ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ, Α’ΘΕΜΑΤΙΚΗ: “Υπεύθυνα παιδιά-Αγαπάμε τα ζώα”

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, που εισήχθησαν στο πρόγραμμα από το Υπουργείο Παιδείας, ασχοληθήκαμε με δύο θεματικές. Παρακάτω παρατίθεται η πρώτη θεματική, που ολοκληρώσαμε, “Φροντίζω το περιβάλλον”, με υποθεματική την “Οικολογία-Παγκόσμια και Τοπική φυσική κληρονομιά” και συγκεκριμένα τα ζώα. (Τίτλος προγράμματος: “Υπεύθυνα παιδιά-Αγαπάμε τα ζώα”)

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

 

Θεματική Φροντίζω το Περιβάλλον Υποθεματική 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά

 

ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ

(που προτείνονται)

Ειδικό Νηπιαγωγείο Κοζάνης
Τίτλος «Υπεύθυνα παιδιά – Αγαπάμε τα ζώα»
 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου Τα εργαστήρια δεξιοτήτων συνάδουν σε κάποιο βαθμό με το συνολικό όραμα που μας διέπει ως σχολική μονάδα. Καταφέρνουν να ενσωματώσουν ποικίλες δεξιότητες, σημαντικές για τα σχολικά, αλλά και τα μεταγενέστερα χρόνια της ζωής των παιδιών. Τέτοιες είναι οι λεγόμενες «Δεξιότητες του 21ου αιώνα», συγκεκριμένα δεξιότητες ζωής, όπως η ενσυναίσθηση, η παραγωγικότητα, η ευελιξία, η πρωτοβουλία, η ηγεσία, δεξιότητες μάθησης, όπως η συνεργασία των παιδιών μεταξύ τους και με τους/τις εκπαιδευτικούς, η κριτική σκέψη, η ενεργός συμμετοχή, δεξιότητες του νου, όπως η ολιστική σκέψη, κατασκευές, αναστοχασμός, αλλά και δεξιότητες αλφαβητισμού (στη συγκεκριμένη περίπτωση του σχετικού με την τεχνολογία ή αλλιώς ψηφιακού εγγραμματισμού)

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να διερευνηθεί η πρότερη γνώση των παιδιών επί του θέματος

*Να προκληθεί το ενδιαφέρον των παιδιών

*Να μάθουν να συμμετέχουν ενεργά

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
ΙΔΕΟΘΥΕΛΛΑ

Εικόνες και ποικίλο εποπτικό υλικό από ζώα συντροφιάς και οικόσιτα ζώα, ως αφόρμηση και για να διερευνηθούν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών επί του θέματος.

 

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να μάθουν βασικές πληροφορίες για συγκεκριμένα ζώα

*Να ικανοποιηθεί η ανάγκη των παιδιών για αισθητηριακά ερεθίσματα

*Να εξοικειωθούν με την εικόνα ενός σκύλου

*Να αρχίσουν να έρχονται σε επαφή με το παζλ σαν παιχνίδι, αρχικά με λίγα κομμάτια και έπειτα με περισσότερα

*Να έρθουν σε επαφή με το θέμα διεπιστημονικά και μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Ανακαλύπτω τα ζώα-μια πρώτη γνωριμία

-Διάφορες δραστηριότητες και παιχνίδια, όπου τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν τα κρυμμένα ζώα, να μάθουν το όνομά τους και τις φωνές τους.

Σε αυτή την ενότητα χρησιμοποιούνται παιχνίδια αισθητηριακής ολοκλήρωσης με ζώα, που είναι κρυμμένα σε μια λεκάνη με διάφορα υλικά διαφορετικής υφής και τα παιδιά καλούνται να τα ανακαλύψουν, να πούνε το όνομά τους και αν θυμούνται τη φωνή τους.

-Ακολουθεί φύλλο εργασίας – παζλ με 3 κομμάτια, όπου πρέπει να κόψουν τα κομμάτια, να φτιάξουν σωστά την εικόνα ενός σκύλου, να την κολλήσουν σε χαρτονάκι και να τη χρωματίσουν.

 

 

 

 

 

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να μάθουν πληροφορίες για συγκεκριμένα ζώα.

*Να έρθουν σε επαφή με το θέμα διεπιστημονικά και μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

*Να εξοικειωθούν με την τεχνολογία και τα ψηφιακά περιβάλλοντα.

 

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Γνωρίζω τα ζώα μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή

-Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία εδώ να ακούσουν τις φωνές των ζώων στο τάμπλετ και να παίξουν ηλεκτρονικά εκπαιδευτικά παιχνίδια, όπου καλούνται να ταυτίσουν το κάθε ζωάκι με τη σωστή του φωνή.

-Ακόμη, σε άλλο παιχνίδι πρέπει να ταυτίσουν την εικόνα ενός ζώου κάθε φορά με τη σκιά του.

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να μάθουν πληροφορίες για συγκεκριμένα ζώα.

*Να έρθουν σε επαφή με το θέμα διεπιστημονικά και μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

*Να εξοικειωθούν με το κομμάτι της δραματοποίησης.

*Να εξασκηθούν στο να μιμούνται.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Μιμούμαι κι εγώ τα ζωάκια!

-Μαθαίνω να μιμούμαι την κίνηση και τις φωνές κάποιων ζώων, πέφτοντας στα τέσσερα, με το να σέρνω το σώμα μου, να πηδάω στα δυο μου πόδια σε μία ιδιότυπη σκυταλοδρομία!

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να μάθουν πληροφορίες για συγκεκριμένα ζώα.

*Να έρθουν σε επαφή με το θέμα διεπιστημονικά και μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

*Να μάθουν να συνεργάζονται για ένα κοινό σκοπό.

*Να συνηθίσουν στην έννοια του ομαδικού παιχνιδιού.

*Να εξασκήσουν μια ακόμη δεξιότητα του νου, το να φτιάχνουν κατασκευές.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Μαθαίνω να φροντίζω τα ζωάκια.

-Μαθαίνουμε πώς τρέφονται τα ζωάκια, πώς επιβιώνουν και ποιές είναι οι ανάγκες τους.

-Φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά ένα ομαδικό παιχνίδι δραματοποίησης με δύο κούτες και το κεφάλι ενός σκύλου στη μία και μιας γάτας στην άλλη, με ανοιχτά τα στόματά τους. Φτιάχνουμε ψαράκια για να ταϊσουμε τη γάτα και κόκκαλα για να ταϊσουμε το σκυλάκι, ενώ τους δίνουμε και νερό από ένα μπολάκι για να ξεδιψάσουν.

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να έρθουν σε επαφή με το γραπτό λόγο, μέσα από παραμύθια.

*Να εξασκηθούν στη δραματοποίηση μιας ιστορίας.

*Να μάθουν πληροφορίες για συγκεκριμένα ζώα.

*Να έρθουν σε επαφή με το θέμα διεπιστημονικά και μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

*Να μάθουν να συνεργάζονται για ένα κοινό σκοπό.

*Να έρθουν σε επαφή με μια νέα προμαθηματική έννοια, το «γύρω από».

*Να εξασκήσουν μια ακόμη δεξιότητα του νου, το να φτιάχνουν κατασκευές.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Παραμύθι «Οι δυο ουρές»

-Διαβάζουμε την υπέροχη ιστορία φιλίας δυο οικόσιτων αλόγων!

-Ακολουθεί η δραματοποίση του παραμυθιού με τη συμμετοχή όλων των παιδιών και του εκπαιδευτικού προσωπικού.

-Τα παιδιά κάνουν φύλλα εργασίας βασισμένα στην ιστορία του παραμυθιού. Στο ένα φύλλο εργασίας καλούνται να κολλήσουν μύγες «γύρω από» το άλογο, όπως αναφερόταν στο παραμύθι και έτσι εισάγουμε και μια νέα προμαθηματική έννοια.

-Στο άλλο φύλλο εργασίας καλούνται να κολλήσουν βελουτέ χαρτάκια γκρι χρώματος για το τρίχωμα του Ψαρή και κόκκινου στο Ντορή.

 

…………………………………………………………………………………
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
*Να μάθουν πληροφορίες για συγκεκριμένα ζώα.

*Να έρθουν σε επαφή με το θέμα διεπιστημονικά και μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

*Να αξιολογηθεί το κατά πόσο κατέκτησαν τα παιδιά κάτι μέσα από το σύνολο των παραπάνω δράσεων.

*Να μάθουν να συνεργάζονται για ένα κοινό σκοπό.

*Να εξασκήσουν μια ακόμη δεξιότητα του νου, το να φτιάχνουν κατασκευές.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Εν είδει μιας πρώτης αξιολόγησης

-Ακολουθεί φύλλο εργασίας, όπου ξεχωρίζουμε και ταϊζουμε τη σωστή τροφή στο σκυλάκι και το γατάκι.

Αυτό το φύλλο χρησιμοποιείται και σα μέρος της αξιολόγησης του όλου εγχειρήματος, προκειμένου να φανεί αν έχουν συγκρατήσει τα παιδιά κάτι και αν συνεπώς διδάχθηκαν όλα αυτά με τον τρόπο που άρμοζε στις ανάγκες τους ή απαιτείται περαιτέρω προσπάθεια!

-Σαν επιστέγασμα του όλου project και καθώς πλησιάζουν και τα Χριστούγεννα, γινόμαστε μικροί μάγειρες και φτιάχνουμε στολίδια ζωάκια από ζυμάρι.

-Φτιάχνουμε μια ομαδική αφίσα κάνοντας τις παλάμες των χεριών μας ζωάκια!

 

 

 

Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις /Βιβλιογραφία