Τα εργαστήρια δεξιοτήτων αποτελούν μια καινοτομία του προγράμματος σπουδών που ενσωματώνεται στο καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων, αλλά προσεγγίζει διαφοροποιημένα πεδία καθημερινής εμπλοκής των μαθητών, παράλληλα με μια προοπτική ως μελλοντικοί πολίτες. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων αναπτύσσονται σε 4 κεντρικού άξονες: α) Ζω καλύτερα – Ευ Ζην, β) Φροντίζω το περιβάλλον, γ) Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη και δ) Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία. Κάθε ένας άξονας περαιτέρω εξακτινώνεται σε επιμέρους θεματικές που διατυπώνονται ως κεντρικές υπο-θεματικές, αλλά το πλαίσιο δράσεων συγκροτείται αποκλειστικά από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Οι 4 κεντρικοί άξονες αναπτύσσονται περίπου για 5 έως 7 εβδομάδας έκαστος με δύο ωριαίες ενασχολήσεις του μαθητικού δυναμικού, ενώ, εφόσον εντοπιστεί διατήρηση του ενδιαφέροντος, μπορούν αυτά να αποτελέσουν επιπρόσθετα πεδία μελέτης και ενασχόλησης στο υπόλοιπο καθημερινό πρόγραμμα.
Στο πλαίσιο συμμετοχής του Νηπιαγωγείου Καλάνδρας στα εργαστήρια δεξιοτήτων διατυπώθηκαν οι κάτωθι θεματικές προσεγγίσεις:
1ος θεματικός κύκλος: «Ζω καλύτερα – Ευ ζην»
Θέμα: «Διατροφή»
Τίτλος: «Σωστή διατροφή από τον κήπο μας»
Βασικοί στόχοι:
– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα,
– γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής, της αξιοποίησης ενεργητικής εμπλοκής στην παραγωγή τροφής με υγιεινά χαρακτηριστικά και της σημασίας για τη ζωή μας,
– συνειδητοποίηση της συσχέτισης της διατροφής με την ποιότητα υγείας και ζωής.
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).
Περίοδος Υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος
2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον
Θέμα: ” Οικολογία- Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά”
Τίτλος: ¨Κύκλος είναι και γυρίζει”
Βασικοί στόχοι:
– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
-αναγνώριση της αξίας των αγαθών
-καλλιέργεια της ανακύκλωσης
-φροντίδα για το περιβάλλον και τον πλανήτη μας
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).
Περίοδος Υλοποίησης: Δεκέμβριος- Ιανουάριος
3ος θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
Θέμα: « Ανθρώπινα δικαιώματα”
Τίτλος: ¨Αγαπώντας τον εαυτό μου, μαθαίνω να αγαπώ και τους άλλους”
Βασικοί στόχοι:
– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα,
– γνωριμία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
– καλλιέργεια τόσο της μοναδικότητας όσο και της συλλογικότητας μας στην κοινωνία
-ανάπτυξη της ενσυναίσθησης
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).
Περίοδος Υλοποίησης: Φεβρούαριος- Μάρτιος
4ος θεματικός κύκλος: “Δημιουργώ και καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και καινοτομία”
Θέμα: STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος: “Πεταμένα ηλεκτρονικά εξαρτήματα; Μια ευκαιρία δημιουργίας δίχως όρια”
Βασικοί στόχοι:
– καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
– χειρισμός και αξιοποίηση της τεχνολογίας και της μηχανικής
– συνεργασία, δημιουργικότητα
– παραγωγική μάθηση μέσα από την κατασκευή “μοντέλων” εφαρμοσμένης τεχνολογίας και μηχανικής
– δεξιότητες του νου: στρατηγική σκέψη, πλάγια σκέψη, κατασκευές και εφαρμογές.
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια / 2 έως 3 ώρες την εβδομάδα).
Περίοδος Υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος