Ευ ζην

 

Β1. Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Ζω καλύτερα-Ευ ζην»

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-22

Σελ. 2

.jpg.jpg.jpg.jpg  

Θεματικός Κύκλος:

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες:

ψυχική υγεία

Τίτλος/τίτλοι προγραμμάτων:

  ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ο δικός μας τίτλος:

<<Αγαπώ και Φροντίζω το Σώμα μου>>.

 

 

 

 

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 

 

Αναφορά σε:

Α) δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν

1ος κύκλος:

– Κριτική σκέψη

– Επικοινωνία

– Συνεργασία

– Δημιουργικότητα

2ος κύκλος:

-Κοινωνικές Δεξιότητες

-Πρωτοβουλία

-Οργανωτική ικανότητα

-Παραγωγικότητα

3ος κύκλος:

-Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων

-Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα

4ος κύκλος:

-Στρατηγική σκέψη

-Επίλυση προβλημάτων

-Κατασκευές

 

Β) στόχους που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την (τις) επιμέρους θεματική

(-κες) ενότητα (-τες)

 

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

*Να γνωρίσουν τα παιδιά το σώμα τους , τη σημασία των τροφών για την ανάπτυξή,τους και την αξία της άσκησης.

*να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες και κανόνες υγιεινής.

*να προβληματιστούν για τις συσκευασίες και τις διαφημίσεις των προϊόντων.

*να γίνουν ικανά στο να επιλέγουν τροφές που προάγουν την σωματική και ψυχική τους  υγεία.

*να γίνουν υπεύθυνοι καταναλωτές.

ΣΚΟΠΟΣ

Να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να τον αγαπήσουν και να τον προσέχουν              σαν θησαυρό

κάνοντας σωστές επιλογές έχοντας σαν γνώμονα το «ΝΟΥΣ ΥΓΙΗΣ ΕΝ ΣΩΜΑΤΙ ΥΓΙΕΙ….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ακολουθία εργαστηρίων             Εργαστήριο 1

   1η: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ

Στην   γωνιά    παρατήρησης τοποθετούμε έναν μεγάλο καθρέφτη.                       -Τα νήπια παρατηρούν τον εαυτό τους καθώς καθρεφτίζονται και τους

Θέτουμε ορισμένα ερωτήματα .Τι βλέπεις;Μπορείς να  μας μιλήσεις γι΄αυτό που βλέπεις;Πώς είναι το πρόσωπο σου, πού στηρίζεται το κεφάλι κτλ. Το κάθε παιδί παρουσιάζει τον εαυτό του μέσα από τον καθρέφτη  (φύλο, εξωτερικά χαρακτηριστικά, άλλα γνωρίσματα κτλ). Ποια είναι τα μέρη του σώματός μου; Τα αναγνωρίζω τραγουδώντας το τραγούδι <<χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ>>.Βγάζουμε φωτογραφίες με διάφορους μορφασμούς.

Δραστηριότητα: Ο σκελετούλης επισκέπτεται την τάξη μας. Ο σκελετούλης  μας λύνει απορίες για τη δομή και τη λειτουργία του σώματός  μας.

3η Δραστηριότητα:Εικόνες με τα στάδια εξέλιξης του ανθρώπου.Τα παιδιά

Βάζουν στη σωστή σειρά τις εικόνες.

Δραστηριότητα: Μουσικοκινητικό παιχνίδι ,Βόλτα στο σώμα και Χόκι- Πόκι

 

5η Δραστηριότητα: Σε χαρτί του μέτρου κάνουμε το περίγραμμα ενός παιδιού Τοποθετούμε το σκελετικό σύστημα του σώματος  π.χ. πόδι, χέρι,κεφάλι ,στη σωστή θέση.

IMG 20211013 103921

 

IMG 20211013 115317

 

 

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 2

Γνωριμία με το εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος.

1η Δραστηριότητα: Τι υπάρχει στο εσωτερικό του σώματός μας;

Που πηγαίνει το φαγητό όταν τρώμε,τι έχουμε μέσα μας που το ακούμε αλλά δεν το βλέπουμε κλπ.

Στο περίγραμμα του ανθρώπινου σώματος τοποθετούμε  μετά από συζήτηση τα   εσωτερικά όργανα στη σωστή τους θέση και μαθαίνουμε για τη λειτουργία των βασικών οργανικών συστημάτων (πεπτικό, κυκλοφορικό).

2η Δραστηριότητα: Ανάγνωση του παραμυθιού <<Ο Μάκης  Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι>>.

