Έχω δικαίωμα

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-2022

  ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΠΤΟΚΑΡΥΑΣ

 

.jpg.jpg  

2ος Θεματικός Κύκλος:

Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη.

 

Τίτλος/τίτλοι προγραμμάτων:

   Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Ο δικός μας τίτλος:

<<Έχω Δικαίωμα >>.

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 

·        Να αναγνωρίσουν την αξία ύπαρξης των  δικαιωμάτων και την απόλαυσή τους από όλα τα παιδιά.

·        Να οικοδομήσουν σταδιακά την έννοια του δικαιώματος.

·        Να αναπτύσσουν  δεξιότητες κοινωνικής ζωής και μάθησης (Ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα ,αδελφοσύνη ,αγάπη ,συνεργασία)_

 

 

 

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1 Η έννοια του Δικαιώματος.

Με αφορμή την αφίσα  Αερόστατο όπου αναγράφονται τα δικαιώματα των  παιδιών και αφού την  παρατηρήσουμε,  τα εξηγούμε ότι υπάρχουν εκατομμύρια παιδιά σε όλον  τον κόσμο, που ζουν διαφορετική ζωή το καθένα, μιλάνε διαφορετικές γλώσσες κ.τ.λ αλλά όλα έχουν κάποιες βασικές ανάγκες. Τι χρειάζεται ένα παιδί για να ζήσει; Ποια είναι τα αναγκαία αγαθά για την επιβίωσή του;

Τα παιδιά  αναφέρουν τις απόψεις τους και τις καταγράφουμε στον πίνακα. Μετά από συζήτηση καταλήγουμε ότι όλα τα παιδιά αγόρια και κορίτσια ,έχουν ανάγκη- δικαίωμα  να έχουν  τροφή, στέγη, παιχνίδι φροντίδα, προστασία ,να πηγαίνουν σχολείο κ.τ.λ.

-Φύλλο εργασίας: Τα παιδιά ζωγραφίζουν αυτά που χρειάζεται ένα παιδί.

Εργαστήριο 2 -Παραμύθι: Η ζωή στη Λουλουδούπολη.

https://www2.slideshare.net/taniakourou/ss-239271829

Συζητάμε ποια είναι  η αγαπημένη  φίλη  των παιδιών που προστατεύει τα δικαιώματά τους; Η UNICEF. Προβάλουμε εικόνες και τα παιδιά  σε Α4 γράφουν τη λέξη και ζωγραφίζουν τη φίλη τους.

-Παιχνίδι: Τι στο καπέλο μου φορώ;

Τα παιδιά κάθονται σε  μια σειρά, εκτός από ένα το οποίο βρίσκεται απέναντί τους και φορά ένα καπέλο που  πάνω είναι στερεωμένη μία καρτέλα με ένα δικαίωμα. Τα παιδιά που κάθονται πρέπει να περιγράψουν τι γράφει στο καπέλο, χωρίς να χρησιμοποιήσουν τη λέξη

ή  συγγενείς λέξεις. Το παιδί που φορά το καπέλο πρέπει να μαντέψει τη λέξη. Μόλις τα καταφέρει παίζει το  επόμενο παιδί.

 

Εργαστήριο 3 Είμαστε όλοι ίδιοι; Είμαστε Διαφορετικοί, αλλά Ίσοι!!!!

1η Δραστηριότητα: Μοιράζουμε στα παιδιά καρτέλες με αναπηρία, τις παρατηρούν και λένε το καθένα τι διαφορετικό βλέπουν. Προσπαθούμε να έρθουμε λίγο στη θέση τους.

2η Δραστηριότητα:Δραματοποίηση:

Δραματοποιούμε με τα παιδιά  διάφορες καταστάσεις αναπηρίας. Μιλάμε για τις δυσκολίες που συναντούν.

Τα παιδιά  φτάνουν στο συμπέρασμα ότι είναι κι αυτά σαν κι εμάς, κι εμείς πρέπει θα πρέπει να τα αγαπάμε ,να τα κάνουμε παρέα, να τα βοηθάμε όπου χρειάζεται και να μην τα ξεχωρίζουμε και τα απομονώνουμε. Γιατί κι αυτά θέλουν αλλά και ΜΠΟΡΟΥΝ να παίξουν, να γελάσουν, να αθληθούν.

