2023-2024

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην , Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία- Πρόληψη

Τίτλος: «Όχι στη βία, ναι στη φιλία»

 

Στόχος του προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου».

Μέσα από τις δραστηριότητες, τα παιδιά δυναμώνουν ως άτομα, αλλά και ως μέλη ομάδας που μεταξύ τους έχουν κοινά στοιχεία. Μιλώντας για τον εαυτό του το κάθε παιδί, ανακαλύπτει πτυχές του που δε γνωρίζει και νιώθει περήφανο για αυτές. Αναδύεται έτσι η ξεχωριστή αξία του και ενισχύεται  η αυτοεκτίμησή του. Οι δραστηριότητες στοχεύουν να βοηθήσουν τα παιδιά να νιώσουν πιο δυνατά και να πιστέψουν περισσότερο στον εαυτό τους, ώστε αυτά τα «όπλα» να είναι η ασπίδα προστασίας τους, σε περίπτωση που κάποιος/α θελήσει να τα εκφοβίσει.

Οι δραστηριότητες ενσυναίσθησης «φέρνουν» τα παιδιά σε επαφή με το διαφορετικό προφορικό λόγο, τη διαφορετική γραφή, το διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας. Συναισθάνονται τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν όσα άτομα δεν μιλούν την ίδια γλώσσα με αυτά. Προσπαθούν να επιλύσουν προβλήματα περιστατικών βίας και προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης- αντίδρασης. Μέσα από την καλλιέργεια των κατάλληλων δεξιοτήτων μαθαίνουν να δέχονται το διαφορετικό σαν κάτι φυσιολογικό. Σέβονται, συνεργάζονται, συνυπάρχουν, συναισθάνονται και δεν υποτιμούν κανένα μέλος της ομάδας.

 

 Εργαστήριο 1ο

« Ένας κύκλος μας ενώνει».

 

20231010 122714

 «Τι κοινό έχουμε;» Τα παιδιά κάθονται στο έδαφος σε σχήμα κύκλου και σηκώνονται σαν ελατήρια, αυτά που έχουν ένα κοινό εξωτερικό χαρακτηριστικό π.χ όσα παιδιά έχουν κοντά μαλλιά ή όσα παιδιά φοράνε παπούτσια με κορδόνι.

 

 

20231011 115127

 

 «Το συμβόλαιο της τάξης μας»

Τα παιδιά σε ομάδες, συν-διαμορφώνουν το συμβόλαιο της τάξης. Συνεδριάζουν, επιλέγουν δύο κανόνες, ορίζουν αρχηγό της ομάδας, ο οποίος ανακοινώνει στην ολομέλεια τις αποφάσεις της ομάδας . Όλες οι ομάδες αποφασίζουν ποιους κανόνες θα ενσωματώσουν στο συμβόλαιο.

 

 

20231011 132041 

 

 Απολογισμός :  αποτύπωση από τα παιδιά με ζωγραφική ενός κανόνα που θυμούνται από αυτούς που συμφώνησαν για να περνάνε όλοι καλά στην τάξη τους

 

 

 

ομάδες

Δημιουργία ομάδων Με μουσική και κίνηση δημιουργούμε ομάδες τεσσάρων ατόμων

 

 

 

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 2ο

Ο «εαυτός μου», οι «άλλοι» (Ατομική Συλλογική Ταυτότητα).

 

20231012 130943

Ατομική ταυτότητα Κάθε παιδί ζωγραφίζει τον εαυτό του, γράφει το όνομά του και ζωγραφίζει την οικογένειά του, το αγαπημένο του παιχνίδι και βάζει το δακτυλικό του αποτύπωμα. Κατασκευάζουν την ατομική τους ταυτότητα.

 

 

  

20231017 134401

Δημιουργούμε τα εμβλήματα των ομάδων και της τάξης μας

Τα παιδιά συγκεντρώνονται στις ομάδες τους. Με βάση τα κοινά στοιχεία, από τα οποία έχει διαμορφωθεί η κάθε ομάδα, συναποφασίζουν το όνομα, το έμβλημα και το σύνθημα της ομάδας .

