eTwinning “STEM AND BEEBOT CHALLENCE FOR LITTLE LEARNERS”

STEM AND BEEBOT CHALLENCE FOR LITTLE LEARNERS”

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:2017-2018

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ:

ΣΑΜΟΥΤΙΑΝ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

ΤΣΙΡΓΙΩΤΗ ΕΛΕΝΗ

ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ- ΙΟΥΝΙΟΣ 2018.

Το έργο “STEM tale and Beebot challenge for little learners”, αποτελεί ένα συνεργατικό πρόγραμμα του eTwinning, το οποίο υλοποιήθηκε από νηπιαγωγεία της Ελλάδας, της Τουρκίας και της Σλοβακίας, με μέγιστη διάρκεια έξι μηνών. Σκοπός του προγράμματος ήταν η προαγωγή και χρήση των νέων τεχνολογιών στην προσχολική εκπαίδευση. Το δίκτυο σχολείων που δημιουργήθηκε στην πλατφόρμα του eTwinning, είχε σαν στόχο να ενθαρρύνει τους μαθητές να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες, μέσα από τη διερεύνηση, τον πειραματισμό και την επίλυση προβλημάτων. Βασικό εργαλείο των δραστηριοτήτων αποτέλεσε το προγραμματισμένο ρομπότ Beebot, το οποίο βοήθησε τους μαθητές να συνδέσουν τις θεωρητικές γνώσεις με την πράξη. Παράλληλα, για την πλαισίωση των κοινών δράσεων χρησιμοποιήθηκε το κλασικό παραμύθι «τα τρία γουρουνάκια». Τα νήπια στην προσπάθειά τους να αναπαραστήσουν την ιστορία, χρησιμοποίησαν εργαλεία και βασικές έννοιες προγραμματισμού. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτελεί μια καινοτόμο διαδικασία, καθώς εμπλέκει ενεργά τους μικρούς μαθητές προσφέροντας τη δυνατότητα εξοικείωσης με την τεχνολογία.
 
H Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning για τις ανάγκες υλοποίησης STEM δράσεων απεύθυνε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή σε ομότιτλα έργα. Ο σκοπός της δράσης αυτής, ήταν η εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική, μέσα από τη χρήση της Φυσικής, της Τεχνολογίας, των Μαθηματικών και της Μηχανικής (STEM). Για την υλοποίηση της δράσης αυτής, επιλέχθηκαν 110 δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα: 30 νηπιαγωγεία, 30 δημοτικά, 25 γυμνάσια και 25 λύκεια της ελληνικής επικράτειας. Το 2ο Νηπιαγωγείο Πλαγιαρίου βρέθηκε ανάμεσα στα επιλεγμένα σχολεία και έλαβε τον ανάλογο εξοπλισμό (Beebot), με στόχο τη δημιουργία ενός συνεργατικού έργου, προσανατολισμένο στην προώθηση δράσεων STEM (Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning, 2017).
 
 
Η ορολογία STEM, αναφέρεται σε ένα ή σε περισσότερα από τα ακόλουθα πεδία: Science-Φυσικές Επιστήμες, Technology-Τεχνολογία, Engineering-Μηχανική & Mathematics-Μαθηματικά. Η εκπαίδευση STEM μπορεί να ερμηνευθεί ως μια ολιστική προσέγγιση του αναλυτικού προγράμματος και για το λόγο αυτό όλα τα πεδία προσεγγίζονται σαν ένα ενιαίο σύνολο, χωρίς διαχωρισμό μεταξύ τους.
 Ενότητες  του έργου:
 