 

Εργαστήριο 4 Παραμύθια Διαφορετικότητας

1η Δραστηριότητα.

Ανάγνωση κι επεξεργασία του παραμυθιού: Η Αργυρώ γελάει.

-Έλμερ ο  Διαφορετικός.

Συζητούμε τη διαφορετικότητα του Έλμερ αλλά και την αποδοχή του από τους φίλους του.

Ζωγραφική. Τα παιδιά ζωγραφίζουν το δικό τους Έλμερ.

2η Δραστηριότητα: Παρακολουθούν στο youtube το παρακάτω βίντεο.

https://www.youtube.com/watch?v=Icx7hBWeULM

DSC00148

 

Εργαστήριο 5 1η Δραστηριότητα

Παρακολουθούμε το βίντεο της UNICEF με τίτλο: Unicef cartoons on children’s rights 1. ( animation ). https://www.google.com/search?q=Unicef+cartoons+on+children%E2%80%99s+rights+1.&rlz=1C1GCEA_enGR936GR936&oq=Unicef+cartoons+on+children%E2%80%99s+rights+1.&aqs=chrome..69i57.84350820j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ακολουθεί συζήτηση εκφράζον τας τις απόψεις τους για αυτό που υπονοείται  στο animation.

Συζητάμε για τους όρους «δικαίωμα», «υποχρέωση» «ανάγκες». Προβληματισμός και διατύπωση υποθέσεων για τους λόγους που σε κάποιες περιοχές τα δικαιώματα των παιδιών κινδυνεύουν.

 

2η Δραστηριότητα. Παιχνίδι μνήμης για τα δικαιώματα του παιδιού

Δείχνουμε στα παιδιά κάρτες  με τα δικαιώματα του παιδιού.

Τα παιδιά παρατηρούν  τις κάρτες και διαβάζουμε τα άρθρα των δικαιωμάτων.

Τυπώνουμε τις καρτέλες δύο φορές και  δημιουργούμε κάρτες μνήμης. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με τον κλασσικό τρόπο των παιχνιδιών μνήμης.

 

3η Δραστηριότητα : Κουίζ

Μπορείς τώρα να μας πεις ένα σημαντικά για εσένα από τα δικαιώματα του παιδιού;

Στο τέλος του κουίζ θα έχουμε τις απόψεις όλων. Όλες οι απαντήσεις καταγράφονται και δημιουργούμε μια αφίσα.

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 6 1ηΔραστηριότητα

Παρακολουθούμε το παραμύθι: Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα https://www.youtube.com/watch?v=TP0xnA6it-8

Το δικαίωμα της μόρφωσης (φυλετική απαγόρευση συμμετοχής στην εκπαιδευση)  και της ελευθερίας της γνώμης δεν είναι πάντα δεδομένο σε κάποιες περιοχές του πλανήτη.

Τα παιδιά σχολιάζουν τη στάση της Μαλάλα σ’ αυτή την καταπάτηση των δικαιωμάτων των παιδιών και των κοριτσιών ιδιαίτερα.

 

2η Δραστηριότητα  : Σχεδιάζοντας μια νέα χώρα (άσκηση – παιχνίδι )

Εξηγούμε  στα παιδιά ότι έχει ανακαλυφθεί
μια νέα χώρα η οποία έχει όλα όσα χρειάζονται για να ζήσει ο άνθρωπος. Κανείς δεν έχει ζήσει εκεί ποτέ πριν. Δεν
υπάρχει ιστορία ούτε νόμοι. Όλη η τάξη πρόκειται να εγκατασταθεί
εκεί. Τα παιδιά πρέπει    να συντάξουν έναν
κατάλογο δικαιωμάτων γι’ αυτή την εντελώς νέα χώρα.
Εργαζόμενοι σε μικρές ομάδες, τα παιδιά κάθε ομάδας
ζωγραφίζουν και δίνουν ένα όνομα σ’ αυτήν τη χώρα και καταγράφουν
τα δικαιώματα που προτείνει η ομάδα. Κάθε ομάδα παρουσιάζει
τον κατάλογό της και η τάξη δημιουργεί έναν συνολικό «κατάλογο
της τάξης» όπου περιλαμβάνονται όλα τα δικαιώματα που έχουν
αναφερθεί.

Συζητούμε με βάση τον συνολικό κατάλογο (π.χ. τι θα
συνέβαινε αν κάποια δικαιώματα εξαιρούνταν; Μήπως δεν ανα-
φέρθηκαν κάποια σημαντικά δικαιώματα; Πού διαφέρει αυτός ο κα-
τάλογος από εκείνον με τους κανονισμούς της σχολικής αίθουσας;)

 

3η Δραστηριότητα : Παιχνίδι ερωτήσεων για τα δικαιώματα των παιδιών

Γράφουμε διάφορες  ερωτήσεις για τα δικαιώματα (με ΝΑΙ /ΟΧΙ, πολλαπλών επιλογών ).

Χωρίσουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες  και εναλλάξ κάθε ομάδα προσπαθεί να μαντέψει τη σωστή απάντηση σε κάθε ερώτηση. Με κάθε σωστή απάντηση  κερδίζουν κι ένα τουβλάκι (από τα μεγάλα της γυμναστικής) και μ’ αυτό θα προσπαθήσουν να χτίσουν από ένα σχολείο για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη. Φυσικά και οι δύο ομάδες στο τέλος καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τα σχολεία τους.

 

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 7 1η Δραστηριότητα : Παρακολουθούμε  slides για τα δικαιώματα            https://www.slideshare.net/stam72/ss-30225162 .

Πως μπορώ   να βοηθήσω και εγώ ? Τα παιδιά ζωγραφίζουν  τις ιδέες τους και δημιουργούμε ένα ψηφιακό βιβλίο.

2η Δραστηριότητα

Δίνουμε στα παιδιά μπαλόνια να τα ζωγραφίσουν με ειδικούς μαρκαδόρους και να γράψουν τα μηνύματά τους.

3η Δραστηριότητα :

·        Τραγούδι : Αν όλα τα παιδιά της γης

·        Τραγούδια από παιδιά της Αφρικής https://www.youtube.com/watch?v=U6B24ZJ0AC4

·        Τα παιδιά όλου του κόσμου https://www.youtube.com/watch?v=ZV49EXOo2tA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών

 

Επιλέγουμε την μέθοδο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και οργανώνουμε το μαθησιακό περιβάλλον ώστε να δίνονται ευκαιρίες για μάθηση και εργασία με διαφορετικούς τρόπους. Διαφοροποιούμε και αναπροσαρμόζουμε τις δραστηριότητες για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη. Υιοθετούμε ένα βοηθητικό και υποστηρικτικό ρόλο απέναντι στους μαθητές με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, φροντίζοντας παράλληλα να ανατροφοδοτούνται όπου κρίνεται αναγκαίο. Στόχος μας είναι να υπάρχει μια μορφή  συνεκπαίδευσης για τους μαθητές αυτούς.
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας  Συνεργασία με γονέα εκπαιδευτικό της ειδικής Αγωγής.
Τελικά προϊόντα που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες  κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων Αφίσα,

Ψηφιακό Βιβλίο,   Book Creator – ΕΧΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑ

Φύλλα εργασίας :ΖΩΓΡΑΦΙΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ   

   unicef1 

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που παρήχθησαν από τους/τις  μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων
Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση Μεθοδολογία: έρευνα δράσης, σχεδιασμός κάθε εργαστηρίου, παρατήρηση, καταγραφή ,ημερολόγιο, ανταλλαγή απόψεων και συζήτηση μεταξύ των εκπαιδευτικών.
Εκδηλώσεις διάχυσης και Συνολική αποτίμηση της υλοποίησης της υποδράσης  Με βάση την νέα πραγματικότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται λόγω της πανδημίας και των ανάλογων περιοριστικών μέτρων, οι εκδηλώσεις διάχυσης και η συνολική αποτίμηση της υλοποίησης της δράσης, αναμένεται να γίνει ως εξής:

·        Εκδήλωση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων στους γονείς και την τοπική κοινωνία (σύμφωνα με το πρωτόκολλο προστασίας και αν η εξέλιξη της πανδημίας το επιτρέπει)

·        Ενημερωτικό φυλλάδιο

·        Έκθεση ομαδικών και ατομικών εργασιών των παιδιών

·        Δημιουργία  power point ή βιντεάκι για τους γονείς

·        Αποστολή e-mail