Σε χαρτί Α3, «γράφουν» το όνομα της ομάδας του και ζωγραφίζουν το έμβλημά τους, δημιουργώντας την ταυτότητα της ομάδας.

 

  

Εργαστήριο 3ο

« Δυναμώνω Προστατεύω Πιστεύω στον εαυτό μου»

 Αυτοεκτίμηση

Δραστηριότητες αυτοεκτίμησης

 

          20231018 122624                                                       

Σε παιχνίδι ρόλων παίζουν το δημοσιογράφο και το άτομο που του παίρνουν συνέντευξη

 

 

 

 

 

                                                                            

 

  20231018 162815

Σε χαρτί Α4 το κάθε παιδί σχεδιάζει το περίγραμμα από τις παλάμες του. Μέσα στη μία παλάμη ζωγραφίζει κάτι που μπορεί να καταφέρει και στην άλλη ζωγραφίζει κάτι για το οποίο χρειάζεται βοήθεια

 

 

 

 

 

 

20231019 120704

το ‘’ξεχωριστό’’ παιδί της τάξης»

Το κάθε παιδί ανακαλύπτει πως το «ξεχωριστό» παιδί είναι ο εαυτός του

 

 

 

ρ

 « Η Μπουγάδα των ρούχων»

Τα παιδιά επιλέγουν τα ρούχα πάνω στα οποία είναι γραμμένες οι λέξεις που τα κάνουν να νιώθουν πιο δυνατά, τα κρεμάνε στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο και φτιάχνουν τη «Μπουγάδα της τάξης».

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 4ο

«Συναισθάνομαι τον ‘’άλλον’’» (Ενσυναίσθηση, Επικοινωνία)

 

20231030 094323 

Επικοινωνώ;

Τα παιδιά προσπαθούν να διαβάσουν ένα αλλόγλωσσο παραμύθι

 

 

 

 

 

δ

Μπορώ να συναισθανθώ;

Χωρίζονται σε ζευγάρια και προσπαθούν στο ζευγάρι τους να μιλήσουν με νοήματα και κινήσεις, χωρίς να χρησιμοποιούν λεκτικό τρόπο επικοινωνίας.

 

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 5ο

« Η ιστορία του Ιγκόρ» (Επίλυση προβλήματος)

 

 

Τα παιδιά από την τάξη του Ιγκόρ δεν τον θέλουν, τον κοροϊδεύουν για τον τρόπο που μιλάει, για τις φακίδες που έχει στο πρόσωπο και για τη χώρα καταγωγής του. Ο Ιγκόρ νιώθει μόνος του και ζητάει τη βοήθεια των παιδιών

         20231030 115337        20231030 114850

 

 

Αντίγραφο του αγάπηΑφίσα

Με τις ζωγραφιές – προτάσεις των παιδιών και με τη συνεργασία τους, ο/η εκπαιδευτικός δημιουργεί μια αφίσα στο https://www.canva.com/design/DAFwaxRO9qI/owMcUwCcyb-hV93m_KaOuw/edit

 

 

 

 

Εργαστήριο 6ο

«Οι εικόνες ‘’κρύβουν’’ τη δική τους ιστορία»

Τα παιδιά σε ομάδες δημιουργούν ιστορίες που τις δραματοποιούν και τις παρουσιάζουν στα παιδιά της Α Δημοτικού

πρόσκληση

Μικροί θεατρικοί συγγραφείς

Πρόσκληση στην Α΄ δημοτικού για την παράσταση

 

  

Θεατρική παράσταση

 

πάρε θέση μίλα

Ομάδα Α: «Πάρε θέση – Μίλα» 

 Τα παιδιά καλούνται να μη μένουν απλοί θεατές σε περιστατικά εκφοβισμού αλλά να παίρνουν θέση υπέρ του θύματος

 

 

 

παίζουμε μαζί

Ομάδα Β: « Μίλα σε έναν μεγάλο, στους γονείς ή στους δασκάλους σου» Όταν δεν μπορούμε μόνοι μας είναι καλό να μιλήσουμε σε κάποιον ενήλικα όταν ένα παιδί κινδυνεύει

 

 

 

 

 

σταμάτα

Ομάδα Γ: «Λέω Στοπ στη βία» Αντιδρώ στο θύτη, λέγοντάς του με σταθερή φωνή να σταματήσει

