ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 2020-2021

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ

Σχολική μονάδας  Νηπιαγωγείου Κονιστρών

Σχολικό Έτος 2020-21

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Νηπιαγωγείο Κονιστρών

 Διεύθυνση A/θμιας Εκπαίδευσης Ν.Ευβοίας

Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ) 9120292

ΣΤΟΙΧΕΙΑ:

Έδρα του Σχολείου Κονίστρες Τ.Κ34003

Τηλέφωνο 2222058144

Fax 2222058144

e-mail: mail@nip-konistr.eyv.sch.gr

Ιστοσελίδα https://blogs.sch.gr/members/nipkonistr/

Η Προϊσταμένη της Σχολικής Μονάδας

Κ. Αγγελική Αποστόλου

Εκπρόσωπος του Δήμου, Ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής

Κ. Χρήστος Σαμαράς

Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Κ.   Δημήτριος Ποδαράς

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Εισαγωγή…………………………………………………………………σελ.2. σελ. 2

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας……………………………….σελ.2-3. σελ. 2

Σφάλμα: Δεν βρέθηκε η πηγή παραπομπής

Λειτουργία του Σχολείου…………………………………………σελ.3. σελ. 3

Προσέλευση – Παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση από αυτό. σελ. 3

1.1 Προσέλευση στο νηπιαγωγείο…………………………..σελ.3-4. σελ. 3-5

1.2 Παραμονή στο νηπιαγωγείο…………………………..σελ4-6. σελ. 5-6

1.3Λειτουργία ολοήμερου………………………………..σελ.6. σελ. 6

1.4.Αποχώρηση από το νηπιαγωγείο………………….σελ.6-7. σελ. 6-7

2 Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος. σελ. 7

2.1. Συμπεριφορά μαθητών/τριών…………………σελ.7

2.2. Παιδαγωγικός έλεγχος……………………..σελ7-8. σελ. 8

3.Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού…σελ8-9

4 .Δικαιώματα –Υποχρεώσεις προϊσταμένης –εκπαιδευτικών..σελ9-10

4 .Δικαιώματα – Υποχρεώσεις προϊσταμένης -εκπαιδευτικών

5.Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες……………………σελ10-11. σελ. 11-12

6.Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας…………………………σελ11-12. σελ. 12

6.1 Συνεργασία Σχολείου -Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων….σελ12. σελ. 12

6.2Συνεργασία γονέων και διδακτικού προσωπικού…….σελ12-13. σελ. 12-14

7 Ποιότητα του σχολικού χώρου……………………….σελ13-14. σελ. 14-15

8 Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του..σελ14-15

9 Πηγές…………………………………………………σελ15-17

Εισαγωγή

Ο σκοπός του  Νηπιαγωγείου  σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού (μετά την οικογένεια),θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα.

Σύμφωνα με το άρθρο 3, του Ν.1566, το Νηπιαγωγείο βοηθά τα νήπια «να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους, να οργανώνουν τις πράξεις τους, κινητικές και νοητικές, να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους, από το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον, να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες, ελεύθερα και αβίαστα, να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης, με σύμβολα γενικά και ιδιαίτερα, στους τομείς της Γλώσσας, των Μαθηματικών και της Αισθητικής».

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Με τον όρο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου ,σύμφωνα με το ΦΕΚ 491/9-2-2021, Αριθμ.13423/ΓΔ4 – “Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητα

Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, τη διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών,την εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και τη συναισθηματική πλήρωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της προϊσταμένης της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, καθώς και εκπροσώπου του οικείου Δήμου.

Η απόφαση εγκρίνεται από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου και από τον Διευθυντή  Εκπαίδευσης. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του Σχολείου. Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της Διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών, των μαθητών/μαθητριών και των γονέων/κηδεμόνων.

Περιεχόμενο του Εσωτερικού Κανονισμού – Οι κεντρικοί άξονες του Εσωτερικού Κανονισμού

 Λειτουργία του Σχολείου

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ.

Για το σχολικό έτος 2020-2021 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό πρόγραμμα:

o Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.

o Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00

Ολοήμερο πρόγραμμα:

o Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.

o Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών(νήπια/προνήπια )που φοιτούν για πρώτη φορά,  δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017)προκειμένου να διευκολυνθεί η προσαρμογή τους. Μετά την πάροδο των δύο (2) εβδομάδων, το σύνολο των νηπίων ακολουθεί κοινό ωράριο, σύμφωνα με την παρ. 7, του άρθρου 2, του Π.Δ 79/2017 (ΦΕΚ 109 Α) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (ΦΕΚ 142 Α).  Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και ο Διευθυντής Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

Προσέλευση – Παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση από αυτό

1.1 Προσέλευση στο νηπιαγωγείο

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30. Για τη φετινή σχολική χρονιά θα λειτουργήσει ένα πρωινό και ένα απογευματινό τμήμα,ενώ έχουμε και μία εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης.

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτική διαδικασίας.

Σύμφωνα, επίσης με το άρθρο 10 του Π.Δ 79/2017 (ΦΕΚ 109 Α), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (ΦΕΚ 142 Α),η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική για τους μαθητές , τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων. Ειδικά για τους μαθητές,  ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας.

Ειδικότερα για το σχολικό έτος 2020-2021 πρέπει να ληφθεί μέριμνα για αποφυγή του συγχρωτισμού και περιορισμός των επαφών μεταξύ μαθητών/τριών-γονέων-προσωπικού κατά την προσέλευση και αποχώρηση από το Νηπιαγωγείο. Εφαρμόζονται πρακτικά μέτρα για τήρηση αποστάσεων (π.χ. σήμανση στο δάπεδο).

Οι  γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί  έχουν την αποκλειστική ευθύνη των μαθητών κατά την ώρα της προσέλευσης , κατά την  οποία  καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι συνοδοί- γονείς δε μπαίνουν με τα αυτοκίνητά τους στο προαύλιο χώρο του σχολείου , αλλά τα συνοδεύουν  με τα πόδια, ακόμη και σε περίπτωση βροχής μέχρι την είσοδο του κτηρίου. Στο προαύλιο δύναται να μπουν μόνο αυτοκίνητα του οικείου Δήμου (π.χ για βλάβες, επισκευές του κτηρίου )και για προμήθεια πετρελαίου , μετά από κατόπιν συνεννόηση με τη διεύθυνση του σχολείου.

Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του κτηρίου  και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων καθώς και εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργάνων των εκπαιδευτικών, μπορούν να επισκέπτονται τα νηπιαγωγεία ύστερα από συνεννόηση με τη Δ/νση του Νηπιαγωγείου, τηρώντας τα προβλεπόμενα μέτρα του ΕΟΔΥ.

Για τους μαθητές που μετακινούνται με ταξί  την ευθύνη της προσέλευσης έχουν οι ανάδοχοι οδηγοί ,οι οποίοι συνοδεύουν τους μαθητές με τα  πόδια μέχρι την είσοδο του κτηρίου  παραλαμβάνει η εκπαιδευτικός από την εξωτερική πόρτα την ώρα που την ανοίγει.

Οι μαθητές/τριες κατά την προσέλευση τους μέσα στο σχολείο τοποθετούν την τσάντα τους στα ράφια ,βγάζουν και κρεμάνε  το μπουφάν τους  στις κρεμάστρες,βάζουν το δεκατιανό τους π.χ γιαούρτι και το φαγητό τους (για το ολοήμερο) στο ψυγείο.

.Μετά κάθονται στο χώρο υποδοχής (παρεούλα), μέχρι να ολοκληρωθεί η προσέλευση και να μπουν όλοι οι μαθητές στην αίθουσα.

Μετά το πέρας της ώρας της προσέλευσης των μαθητών,για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου ,καθώς και η εξωτερική πόρτα του προαυλίου κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Αιτήματα γονέων/κηδεμόνων για πρόωρη αποχώρηση ή καθυστερημένη προσέλευση μαθητών/τριών  θα γίνεται μόνο για λόγους ιατρικής υποστήριξης ή θεραπευτικής παρέμβασης, γίνονται δεκτά κατόπιν προσκόμισης σχετικής βεβαίωσης από δημόσιο φορέα, από την οποία προκύπτει με ακρίβεια η ανάγκη της ανωτέρω απουσίας καθώς και ο ακριβής χρόνος αυτής. Επισημαίνεται ότι τόσο ο φορέας που εκδίδει τη βεβαίωση όσο και ο φορέας υλοποίησης της θεραπευτικής παρέμβασης ή ιατρικής υποστήριξης, πρέπει να είναι δημόσιοι φορείς.

Αν για οποιοδήποτε άλλο λόγο από τα παραπάνω παρατηρηθεί μη έγκαιρη προσέλευση μαθητή/τρια παρακολουθεί κανονικά την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά ενημερώνεται ο γονέας /κηδεμόνας ότι η καθυστερημένη προσέλευση παρεμποδίζει την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Τέλος εν ώρα λειτουργίας του σχολείου οι γονείς /κηδεμόνες, μπορούν να επικοινωνούν για εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις  ανάγκης μέσω τηλεφώνου και αν είναι δυνατόν κατά τη διάρκεια του διαλείμματος , για να μη παρακωλύεται η εκπαιδευτική διαδικασία.

1.2 Παραμονή στο νηπιαγωγείο

Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας , οι μαθητές/τριες  ,χρησιμοποιούν τη μία αίθουσα διδασκαλίας, καθώς και  τους κοινόχρηστους χώρους (χώρος υποδοχής , τουαλέτες),ενώ δεν έχουν πρόσβαση στο γραφείο διδασκόντων και  στην κουζίνα ,παρά μόνο για να  τοποθετήσουν ή για να πάρουν το φαγητό τους και πάντα με την επίβλεψη της εκπαιδευτικού.

Κάθε παιδί θα πρέπει, από την αρχή της σχολικής χρονιάς να έχει μαζί του μία σχολική τσάντα νηπιαγωγείου (με εύχρηστο κούμπωμα), μέσα στην οποία θα φέρνει καθημερινά το πρόγευμα και το γεύμα του (ολοήμερο τμήμα). Θα πρέπει επίσης να έχει μία μικρή υφασμάτινη πετσέτα την οποία θα στρώνει επάνω στο τραπέζι , το μπολ του φαγητού του , κουτάλι / πιρούνι και το παγουρίνο / μπουκάλι του καθώς και μία αλλαξιά ρούχων, στα προσωπικά  τους αντικείμενα θα αναγράφετε το όνομα των μαθητών/τριων ,ώστε να αναγνωρίζονται από τα ίδια και από την εκπαιδευτικό.

Φροντίζετε να παίρνει μαζί του υγιεινές τροφές και να αποφεύγετε τα γαριδάκια, τσιπς, σοκολάτες, κρουασάν τυποποιημένα κ.α. Δεν πρέπει να έχει μαζί του ξηρούς καρπούς, τσίχλες, ή καραμέλες, για λόγους ασφάλειας τόσο του ιδίου, όσο και των άλλων παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν όλοι μαζί στο προαύλιο από την κεντρική είσοδο και  όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα .Ενώ μπορούν να  χρησιμοποιούν ελεύθερα όλο το χώρο , υπάρχει ,όμως και ένας συγκεκριμένος χώρος που είναι περιφραγμένος και σε αυτό έχουν πρόσβαση για να κάνουμε κάποιες οργανωμένες- κινητικές δραστηριότητες ,αλλά πάντα με την επίβλεψη της εκπαιδευτικού.

Το διάλειμμα, επειδή είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν και παίζουν αρμονικά είναι τόσο σημαντικό ,γι αυτό γίνεται πάντα , μόνο σε περίπτωση κακοκαιρίας(βροχή), γίνεται μέσα στο σχολείο και συγκεκριμένα στο χώρο υποδοχής .Για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν εν ώρα διαλείμματος απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο, οι οποίοι έχουν και την ευθύνη για την ασφάλειά τους

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαυλίου χώρου .

.Σε περίπτωση ατυχήματος .οποιαδήποτε στιγμή της εκπαιδευτικής διαδικασίας  ο εκπαιδευτικός φροντίζει το μαθητή/τρια ,αξιολογεί την κατάσταση και ενημερώνει τον γονέα/κηδεμόνα ,αν χρειαστεί να αποχωρήσει ,υπογράφοντας σχετική υπεύθυνη δήλωση.

Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής/τρια λερωθεί π.χ ενούρηση ,αν το ίδιο είναι σε θέση να αλλάξει μόνο του θα χρησιμοποιήσει τη δεύτερη αλλαξιά του , διαφορετικά ενημερώνεται ο γονέας /κηδεμόνας του να έρθει στο σχολείο να το αλλάξει.

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊστάμενη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ.

Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών,για αυτό το λόγο θα πρέπει να γνωρίζουμε την αιτιολόγησή της. Αν είναι άρρωστο , υποχρεωτικά θα πρέπει να φέρουν ιατρική βεβαίωση στην οποία θα αναφέρεται επακριβώς το είδος της ασθένειας που είχε και θα τονίζεται σαφώς από το θεράποντα ιατρό η δυνατότητά του να επανέλθει στο νηπιαγωγείο, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης της ασθένειάς του στα άλλα παιδιά. Αν δεν είναι άρρωστο, υποχρεωτικά δήλωση των γονέων στην οποία θα αναφέρεται ο λόγος της απουσίας του.

Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

1.3 Λειτουργία ολοήμερου

Οι μαθητές /τριες που παραμένουν στο ολοήμερο πρόγραμμα,  ,χρησιμοποιούν την ίδια αίθουσα με το πρωινό τμήμα ,για τη συνέχιση της διδασκαλίας και για το μεσημεριανό τους γεύμα ,αφού πρώτα απολυμανθούν τα τραπεζάκια.

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους , το οποίο φέρνουν μαζί τους το πρωί σε ξεχωριστό τσαντάκι . Η Νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, ζεσταίνει στην κουζίνα τα φαγητά, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

Για τη χαλάρωση-ύπνος των μαθητών/τριων χρησιμοποιείται η δεύτερη αίθουσα διδασκαλίας .Η Νηπιαγωγός του ολοήμερου τοποθετεί τα στρώματα του ύπνου και   καθοδηγεί τους μαθητές /τριες να στρώσουν τα ατομικά τους σεντόνια-κουβερτούλες-μαξιλάρια,τα οποία μετά τακτοποιούν στην ντουλάπα. Κάθε Παρασκευή επιστρέφονται στο σπίτι για να πλυθούν. Κατά τη διάρκεια της χαλάρωσης-ύπνος , η Νηπιαγωγός τους διαβάζει παραμύθι ή τους βάζει χαλαρωτική μουσική για να κοιμηθούν, εάν δε θέλουν θα χαλαρώσουν στο στρωματάκι  τους .

1.4.Αποχώρηση από το νηπιαγωγείο

Η αποχώρηση από το νηπιαγωγείο γίνεται στις 13.00 για όλους τους  μαθητές/τριες του πρωινού τμήματοςκαι16.00 για όλους τους μαθητές του ολοήμερου τμήματος. Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους .Σε περίπτωση αλλαγής στο συνοδό υποχρεούνται να έχουν ενημερώσει εγκαίρως την εκπαιδευτικό.  Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το  διδακτικό ωράριο και να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών παραμένοντας έξω από την αυλόπορτα του σχολείου, κρατώντας αποστάσεις. Όταν η εκπαιδευτικός ανοίξει την αυλόπορτα στις καθορισμένες ώρες13.00 και 16.00   εισέρχονται  με τα πόδια στο προαύλιο και παραλαμβάνουν τους μαθητές/τριες από την είσοδο του κτηρίου, προτεραιότητα έχουν όσοι αποχωρούν με τα ταξί,τους οποίους παραδίδει η εκπαιδευτικός την ώρα που ανοίγει την αυλόπορτα . Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περίπτωση  που ο γονέας/κηδεμόνας δεν προσέλθει μέσα στη συγκεκριμένη ώρα αποχώρησης και  δεν έχει ενημερωθεί το σχολείο  από πριν για το λόγο ,η εκπαιδευτικός τον αναζητεί στο τηλέφωνο. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών,το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών,μετά από σχετική ενημέρωση της πρωτοβάθμιας.

Την ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα/ κηδεμόνα. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητή/τρια κατά τη λειτουργία του σχολείου ασθενήσει ,η εκπαιδευτικός ενημερώνει τον γονέα/κηδεμόνα για να τον παραλάβει ,ενώ υπογράφει σχετική υπεύθυνη δήλωση.

2  Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

2.1. Συμπεριφορά μαθητών/τριών

Για την εύρυθμη και σωστή λειτουργία του σχολείου θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να επιδεικνύουν μία αποδεκτή συμπεριφορά στα πλαίσια της συνεργασίας και της διδακτικής διαδικασίας.

Αυτή την επιθυμητή συμπεριφορά οφείλουν να υιοθετήσουν και οι μαθητές/τριες,η οποία θα επιτευχθεί,μέσα σε κλίμα αλληλοσεβασμού και κατανόησης των ιδιαιτεροτήτων και ικανοτήτων του καθενός.

Η εκπαιδευτικός στην αρχή της σχολικής χρονιάς    συζητεί ισότιμα και δημοκρατικά με τους μαθητές /τριες της ,ώστε να θεσπίσουν μαζί κάποιους αποδεκτούς  κανόνες ,του οποίους οφείλουν να τηρήσουν.

Καταρχήν θα μάθουν, ότι παίζουμε με τους συμμαθητές μας χωρίς να τσακωνόμαστε,να χειροδικούμε ή να ασκούμε  οποιαδήποτε μορφή βίας(λεκτική,σωματική , ψυχολογική).Οφείλουν να κατανοήσουν ότι η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Να προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα

  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.

  2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.

  3. Απευθύνονται στη Προϊστάμενη του Νηπιαγωγείου.

Και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.

Οφείλουν ,επίσης να υιοθετήσουν και  όρους ισότιμης συμμετοχής στη σχολική ζωή,να συμπεριφέρονται δηλαδή φιλικά σε όλους. , να τους βοηθούν όπου αυτό είναι εφικτό και   να συμπεριφέρονται  ευγενικά και κόσμια στους συμμαθητές /τριες τους.

Να επιδεικνύουν τον οφειλούμενο σεβασμό , με τη στάση τους προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας, τόσο  στους συμμαθητές /τριες τους ,δεν πρέπει δηλαδή να τους προσβάλλουν για λόγους σωματικούς (π.χ για το ύψος ή το βάρος τους) , εθνικούς (π.χ για την καταγωγή τους από άλλη χώρα), θρησκευτικούς(π.χ άλλων θρησκειών) ή φυλετικούς (π.χ χρώμα δέρματος ,μαλλιών ή άλλων) .Όσο και στις Νηπιαγωγούς ,στις οποίες θα πρέπει να συμπεριφέρονται ευγενικά και κόσμια .

Δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο πολύτιμα ή επικίνδυνα αντικείμενα (χρυσές αλυσίδες ή κοσμήματα, αιχμηρά αντικείμενα κ.λ.π).

Τέλος στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

2.2. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας της εκπαιδευτικού  της τάξης, την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

3.Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι: ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με φορείς, η συνεργασία του σχολείου-οικογένειας, κ.ά. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 491/9-2-2021

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών. Ακόμη ο ρόλος τους μέσα στη σχολική κοινότητα είναι ηγετικός και η επίδρασή τους καθοριστική.  Εκτός από τη διδασκαλία, διαπαιδαγωγούν με το παράδειγμα και την καθημερινή τους παρουσία και επομένως οι υποχρεώσεις τους δεν περιορίζονται μόνο  στην άρτια επιστημονική τους κατάρτιση και στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας τους. Επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά, όπως στην ανάπτυξη θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος.

Για να επιτευχτεί αυτό οι εκπαιδευτικοί  πρέπει να αποτελούν πρότυπα για τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες με το ήθος τους, το ύφος της γλώσσας και την εν γένει στάση ζωής και οφείλουν να υιοθετήσουν κάποιες καλές πρακτικές ,όπως.

Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική. Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

Για την ανάπτυξη, όμως και διατήρηση του θετικού και υγιούς κλίματος στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει και οι σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, καθώς και οι σχέσεις τους με την προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου να είναι σχέσεις αμοιβαίου σεβασμού, συναδελφικότητας, συνεργασίας και επικοινωνίας .

Η Προϊσταμένη καταβάλλει προσπάθειες για να αναπτύξει διαύλους ουσιαστικής επικοινωνίας και σχέσεις εμπιστοσύνης με τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας.   Δημιουργεί κλίμα ομάδας, την οποία εμπνέει με την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά της,  δημιουργώντας σε κάθε εκπαιδευτικό αίσθημα αφοσίωσης στην αποστολή του σχολείου. Ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να μιλούν ανοικτά για οποιοδήποτε θέμα τους απασχολεί.  Αναγνωρίζει και σέβεται την προσωπικότητα και την αξίας τους και επιδιώκει την ισότιμη και δημοκρατική συμμετοχή τους στη σχεδίαση και  λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν το σχολείο.

Παροτρύνει τους εκπαιδευτικούς να ανταλλάσσουν καλές πρακτικές, να αναπτύσσουν πνεύμα συλλογικότητας, να έχουν όραμα για το σχολείο και την εκπαίδευση και να συνειδητοποιούν ότι η σωστή λειτουργία του σχολείου είναι υπόθεση όλων.

Έχει τακτική επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και στην οικογένεια για την αποτελεσματικότερη επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζονται.

Γενικά προσπαθεί να αναπτύξει θετικές στάσεις απέναντι στους συναδέλφους, τους γονείς και όλους τους εμπλεκόμενους, επιδιώκοντας με τη συμπεριφορά της στη δημιουργία ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος στο σχολείο.

4 .Δικαιώματα – Υποχρεώσεις προϊσταμένης -εκπαιδευτικών

Η Προϊσταμένη του Σχολείου  ενδιαφέρεται για την οργάνωση και την πραγματοποίηση του έργου μέσα στο σχολείο, καθώς και για την διευκόλυνση του έργου των εκπαιδευτικών και του υπόλοιπου προσωπικού . Η Προϊσταμένη οφείλει να έχει όραμα για τη σχολική μονάδα και να συνεργάζεται με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς Το έργο της , τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητές της  περιγράφονται και καθορίζονται από τα άρθρα 27-32  της υπ’ αριθμ. Φ.353.1./324/105657/Δ1/8-10-2002 Υ.Α. ή από κάθε άλλη τροποποιητική νομική διάταξη.

Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων. Συνεργάζεται με τις δημοτικές αρχές και υπηρεσίες και προσπαθεί να δώσει λύσεις στα προβλήματα του σχολείου, όπως σε θέματα πυρασφάλειας . Αξιοποιεί κάθε δυνατότητα συνεργασίας με την τοπική κοινωνία, προκειμένου να επιτύχει το καλύτερο για τη σχολική μονάδα.

H Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

Είναι υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών επιτηρώντας τους κατά την είσοδο, τα διαλείμματα, την παραμονή και την αποχώρησή τους από το σχολείο.

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση της συντονίστριας έργου.

  • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.

Οι  εκπαιδευτικοί του πρωινού και ολοήμερου τμήματος συνεργάζονται μεταξύ τους, αλλά και με την εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης, προκειμένου να υποστηριχθεί ο μαθητής με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και η οικογένεια του, ενώ συζητούν μεταξύ τους τα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν μέσα στην τάξη και επιλέγουν από κοινού τρόπους αποτελεσματικής αντιμετώπισής τους.

Συμμετέχουν  στις συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, στις παιδαγωγικές συναντήσεις και στα σεμινάρια επιμόρφωσης που πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Καταγράφουν καθημερινά τις απουσίες των μαθητών, ενώ η προϊσταμένη έχει την ευθύνη για την καταγραφή τους στο my school .

Επικοινωνούν με τους γονείς όταν απουσιάζει ο μαθητής και δεν έχουν ενημερωθεί για την αιτία της απουσίας του.

Ενημερώνουν τους γονείς προγραμματισμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία γνωστοποιώντας τους τον χρόνο κατά τον οποίο μπορούν να δέχονται τους γονείς για λεπτομερή ενημέρωση για την επίδοση και τη συμπεριφορά των παιδιών τους, αλλά και ατομικά ,αν προκύψει κάποιο ζήτημα ή αν το ζητήσει ο γονέας/ κηδεμόνας, μετά από σχετική ενημέρωση.

5.Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου, καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές καλό θα ήταν να μην απουσιάζουν από αυτές αν δεν έχουν σοβαρό λόγο.

Σύμφωνα με το προεδρικό Διάταγμα 79/1-8-2017

Στις Εθνικές γιορτές αλλά και στις θρησκευτικές , μετά τη λήξη της γιορτής αποχωρούν τα παιδιά και δεν λειτουργεί το Ολοήμερο, το περιεχόμενο, η παρουσία γονέων ή όχι, η διάρκεια των γιορτών καθορίζεται από το σύλλογο διδασκόντων.

Το Νηπιαγωγείο  δύνανται να παίρνει μέρος στο γενικό εορτασμό των εθνικών εορτών(παρέλαση),με τη συνοδεία του συνόλου των εκπαιδευτικών σύμφωνα με το πρόγραμμα του οικείου Δήμου.

Το σχολείο δύναται να πραγματοποιεί εκκλησιασμό μία με δύο φορές το χρόνο  εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν, με συνοδεία της εκπαιδευτικού του τμήματος και της παράλληλης στήριξης εξασφαλίζοντας τις προϋποθέσεις για ασφαλή μετάβασή τους στο ναό  και εφόσον έχουν ενημερωθεί εγκαίρως οι γονείς /κηδεμόνες με (υπεύθυνη δήλωση, έγκριση).Όσοι μαθητές/τριες δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν προσέρχονται στο σχολείο μετά τον εκκλησιασμό.

Το Νηπιαγωγείο δύνανται να  οργανώσει εκπαιδευτικούς περιπάτους μια με δυο φορές το χρόνο στη γύρω περιοχή, με συνοδεία  των εκπαιδευτικών και γονέων ή ενηλίκων (που έχουν ορίσει οι γονείς με δήλωσή τους) και διαρκούν μέχρι τη λήξη του ωραρίου .Θα υπάρχει και σχετική ενημέρωση της Διεύθυνσης εκπαίδευσης.

Επίσης δύνανται να οργανώσει και εκπαιδευτικές επισκέψεις ,ανάλογα και με το πρόγραμμα που εκπονείται π.χ Άνοιξη (να επισκεφτούμε ένα χωράφι για να δούμε τα λουλούδια). Σε περίπτωση εκπαιδευτικής επίσκεψης τηρείται το ημερήσιο σχολικό ωράριο και οι γονείς παραλαμβάνουν κανονικά τους μαθητές από το Νηπιαγωγείο. Ενώ θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση, προς τους γονείς και γραπτή έγκρισή τους,καθώς και σχετική ενημέρωση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί- συνοδοί των μαθητών για τις ανωτέρω εκδηλώσεις ,επισκέψεις -περιπάτους , καθώς και η πραγματοποίηση τους ορίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Το Νηπιαγωγείο μπορεί να οργανώσει  και άλλου τύπου γιορτές (π.χ. γενέθλια). Εάν κάποιο παιδί θέλει, μπορεί να γιορτάσει τα γενέθλιά του ή την ονομαστική του εορτή στην τάξη, φέρνοντας  συσκευασμένο κέρασμα, το οποίο μοιράζεται στους μαθητές με τη λήξη του ωραρίου, για να καταναλωθεί με ευθύνη των γονέων, προς αποφυγή έκτακτων περιστατικών λόγω αλλεργικών αντιδράσεων.

Το Νηπιαγωγείο συμμετέχει σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα π.χ.στην πραγματοποίηση ενός προγράμματος υγείας , οι εκπαιδευτικοί  μπορούν να καλέσουν στη τάξη ένα εξωτερικό άτομο (γιατρό της περιοχής)για να τους μιλήσει για το συγκεκριμένο θέμα. Πριν την καθορισμένη συνάντηση με τους μαθητές/τριες συζητούν ενδελεχώς μαζί του όλες τις λεπτομέρειες της επίσκεψης.

6.Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας

Το Νηπιαγωγείο δίνει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και στην εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των Νηπιαγωγών και των γονέων. Στις παιδαγωγικές ομαδικές συναντήσεις είναι απαραίτητη η παρουσία των γονέων των παιδιών και όχι άλλων συγγενικών προσώπων .Για τις συναντήσεις αυτές θα ενημερώνονται οι γονείς  εγγράφως ,γνωστοποιώντας τους τον χρόνο κατά τον οποίο μπορούν να τους δεχτούν για την λεπτομερή ενημέρωση τους , όσον αφορά τη λειτουργία του σχολείου και γενικά για οποιοδήποτε θέμα  προκύψει ,αλλά θα προγραμματίζονται και ατομικές συναντήσεις προς ενημέρωση για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Για οποιαδήποτε δυσκολία ή πρόβλημα αντιμετωπίζετε με το παιδί σας, μη διστάσετε να το συζητήσετε  με τη Νηπιαγωγό.

Οι παραπάνω συναντήσεις θα πραγματοποιούνται πέρα  του διδακτικού ωραρίου και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.

Το σχολείο ,τέλος θα  αντιμετωπίζει τους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών ως συνεργάτες, αρωγούς στο έργο τους για την καλύτερη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Θα ακούει με σεβασμό τους όποιους προβληματισμούς τους και θα προσπαθεί να δώσει λύσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν τις γνωστικές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών.

Σε περίπτωση που η συμπεριφορά (γνωστική, κινητική, κοινωνική, συναισθηματική, προβλήματα λόγου) των νηπίων χρήζει διάγνωσης/ υποστήριξης από ειδικούς επιστήμονες, οι εκπαιδευτικοί θα κατευθύνουν/συμβουλεύουν τους γονείς/κηδεμόνες για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη παροχή βοήθειας προς αυτούς.

6.1 Συνεργασία Σχολείου -Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.

Η επικοινωνία με το σύλλογο  γίνεται είτε προγραμματισμένα, π.χ να συμβάλλουν στην πραγματοποίηση μίας εκπαιδευτικής επίσκεψης ή στην αγορά κάποιου παιδαγωγικού-εκπαιδευτικού υλικού ,είτε έκτακτα όταν προκύψουν κάποια  ζητήματα που θα χρειαστούμε τη συνεργασία του. Οι  παραπάνω συναντήσεις θα πραγματοποιούνται στο χώρο του σχολείου και εκτός διδακτικού ωραρίου.

  6.2       Συνεργασία γονέων και διδακτικού προσωπικού

Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με την δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.

– Φροντίζουν ώστε το παιδί τους να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του τη διεύθυνση του σχολείου.

-Οφείλουν να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου του σχολείου ,τα email που  τους στέλνονται  και τις ανακοινώσεις που έχουν δοθεί στους μαθητές.

– Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.

– Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή  θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης ,τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

-Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τη Νηπιαγωγό της τάξης. Για το λόγο αυτό οι συναντήσεις γονέων και εκπαιδευτικών θα είναι τακτικές και εκτός διδακτικού ωραρίου , ώστε όλοι οι γονείς να μπορούν να παρευρίσκονται σ’ αυτές.

-Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το Νηπιαγωγείο να γνωρίζει ποιος από τους δυο γονείς έχει την κηδεμονία.

– Οφείλουν να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στη Νηπιαγωγό της τάξης και στην Προϊσταμένη κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή, αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού (π.χ. διαζύγιο, νέο μωρό κ.λπ.), προκειμένου η Νηπιαγωγός να γνωρίσει καλύτερα τις ανάγκες και τις αδυναμίες του και να δουλέψει πάνω σ’ αυτές.

-Αν το παιδί σας υποβάλλεται σε  κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο, παρακαλούμε να ενημερώσετε για το θέμα αυτό τη Νηπιαγωγό. Απαγορεύεται η χορήγηση φαρμάκων από τις Νηπιαγωγούς, όπως ορίζετε με τη  σχετική νομοθεσία. Φ.7/495/123484/Γ1/4-10-2010 εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ, σε περιπτώσεις που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, οφείλουν να αιτούνται την άδεια  της διεύθυνσης της σχολικής μονάδας προκειμένου να εισέρχονται οι ίδιοι, ή άλλο πρόσωπο το οποίο θα υποδείξουν σχετικά, στο χώρο του σχολείου, ώστε να τη χορηγήσουν.

-Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τις εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ..

-Σε περίπτωση που ο μαθητής/τρια δηλώσει αδιαθεσία, αμέσως ενημερώνεται τηλεφωνικά από τη Νηπιαγωγό ή την Προϊσταμένη του σχολείου ο γονέας/κηδεμόνας του για την άμεση προσέλευσή του στο σχολείο και την παραλαβή του παιδιού του.

-Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών θα πρέπει να προσκομίζουν έγκαιρα τα διάφορα έγγραφα (π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.) που τους ζητούνται από το σχολείο.

– Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου. Όταν κάποιος μαθητής δημιουργεί πρόβλημα πρέπει να το συζητούν πρώτα με την υπεύθυνη Νηπιαγωγό και στη συνέχεια – αν δεν επιλυθεί- με την Προϊσταμένη .Σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο θα πρέπει να το συζητούν με την υπεύθυνη Νηπιαγωγό και την Προϊσταμένη.

 7 Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ο  χώρος της αίθουσας διδασκαλίας, που περιλαμβάνει την επίπλωση , τα οπτικοακουστικά υλικά ,το παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό υλικό   ,  το προαύλιο ,που περιλαμβάνει τα όργανα της παιδικής χαρά  και γενικά το φυσικό του περιβάλλον είναι οι σημαντικοί χώροι όπου οι μαθητές αλληλεπιδρούν ,παίζουν αρμονικά , αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις ,αλλά και βοηθούν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Το προαύλιο είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σχολείου και αξιοποιείται μόνο  για να χρησιμοποιείται για το διάλειμμα των μαθητών/τριών  και για οργανωμένες δραστηριότητες στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος, οποιαδήποτε άλλη χρήση από άλλους φορείς π.χ από τον οικείο δήμο ,γίνεται έγγραφο αίτημα στη διεύθυνση του σχολείου, ,το οποίο προωθείται  στη Σχολική Επιτροπή για έγκριση ή μη.

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τα έπιπλα ,οι εγκαταστάσεις του σχολείου, οι υποδομές, ο εξοπλισμός αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου ,αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο βρισκόμαστε πολλές ώρες την ημέρα.. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Γι’ αυτό διατηρούμε τους χώρους καθαρούς, δεν γράφουμε στα τραπεζάκια και στους τοίχους, δεν προκαλούμε φθορές στα έπιπλα και στο εποπτικό υλικό. Κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για οποιαδήποτε φθορά προκαλέσει στη σχολική περιουσία και ελέγχεται για αυτή τη συμπεριφορά  του, ενώ η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει το γονέα/κηδεμόνα  . Τεράστια συμβολή στην καθαριότητα του χώρου έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.

Η καθαρίστρια,  βρίσκεται καθημερινά  στο σχολείο συγκεκριμένες ώρες κατά τη διάρκεια  , αλλά και μετά το πέρας της λειτουργίας του και ειδικά τώρα λόγω covid δείχνει ιδιαίτερη προσοχή στην συστηματική απολύμανση του χώρου ,αλλά και στην καθαριότητα του προαυλίου. Επίσης ,ενημερώνει την Προϊσταμένη για την έλλειψη υλικών καθαριότητας και έχει την ευθύνη για την τακτοποίηση των υλικών σε ασφαλές μέρος μέσα στην αποθήκη ,την οποία και κλειδώνει , για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών/τριων.

Όσον αφορά στη διαχείριση των αναλώσιμων υλικών , του παιδαγωγικού -εκπαιδευτικού υλικού , στη χρήση του οπτικοακουστικού -ηλεκτρονικού εξοπλισμού του σχολείου και στη λειτουργία της βιβλιοθήκης έχουν πρόσβαση όλοι οι εκπαιδευτικοί ,οι οποίοι έχουν και την ευθύνη  για την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

Επίσης για τη σωστή και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου τηρούνται  οι κανόνες ασφαλείας στο χώρο του σχολείου. Καταρχήν για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Επίσης, ενημερώνονται οι μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα. Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι Εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

8 Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη του Σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκουσών, καθώς και από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για ένα σχολικό έτος.

Μάρτιος 2021

Η Προϊσταμένη

Αγγελική Αποστόλου

O παραπάνω Εσωτερικός Κανονισμός,συντάχτηκε με βάση την παρακάτω Νομοθεσία.

  • ΦΕΚ 491/9-2-2021, Αριθμ.13423/ΓΔ4 – “Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης” ο.κ

  • Προεδρικό Διάταγμα  79/1-08-2017 (ΦΕΚ Α 109) – ΄Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων”

  • Τροποποίηση παρ.5, άρθρου 13 του ΠΔ (ΦΕΚ Α 109)  με την παρ.1 ε), του άρθρου 204, του ν.4610 (ΦΕΚ Α 70/7-05-2019) – “Θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”

  • Εγκύκλιος Αρ.Πρωτ.Φ.7/118216/Δ1/09-09-2020/ΥΠΑΙΘ – “Οργάνωση και Λειτουργία Νηπιαγωγείων”

  • Κοινή Υπουργική Απόφαση 50025/2018 – ΦΕΚ 4217/Β/2018 – “ Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες”o.k

  • ΦΕΚ 5614/13-12-2018, τεύχος Β – “Ενιαίος Κανονισμός Λειτουργίας των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) και ειδικότερα καθήκοντα και αρμοδιότητες του προσωπικού τους”

  • ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4547/12-06-2018 (ΦΕΚ Α 102) – “Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης και άλλες διατάξεις”

  • Υπουργική Απόφαση Δ4/662/1998 – ΦΕΚ 1331/Β/31-12-1998 –”Συγκρότηση και λειτουργία οργανώσεων γονέων των μαθητών των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”

  • Τροποποίηση της παρ. 3, του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 με το άρθρο 33 του Νόμου Υπ’ Αριθμ. 4521/2-03-2018 (ΦΕΚ Α 38) – “Υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο”

  • Αντικατάσταση της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 (Α’ 167) με το άρθρο 34, ΝΟΜΟΣ Υπ’ Αριθμ. 4704/14-7-2020 (ΦΕΚ Α 133) – “Ρύθμιση θεμάτων προσχολικής εκπαίδευσης”

  • ΦΕΚ 449/03-04-2007, τεύχος Γ – “Καθορισμός των ιδιαίτερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων. α) Του εκπαιδευτικού προσωπικού, που υπηρετεί σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ) της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης), και σε προγράμματα ειδικής αγωγής (παράλληλη στήριξη και παροχή διδασκαλίας στο σπίτι)”

  • ΦΕΚ  2038/ 5-06-2018, τεύχος Β –  “Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης” oxi

  • ΦΕΚ 3032/ 4-09-2017, τεύχος Β – “Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ23 Ψυχολόγων και ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης” oxi

  • Απόφαση Φ.7/495/123484 /Γ1 – 4 – 10 -2010, “Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου”

  • ΝΟΜΟΣ 4610/2019 – ΦΕΚ 70/7-5-2019, τεύχος Α

  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ – ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

  • Άρθρο 204 – “Θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης”

  • Υ.Α. 132328/Γ2/7-12-2006 και Υ.Α. 100553/Γ2/4-9-2012 «Χρήση Ηλεκτρονικών Συσκευών»

  • Νόμος 24 (Ι)/2017, «Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος)»

  • με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 50025/2018 – ΦΕΚ 4217/Β/2018 – “ Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες οι μαθητές να παραμένουν εντός του χώρου της σχολικής μονάδας τόσο κατά την πρωινή άφιξή τους όσο και κατά την αποχώρησή τους έως την άφιξη του προγραμματισμένου δρομολογίου.



Λήψη αρχείου