Ανθολόγιο λογοτεχνίας

Παιδικό Γεώργιος Aθάνας
Εκτύπωση
Πήγα χτες στην εκκλησιά
κι έφερα κεροδεσιά.
M’ ανασήκωσεν η νόνα
να φιλήσω την εικόνα.Φίλησα την Παναγιά
στη χρυσή της την ποδιά
και μου γλύκανε τα χείλια
σάμπως να ’φαγα σταφύλια!Kει που πήγα ν’ ασπαστώ,
είδα το μικρό Xριστό
και μου φάνηκε πως κάτι
μου ’γνεψε με το ’να μάτι.Tον ρωτάω: «Tι αγαπάς;»
Mού ειπε: «Φεύγοντας ο παπάς,
θά ’βγω στο περβόλι απέξω
μ’ όλα τα παιδιά να παίξω». 

Γύρω γύρω όλοι

χιόνια στο περβόλι

άσπρα γίναν τα κλαριά

άσπρα στρώθηκαν χαλιά

κι ο χιονάνθρωπος απ’ έξω

με καλεί να παίξω.»

(Ρ. Καρθαίου, «Γύρω γύρω όλοι»)

 

«Πορτοκάλι

Μόλις η άνοιξη θα ‘ρθει,

Πώς μυρίζουν οι άσπροι ανθοί!

Και στο κρύο, στη συννεφιά,

φως και χρώμα κι ομορφιά–

πορτοκάλια χρυσαφιά.»

(Λ. Κάσδαγλη, «Τα παιδιά της γης»)

 

«Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά

  κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα-μάινα»

Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές

  φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ’ τις δυο μεριές»

(Οδυσσέας Ελύτης)

 

“Φεγγαράκι μου λαμπρό

φέγγε μου να περπατώ

να πηγαίνω στο σχολειό

να μαθαίνω γράμματα,

πράγματα, σπουδάγματα

του Θεού τα πράγματα.”

“Ώρα δειλινού”

Του φθινοπώρου τα νέφη στίβουν το φουστάνι

να στεγνώση τ’ ουρανού

και στου απόβροχου τη σκόλη

βγαίνουν για σεργιάνι

οι σαλίγκαροι όλοι

κάτω απ’ το ξεθωριασμένο παρασόλι

του ήλιου…»

(Μελισσάνθη, «Φθινόπωρο»)

 

ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ

Κάθε Καθαρή Δευτέρα

Ανοιξιάτικε μου αέρα

Στα παιδιά μας λες: Εντάξει

Ο αετός σας θα πετάξει

Φύσα αγέρα λεβεντιά

Παίξ΄αετό με τα παιδιά

Φεύγει ο αετός ψηλά

Και στον άνεμο μιλά.

Φρρρ! Ακολουθούν κι άλλοι

Πιο μικροί και πιο μεγάλοι

Ένας χάρτινος στρατός

Ξάφνου κολυμπάει στο φως.

Του αγέρα οι καλεσμένοι

Στα πολύχρωμα ντυμένοι

Παν σε ουρανού γιορτάσι

Σκουλαρίκια, ουρά, κεφάλι.

Φύσα λεβεντιά μου αγέρα!

Κάθε Καθαρή Δευτέρα,

Των παιδιών ψυχή και νους

Χαρταετός στους ουρανούς.

(Στα μονοπάτια του ήλιου)

Η  παρουσία της ποίησης στο τρίτομο Ανθολόγιο μετά την Μεταπολίτευση είναι πολύ σημαντική και κυμαίνεται στα πλαίσια του κλίματος της εποχής που προσπαθούσε να απαλλάξει την εκπαίδευση από τν αυταρχικότητα των παλαιότερων ετών και να βρεθεί πιο κοντά στις ανάγκες και την ψυχολογία της παιδικής ηλικίας. Καλύπτουν μία μεγάλη ευρύτητα θεμάτων και πηγών προέλευσης ωστόσο αγνοείται κάπως η σύγχρονη πραγματικότητα και λογοτεχνική παραγωγή. Παρόλ’ αυτά αποτέλεσε ένα ελπιδοφόρο ξεκίνημα και βάση για το μέλλον της λογοτεχνίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

 

Αφήστε μια απάντηση