Προσμένοντας τα Χριστούγεννα!
3η Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

Η 3η Δεκεμβρίου κάθε χρόνο γιορτάζεται σε όλο τον κόσμο ως η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Γνωρίζοντας την σημαντικότητα αυτής της ημέρας και στα πλαίσια της ανάπτυξης της ενσυναίσθησης, της κατανόησης, του αλληλοσεβασμού, της αλληλεγγύης και της αγάπης, συζητήσαμε με τους μικρούς μας μαθητές για το εν λόγω θέμα. Αρχικά, τα παιδιά ερωτήθηκαν για το τι πιστεύουν ότι σημαίνει “άτομα με ειδικές ανάγκες” κι έπειτα απόρησαν και τα ίδια με τις απαντήσεις τους: “Είναι τα άτομα που αγαπούν πολύ”, “είναι οι βοηθοί του Άγιου Βασίλη”, κ.ά. Αυτό στάθηκε η αφορμή για να μιλήσουμε για τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να παρακολουθήσουμε εκπαιδευτικά ενημερωτικά βίντεο και να αναφέρουμε παραδείγματα.
Διαβάσαμε μια ιστορία για τον αυτισμό που εξηγεί με απλό τρόπο και καθημερινά παραδείγματα σκηνές της ζωής του Γιάννη, ενός παιδιού με αυτισμό, τον διαφορετικό τρόπο που καταλαβαίνει τα ερεθίσματα και τα πράγματα, τον μοναδικό τρόπο που αντιμετωπίζει τις καταστάσεις και προσπαθήσαμε κι εμείς να μπούμε στη θέση του Γιάννη. Τα παιδιά εξέφραζαν διαρκώς τις απορίες τους οι οποίες ήταν πολλές και φάνηκε ότι ήθελε να κατανοήσουν όλο και περισσότερο καθώς διαβάζαμε τι είναι αυτό που έχει ο Γιάννης, ένα παιδί της ηλικίας τους και πώς μπορούν οι υπόλοιποι να τον βοηθήσουν να βελτιώσει τη ζωή του.
Έπειτα, μιλήσαμε και για άλλες αναπηρίες κι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως τα κωφά άτομα, τα τυφλά άτομα και τους ανθρώπους με αναπηρίες στα άνω ή κάτω άκρα. Για να κατανοήσουν οι μαθητές καλύτερα για τι μιλάμε, παρακολουθήσαμε βίντεο με τυφλά άτομα και τις πρακτικές δυσκολίες που αυτά αντιμετωπίζουν, καθώς και το “Pip”, ένα συγκινητικό animation μικρού μήκους, με ένα κουτάβι που θέλει να γίνει οδηγός τυφλών και κάνει τα πάντα γι’ αυτό το όνειρο!
Ύστερα, γίναμε κι εμείς ένα τυφλό παιδάκι με το δικό του κουταβάκι τυφλών, φορώντας μάσκα στα μάτια για να μην βλέπουμε, κρατώντας ένα ειδικό μπαστούνι που μας βοηθά να αντιλαμβανόμαστε τα εμπόδια στο δρόμο μας και κρατώντας το κουταβάκι μας από το χεράκι!
Αλλά δεν μείναμε εκεί! Ζωγραφίσαμε κι εμείς με το στόμα χωρίς να χρησιμοποιήσουμε τα χεράκια μας όπως κάνουν τα άτομα με αναπηρία στα άνω άκρα. Ένα σχόλιο επικρατούσε στην τάξη: “Κυρία, είναι πολύ δύσκολο αυτό! Πώς τα κατάφερνε τόσο καλά ο κύριος στο βίντεο;”
Κι έτσι, διασκεδάζοντας, μάθαμε τι σημαίνει ο όρος “άτομα με ειδικές ανάγκες”, μπήκαμε στη θέση των ατόμων αυτών και υποσχεθήκαμε να προσπαθούμε να τους προσφέρουμε αλληλεγγγύη κι αγάπη!
Ένα ταξίδι στην Αρχαία Ελλάδα
Με αφορμή την Αρχαία Ελλάδα, γνωρίσαμε τις διαφορετικές συνήθειες των ανθρώπων που ζούσαν στην Μινωϊκή Κρήτη, τις Κυκλάδες και φυσικά την Αρχαία Αθήνα.
- Εικόνες
- από την συνεργασία
- των παιδιών




Και για να κλείσει ακόμη πιο όμορφα η θεματική μας ενότητα, χρησιμοποιώντας αφρό και χρώμα ζαχαροπλαστικής, κάναμε πειράματα φυσικής (συζητήσαμε για την πυκνότητα, το διάλυμα και διάφορα υλικά) και σχεδιάσαμε γραμματάκια από τα αρχικά των λέξεων που ήταν σχετικές με το θέμα μας!
- Πειράματα
- φυσικής
- Ανάπτυξη
- φωνολογικής ενημερότητας
Εργαστήριο δεξιοτήτων:”Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο”
Για τον πρώτο μας εργαστήριο δεξιοτήτων τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο επιλέξαμε το εργαστήριο με τίτλο “Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο”
Θεματική ενότητα:”Ενδιαφέρομαι και ενεργώ -Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη”
Υποενότητα: Συμπερίληψη:Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει τον σεβασμό στον εαυτό και στον άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας.
Κατά την διάρκεια των εργαστηρίων τα παιδιά κατέκτησαν γνώσεις, δεξιότητες , ανέπτυξαν στάσεις σεβασμού για τη διαφορετικότητα και συνειδητοποίησαν πόσα μπορούν να μάθουν και να κερδίσουν από τους “διαφορετικούς” άλλους
Αποτύπωσαν τον μοναδικό τους εαυτό έτσι όπως τον βλέπουν στον καθρέπτη
αλλά και τον εαυτό τους με pixel art
Μέσα από αγαπημένα παραμύθια συνειδητοποίησαν με τρόπο βιωματικό πως δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός και πως η διαφορετικότητα είναι δύναμη.

Εικαστικές δημιουργίες με αφορμή τον Τριγωνοψαρούλη
και τον Έλμερ, τον παρδαλό ελέφαντα.

- Παιχνίδια με τα χρώματα
- του ΄Έλμερ
Το πρώτο μας εργαστήρι επισφραγίστηκε με τον ωραιότερο τρόπο, καθώς μικροί και μεγάλοι απολαύσαμε την παράσταση “Circulus” από την ομάδα ΟΥΠΣ Κουκλοθέατρο. Ένα αληθινό τσίρκο στήθηκε στο σχολείο μας στο οποίο είχαν θέση όλοι ανεξαιρέτως, αφού
“όταν υπάρχει δύναμη ,ενσυναίσθηση και υπομονή όλοι τα καταφέρνουμε και ας είμαστε διαφορετικοί!”
“Φθινόπωρο, φθινοπωράκι…”
“Εδώ Πολυτεχνείο”

Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και οι αγώνες των φοιτητών για την ελευθερία και την δημοκρατία μας απασχόλησαν την τελευταία εβδομάδα στο σχολείο.
Οι ήρωες και οι περιπέτειες της “Ντενεκεδούπολης” της Ευγενίας Φακίνου, μας έδωσαν την ευκαιρία να προσεγγίσουμε με έναν τρόπο διαφορετικό την δημοκρατία και την δικτατορία, δύο έννοιες δύσκολες στην κατανόηση για τα παιδιά αυτής της ηλικίας.
- Φωνολογική ταύτιση των ηρώων με τα ονόματά τους
- Κατασκευάζοντας τον αγαπημένο μας
- ήρωα από το παραμύθι
- Τρισδιάστατη κατασκευή
- των ηρώων της Ντενεδούπολης
Σειρά είχε και η ανάγνωση των παραμυθιών “Η Κυρά Δημοκρατία” αλλά και “Η εξέγερση του Πολυτεχνείου”

- Τρισδιάστατη κατασκευή
- των τανκς, των φοιτητών
- και του Πολυτεχνείου
Γράψαμε ,ζωγραφίσαμε και φωνάξαμε δυνατά το σύνθημα του Πολυτεχνείου “Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία”
Απεικονίσαμε με τον δικό μας τρόπο τον πίνακα του Αλέξη Ακριθάκη για το Πολυτεχνείο
τα χαρακτικά έργα του Τάσσου και της Βάσως Κατράκη
και το έργο του Γιάννη Γαϊτη
Τέλος ο εορτασμός της 50ης επετείου από την εξέγερση του Πολυτεχνείου επισφραγίστηκε με την όμορφη γιορτή μας, ανήμερα της 17ης Νοεμβρίου όπου τα παιδιά παρακολούθησαν στο σχολείο την ιστορία της Ντενεκεδούπολης παιγμένη με κούκλες από την κυρία Μαίρη και την κυρία Ευαγγελία.
Τζουζέπε Αρτζιμπόλντο