 

 

 

 

 

 

αδιαφορώ

Ομάδα Δ: «Αδιαφορώ στις προκλήσεις» Αδιαφορώ σε εκφοβιστικές συμπεριφορές ή σχόλια

 

 

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 7ο

« Τι θα πάρω μαζί μου…;»

 Αξιολόγηση

 

 

20231102 115404

Αφίσα: «Η μαγική συνταγή που διώχνει τη βία»

Τα παιδιά καλούνται να πουν φράσεις, λέξεις, να περιγράψουν συμπεριφορές, που θεωρούν ότι τα δυναμώνουν και τα βοηθούν για να αντιδράσουν, σε περίπτωση που νιώσουν ότι κάποιος/α/ τα απειλεί.

Φτιάχνουν ομαδικά την «καλή συνταγή». Δημιουργία αφίσας με μηνύματα που μας κάνουν πιο δυνατούς/ες ενάντια στη βία.

 

 

 

 

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη

Τίτλος: «Συνεργασία, το μαγικό ραβδί, που τη φιλία την κάνει πιο δυνατή»

 

Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» και  πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες νηπιαγωγείου.

 Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Στα εργαστήρια μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι. Το εργαστήρι ξεκινά με εισαγωγικά παιχνίδια για την προθέρμανση και τη συγκρότηση ομάδας, παρουσίαση και συμφωνία για το στόχο του εργαστηρίου, τη μεθοδολογία και τη δεοντολογία του. Ακολουθούν δραστηριότητες ανίχνευσης, διδασκαλίας, εμπέδωσης αξιολόγησης και μεταγνώσης.

 Οι στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες Μάθησης, Δεξιότητες Ζωής, Δεξιότητες του Νου και Δεξιότητες της Τεχνολογίας και της Επιστήμης. Στα εργαστήρια δίνεται κυρίως έμφαση στην ανάπτυξη Δεξιοτήτων Μάθησης και πιο συγκεκριμένα Δεξιοτήτων Επικοινωνίας Κριτικής σκέψης και Συνεργασίας στην Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Κοινωνικής Ζωής: Κοινωνικές Δεξιότητες, Ενσυναίσθηση Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα και Πρωτοβουλία και στις Δεξιότητες του Νου Στρατηγική Σκέψη Επίλυση Προβλημάτων Μελέτη Περιπτώσεων και Κατασκευές.

Εργαστήριο 1ο

Ας γνωριστούμε παίζοντας.

1 2

 

Περπατήματα ελευθέρα στο χώρο  χωρίς μουσική. Όταν ακούγεται ήχος, π.χ. ταμπουρίνο, τα παιδιά μένουν ακίνητα.

 

2 2

Περπατήματα ελεύθερα στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Στο σταμάτημα της  μουσικής τα παιδιά μένουν ακίνητα και λέει το καθένα το όνομά του

 

3

 Μόλις η μουσική αρχίσει ξανά, «κινούμαι στο ένα πόδι» …ΣΤΟΠ… « κινούμαι με τα πόδια λυγισμένα» ΣΤΟΠ «κινούμαι βιαστικά… ΣΤΟΠ …νυσταγμένα… ΣΤΟΠ..φοβισμένα…..» κ.ο.κ.

 ζευγάρια

ΣΤΟΠ γίναμε ζευγάρι

Πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα

Screenshot

 Στόχος είναι να δοθεί έμφαση στα αντανακλαστικά και στο ζέσταμα του σώματος, τα οποία είναι στοιχεία που βοηθούν στην προετοιμασία της ομάδας.

          Τα παιδιά κάθονται στον κύκλο με τις καρέκλες (που έχουμε διαμορφώσει από πριν). Κάθονται όλοι στις καρέκλες ΕΚΤΟΣ από έναν ο οποίος θα πρέπει στη διάρκεια του παιχνιδιού να βρει καρέκλα να κάτσει και να αφήσει άλλον όρθιο. Το παιχνίδι απαιτεί γρήγορα αντανακλαστικά και συνεργασία χωρίς λόγια. Στόχος είναι κάθε παιδί να αλλάξει καρέκλα και να βρει μία άλλη χωρίς να χάσει τη θέση του. Για να γίνει αυτό πρέπει η ομάδα να είναι σιωπηλή και να κοιτάζεται μόνο στα μάτια.

