ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία
Υποθεματική- Τομέας: STEM/STEAM – Ρομποτική
Τίτλος: «Το νερό, τι σπουδαίο αγαθό»
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ -ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «STEAM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική», έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή τα παιδιά με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική, την τεχνολογία και τις τέχνες. Στόχος του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να μάθουν μέσα από τον προβληματισμό, σε ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.
ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ:
Οι μαθητές και οι μαθήτριες:
– Να γνωρίζουν τα οφέλη από τη χρήση του νερού στον άνθρωπο
– Να διαπιστώσουν τα οφέλη του νερού σε φυτά και ζώα
– Να γνωρίζουν τον δρόμο που ακολουθεί το νερό
– Να μπορούν να εντοπίσουν προβλήματα που προκαλούνται από την
πορεία του νερού.
– Να σχεδιάζουν και να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση των
προβλημάτων που δημιουργούνται από την μόλυνση του νερού.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΕΥΣΗΣ:
Δεξιότητες Μάθησης
Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία
Δεξιότητες Ζωής
Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός –Παραγωγικότητα
Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
Δεξιότητες Μοντελισμού και Προσομοίωσης, Πληροφορικός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες του νου
Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Πλάγια σκέψη, Στρατηγική σκέψη
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ:
- Γλώσσα: Λεξιλόγιο σχετικό με το νερό , προφορική έκφραση, αφήγηση
- Μαθηματικά:Μετρήσεις (πολύ ή λίγο νερό), σύγκριση ποσοτήτων
- Φυσικές επιστήμες:Πειράματα, αλλαγές μορφής
- Τέχνη:Ζωγραφική, κολλάζ, μουσικοκινητική
- Κοινωνική αγωγή:Υπεύθυνη στάση απέναντι στους φυσικούς πόρους
1ο εργαστήριο: « Πού βρίσκουμε το νερό;»
1. Τα παιδιά αναζητούν το «νερό» μέσα στους χώρους του νηπιαγωγείου.
2. Εκφράζουν προφορικά τις ιδέες τους για την προέλευση του νερού.
3. Αναζητούμε στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας βιβλία σχετικά με το θέμα μας.
4. Διαβάζουμε το βιβλίο «Η περιπέτεια μιας σταγόνας» και αποτυπώνουμε στις ζωγραφιές μας την δική μας άποψη για τη βροχή ( μας αρέσει ή όχι;)
5. Η επαφή μας με το νερό και τα συναισθήματα που μας προκαλεί (θάλασσα, βροχή, βόλτα στο ποτάμι, πίνω νερό και ξεδιψάω κ.α.)
« Νερό και συναισθήματα»
Πώς γράφεται η λέξη ΝΕΡΟ;
2ο εργαστήριο:
« Ο κύκλος του νερού»
1. Παρακολουθούμε το βίντεο
Και τα βίντεο
2. Προσομοιωτικού τύπου πείραμα για τον κύκλο του νερού. Σε ένα κατσαρολάκι με βραστό νερό παρατηρούμε την εξάτμιση.
Προσανατολίζουμε το ενδιαφέρον των παιδιών στους υδρατμούς που έχουν συγκεντρωθεί στην επιφάνεια
του καπακιού ζητώντας τους να μας διευκρινίσουν από που προήλθαν.
Επίσης τοποθετούμε δύο ποτήρια με νερό. Το ένα έξω από το παράθυρο της τάξης μας και το άλλο μέσα στην τάξη. Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας.