Ο Ιταλός ζωγράφος της Αναγέννησης Τζουζέπε Αρτζιμπόλντο μας έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε τον διαφορετικό φθινοπωρινό εαυτό μας.
Στον διαδραστικό πίνακα παρακολουθήσαμε βίντεο με τα ξεχωριστά και θαυμαστά του έργα και
παρατηρήσαμε πως του αρέσει να ζωγραφίζει προσωπογραφίες με τρόπο ευφάνταστο και ξεχωριστό, χρησιμοποιώντας σταφύλια και κολοκύθες για μαλλιά ,αχλάδια η καρότα για μύτη, μανιτάρια για αυτιά και μήλα για μάγουλα και ένα σωρό ακόμη φρούτα η λαχανικά.
Από αυτόν εμπνευστήκαμε και δημιουργήσαμε το κάθε τμήμα ξεχωριστά τον “φθινόπωρινό” μας εαυτό
28η Οκτωβρίου 1940

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, παρακολουθήσαμε με τους μικρούς μας μαθητές εκπαιδευτικά βίντεο, σχολιάσαμε όσα είδαμε και συζητήσαμε για εκείνη την εποχή.
Διαβάσαμε ιστορίες για το 1940,
μπήκαμε στη θέση των στρατιωτών και σκεφτήκαμε τι μπορεί να σκέφτονταν μακρυά από τις οικογένειες και την ασφάλεια των σπιτιών τους…
Μιλήσαμε για την ειρήνη και τον πόλεμο. Τα συγκρίναμε και σχολιάσαμε τις σημαντικές διαφορές τους.
Καταγράψαμε όσα μάθαμε σε μια ομαδική εργασία για να στολίσει την τάξη μας 
ενώ διαβάσαμε και το ποίημα του Γιώργου Μαρίνου “Όταν κάνουμε πόλεμο” και ζωγραφίσαμε τις εικόνες που μας έρχονται στο μυαλουδάκι!
Γνωρίσαμε τον Ισπανό ζωγράφο Πάμπλο Πικάσο ο οποίος μέσα από τα έργα του θέλησε να εκφράσει την φρίκη του πολέμου και την αξία της ειρήνης
και φτιάξαμε με τα σώματά μας την δική μας Γκερνίκα
γνωρίσαμε το Περιστέρι της Ειρήνης και προσπαθήσαμε να του δώσουμε οντότητα με τα πολύχρωμα και χαρούμενά σχέδιά μας!
Παίξαμε κουκλοθέατρο το “Κανόνι της Ειρήνης”!
Τέλος, φτιάξαμε τους εαυτούς μας ως στρατιώτες
ενώ σε μια ομαδική εργασία, ως γενναίους στρατιώτες που πολεμούσαν στα χιονισμένα βουνά της Πίνδου και ως ατρόμητες γυναίκες που κουβαλούσαν φαγητό, ζεστά ρούχα και πολεμοφόδια στους άντρες τους.
Παγκόσμια ημέρα ζώων-4 Οκτωβρίου
Και φέτος γιορτάσαμε στο σχολείο μας την παγκόσμια ημέρα ζώων που έχει καθιερωθεί στις 4 Οκτωβρίου με πολλές δραστηριότητες.





- Όλοι μαζί φτιάξαμε αφίσα για τα ζώα
- ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΑ ΖΩΑ
- Με κουκουνάρια και ψίχα από ψωμάκι
- φτιάξαμε ταίστρες για τα πουλάκια
- της αυλής μας
Και μιας και ήμασταν σε προεκλογική περίοδο λίγο πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές ψηφίσαμε και εμείς το αγαπημένο μας ζώο!
- Έτοιμο το παραβάν
- και τα ψηφοδέλτια μας!
- Τι αποτέλεσμα θα βγάλει
- η κάλπη?
















































