 

Εργαστήριο 2ο

Συμβόλαιο της ομάδας

Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της Ομάδας

 κανόνες

Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό

Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι αφενός η αναγνώριση θετικών ιδιοτήτων που διαθέτουν τα ίδια τα παιδιά για τον εαυτό τους -ως χαρακτήρες και ως δεξιότητες- με στόχο να  αναπτύξουν μία θετική εικόνα για τον εαυτό τους και αφετέρου η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους.

 5

 Εργαστήριο 3ο

Η αρχική μου ιδέα…!

 συνεργασία είναι

 Κάθε παιδί  κινείται μόνο του διατηρώντας τη σιωπή του περνώντας ανάμεσα από τα απλωμένα στο πάτωμα χαρτιά ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΑ ΠΑΤΑΕΙ και ανάμεσα από τους άλλους. Κατά τη διάρκεια της κίνησής του δε πρέπει να αγγίζει ούτε να μιλά στους άλλους.

 20240117 100838

 Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

  Εργαστήριο 3ο

 « Ρουτίνα Σκέψης »: « Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι » (See-Think-Wonder)

 Παρουσιάζουμε στα παιδιά εικόνες από το εικαστικό έργο «οι κύβοι του ThankyouX». Τους ζητάμε να το παρατηρήσουν. Στη συνέχεια, θέτουμε στα παιδιά τα ακόλουθα 3 ερωτήματα:

Τι βλέπεις; => « Βλέπω »…

Τι πιστεύεις γι’ αυτό; => « Πιστεύω ότι » …

Τι σε κάνει (αυτό το αντικείμενο) να αναρωτιέσαι; => « Αναρωτιέμαι αν / ποιος / τι / πού » …

Τα παιδιά αποτυπώνουν σε φύλλο εργασίας τις απαντήσεις τους

 20240117 122517

                                                      «οι κύβοι του ThankyouX»                                                           

Τα παιδιά δημιουργούν το καθένα έναν κύβο του ThankyouX με θέμα : «συνεργασία είναι….». Στο τέλος οι κύβοι ενώνονται και δημιουργούν τον τοίχο της συνεργασίας .

 20240117 120815

 Εργαστήριο 4ο

Ικανότητες επικοινωνίας 

1η δραστηριότητα :  «Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! » (Δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου. Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια)

«έχουνε έρθει κάποιοι ωραίοι και γλυκούληδες εξωγήινοι στο σχολείο μας σήμερα με χαρά να μας γνωρίσουν και έχουν πάρα πολλά και ωραία και ενδιαφέρονται πράγματα να μας πουν για τον πλανήτη και τα μέρη που ζούνε. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να μιλήσουν στη δική μας γλώσσα και θα χρειαστούν κάποιον μεταφραστή».

Ο  εξωγήινος μιλά σε μία γλώσσα ακαταλαβίστικη (αυτοσχεδιάζοντας φυσικά) και λέει μία ή δύο προτάσεις, κάνει παύση δίνοντας χρόνο στον γήινο μεταφραστή του να μεταφράσει στο κοινό όσα έχει ακούσει από τον εξωγήινο.

 γήινοι εξωγήινοι

 2η δραστηριότητα : «Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία!» (Δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου. Αυτοαξιολόγηση μαθητών/- τριών σε Ολομέλεια)

Οι εξωγήινοι έφεραν μαζί και τις γάτες τους που έχουν και αυτές να μας πουν την ιστορία τους από το μέρος που ζουν και το ταξίδι τους. Οι γάτες μιλούν στη γλώσσα τους νιαουρίζοντας και κάνοντας κινήσεις και ήχους. Αφήνουν λίγο χρόνο παύση για τους μεταφραστές και οι εξωγήινοι-ιδιοκτήτες τους μας μεταφράζουν τι λένε οι γάτες.

