηρούμε μετά από 3 ώρες;

eikona Viber 2025 10 15 10 51 52 810 eikona Viber 2025 10 15 10 51 53 293d768a38a c6a1 47cc a61d f0a663d905d6
2. Βάζουμε σε ένα ποτήρι παγάκια και τα παρατηρούμε. Κρατάμε στα χέρια μας παγάκια και περιγράφουμε τι συμβαίνει.

7353cd75 7d51 46a4 8da8 ee862fa00a58 c923e6ae 0d7f 49dd 9aab d74036e2da12 eikona Viber 2025 10 15 09 52 31 726 eikona Viber 2025 10 15 09 52 51 496 eikona Viber 2025 10 15 09 52 52 463

3. Βράζουμε νερό και παρατηρούμε τι συμβαίνει.

eikona Viber 2025 10 15 10 51 56 682
4. Παρατηρούμε την εξάτμιση, την τήξη και την πήξη του νερού
5. Εικαστική απεικόνιση των τριών καταστάσεων του νερού σε αφίσα

eikona Viber 2025 11 15 23 16 18 289 eikona Viber 2025 11 15 23 16 18 403 eikona Viber 2025 11 15 23 16 18 740 eikona Viber 2025 11 15 23 17 38 429 eikona Viber 2025 11 15 23 17 38 587 eikona Viber 2025 11 15 23 17 38 689 eikona Viber 2025 11 15 23 17 38 761 eikona Viber 2025 11 15 23 17 38 843 eikona Viber 2025 11 15 23 17 38 896 eikona Viber 2025 11 15 23 17 39 026

και σχετικό φύλλο εργασίας

3 morfes neroy

4ο εργαστήριο:

« Είναι χρήσιμο το νερό για τον άνθρωπο;

1. Συζήτηση με εικόνες: “Πού χρησιμοποιούμε νερό;”
2. Αναζήτηση πληροφοριών στα βιβλία που έχουμε
3. Παιχνίδι ρόλων:
“Στο μπάνιο”
“Στην κουζίνα”
“Στον κήπο”
“Στο πλυντήριο”
4. Παίζουμε το παιχνίδι
“Χρησιμότητα του νερού σε βιωματικό παιχνίδι”.
5. Χρησιμότητα του νερού – Προβλέψεις και πειραματισμοί με νερό .

eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 486 eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 616 eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 699 eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 776 eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 844 eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 906 eikona Viber 2025 11 15 23 31 55 962 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 030 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 093 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 168 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 235 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 298 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 355 eikona Viber 2025 11 15 23 31 56 494 eikona Viber 2025 11 15 23 32 55 942

Και μετά τη γυμναστική;

chrhsimothta3

Χρειαζόμαστε νερό για να ξεδιψάσουμε!

chrhsimothtachrhsimothta 2

 

5ο εργαστήριο:

«Το νερό στη φύση»

1. Βλέπουμε απόσπασμα από τα βίντεο

 

 

 

2. Πείραμα: Βάζουμε σποράκια φακής σε ένα ποτήρι χωρίς νερό

2cebb9e1 ef26 4cb2 93db 58beb1f7e2fb

Και σε ένα ποτήρι βάζουμε σποράκια φακής με νερό

590b4d97 a9c2 4e4f 8068 c0eb4442da4b

Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας

57e1c60a 524b 4961 876d 14200305121c 0178a8a5 edb8 463d ab81 895b60f5092e eikona Viber 2025 11 17 20 24 11 510 eikona Viber 2025 11 17 20 24 11 671

“Διψασμένο φυτό-τι συμβαίνει όταν δεν το ποτίζουμε.
3. Παιχνίδι αντιστοίχησης: “Ποιο χρειάζεται νερό;” (εικόνες ζώων, φυτών, αντικειμένων).
4. Δραματοποίηση: “Οι σταγόνες ταξιδεύουν στη φύση” και ποτίζουν φυτά και ζώα

5. Κατασκευή: Ένα πηγάδι

Βγάζουμε με τροχαλία νερό από το πηγάδι για να ποτίσουμε τα ζώα και τα φυτά της αγροικίας μας

eikona Viber 2025 11 15 23 46 17 873 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 019 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 086 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 201 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 298 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 528 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 577 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 661 eikona Viber 2025 11 15 23 46 18 773

6ο εργαστήριο:

«Συνέπειες από τη σπατάλη και τη μόλυνση του νερού»

1. Παρακολουθούμε το βίντεο:

για τη μόλυνση του νερού
2. Βίντεο

 

για την εξοικονόμηση νερού
3.

4.Παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή
εξοικονόμηση νερού. – Κουίζ

Θεατρικό δρώμενο: Μη σπαταλάτε το νερό

eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 077 eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 172 eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 262 eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 337 eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 398 eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 542 eikona Viber 2025 11 16 00 19 28 714

Παρατηρώντας την παρακάτω εικόνα τα παιδιά συζήτησαν τους λόγους που το ελαφάκι δεν έχει νερό να πιει

elafaki

και έφτιαξαν ξανά το δάσος για να το ευχαριστήσουν!

20251206 155313

Μάθαμε το τραγούδι

7ο εργαστήριο:

Διάχυση του προγράμματος στην οικογένεια και στην ευρύτερη κοινωνία

Φτιάξαμε τον σταγονούλη,  με συμβουλές ως προς τη χρήση του νερού, για τους γονείς μας.

eikona Viber 2025 11 17 20 24 13 919eikona Viber 2025 11 17 20 24 12 164 eikona Viber 2025 11 17 20 24 12 389 eikona Viber 2025 11 17 20 24 14 151 stagonoylhs

Φτιάξαμε αφίσες, τις οποίες βάλαμε σε διαφορετικά σημεία του χωριού για να προτρέψουμε και άλλους να προσέξουν το πολύτιμο αγαθό, το νερό.

eikona Viber 2025 11 17 20 24 11 759 eikona Viber 2025 11 17 20 24 11 864 eikona Viber 2025 11 17 20 24 12 010 eikona Viber 2025 11 17 20 24 13 477 eikona Viber 2025 11 17 20 24 13 590 eikona Viber 2025 11 17 20 24 13 626 eikona Viber 2025 11 17 20 24 13 882

20251104 193648 20251104 1936011 20251104 1936101 20251104 1936251 20251104 193812 20251104 1937111 20251104 1935181 20251104 19353611 20251104 1935511 20251104 1935081 20251104 1935271

afisa2         afisa1