3η Δραστηριότητα: Κατασκευή βιβλίου με μορφή ανθρώπινου σώματος, σε κάθε σελίδα του οποίου απεικονίζεται το σκελετικό μας σύστημα καθώς και οι βιολογικές μας λειτουργίες,  το σκελετικό σύστημα, η πέψη, κυκλοφορία του αίματος, αναπνοή.

4η Δραστηριότητα: Αναπαράσταση του πεπτικού συστήματος στο χώρο της τάξης με υλικά της αίθουσας ή του γυμναστηρίου (στεφάνια,

υφάσματα, τουβλάκια κλπ).

5η Δραστηριότητα: Μαθαίνουμε  και ζωγραφίζουμε αινίγματα για τα μέλη του σώματος.

«Έχω ένα κουτί και έχει μέσα κατιτί. Αν χάσω το κατιτί τι το θέλω το κουτί?»(Το μυαλό)

-Μαθαίνουμε το αίνιγμα της σφίγγας

«Ποιο είναι το ζώο που το πρωί περπατάει με τα τέσσερα, το μεσημέρι με τα δύο και το βράδυ με τα τρία» και το δραματοποιούμε.

-Κολοκύθι εφτάτρυπο κάθε τρύπα κι

όνομα (κεφάλι)

– Γύρω γύρω κάγκελα στη μέση κόρη

κελαηδεί (δόντια -γλώσσα)

-Πέντε – δέκα φανταράκια με καθάρια

καπελάκια (δάχτυλα).

DSC00023

IMG 20211013 103726 BURST1

 

 

Εργαστήριο 3

     Οι πέντε αισθήσεις και τα αισθητήρια όργανα και η σημασία τους.

 

– 1ηΔραστηριότητα:Τα παιδιά παρατηρούν έναν πίνακα αναφοράς με τα όργανα των αισθήσεων. Ακολουθεί συζήτηση.

-Μαθαίνουμε το ποίημα για τις αισθήσεις και το λέμε με τις αντίστοιχες μιμητικές   κινήσεις

Έχω δυο ματάκια κι όλα τα κοιτάω μα όταν τα

κλείσω δεν ξέρω που να πάω Έχω δυο αυτάκια

και όλα τα ακούω όταν θα τα κλείσω κανέναν

δεν ακούω Τώρα τα ανοίγω κι ακούω φασαρία

και τώρα ησυχία δεν αντέχω άλλο Έχω δυο

ρουθούνια και όλα τα μυρίζω

η μύτη μου βουλώνει κι αυτό με βασανίζει Έχω δυο

χεράκια που όλα τα μπορούν,

πιάνουν, χαιρετάνε, ξύνουν ή χαϊδεύουν και χειροκροτούν

Έχω μια γλωσσίτσα που ξέρει όλες τις γεύσεις

ξινό, καυτό, πικρό, πιφ, καθόλου δεν μ’ αρέσεικτλ

 

2η Δραστηριότητα: Επιτραπέζιο παιχνίδι  ο τροχός των αισθήσεων.

Γυρίζουν τον τροχό και απαντάνε σε ερωτήσεις της αντίστοιχης αίσθησης π.χ Πες μου κάτι που ακούς στο σχολείο, στο σπίτι κτλ

 

3η Δραστηριότητα:wordwall ψηφιακό παιχνίδι αντιστοίχισης(όργανα αισθήσεων με την αντίστοιχη λέξη.

4η Δραστηριότητα: Παιχνίδι ταύτισης εικόνων και λέξεων.

Έχουμε 5 κάρτες που απεικονίζουν  τα όργανα των αισθήσεων. Στο πίσω μέρος υπάρχουν οι βούλες από το ζάρι. Απλώνουμε τις καρτέλες από την πλευρά του ζαριού. Ανάλογα με τις βούλες του ζαριού, ανοίγουν την καρτέλα -εικόνα. Για να κερδίσουν ,πρέπει να βρουν και την αντίστοιχη λέξη .Ο έλεγχος γίνεται από την μεγάλη εικόνα που δείχνει το ένα κεφάλι και στο οποίο αναγράφονται οι αντίστοιχες λέξεις.

 

5η Δραστηριότητα: Ανάγνωση παραμυθιού <<Η Καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά>> Ζωγραφίζουν ότι τους άρεσε από το παραμύθι.

 

6η Δραστηριότητα :Φύλλο εργασίας(Ένωσε τον άνθρωπο με την αίσθηση που νιώθει)

5ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ1

 

                  Εργαστήριο 4

-Υγιεινή του σώματος- κανόνες καθαριότητας.

Δραστηριότητα:«Ο μικρός λύκος συμβουλεύει» ότι είναι σημαντικό και ωφέλιμο να καθαρίζουμε το σώμα μας και ότι τα όμορφα πράγματα είναι πάντα ΚΑΘΑΡΑ!!!!

