Η γονεϊκή εμπλοκή 

 

Η γονεϊκή εμπλοκή 
Η γονεϊκή εμπλοκή αφορά τις πρακτικές εκείνες που εφαρμόζει η οικογένεια είτε εμπλεκόμενη άμεσα με το παιδί και τη μάθηση είτε έμμεσα συνεργαζόμενη με το σχολείο.

Είδη γονεϊκής εμπλοκής

Γενικότερα, γονεϊκή εμπλοκή είναι ένας γενικός όρος, ένας τίτλος ομπρέλα, και όχι μια πρωτογενής, μονοσήμαντη μεταβλητή. Κάτω από τον τίτλο αυτό χωρούν ο συγκεκριμένες γονεϊκές πρακτικές, τις οποίες μπορούμε να τις κατηγοριοποιήσουμε σε πέντε είδη (Epstein 1995):

  •  Προσπάθεια της οικογένειας να «χτίσει» ένα θετικό κλίμα στο σπίτι, που ενθαρρύνει   και υποστηρίζει τη μάθηση.
  •  Επικοινωνία μεταξύ σχολείου-οικογένειας (π.χ. έλεγχοι προόδου, συναντήσεις και τηλεφωνήματα γονέων –εκπαιδευτικών), που έχει ως στόχο την ενημέρωση για την πρόοδο του παιδιού στο σχολείο.
  • Συμμετοχή των γονέων σε διάφορα εθελοντικά προγράμματα του σχολείου ή στην παρακολούθηση γεγονότων της ζωής του σχολείου (π.χ. γιορτές, εκδηλώσεις).
  • Ενεργητική εμπλοκή των γονέων με τη μάθηση του παιδιού στο σπίτι, όπως η βοήθεια στις εργασίες για το σπίτι, προκειμένου το παιδί να είναι έτοιμο ως προς τα καθήκοντά του απέναντι στο σχολείο.
  •  Συμμετοχή των γονέων στις αποφάσεις που λαμβάνονται στο σχολείο. Αυτό μπορεί να σημαίνει τη συμμετοχή στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων ή τη συμμετοχή σε διάφορες επιτροπές για τη διοίκηση του σχολείου.

 

Αναλύοντας όλες τις παραπάνω πληροφορίες, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η αντίληψη της οικογένειας ως «εκπαιδευτικού συμμάχου» είναι η καλύτερη στρατηγική για την επιτυχία των παιδιών. Αυτή η φιλοσοφία βασίζεται στο σκεπτικό ότι οι γονείς μπορούν να μάθουν νέες τεχνικές για να βοηθήσουν τα παιδιά τους και ότι κατέχουν ήδη πολλούς τρόπους για να βοηθήσουν.

“Απόσπασμα από το περιοδικό ¨Σύγχρονο Νηπιαγωγείο¨τεύχος Μάιος-Ιούνιος 2010”