 γάτα εξωγήινος

 3η δραστηριότητα : «Οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!»(Δραστηριότητα συνεργασίας σε υποομάδες. Δραστηριότητα αυτοσχεδιασμούκαι κατασκευής. Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια)

«Οι εξωγήινοι και οι γάτες τους άφησαν στον πλανήτη τους τους μοναδικούς κατοίκους που ξέρουν να μιλούν στη γλώσσα μας. Αυτοί οι κάτοικοι είναι εφευρέτες είναι οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες! Αυτοί λοιπόν, έχουν εφεύρει ένα μηχανισμό που μπορεί να κάνει μετάφραση και να βοηθήσει τους εξωγήινους και τους γήινους στην επικοινωνία τους. Το πρόβλημα είναι ότι οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες έμειναν στη Χώρα τους στον πλανήτη τους και ο μόνος τρόπος να μας δώσουν τις οδηγίες είναι να μιλήσουμε μέσα από ασυρμάτους.»

εξωγήινοι εφευρέτες 1

  κατασκευή 1

Εργαστήριο 5ο

Συνεργασία σε ομάδες

 1η δραστηριότητα : «Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της» (Κινητική δραστηριότητα – Συνεργασία σε ομάδες.)

Κόβουμε τα ρολά από τα χαρτιά κουζίνας κατά μήκος με κοπίδι. Κάθε παιδί παίρνει μισό κομμένο χαρτονένιο κύλινδρο. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των 4. Ένας από κάθε ομάδα έχει το μπαλάκι. Αυτοί που κρατάνε τα κομμάτια από το χαρτονένιο ρολό θα πρέπει να συνεργαστούν ώστε να τα τοποθετήσουν σε σειρά έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα διάδρομο για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι. Το παιδί που έχει το μπαλάκι πρέπει να το ρίξει έτσι ώστε να μπορέσει να κυλήσει σε όλη τη διαδρομή που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά με τους κομμένους χάρτινους κυλίνδρους.

 διαδρομή με μπάλα

  2η δραστηριότητα: «Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;» (Δραστηριότητα κινητική, συνεργασία σε υποομάδες)

Τα παιδιά χωρίζονται σε υποομάδες και έχουν τις εξής οδηγία: Χρειάζεται να βρουν τρόπο να συνεργαστούν ώστε φτιάξουν με τα δικά τους σώματα όλα μαζί το σώμα ενός δράκου (κεφάλι, σώμα φτερά ουρά).

 δράκος

 Εργαστήριο 6ο

Ενσυναίσθηση – Επίλυση συγκρούσεων

1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα): «Υπάρχει και άλλος τρόπος;» (Δραστηριότητα συζήτησης στην Ολομέλεια με αφορμή ένα Φύλλο Εργασίας με τις Ρουτίνες Σκέψης.) Αναπαράσταση μιας προβληματικής κατάστασης

αα 1

2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα): : «Πώς μπορεί να γίνει καλύτερα;»

(Δραστηριότητα συζήτησης, ελευθέρου αυτοσχεδιασμού, συνεργασία σε ομάδες και αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου) Αναπαράσταση μιας εναλλακτικής αντίδρασης στην προηγούμενη  προβληματική συμπεριφορά

 ββ

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα): Τότε νόμιζα, τώρα ξέρω

Τα παιδιά αποτυπώνουν με ζωγραφική την αντίδραση που είχαν πριν το εργαστήρι σε μία σύγκρουση και πώς θα αντιδρούσαν με το τέλος του εργαστηρίου.

 20240129 090749

 Εργαστήριο 7ο

1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα): «Τι γίνεται μετά;»(Δραστηριότητα σύνθεσης ιστορίας)

Στόχος είναι τα παιδιά να δημιουργήσουν  ιστορία βρίσκοντας με ποιο τρόπο οι  ήρωές της μπορούν να ξεπεράσουν κάποιες δυσκολίες βοηθώντας ο ένας τον άλλον και συνεργαζόμενοι. Στη συνέχεια  χωρίζονται σε τετράδες. Η κάθε ομάδα μοιράζεται ένα μέρος της ιστορίας και η οδηγία είναι να εικονογραφήσουν όλο το παραμύθι. Τα παιδιά μέσα στις ομάδες  μοιράζουν αρμοδιότητες και έτσι μπορούν  να κατανοήσουν τη δουλειά που έχουν να κάνουν και να καταφέρουν να εργαστούν χωρίς να συγκρουστούν , ολοκληρώνοντας αυτό που έχουν αναλάβει.

