ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
Σαν συνέχεια της θεματικής ενότητας “Το σώμα μου”, ακολούθησαν οι πέντε αισθήσεις. Ενα θέμα που κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών γιατί είναι βιωματικό και περιλαμβάνει πολλά παιχνίδια. Παίξαμε κουκλοθέατρο με τις κούκλες “η Ακοούλα”, “η Αφήτσα”, “η Γευσήλια”, “η Ορασένια”, και η “Οσφρησένια”, οι οποίες παρουσίασαν τον εαυτό τους και συζήτησαν με τα παιδιά.
Μετά, παίξαμε το παιχνίδι με τις κάρτες των αισθήσεων.
Ξεκινήσαμε να αναλύουμε εκτενέστερα την κ.Ορασένια. Τα είδαμε όλα κίτρινα και κόκκινα με τη χρήση διαφορετικών γυαλιών και τη κατασκευή “χρωματιστών τηλεσκοπίων”. Ακόμα, είδαμε στο ίντερνετ διαφόρων ειδών οφθαλμαπάτες και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε και εμείς στη τάξη μας, με τη βοήθεια ενός ρολού υγείας και μιας πλαστικής τίγρης.
Με τη βοήθεια του παραμυθιού “Ο νέος κόσμος του Ρίκι”, συζητήσαμε για τους άνθρωπους με ειδικές ανάγκες και αποφασίσαμε να παίξουμε ένα παιχνίδι εμπιστοσύνης “ο τυφλός και ο βοηθός”. Χωριστήκαμε σε ζευγάρια, το ένα παιδί είχε κλέιστά τα μάτια και το άλλο το καθοδηγούσε. Προσθέσαμε κάποια εμπόδια, όπως στεφάνι, κορίνες και καρέκλες για να γίνει λίγο πιο δύσκολο.
Αντιληφθήκαμε όti τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν δικό τους αλφάβητο και μπορούν να διαβάσουν με τη μέθοδο Braille. Τα παιδιά έκλεισαν τα μάτια και άγγιξαν το χαρτί για να νιώσουν τα γράμματα.
Συνεχίσαμε με την Αφήτσα, όπου παρατηρήσαμε τις παλάμες μας, ξεχωρίσαμε το δεξί με το αριστερό και ονομάσαμε το κάθε δάχτυλό μας ξεχωριστά.
Έπειτα ξεχωρίσαμε τις επιφανείες σε κατηγορίες: λεία, σκληρή, απαλή, τραχειά, παγωμένη και ζεστή. Βρήκαμε στο χώρο της τάξης τέτοιες επιφάνειες και τις αγγίξαμε. Μετά, φορέσαμε γαντάκι ώστε να διαπιστώσουμε τη διαφορά της αφής με καλυμμένο χέρι στις ίδιες επιφάνειες. Η έντονη διαφορά ήταν στην κρύα και στη ζεστή επιφάνεια.
Το κουτί της αφής έχει ένα μεγάλο στόμα που του αρέσει να τρώει αντικείμενα. Έτσι και εμείς το “ταίσαμε” με λίγα από αυτά, βάζαμε το χέρι μας μέσα και έπρεπε μόνο με την αίσθηση της αφής να βρούμε τι πιάσαμε…
Σειρά έχει η Γευσήλια, που μας έφερε να δοκιμάσουμε τις τέσσερις βασικές γεύσεις: αλμυρό, γλυκό, ξυνό και πικρό. Κάναμε την αντίστοιχιση των κατάλληλων λέξεων και δοκιμάσαμε αρχικά τις γεύσεις με ανοιχτά και έπειτα με κλειστά μάτια.
Για την Ακοούλα, ακούσαμε διάφορους ήχους με τη βοήθεια ενός cd και προσπαθούσαμε να τους αναγνωρίσουμε. Ένα ακόμα παιχνίδι ήταν όταν τοποθετήσαμε μέσα σε τέσσερα τενεκεδένια κουτάκια διάφορα υλικά (αφού πρώτα αποφασίσαμε απο κοινού ποια θα είναι αυτά) και έπρεπε μόνο με την ακοή να κάνουν υποθέσεις για το ποια υλικά κρύβονται μέσα σ ‘αυτά.