*Δραστηριότητες προγραμματισμού χωρίς τη χρήση  υπολογιστή.
Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει  βιωματικές δραστηριότητες προσέγγισης βασικών αρχών δομημένου προγραμματισμού όπως η ακολουθία, η επιλογή και η επανάληψη. Με τη δημιουργία επιτραπέζιων παιχνιδιών και  φύλλων εργασίας κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης συμβόλων, αντικειμένων και εικόνων, έγινε προσπάθεια τα παιδιά να διδαχθούν βασικές έννοιες προγραμματισμού με παιγνιώδη τρόπο  καθώς ο προγραμματισμός Η/Υ δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης και έχει ιδιαίτερο ρόλο στο πλαίσιο της παιδαγωγικής προσέγγισης επί μέρους γνωστικών αντικειμένων
Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει  τις εξής  υποενότητες: 1. Παιχνίδια κατεύθυνσης, 2. Παιχνίδια κωδικοποίησης 3. Δημιουργία μυστικού  κώδικα με κωδικοποίηση των λατινικών συμβόλων και ακολούθως κωδικοποίηση  λέξεων του παραμυθιού και των ονομάτων μας  4. Κωδικοποίηση εικόνων  του παραμυθιού  με σχήματα.
* Δραστηριότητες κώδικα με  Bee Βot.
Στις δραστηριότητες αυτές  η κίνηση και το παιχνίδι έχουν πρωταρχικό  ρόλο, καθώς  είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη και μάθηση των παιδιών και αφορούν δραστηριότητες  ομαδικές και ατομικές  προσανατολισμού στο χώρο, λαβύρινθους, κατανόησης εννοιών δεξί –αριστερό. Τα τελευταία χρόνια η αναγνώριση και ο διαχωρισμός των εννοιών κατεύθυνσης και προσανατολισμού («μπροστά-πίσω», «αριστερά-δεξιά») από παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, με τη χρήση ρομποτικών κατασκευών τύπου Logo έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής και επιστημονικής κοινότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα προγραμματιζόμενα παιχνίδια (Bee-Βot, Pro-Bot), τα οποία είναι σχετικά απλά στον προγραμματισμό τους και αναπτυξιακά κατάλληλα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
*STEM δραστηριότητες με τη συμβολή ενός παραμυθιού.
Υλοποίηση δραστηριοτήτων STEM, με αφόρμηση το γνωστό και δημοφιλές παραμύθι «Τα 3 γουρουνάκια», οι οποίες θα περιλαμβάνουν το σχεδιασμό και την κατασκευή σπιτιών για τους τρεις μικρούς ήρωες και τρισδιάστατων δέντρων για τη δημιουργία δάσους τα οποία και θα τοποθετηθούν σε μακέτα, η οποία  σχεδιάσθηκε με συνεργατικό τρόπο (https://www.postermywall.com, https://www.easel.ly/) ψηφιακά και στη συνέχεια κατασκευάσθηκε για να κινηθεί πάνω σε αυτή, το προγραμματιζόμενο ρομπότ. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, ενισχύθηκαν  οι στόχοι των μαθηματικών με δημιουργία πινάκων διπλής εισόδου όπου θα καταγράφονται τα υλικά, οι διαστάσεις και το βάρος τους, της Φυσικής όπου θα γνωρίσουν ιδιότητες της ύλης και κάποια χαρακτηριστικά των αντικειμένων και υλικών και θα πειραματιστούν με τη βαρύτητα, επίπλευση και βύθιση, της μηχανικής και της τέχνης, με το σχεδιασμό και τη δημιουργία τρισδιάστατων κατασκευών, αλλά και την προσέγγιση της ιστορίας με πολλαπλούς τρόπους έκφρασης. Τα παιδιά μέσα από την παρατήρηση, τη διατύπωση υποθέσεων, προβλέψεων, μετρήσεων, συγκρίσεων, το χειρισμό υλικών και με τη χρήση κατάλληλου λεξιλογίου θα διδαχθούν έννοιες  υλοποιώντας δραστηριότητες  STEM.  Μεγάλη έκταση δόθηκε και στην υποενότητα «Map Skills – Ανάγνωση χαρτών» μέσα από την οποία τα παιδιά έμαθαν να αναγνωρίζουν οικείους απλούς χάρτες και διαδρομές (του σχολείου, της γειτονιάς, του χωριού) με τη βοήθεια του Google Maps, ώστε να δημιουργήσουν το χάρτη του παραμυθιού και να τον μεταφέρουν στη μακέτα.
*Εισαγωγή στις βασικές δεξιότητες  προγραμματισμού μέσα από τη  δημιουργία παιχνιδιού στο Scratch και διαδικτυακών παιχνιδιών εκμάθησης προγραμματισμού
*Αξιολόγηση του προγράμματος από εκπαιδευτικούς και μαθητές.