”Ο μοναδικός εαυτός μου” – ”Όλοι μαζί μια αγκαλιά”
Αγαπητοί γονείς,
κατά το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου – Απριλίου 2023 επεξεργαστήκαμε στο νηπιαγωγείο μας την θεματική ενότητα ”Ο μοναδικός εαυτός μου”, στα πλαίσια του τρίτου θεματικού κύκλου των εργαστηρίων δεξιοτήτων ”Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη”.
Το θέμα μας το συνδέσαμε με το Σχέδιο Δράσης ”Όλοι μαζί μια αγκαλιά”, που πραγματοποιήθηκε τους μήνες Ιανουάριος – Απρίλιος 2023. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά μπόρεσαν να εμπεδώσουν σε βάθος τις σημαντικές αξίες και στάσεις ζωής όπως η αγάπη, ο σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αυτοσυγκράτηση, η αλληλεγγύη, η συνεργασία, η ομαδικότητα, η αυτοεκτίμηση και η αποδοχή της διαφορετικότητας.
Ενδεικτικά σας παραθέτουμε κάποιες από τις δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε. Αρχικά τους δείξαμε ένα video σχετικό με την αξία της φιλίας και έγινε συζήτηση στην παρεούλα γι’ αυτό. Έγιναν σχετικές ερωτοαπαντήσεις για το ποιος είναι φίλος τους, τι κάνουν τα παιδιά με έναν φίλο τους, τι προσφέρουν σε έναν φίλο τους κ.α. Επίσης διαβάσαμε και κάναμε συζήτηση για το εικονοκείμενο που λέγεται ”Όπου υπάρχει αγάπη΄΄. Μιλήσαμε διεξοδικά για τον σεβασμό και με την βοήθεια των παιδιών φτιάξαμε πίνακα αναφοράς με συμπεριφορές που δηλώνουν σεβασμό. Είδαμε όλοι μαζί το βίντεο ”Τα χεράκια δεν χτυπάνε, τα χεράκια αγαπάνε”, κάναμε συζήτηση γι’αυτό με τα παιδιά στην τάξη και έπειτα κάναμε ομαδικό κολάζ με το αποτύπωμα από τα χεράκια των παιδιών, όπου θα ήταν το σύμφωνο για τις συμπεριφορές που πρέπει να έχουμε απέναντι στους φίλους μας και πάνω σε κάθε χεράκι γράφαμε την συμπεριφορά που μας είπε το κάθε παιδί. Τα παιδιά ζωγράφισαν το πιο ωραίο συναίσθημά τους για τον καλύτερό τους φίλο και στη συνέχεια έκαναν ανταλλαγή των δημιουργιών τους. Έπειτα παίξαμε το κινητικό παιχνίδι, όπου τα παιδιά κινούνταν στον ρυθμό της μουσικής χορεύοντας και κάθε φορά που σταματούσε η μουσική έπρεπε να βρουν έναν φίλο τους και να κάνουν μία καλή κίνηση με τα χεράκια, ώστε να εκφράσουν την αγάπη τους σε αυτόν. Δημιουργήσαμε ”Το παγκάκι της αγάπης”. Συγκεντρώσαμε συναισθήματα και συμπεριφορές που πρέπει να έχουμε για τους φίλους μας και αφού τα γράψαμε σε καρτελάκια με τα παιδιά, τα κολλήσαμε στο παγκάκι, που το ονομάσαμε ”Παγκάκι της φιλίας” και αποφασίσαμε όλοι μαζί, ότι εκεί θα είναι το μέρος που τα παιδιά θα λύνουν τις διαφορές τους, θα συγχωρούν τον φίλο τους, θα συζητούν τους προβληματισμούς τους κ.α.
Κατασκευάσαμε το λουλούδι της τάξης μας με τις αξίες της ζωής. Φτιάξαμε ένα μεγάλο λουλούδι και σε κάθε πέταλό του γράψαμε μαζί με τα παιδιά μία σημαντική αξία της ζωής. Μία μέρα που την ονομάσαμε ”Μέρα Αυτοσυγκράτησης”, είδαμε το βίντεο, που ονομάζεται τι νιώθεις; Θυμό. Στη συνέχεια συζητήσαμε για το πότε νιώθουν θυμό, τί κάνουν όταν νιώθουν θυμό, πως μπορούν να το διαχειριστούν κ.α. και μάθαμε την ”Τεχνική της χελώνας ηρεμίας”. Φτιάξαμε σε ομαδικό κολάζ την τεχνική της χελώνας (δημιουργία προβλήματος, σταματώ και το σκέφτομαι, παίρνω βαθιές αναπνοές και ηρεμώ, λύνω το πρόβλημα με ειρηνικό τρόπο) και στη συνέχεια για καλύτερη εμπέδωση δώσαμε στα παιδιά φύλλο εργασίας, ώστε να βάλουν τις συμπεριφορές της χελώνας στην σωστή σειρά. Μιλήσαμε για την ”Αλφαβήτα της αγάπης”, όπου στο αλφαβητάρι υπάρχουν λέξεις σχετικές με τις αξίες της ζωής, που πιάνουν όλη την αλφαβήτα. Εμείς διαβάσαμε την πρόταση που έχει το αλφαβητάρι για κάθε λέξη και έπειτα τα παιδιά έφτιαξαν τις δικές τους προτάσεις με τις λέξεις από το αλφαβητάρι της αγάπης. Επίσης παίξαμε παιχνίδια συνεργασίας με τα παιδιά, όπως το βρες τον κρυμμένο θησαυρό. Αυτές είναι κάποιες από τις δραστηριότητες που κάναμε στην τάξη, ώστε να ασχοληθούμε με το θέμα όσο πιο ολοκληρωμένα γίνεται και τα παιδιά περνώντας ευχάριστα και συμμετέχοντας σε όλες τις δραστηριότητες, να μπορέσουν να αφομοιώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις σημαντικές αξίες της ζωής μας.