Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Παρατίθεται απόσπασμα πρακτικού συνεδρίασης Συλλόγου Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου Καλάνδρας της 28ης Σεπτεμβρίου 2024

Θέμα: Σχεδιασμός υλοποίησης εργαστηρίων δραστηριοτήτων του Νηπιαγωγείου Καλάνδρας

Σήμερα, Παρασκευή 28/9/2024 συνήλθε σε συνεδρίαση ο σύλλογος διδασκόντων του Νηπιαγωγείου Καλάνδρας αποτελούμενος από τους εκπαιδευτικούς: Χαμπέζου Ελένη και Ουδατζή Νικόλαο με μοναδικό θέμα συνεδρίασης «σχεδιασμός υλοποίησης εργαστηρίων δεξιοτήτων στο Νηπιαγωγείο Καλάνδρας».

Τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο:

– ΦΕΚ 111/12-6-2020 του ν.4692 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις»,

– ΦΕΚ 3567/4-8-2021 «Αποφάσεις της υπ’ αριθμ.94236/ΓΔ4,

– Την Υ.Α. 94236/ΓΔ4/29-7-2021 (Β΄3567) του ΥΠΑΙΘ με θέμα «Την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δραστηριοτήτων στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση»,

– Το εκπαιδευτικό υλικό της ψηφιακής πλατφόρμα του Ι.Ε.Π. για την εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων ‘https://elearning.iep.edu.gr’,

αποφάσισε ομόφωνα κατόπιν διαλογικής συζήτησης τη συμμετοχή της σχολικής μονάδας στο πρόγραμμα υλοποίησης δράσεων των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» (στο εξής Ε.Δ.) κατά το σχολικό έτος 2022-3. Η απόφαση εδράζεται σε μια σειρά παραγόντων που ελήφθησαν υπόψη  και συνίστανται στο κάτωθι όραμα της σχολικής μονάδας:

Κεντρικός στόχος δράσης ορίζεται η εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα (μάθησης, αλφαβητισμού και ζωής). Στο πλαίσιο των Ε.Δ. θα υλοποιηθούν δράσεις και από τους 4 θεματικούς κύκλους και η διάρκεια του καθενός καθορίζεται μεταξύ 5 και 7 εβδομάδων. Οι επιλεγμένες δράσεις αντανακλούν τη φιλοσοφία και το όραμα της σχολικής μονάδας που κωδικοποιείται στην έκφραση «ένα δημοκρατικό σχολείο ευρείας συμπερίληψης». Μετά το πέρας των εργαστηρίων θα ακολουθήσει αποτίμηση των δράσεων και αναστοχασμός, διαδικασία που θα συμπεριλάβει κεντρικά τους μαθητές.

Βασικά πλεονεκτήματα της σχολικής μονάδας που θα συνδράμουν στην καλύτερη εφαρμογή του προγράμματος είναι: α) η διάθεση γόνιμης και ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη του κοινά καθορισθέντος οράματος της σχολικής μονάδας, β) η διαρκής προσπάθεια και επιδίωξη όλων των εκπαιδευτικών να παράσχουν κίνητρα μάθησης και ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σ’ αυτή σε όλο το μαθητικό πληθυσμό, συμβάλλοντας στην επίτευξη του μέγιστου δυνατού ορίου γνωστικής ανάπτυξης, στην εμπέδωση κοινωνικών αρχών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, υπό ένα κατάλληλα διαμορφωμένο υποστηρικτικό περιβάλλον  για την προσωπική ευημερία και ευεξία των μαθητών, θέτοντας ένα αρχικό/βασικό πλαίσιο στη μελλοντική τους εξέλιξη και αυτονόμηση ατομικά και συλλογικά και γ) η συνολική επαγγελματική και επιστημονική κατάρτιση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών.

Μια σειρά βασικών μειονεκτημάτων εκτιμάται στον καθορισμό του προγραμματισμού που να μπορεί να δημιουργήσει ανασχέσεις ή ανάγκη επαναπροσδιορισμού στόχων και μεθοδολογίας κατάκτησης και συνίστανται στα: α) ανεπαρκής υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας, β) ιδιαίτερες συνθήκες κοινωνικού αυτοπεριορισμού ως αποτέλεσμα της πανδημίας covid-19 με αναμενόμενες επιπτώσεις δυσχέρειας πλήρους ανάπτυξης και εφαρμογής της συνεργασίας με φορείς της κοινότητας ως ανατροφοδοτικό εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν και συνεργάζονται οι δύο νηπιαγωγοί της σχολικής μονάδας, συναποφασίζοντας τις δράσεις προς υλοποίηση ανά θεματικό κύκλο, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και το αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών.

Προβλέπεται διάχυση των αποτελεσμάτων μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου, με ηλεκτρονική αλληλογραφία στους γονείς, αλλά και με δημιουργία ψηφιακής έκθεσης της πορείας των εργαστηρίων.

Τα στάδια υλοποίησης θα ακολουθήσουν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση της διαδικασίας του τεχνικού σχεδιασμού (προσδιορισμός ανάγκης, έρευνα στις ανάγκες του προβλήματος, ανάπτυξη πιθανών λύσεων, αξιολόγηση λύσεων κ.α.). Παράλληλα, θα αξιοποιηθούν παιγνιώδεις μορφές δράσεις και σύγχρονες παιδαγωγικές στρατηγικές.

Ο αναλυτικό προγραμματισμός καταρτίσθηκε ως εξής:

1ος θεματικός κύκλος: «Ζω καλύτερα – Ευ ζην»

Θέμα: «Διατροφή»

Τίτλος: «Σωστή διατροφή από τον κήπο μας»

Βασικοί στόχοι:

– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα,

– γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής, της αξιοποίησης ενεργητικής εμπλοκής στην παραγωγή τροφής με υγιεινά χαρακτηριστικά και της σημασίας για τη ζωή μας,

– συνειδητοποίηση της συσχέτισης της διατροφής με την ποιότητα υγείας και ζωής.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).

Περίοδος Υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος

 

2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον

Θέμα: ” Κλιματική αλλαγή – Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία”

Τίτλος:  ¨Μειώνω τα πλαστικά, βοηθάω στη βιωσιμότητα του πλανήτη”

Βασικοί στόχοι:

– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα

-αναγνώριση της αξίας των αγαθών

-καλλιέργεια της ανακύκλωσης

-φροντίδα για το περιβάλλον και τον πλανήτη μας

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).

Περίοδος Υλοποίησης: Δεκέμβριος- Ιανουάριος

 

3ος θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»

Θέμα: « Ανθρώπινα δικαιώματα”

Τίτλος:  ¨Αγαπώντας τον εαυτό μου, μαθαίνω να αγαπώ και τους άλλους”

Βασικοί στόχοι:

– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα,

– γνωριμία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

– καλλιέργεια τόσο της μοναδικότητας όσο και της συλλογικότητας μας στην κοινωνία

-ανάπτυξη της ενσυναίσθησης

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).

Περίοδος Υλοποίησης: Φεβρούαριος- Μάρτιος

 

4ος θεματικός κύκλος: “Δημιουργώ και καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και καινοτομία”

Θέμα: STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

Τίτλος: “Πεταμένα ηλεκτρονικά εξαρτήματα; Μια ευκαιρία δημιουργίας δίχως όρια”

Βασικοί στόχοι:

– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα

– χειρισμός και αξιοποίηση της τεχνολογίας και της μηχανικής

– συνεργασία, δημιουργικότητα

– παραγωγική μάθηση μέσα από την κατασκευή “μοντέλων” εφαρμοσμένης τεχνολογίας και μηχανικής

– δεξιότητες του νου: στρατηγική σκέψη, πλάγια σκέψη, κατασκευές και εφαρμογές.

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).

Περίοδος Υλοποίησης: Μάιος – Ιούνιος

Ομόφωνα η συζήτηση κρίθηκε περατωθείσα. Το παρόν πρακτικό αναγνώσθηκε και υπογράφεται ως έχει. Απόσπασμα του πρακτικού αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου ως έχει.