 20240123 134037

  Εργαστήριο 7ο

3η δραστηριότητα: «Η τελική μου ιδέα… “στο αυτί”!»

 (Δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης με ατομικό ιχνογράφημα και συνέντευξη «στο αυτί».)

Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία. Κάνουμε αντιπαραβολή στην Ολομέλεια αρχικών και τελικών ιδεών.

 δδ

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική ρομποτική

Τίτλος:
«Μικροί Μετεωρολόγοι »

Το πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και πρακτικών Υπολογιστικής Σκέψης

Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες προβληματίζονται για τις μεταβολές τους και τις καταγράφουν καθημερινά χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ τις συσχετίζουν με τις επιδράσεις που έχουν στην καθημερινότητά τους.

Οι μαθητές συλλέγουν δεδομένα τόσο με απλά όργανα που κατασκευάζουν οι ίδιοι όσο και με ψηφιακές συσκευές που προγραμματίζουν. Η χρήση των ρομποτικών συσκευών είναι ενταγμένη στο πλαίσιο καλλιέργειας μιας δομημένης νοητικής διαδικασίας της μορφής Προβληματίζομαι – Σκέφτομαι – Ενεργώ, με επεκτάσεις στη συνολική νοητική ανάπτυξη των μαθητών.

(Μικροί Μετεωρολόγοι (Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM [Hellenic Education Society for STEM]) , ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ)

Εργαστήριο 1ο

Ανίχνευση Αρχικών Αντιλήψεων

 

Ιστόγραμμα με τις αρχικές αντιλήψεις των παιδιών: τι είναι Μετεωρολόγος;

20240212 121453

 Φτιάξαμε ατομικό πίνακα καιρού και μάθαμε τα σύμβολα

 20240212 121441

 

 

Εργαστήριο 1ο

2η δραστηριότητα: Φωτογραφίζουμε τον ουρανό

 20240213 132839

 Συμπληρώσανε μοτίβα με τα σύμβολα του καιρού

1

 Εργαστήριο 1ο

3η δραστηριότητα «Ο αγαπημένος μου καιρός»

20240214 115811

Εργαστήριο 2ο

«Τι καιρό έχουμε σήμερα;»

20240214 115559

Εργαστήριο 2ο

«δελτίο καιρού»

2

Οι μικροί μαθητές γίνονται μετεωρολόγοι και λένε τον καιρό ως μετεωρολόγοι των ειδήσεων.

 Τα παιδιά δημιουργούν κολάζ με τα σύμβολα του καιρού  20240213 135813

 

                                                                                                              

 Μαθαίνουν πως μετράμε την θερμοκρασία (Αντερς Κέλσιος).

Μετρήσαμε τη θερμοκρασία της τάξης και τη βρήκαμε ζεστή 

                                                                                                          20240215 094717

Η θερμοκρασία κατέβηκε πολύ όταν βάλαμε το θερμόμετρο στο παράθυρο

20240215 095955

Χαμηλή βρήκαμε τη θερμοκρασία στην αυλή στα μέρη που δεν υπήρχε ήλιος

 20240215 103111

                                 Ο ήλιος όμως ανέβασε πολύ τη θερμοκρασία  και τα παιδιά αποφάσισαν να τον ευχαριστηθούν   παίζοντας

 20240215 101936

 

 Κατασκευή θερμόμετρου

4

Καιρός και θερμοκρασία: παιχνίδι με ήχους

20240215 121244

Τα 4 σημεία του ορίζοντα: Προσανατολίζομαι χωρίς πυξίδα

20240216 093343

Δραματοποίηση του ποιήματος: Ο ήλιος κι ο Βοριάς

ο ήλιος κι ο βοριάς

«Ο Αέρας θύμωσε

με τον Ήλιο μάλωσε»

ο βοριάς

Ο Αέρας λάλησε:

-Όποιος έχει δύναμη

Παίρνει από τον γέροντα

Τη χοντρή την κάπα του.