Φτερνίσματα, βήχας ,μύτες που τρέχουν, πράγματα καθημερινά , μας δίνουν την ευκαιρία να μιλήσουμε για τα  μικρόβια

που  αρρωσταίνουν το σώμα μας .Τα παιδιά εκφράζονται μέσα από τις προσωπικές  εμπειρίες τους.

2η Δραστηριότητα : Διαβάζουμε το βιβλίο: Τα μικρόβια δεν είναι να τα μοιραζόμαστε.

3η Δραστηριότητα: Πείραμα. Πως μεταφέρονται τα μικρόβια . Η χρυσόσκονη στο ρόλο των μικροβίων πάνω σ΄ ένα παιχνίδι όπου το πιάνει ένα παιδί, κατόπιν το παιδί  χαιρετάει ένα φίλο του ,η χρυσόσκονη <<τα μικρόβια>> μεταφέρθηκαν στο άλλο παιδί.

4η Δραστηριότητα: Ακούνε το παραμύθι  από το you tube  ο Μωβί και τα βρώμικα χεράκια ,δραματοποιούμε το παραμύθι.

5η Δραστηριότητα: Κατασκευή αφίσας<<Με χέρια καθαρά διώχνω τα μικρόβια μακριά!!!!!Σώματα γερά!!!!!!>>.Κατασκευή χάρτινης σαπουνοθήκης.

 

                     Εργαστήριο 5

Δόντια γερά και καθαρά, για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά!

1η Δραστηριότητα: Ως αφόρμηση   δείχνουμε την παρακάτω εικόνα (χαμόγελο)http://aesop.iep.edu.gr/ode/20223/5036 και ζητάμε από τα παιδιά να την παρατηρήσουν και να πουν τι βλέπουν.

Ακολουθεί συζήτηση, όλα τα δόντια έχουν το ίδιο σχήμα και μορφή; Τα προβληματίζουμε ζητώντας τους να σκεφτούν τον τρόπο με τον οποίο τρώνε την κάθε τροφή και πως την μασούν. Ονόματα δοντιών .

-Πόσα δόντια έχουμε;

Ζητάμε από τα παιδιά να μετρήσουν τα δόντια τους. Δημιουργείται στον πίνακα ένα πλαίσιο με τα ονόματα των παιδιών και των αριθμό των δοντιών τους. Παρατηρούμε πως ο αριθμός των δοντιών δεν είναι ίδιος σε όλους τους μαθητές και συζητούμε πάνω σε αυτό.(Νεογιλά-Μόνιμα)

2η Δραστηριότητα: Αναφερόμαστε σε ασθένειες  των δοντιών (τερηδόνα, ουλίτιδα) και διαβάζουμε το παραμύθι «Ο Σοκολάκης κα η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη».Τι πρέπει να κάνουμε για να μην εγκατασταθούν τα μικρόβια και στα δικά μας δοντάκια;Μα φυσικά να τα βουρτσίζουμε,και να τρεφόμαστε υγιεινά.

Παρακολουθούμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=04wg5Qoixrk

για το σωστό βούρτσισμα ,βουρτσίζοντας τα δικά τους δόντια,

φέρνοντας  την  προσωπική  τους οδοντόβουρτσα/οδοντόκρεμα

Δραστηριότητα:Τα παιδιά φτιάχνουν τη στοματική κοιλότητα με πλαστελίνη και φασόλια ,παρατηρώντας ανάλογες εικόνες ανατομίας των δοντιών.

_ Μηνιαίο ημερολόγιο καταγραφής βουρτσίσματος για το κάθε παιδί.(Μαζεύω λαμπερά αστεράκια κι έχω αστραφτερά δοντάκια!!).

4η Δραστηριότητα: Αναστοχασμός (φύλλο εργασίας).

Ζωγράφισε τι τρώει το δοντάκι και είναι χαρούμενο και τι τρώει κι είναι λυπημένο.

 

 

 

 

Εργαστήριο 6

«Χτίζω το σώμα μου σωστά  …τρώω πάντα Υγιεινά!!!!»

1η Δραστηριότητα: Με αφορμή το εποπτικό υλικό στη γωνιά της συζήτησης, βιβλία, εικόνες με  φαγητά, ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό και από ποια υλικά γίνονται. Από παίρνουμε τα τρόφιμα;Χρησιμοποιούμε κυρίως ανοιχτές ερωτήσεις για να παροτρύνουμε τα παιδιά να εκφράσουν σκέψεις και απόψεις, να παρατηρήσουν και να προβλέψουν.

2η Δραστηριότητα: Σε αυτήν τη φάση τα παιδιά θα μάθουν την κατηγοριοποίηση των τροφών σε οικογένειες με βάση τα θρεπτικά τους συστατικά, θα αναπτύξουν τη δεξιότητα να διαλέγουν τα θρεπτικά τρόφιμα στη σωστή συχνότητα, θα μάθουν για τις βιταμίνες των φρούτων και των λαχανικών.

-Τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες και κατηγοριοποιούν τα τρόφιμα σε γαλακτοκομικά, λαχανικά, φρούτα, δημητριακά και όσπρια, ψάρι- κρέας- πουλερικά- αυγά, γλυκά-λίπη και τα τοποθετούν στα αντίστοιχα στεφάνια. Το ίδιο γίνεται και στο διαδραστικό εργαλείο(εργαλείο: διαδραστικές ενεργές περιοχές).

3η Δραστηριότητα: Κατατάσσουμε τα φρούτα και τα λαχανικά σε ομάδες, με βάση το χρώμα  τους και τις βιταμίνες τους. (διαδραστική παρουσίαση-διαδραστικές ενεργές περιοχές)

http://aesop.iep.edu.gr/node/14205/3620

4η Δραστηριότητα: Μιλάμε για τη Μεσογειακή διατροφή και την αξία της. Στον χάρτη της Μεσογείου βρίσκουμε τις χώρες που βρέχονται από τη Μεσόγειο και στο διαδίκτυο ψάχνουμε να βρούμε το αγαπημένο φαγητό τους. Μέσα από παρατήρηση κι έρευνα βρίσκουμε ότι η Μεσογειακή διατροφή στηρίζεται κυρίως σε φρούτα, λαχανικά και κατανάλωση ελαιόλαδου.

5η Δραστηριότητα: Αφού μιλήσαμε για τη Μεσογειακή διατροφή και την αξία της, παρουσιάζουμε την Πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής.

Τα παιδιά παρατηρούν ποια κατηγορία τροφίμων έχει στη βάση της και ποιες κατηγορίες τροφίμων υπάρχουν στα επόμενα σκαλοπάτια.

Δραστηριότητα:Συμπλήρωση της πυραμίδας με εικόνες τροφίμων.

Τα παιδιά  κάνουν υποθέσεις και καταλήγουν σε συμπεράσματα για το πώς πρέπει να συμπληρωθεί η πυραμίδα. Με εικόνες πλαστικοποιημένες και με χριτς χρατς τα κολλάνε στην κατάλληλη θέση.

7ηΔραστηριότητα:Ψυχοκινητική(Το χοντρό μπιζέλι)

Στο συγκεκριμένο τραγούδι γίνεται αναφορά στα εξής λαχανικά: μπιζέλι, κολοκύθι, αγκινάρα, βλίτο, σπανάκι και μπάμια.

Μαθαίνουμε στα παιδιά τα λαχανικά αυτά. Κολλάμε σε εμφανή σημεία της τάξης τις κάρτες των λαχανικών, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και ακούμε το τραγούδι.
-Κάθε φορά που ακούγεται ένα από τα λαχανικά τρέχουμε στη σωστή κάρτα! Όσο είμαστε σε κάθε κάρτα χορεύουμε και κάνουμε τις κινήσεις που λέει το τραγούδι (χορεύουμε τσιφτετέλι στα μπιζέλια, χτυπάμε παλαμάκια στα κολοκύθια, στην αγκινάρα χορεύουμε υποθετικά ταγκό κ.τ.λ)

 

DSC00123

Εργαστήριο 7

1η Δραστηριότητα:Ο Λαβύρινθος της διατροφής.

Στο πάτωμα σχεδιάζουμε ένα λαβύρινθο και τοποθετούμε πολλές ανθυγιεινές τροφές (εμπόδια) και ένα φρούτο ή λαχανικό (θησαυρό)

Το παιδί εκτελεί τις εντολές μας: Προχώρα μπροστά, στρίψε δεξιά κτλ  ,ακολουθεί τη διαδρομή για να φτάσει στο θησαυρό.

2η Δραστηριότητα: Φρουτένια πορτρέτα:

Συγκεντρώνουμε φρούτα και λαχανικά από το μανάβικο και ρωτάμε τα παιδιά τι μπορούμε να φτιάξουμε με αυτά. Τα παιδιά πειραματίζονται.Τα προτρέπουμε να φανταστούν ένα ανθρώπινο πρόσωπο που τα χαρακτηριστικά του να είναι από φρούτα.

Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τον ζωγράφο G. ARCIMBOLDO  που  ζωγράφιζε πορτρέτα χρησιμοποιώντας στις συνθέσεις του διάφορα φρούτα και λαχανικά.

Παρακολουθούμε το video:https://www.youtube.com/watch?v=3S1VNXInmAQ

3η Δραστηριότητα: Ένα Φρουτένιο Πορτρέτο ζωγραφίζω όπως G. ARCIMBOLDO

4η Δραστηριότητα: Πίνακας διπλής εισόδου: Έφαγες φρούτο σήμερα;

Στον πίνακα στη μια στήλη είναι τα ονόματα των παιδιών και στην άλλη οι μέρες της εβδομάδας. Τα παιδιά καταγράφουν καθημερινά αν έχουν φάει  φρούτο στο δεκατιανό τους ή στο ολοήμερο τον αριθμό 1 (πόντος)στην στήλη που αντιστοιχεί το όνομά τους. Αθροίζουμε στο τέλος των 2 έβδομάδων και όποιος μαζέψει τους περισσότερους πόντους τον απονέμουμε το ΦΡΟΥΤΟΜΕΤΑΛΛΙΟ.

5η Δραστηριότητα: Παραμύθι και δραματοποίηση :Ο Παππούς Ροδαλός και η μαγική Συνταγή.

DSC00134

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών

 

Επιλέγουμε την μέθοδο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και οργανώνουμε το μαθησιακό περιβάλλον ώστε να δίνονται ευκαιρίες για μάθηση και εργασία με διαφορετικούς τρόπους. Διαφοροποιούμε και αναπροσαρμόζουμε τις δραστηριότητες για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας Επίσκεψη  της εκπαιδεύτριας  Αγωγής Υγείας του τοπικού τμήματος Ερυθρού Σταυρού Τρικάλων κ .Ελένη Γιοβανοπούλου όπου ενημερωθήκαμε για την Σωματική και Στοματική Υγιεινή.
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που παρήχθησαν από τους/τις  μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων Αφίσες, , κατασκευές, δραματοποίηση,   lapbook.
Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση Μεθοδολογία: έρευνα δράσης, σχεδιασμός κάθε εργαστηρίου, παρατήρηση, καταγραφή ,ημερολόγιο, ανταλλαγή απόψεων και συζήτηση μεταξύ των εκπαιδευτικών.
Εκδηλώσεις διάχυσης και Συνολική αποτίμηση της υλοποίησης της υποδράσης  Με βάση την νέα πραγματικότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται λόγω της πανδημίας και των ανάλογων περιοριστικών μέτρων, οι εκδηλώσεις διάχυσης και η συνολική αποτίμηση της υλοποίησης της δράσης, αναμένεται να γίνει ως εξής:

·        Εκδήλωση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων στους γονείς  (σύμφωνα με το πρωτόκολλο προστασίας και αν η εξέλιξη της πανδημίας το επιτρέπει)στο τέλος της χρονιάς.

·        Έκθεση ομαδικών και ατομικών εργασιών των παιδιών.

·        Ανέβασμα στην ιστοσελίδα του Σχολείου.

 

    Εκπαιδευτικό Υλικό/Συνδέσεις     /
• Χόκι Πόκι με εικόνες Pecs.wmv
https://www.youtube.com/watch?v=P7kyL1H_lUE• Εκπαιδευτικά ψηφιακά σενάρια από το αποθετήριο του Αισώπουhttp://aesop.iep.edu.gr/node/20223/5036• Βίντεο με οδηγίες για σωστό βούρτσισμαhttps://www.youtube.com/watch?v=04wg5Qoixrk·Διαδραστική παρουσίαση -Διαδραστικές περιοχές.

  • Η πυραμίδα της υγιεινής Διατροφής Αίσωπος

.http://aesop.iep.edu.gr/node/14205/3620·

Διαδραστικό  παιχνίδι στο wordwall

  • Αντιστοίχιση των αισθήσεων με το όνομά τους.

https://wordwall.net/el/resource/1250460/%CE%BF%CE%B9-5-%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%83

  •  Το χοντρό Μπιζέλι με εικόνες

    https://www.youtube.com/watch?v=I2N7KqQwotQ&l     ist=PL4_u4ARFrVUZG8oyb-Ez6HHYlHWTpfp9C

  •   Η τέχνη με τη Μάτι και τον Ντάντα G. ARCIMBOLDO

       https://www.youtube.com/watch?v=3S1VNXInmAQ

  •  Ημερολόγιο καταγραφής βουρτσίσματος.

.jpg

  • Ερωτηματολόγιο γονέων.

  ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΟΝΕΩΝ