Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Χρώματα – Σχήματα», το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε ενεργά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού (EU Code Week) με την καινοτόμο δραστηριότητα: “Ζωγραφίζω, όπως ο Μοντριάν” (Κωδικός: cw25-OkV5V).
Η δράση επικεντρώθηκε στη γνωριμία με τον Ολλανδό ζωγράφο Πιέτ Μοντριάν και το καλλιτεχνικό ρεύμα του Νεοπλαστικισμού (De Stijl). Οι μαθητές έμαθαν ότι ο Μοντριάν επιδίωκε την απόλυτη απλότητα και δομή στην τέχνη, χρησιμοποιώντας μόνο ευθείες γραμμές (οριζόντιες και κάθετες) για να δημιουργήσει ένα πλέγμα, και περιοριζόταν στα τρία βασικά χρώματα – κόκκινο, μπλε και κίτρινο – μαζί με το μαύρο για τις γραμμές και το λευκό για το φόντο. Ο στόχος του ήταν η επίτευξη ισορροπίας και αρμονίας μέσω αυτών των αυστηρών, αλλά καθαρών, στοιχείων.
Αυτή η δομημένη καλλιτεχνική προσέγγιση μετατράπηκε σε μια διαδικασία προγραμματιστικής σκέψης (unplugged coding). Οι μαθητές κλήθηκαν να αναλάβουν τον ρόλο του “προγραμματιστή” και να αποκωδικοποιήσουν έναν χρωματικό κώδικα που τους δόθηκε, ώστε να χρωματίσουν φύλλα εργασίας που μιμούνται τη συγκεκριμένη τεχνοτροπία.
Ο κώδικας που χρησιμοποιήθηκε ήταν σαφής και αριθμητικός: ο αριθμός 1 σήμαινε λευκό χρώμα, το 2 κόκκινο, το 3 μπλε, το 4 κίτρινο και το 5 μαύρο. Εφαρμόζοντας αυτές τις «εντολές» σε πλέγματα, τα νήπια παρατήρησαν πως διάφορες εικόνες (όπως ζωάκια) μπορούσαν να δημιουργηθούν από τη συνδυαστική χρήση των κωδικών μέσα σε τετράγωνα και ορθογώνια παραλληλόγραμμα, αναγνωρίζοντας παράλληλα την επανάληψη των μοτίβων.
Η δραστηριότητα αυτή αποτέλεσε μια σημαντική γεωμετρική συνέχεια, καθώς τα νήπια, έχοντας ήδη εξοικειωθεί με τον κύκλο μέσα από το παραμύθι “Η Τελεία”, γνώρισαν και εδραίωσαν τώρα το τετράγωνο και το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο ως βασικά δομικά στοιχεία. Μέσω της κωδικοποίησης, ενισχύθηκε η λογικομαθηματική σκέψη και η ικανότητα εκτέλεσης αλγοριθμικών οδηγιών, αποδεικνύοντας ότι η τέχνη μπορεί να γίνει ένα παιχνίδι δομής και λογικής, εισάγοντας τα νήπια στις βασικές έννοιες του προγραμματισμού χωρίς υπολογιστή.









