Εργαστήριο δεξιοτήτων “Steam και σώμα” – Εσωτερικά όργανα

Αφού μάθαμε για το σκελετό και τα οστά μας, σειρά είχαν τα υπόλοιπα εσωτερικά όργανα. Φυσικά ξεκινήσαμε από το πιο σημαντικό που δεν είναι άλλο από τον εγκέφαλο μας! Έτσι, αφού παρακολουθήσαμε το βίντεο “ΣΩΜΑ Εγκέφαλος ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ- ΔΗΜΟΤΙΚΟ” πειραματίστηκαμε και παρατηρήσαμε πώς ένα σφουγγάρι ρουφάει το νερό. Έτσι και το δικό μας μυαλό ρουφάει τα πράγματα που μαθαίνουμε στο σχολείο.

 

IMG20250317103626

IMG20250317104125

Ο εγκέφαλος μας είναι αυτός ο αρχηγός μας, αυτός που δίνει εντολές και το σώμα τις ακολουθεί. Βάζοντας πάλι τα μάτια της φαντασίας ένα ένα παιδί γινόταν εγκέφαλος και δίνοντας μας εντολές εμείς έπρεπε να τον ακολουθήσουμε.

image 5

 

Ο εγκέφαλος μας ποτέ δεν σταματά να σκέφτεται ακόμα και όταν κοιμόμαστε. Τι όμως έχω στο μυαλό μου?

IMG 20250321 135336image 4

 

Ακολούθησαν οι πνεύμονες και το πώς αναπνέουμε. Πιο συγκεκριμένα, παρακολουθήσαμε πως αναπνέουμε στο συγκεκριμένο Gif αλλά και το παρακάτω βίντεο:

 

Έπειτα, φτιάξαμε μια κατασκευή που μας βοήθησε να παρατηρήσουμε βιωματικά την κίνηση που κάνουν τα πνευμόνια μας και ελέγξαμε πόσο καλά λειτουργούν τα παίζοντας πολλά πολλά παιχνίδια.

IMG 20250502 164254

IMG 20250502 161442

IMG 20250502 165047

Τέλος, αφού μάθαμε ποιος είναι  ο Pollock ζωγράφισαμε όπως αυτός με πινέλα κουταλιά αλλά και φυσώντας την μπογιά με καλαμάκια (πραγματικά ήθελε να έχεις πολύ καλά πνευμόνια!!!!).

 

IMG 20250502 165126

IMG 20250502 164201

Στο τέλος η κάθε ομάδα, συζήτησε για το τι της θύμιζε τον αποτέλεσμα, έδωσαν ένα τίτλο στον πίνακα τους και τον παρουσίασαν στις υπόλοιπες ομάδες.

Σειρά είχε η καρδιά. Το όργανο που σαν αντλία στέλνει το αίμα στο σώμα μας.

Έτσι; Αφού την νιώσαμε πώς χτυπάει και εντοπίσαμε τις φλέβες μας,IMG 20250326 161223

IMG20250326103724

προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τι είναι αντλία και πώς στέλνει η καρδιά το αίμα σε όλο το σώμα μας, κάνοντας το παρακάτω πείραμα.

IMG20250326104434

Τι γίνεται όμως όταν τρώμε Λ του λάθους; Βάζουμε λίγη πλαστελίνη στο καλαμάκι και παρατηρούμε ότι το αίμα βγαίνει με δυσκολία. Τρώμε και αλλο Λ του λάθους (βάζω πλαστελίνη) το ίδιο. Και άλλο Λ του λάθους (βάζω πλαστελίνη) και το αίμα δεν βγαίνει. Για να λειτουργήσει καρδιά πρέπει να πάμε στο νοσοκομείο και να μας την ξεβουλώσουν. Με ένα ξυλάκι αφαιρώ τη πλαστελίνη. Τι παρατηρώ; Το αίμα περνάει. Έτσι καταλαβαίνουμε γιατί είναι σημαντικό να τρώμε μόνο Υ της υγιεινής.

Πώς όμως μετράμε τους παλμούς; Ένας από τους τρόπους είναι να τον εντοπίσουμε στο χέρι μας. Επειδη όμως είναι πολύ δύσκολο να τον νοιώσουμε προσπαθήσαμε με το παρακάτω πείραμα να τον δούμε.