Φύσησε ξεφύσησεν,

Έσκασε στο φύσημα

Άδικος ο κόπος του

ο ήλιος

 

Μα κι Ήλιος λάλησε:

-Όποιος έχει δύναμη

Παίρνει από τον γέροντα

Τη χοντρή την κάπα του.

Έφεξεν ολόλαμπρος

Καλοσύνη σκόρπισε,

Κι έβγαλε ο γέροντας

Τη χονδρή την κάπα του.

Εργαστήριο 3ο

« STEM – Αεροδυναμική»

 

Ο μύθος του Φαέθοντα ( ο ήλιος και το ταξίδι του από την ανατολή στη δύση, ο καύσωνας και  η παγωνιά )

ε

  

 «Που υπάρχει αέρας; Μπορούμε να τον δούμε; Πώς; Μπορούμε να τον πιάσουμε;»

 Βρίσκουν αέρα μέσα στην τάξη

πιάνω τον αέρα της τάξης

 Αέρα βρίσκουν και στην αυλή του σχολείου

ο αέρας έξω

 Αεροναυπηγική με σαΐτες

σαϊτοαγώνες

Οργάνωσαν σαΐτοαγώνες

20240221 123535

Τα παιδιά ζωγράφισαν χρησιμοποιώντας καλαμάκια και τη δύναμη του αέρα

 

Εργαστήριο 4ο

STEAM – Πειράματα”

πείραμα μπαλόνι
«Το μπαλόνι – πύραυλος »

πείραμα βροχή

Πείραμα της βροχής

πείραμα ανεμοστρόβυλος

Πείραμα: «Ένας ανεμοστρόβιλος στο βάζο»

 Εργαστήριο 5ο

Διαβάσαμε το λαϊκό παραμύθι ¨Ο ποντικός κι η θυγατέρα του. Βάλαμε σε χρονική αριθμητική σειρά τους ήρωες που συνάντησε ο ποντικός στην προσπάθειά του να βρει γαμπρό για την κόρη του

 ο ποντικός κι η θυγατέρα του

 Ρομποτική: «Βοήθησε τον ποντικό να φτάσει στον ήλιο»

ρομποτική ποντικός

«Αποτύπωση στο χαρτί της διαδρομής του ποντικού»

 20240221 114501

  Ποιο καιρικό φαινόμενο κρύβεται κάτω από το ποτήρι;

  ποιος καιρός

 Εργαστήριο 6ο

“STEAM – Κατασκευή Μετεωρολογικών Οργάνων»

 Ανεμούρια

 ανεμούρια

 Βαρόμετρο

βαρόμετρο

 Ανεμοδείκτες

20240216 123012

 

 

Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση, Αειφόρος Ανάπτυξη, Κλιματική Αλλαγή

Τίτλος: “Η φίλη μας η θάλασσα”

Στόχος του προγράμματος είναι να αναδείξει την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς και να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο στις παγκόσμιες προσπάθειες για την επίτευξη του Στόχου 14: «Ζωή κάτω από την επιφάνεια της Θάλασσας», της Agenda 2030 των Ηνωμένων.

 Στοχευόμενες δεξιότητες

  • Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα (Δεξιότητες Μάθησης)
  • Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα (Δεξιότητες Ζωής)
  • Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση (ΜΙΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας & της επιστήμης)
  • Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές (Δεξιότητες του νου)

 

Δραστηριότητες

1 1

 

 

Εργαστήριο 1ο

Παρουσιάζονται στα παιδιά δύο ήρωες, ο Νέμο και η Καρέτα καρέτα, που θα θέτουν προβληματισμούς και θα «συνεργάζονται» μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια των Εργαστηρίων

 

 

 

 

 

2 1

 

 

Εργαστήριο 1ο

Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες. Αυτές δημιουργούνται μετά από παιχνίδι: Ένας καρχαρίας ψάχνει για τροφή. Τα ζώα της θάλασσας μπαίνουν στις φωλιές τους για να σωθούν.

 

 

 

 

3 1Εργαστήριο 1ο

Οι ομάδες συζητούν για  ό,τι γνωρίζουν για τη θάλασσα και τον κόσμο της.

 

4 1

 

 

 

Ο εκπρόσωπός τους καταθέτει στην ολομέλεια τις  απόψεις τους.

