ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η γραφή απαιτεί την αναπαραγωγή συγκεκριμένων σημείων σε ένα περιορισμένο διάστημα, από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω.
Γι΄αυτό το παιδί πρέπει να κατέχει τον έλεγχο και το συντονισμό των χεριών, των δακτύλων και των ματιών.
Ασκήσεις λεπτής κινητικότητας θα του επιτρέψουν να αναπτύξει τις λεπτές κινήσεις, που είναι απαραίτητες στο γράψιμο:
- Με τον αντίχειρα του κάθε χεριού το παιδί αγγίζει διαδοχικά τις άκρες των άλλων δακτύλων. Η άσκηση γίνεται και με τα δύο χέρια και επαναλαμβάνεται μέχρι το παιδί να αποκτήσει ταχύτητα στην κίνηση.
- Το παιδί κυλάει ένα νόμισμα στο τραπέζι, με τη βοήθεια του αντίχειρα και του δείκτη.
- Το παιδί παίζει χτυπώντας εναλασσόμενα τα δάχτυλα στο τραπέζι.
- Κουμπώνει κουμπιά, ανεβοκατεβάζει φερμουάρ, δένει και λύνει κορδόνια( ντύνεται μόνο του!).
- Γυρίζει κάλτσες ή μανίκια από την ανάποδη (π.χ. μπουφάν ή βοηθάει στο συμμάζεμα των ρούχων του).
- Περνάει κορδόνια από τρύπες διαφόρων μεγεθών (παππούτσια, καλαμάκια, χάντρες,…).
- Τσαλακώνει χαρτιά διαφόρων ειδών και μεγεθών (π.χ. από παλιές εφημερίδες ή περιοδικά) και τα ταξινομεί ανάλογα με το μέγεθος τους(σειροθέτηση) ή φτιάχνει κατασκευές με αυτά.
- Διπλώνει χαρτιά διαφόρων ειδών ( χαρτοπετσέτες, χαρτί κουζίνας, περιτυλίγματος, νάυλον, πανιά, κ.τ.λ).
- Δημιουργεί κατασκευές ισορροπίας (στήλες) με διάφορα αντικείμενα π.χ νομίσματα, κουτιά, κονσέρβες, ρολά.
- Με τρία κομμάτια μαλλί ή κορδέλλες μαθαίνει να πλέκει κοτσίδα.
- Ρίχνει νερό από ένα μπουκάλι ή ποτήρι σε άλλο, προσπαθώντας να μην το χύσει.
- Φτιάχνει κολιέ ή κομπολόγια, περνώντας σε κλωστή ή σε πλαστικό κορδόνι, κουμπιά, χάντρες ή πλαστικά καλαμάκια κομμένα σε μικρά κομμάτια.
- Πλαστελίνη, πηλός, λάσπη ή ζύμη (με αλεύρι και νερό) είναι εξαιρετικά υλικά για να φτιάξει το παιδί σας όμορφες δημιουργίες!
- Προτείνετε στο παιδί, να βάζει και να βγάζει μανταλάκια π.χ. γύρω από ένα κουτί παππουτσιών ή απλά ζητήστε του να σας βοηθήσει στο άπλωμα των ρούχων.
- Παροτρύνετε και βοηθήστε το παιδί να φτιάχνει παζλ ή να κόβει σε 4-5 κομμάτια φύλλα περιοδικού ή παλιά παραμύθια και να τα ξανασυνθέτει.
- Δώστε στο παιδί κόκκους ρυζιού ή φακές να τα βάζει από ένα πιάτο σε ένα μπωλ, πιάνοντας ένα κόκκο κάθε φορά. Εναλλακτικά, ζητάμε από το παιδί να μας βοηθήσει, να καθαρίσουμε τα όσπρια που θα μαγειρέψουμε!
- Τυλίγει κουτιά διαφόρων μεγεθών (από σπιρτόκουτα έως παππουτσιών ή και πιο μεγάλα…) με χαρτιά, κορδέλλες, λαστιχάκια, φτιάχνοντας «δώρα» για τις κούκλες, τα ζωάκια, τα στρατιωτάκια ή τους φίλους του.
- Κόβει με ψαλιδάκι με στρογγυλεμένες άκρες, χαρτιά,υφάσματα,κ.τ.λ. και δημιουργεί συνθέσεις κολλάζ.
- Ζωγραφίζει ελεύθερα με πινέλα, δαχτυλομπογιές, μαρκαδόρους, λαδοπαστέλ, ξυλομπογιές.
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΥΨΕΛΗΣ ΑΙΓΙΝΑΣ