IMG20250326120239

Ένας δεύτερος τρόπος είναι με το στηθοσκόπιο. Επειδή όμως είναι πολύ ακριβό και τον έχουν μόνο οι γιατροί, φτιάξαμε ένα δικό μας με ρόλο χαρτί, ένα χωνί και ένα μπαλόνι.

IMG 20250326 155445

Τέλος, μάθαμε για το στομάχι, το λεπτό και παχύ έντερο αλλά και το συκώτι που σαν ομάδα δουλεύουν όλα μαζί για να ταξιδέψει το φαγητό στο σώμα μας. Φυσικά ξεκινήσαμε, βλέποντας το ανάλογο βίντεο.

Έπειτα διαβάσαμε το ebook “Ο Μάκης ο ενζυμάκης” και μάθαμε για το ταξίδι της τροφής αλλά, για τη δουλειά που κάνουν τα ένζυμα και για το πόσο σημαντικό είναι να τρώμε υγιεινά αλλά και να μασάμε καλά.

Για να καταλάβουμε όμως λίγο περισσότερο το ταξίδι της τροφής, την δουλειά που κάνουν τα ένζυμα αλλά και για το πόσο σημαντικό είναι να μασάμε καλά κάναμε τα παρακάτω πειράματα:

Πείραμα 1ο

Αφού βάλαμε τα μάτια της φαντασίας και με λίγη ζωγραφική μετατρέψαμε μια σακούλα τροφίμων στο πεπτικό μας  σύστημα. Αφού φάγαμε λίγα μπισκοτάκια παρατηρήσαμε ότι από μόνο του το στομάχι δεν μπορεί να διαλύσει το φαγητό για να μπορέσει να συνεχίσει στο λεπτό και το παχύ έντερο. Ρίξαμε λίγη σόδα που κάνει την δουλειά των ενζύμων και η τροφή έγινε αμέσως σούπα που μπορούσε να περάσει από το λεπτό έντερο. IMG20250507105427

Πείραμα 2ο

Πότε όμως η δουλειά των ενζύμων είναι πιο εύκολη; Όταν μασάμε καλά ή όταν τα φαγητά κατεβαίνουν αμάσητα στο στομάχι; Αντίστοιχα με το πρώτο πείραμα βάλαμε τα μάτια της φαντασίας και με λίγη ζωγραφική μετατρέψαμε δύο πλέον σακούλες  τροφίμων στο πεπτικό μας  σύστημα. Στη πρώτη τοποθετήσαμε σόδα και μπισκότα πολύ καλά μασημενα. Στη δεύτερη μπισκότα ολόκληρα. Αυτό που παρατηρήσαμε ειναι οτι στη πρώτη περίπτωση το φαγητό έγινε σούπα αμέσως ενώ στη δεύτερη χρειάστηκε περισσότερος χρόνος άρα και περισσότερη δουλειά από τα ενζυμάκια.

IMG20250507104403

Επιπλέον αφού κάναμε το αντίστοιχο φύλλος εργασίας, σε ομάδες στις ελεύθερες δραστηριότητες τα παιδιά σε ομάδες έφτιαξαν το ταξίδι της τροφής με τα τουβλάκια.

IMG 20250520 131141

IMG20250509091302

IMG20250513093045

Άρα τι έχουμε μέσα από το σώμα μας; Κάνουμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας και το συγκρίνουμε με το αρχικό μας.

IMG 20250520 131112IMG20250326113122

Τι γίνεται όμως όταν το σώμα μας αρρωσταίνει; Πού πάμε; Μα φυσικά στο γιατρό και αν είναι κάτι σοβαρό στο νοσοκομείο!!!

IMG 20250520 131332

Και με αυτό τον τρόπο δημιουργήθηκε μια καινούργια γωνιά, αυτή του νοσοκομείου μας!!!

IMG20250512085008

IMG20250513084402

IMG20250515085454

Τι χρειάζεται όμως το κάθε όργανο για είναι δυνατό?

Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι η γυμναστική και η σωστή διατροφή την χρειάζονται όλα τα όργανα για να είναι δυνατά. Έτσι προχωράμε στο επόμενο εργαστήριο μας «Νους υγιής εν σώματι υγιεί»!!!!