 

 

5 1

 

 

Ζωγραφική με θέμα το βυθό: Πινέλα, χρώματα, φαντασία και δροσερή βουτιά στη θάλασσα.

 

 

 

 

 

 

 

6 1

 

 

 

Τέλος  καταγράφουν σε ατομικό διαγνωστικό φύλλο εργασίας τις γνώσεις τους για τον κόσμο του βυθού.

 

 

 

7 1

Εργαστήριο 1ο

 Με μουσική υπόκρουση τη «θάλασσα» του Σπανουδάκη , ξεκινήσαμε για μια βόλτα στη θάλασσα.

 

8 1

 

Εργαστήριο 2ο

Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο με τις διακρίσεις του βυθού της θάλασσας.

 

9 1

 

Εργαστήριο 2ο

Αναπαραστήσαμε τις πέντε (5) υδάτινες ζώνες της θάλασσας  χρησιμοποιώντας υφάσματα, γκοφρέ χαρτί και πλαστικά ζωάκια.

 

10 1

 

 

 

 

Εργαστήριο 2ο

Ομαδικό κολάζ: οι νέες γνώσεις έγιναν έργο τέχνης.

 

 

 

11 1

 

 

Εργαστήριο 2ο

Κόβω και κολλάω το κάθε θαλάσσιο ζωάκι στη σωστή ζώνη. Ατομικό φύλλο αξιολόγησης.

 

 

 

12 1

 

Εργαστήριο 3ο

Μαθαίνω παίζοντας.

Σειροθέτηση: τροφική αλυσίδα.

 

13 1

 

 

 

Εργαστήριο 3ο

Κατασκευή: Τροφική αλυσίδα.

 

 

 

14 1

 

 

Εργαστήριο 3ο

Ατομική κατασκευή καρχαρίας. Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό.

 

 

15 1Εργαστήριο 4ο

«Πείραμα με τα θαλάσσια ρεύματα». Κάναμε υποθέσεις, πειραματιστήκαμε και καταγράψαμε τα αποτελέσματα των πειραμάτων μας.

 

 

16

 

 

 

Εργαστήριο 4ο

Σκαφτήκαμε συνθήματα υπέρ της προστασίας της θάλασσας και των κατοίκων της.

 

 

 

 

17

 

Εργαστήριο 5ο

Τι είναι η Ρύπανση; Παρακολουθήσαμε σχετικό πληροφοριακό  βίντεο.

 

 

 

18

 

Εργαστήριο 5ο

Ζωγραφίσαμε καθαρή και βρώμικη θάλασσα.

 

 

19α

 

Εργαστήριο 5ο

παιχνίδι με στεφάνια-σπηλιές και πετρελαιοκηλίδα

19β

 

 

 

 

 

20

Εργαστήριο 5ο

Διασκεδάσαμε βρίσκοντας αινίγματα με τα ζώα της θάλασσας.

 

21

 

 

Εργαστήριο 5ο

Προβληματιστήκαμε με τη μόλυνση των νερών και πραγματοποιήσαμε πείραμα  καθαρισμού της θάλασσας.

 

22

 

Εργαστήριο 6ο

Με τη βοήθεια της κυρίας των Αγγλικών, γράψαμε γράμμα προς τους τουρίστες για να ξέρουν τι πρέπει να κάνουν για να έχουμε όμορφες και καθαρές παραλίες.

 

 

23

 

 

 

Εργαστήριο 6ο

Δημιουργήσαμε  αφίσα και την αναρτήσαμε στο χώρο του σχολείου μας.

 

 

24

 

Εργαστήριο 7ο

«Πλακάτ με συνθήματα». Τα χρησιμοποιήσαμε και στη γιορτή μας.

 

 

25

 

 

 

Εργαστήριο 7ο

πρόσκληση για τη γιορτή μας.

 

 

 

26

 

Εργαστήριο 7ο

 «Εκδήλωση λήξης με θέμα τη θάλασσα» Γίναμε κύματα, ναύτες, ψάρια και τουρίστες. Τραγουδήσαμε τις ομορφιές της θάλασσας και ζητήσαμε τη βοήθεια μεγάλων και μικρών για την προστασία της.