3. Παρατηρούμε την εξάτμιση και τη συμπύκνωση

4. Κόβω και κολλάω σε σειρά τα στάδια του κύκλου του νερού

5. Το ποταμάκι (παιχνίδι και δραματοποίηση)
Ας γίνουμε κι εμείς σταγονίτσες κι ας ακολουθήσουμε το ταξίδι του νερού
Χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα έφτιαξε ένα στοιχείο από τον κύκλο του νερού
θάλασσα και ουρανό
ήλιο
σύννεφα και βροχούλες
και με τα βελάκια προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τον κύκλο του νερού και να απαντήσουμε στο ερώτημα του μικρού δεινόσαυρου!
6. Επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ Πεταλούδων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: “Ο κύκλος του νερού”
3ο εργαστήριο:
« Οι 3 καταστάσεις του νερού»
1. Γεμίζουμε μια παγοθήκη με νερό και την βάζουμε στην κατάψυξη. Τι παρατηρούμε μετά από 3 ώρες;


2. Βάζουμε σε ένα ποτήρι παγάκια και τα παρατηρούμε. Κρατάμε στα χέρια μας παγάκια και περιγράφουμε τι συμβαίνει.
3. Βράζουμε νερό και παρατηρούμε τι συμβαίνει.

4. Παρατηρούμε την εξάτμιση, την τήξη και την πήξη του νερού
5. Εικαστική απεικόνιση των τριών καταστάσεων του νερού σε αφίσα
και σχετικό φύλλο εργασίας
4ο εργαστήριο:
« Είναι χρήσιμο το νερό για τον άνθρωπο;!»
1. Συζήτηση με εικόνες: “Πού χρησιμοποιούμε νερό;”
2. Αναζήτηση πληροφοριών στα βιβλία που έχουμε
3. Παιχνίδι ρόλων:
“Στο μπάνιο”
“Στην κουζίνα”
“Στον κήπο”
“Στο πλυντήριο”
4. Παίζουμε το παιχνίδι
“Χρησιμότητα του νερού σε βιωματικό παιχνίδι”.
5. Χρησιμότητα του νερού – Προβλέψεις και πειραματισμοί με νερό .
Και μετά τη γυμναστική;
Χρειαζόμαστε νερό για να ξεδιψάσουμε!
5ο εργαστήριο:
«Το νερό στη φύση»
1. Βλέπουμε απόσπασμα από τα βίντεο
2. Πείραμα: Βάζουμε σποράκια φακής σε ένα ποτήρι χωρίς νερό
Και σε ένα ποτήρι βάζουμε σποράκια φακής με νερό
Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας
“Διψασμένο φυτό-τι συμβαίνει όταν δεν το ποτίζουμε.
3. Παιχνίδι αντιστοίχησης: “Ποιο χρειάζεται νερό;” (εικόνες ζώων, φυτών, αντικειμένων).
4. Δραματοποίηση: “Οι σταγόνες ταξιδεύουν στη φύση” και ποτίζουν φυτά και ζώα
5. Κατασκευή: Ένα πηγάδι
Βγάζουμε με τροχαλία νερό από το πηγάδι για να ποτίσουμε τα ζώα και τα φυτά της αγροικίας μας
6ο εργαστήριο:
«Συνέπειες από τη σπατάλη και τη μόλυνση του νερού»
1. Παρακολουθούμε το βίντεο:
για τη μόλυνση του νερού
2. Βίντεο
για την εξοικονόμηση νερού
3.
4.Παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή
εξοικονόμηση νερού. – Κουίζ
Θεατρικό δρώμενο: Μη σπαταλάτε το νερό
Παρατηρώντας την παρακάτω εικόνα τα παιδιά συζήτησαν τους λόγους που το ελαφάκι δεν έχει νερό να πιει
και έφτιαξαν ξανά το δάσος για να το ευχαριστήσουν!
Μάθαμε το τραγούδι
7ο εργαστήριο:
Διάχυση του προγράμματος στην οικογένεια και στην ευρύτερη κοινωνία
Φτιάξαμε τον σταγονούλη, με συμβουλές ως προς τη χρήση του νερού, για τους γονείς μας.
Φτιάξαμε αφίσες, τις οποίες βάλαμε σε διαφορετικά σημεία του χωριού για να προτρέψουμε και άλλους να προσέξουν το πολύτιμο αγαθό, το νερό.

































































































































