Σήμερα ξεκινήσαμε να δουλεύουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα <<Βήματα για τη ζωή>> της Νάντιας Κουρμούση και του Βασίλη Κούτρα.
Είναι ένα πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο.
Βασίζεται στην πεποίθηση ότι η προαγωγή της ψυχικής υγείας έχει κριτική σημασία και ότι τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις της μάθησης και του σχολείου, όταν εμείς οι εκπαιδευτικοί ανταποκρινόμαστε θετικά στις ανάγκες τους για συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη.
Σκοπός του προγράμματος είναι να διδαχθούν τα παιδιά όχι το “τι” αλλά το “πως” να σκέφτονται, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμηση τους και να καλλιεργήσουν ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες, με έμφαση στην διαχείριση συναισθημάτων και στην επίλυση των προβλημάτων.
Αποφασίσαμε να δουλεύουμε το πρόγραμμα σε συγκεκριμένες και σταθερές μέρες, Τρίτη και Πέμπτη.
Σήμερα ήταν η πρώτη μέρα της εφαρμογής του προγράμματος.
Η γνωριμία των παιδιών με το πρόγραμμα, η σημασία και ο ρόλος του παιδιού <<βοηθού>>, η γνωριμία με τα υλικά και τα εργαλεία του προγράμματος.
Πριν από κάθε δραστηριότητα προηγούνται παιχνίδια υποστήριξης και έναρξης φιλίας, συνεργασίας και ομαδικότητας για το δέσιμο της ομάδας. Τα παιχνίδια γίνονται πάντα στον κύκλο.
Δίνεται μία κίνηση , ένας παλμός και μεταφέρεται από τον έναν στον άλλο μέχρι να φτάσει η κίνηση σε εκείνον που ξεκίνησε.
Τα παιδιά κρατώντας αγκαλιά την κούκλα περσόνα, μας είπε ότι ήθελε το καθένα σημαντικό για τον εαυτό του και το πως αισθάνεται.
Γνωρίσανε τα εργαλεία του προγράμματος . Το κουνελάκι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, γιατί δίνει το σύνθημα για την ώρα που μιλάμε, δείχνει ποιο παιδί έχει σειρά μιλήσει και επιβάλει την ήρεμη συμπεριφορά. Δεν του αρέσει καθόλου η φασαρία.
Το ζωηρό βατραχάκι , η μικρή καμηλοπάρδαλη και ο πίθηκος Γκίλμπο παίζουν σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα.
Το κουνελάκι μας δεν είχε όνομα και αποφασίσαμε να του δώσουμε εμείς όνομα για να αισθάνεται όμορφα όταν θα έρχεται στην παρέα μας.
Τα παιδιά προτείναν διάφορα ονόματα , αλλά το κουνελάκι δεν αποφάσιζε μάλλον για να μη στεναχωρήσει αυτά τα παιδιά που δε θα επίλεγε το δικό τους όνομα.
Έτσι το κουνελάκι πήρε τ όνομα με κλήρωση που είναι και ο ποιο δίκαιος τρόπος όπως προτείνει το πρόγραμμα.
Το όνομα του είναι Ράμπιτς.
Και με κλήρωση κάθε μέρα θα βρίσκουμε τη θέση μας στην παρεούλα .
Φτιάξαμε το <Κουτί του κεφιού>. τα παιδιά θα ζωγραφίζουν και θα βάζουν εκεί μέσα όποια δραστηριότητα ή παιχνίδι τους άρεσε και όταν θα νοιώθουμε κουρασμένοι ή κακόκεφοι θα επιλέγουμε κάτι από το κουτί να κάνουμε για να βρίσκουμε το κέφι μας.
Τα παιδιά γράψανε το όνομά τους το τυλίξανε σε ρολό και ετοιμάσαμε τις δύο γυάλες για την επιλογή του βοηθού. Η μία γυάλα γράφει εγώ έγινα βοηθός και η άλλη εγώ δεν έγινα. Ο βοηθός θα επιλέγεται κάθε φορά με κλήρωση και το όνομα του παιδιού που έγινε βοηθός θα μπαίνει στη γυάλα του <εγώ έγινα βοηθός> μέχρι να κληρωθούν όλα τα παιδιά για αυτή τη θέση.
Και να ο πρώτος μας βοηθός. Ο Κωνσταντίνος . Παίρνει το κουτί του βοηθού στο σπίτι του για να μας τον επιστρέψει στο επόμενο μάθημα.
Μέσα στο κουτί κάθε βοηθός μπορεί να βάζει ότι αυτός θεωρεί σημαντικό για τον εαυτό του για να μας παρουσιάσει ,για να τον γνωρίσουμε καλύτερα.
Ο κάθε βοηθός θα συμπληρώνει και ένα ομμάτιά παζλ , μια ιδέα που την πήραμε από το διαδίκτυο από άλλο νηπιαγωγείο που υλοποίησε το πρόγραμμα και το ευχαριστούμε πολύ. Όταν όλα τα παιδιά συμπληρώσουν το κομμάτι τους θα φτιάξουμε το δικό μας παζλ της ομάδας και της φιλίας μας.
Σ αυτό το πρόγραμμα θα παίζουμε πολύ. Θα παίζουμε παιχνίδια ρόλων. Και για να ξεχωρίζουν όσοι είναι οι ηθοποιοί φτιάξαμε διακριτικά ειδικές κονκάρδες που θα τις φοράνε κάθε φορά που θα υποδύονται κάποιον ρόλο.
Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν 16 μαθητές του πρώτου τμήματος και δύο νηπιαγωγοί. Η κ. Θεσσαλία και η κ. Θωμαή νηπιαγωγός παράλληλης στήριξης.
Συνεχίζουμε….






















