Από τις πρώτες συναντήσεις μας με τους γονείς εκφράστηκε ο έντονος προβληματισμός σχετικά με το αυξημένο ποσοστό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και προβλημάτων συμπεριφοράς. Προσπαθώντας να γνωρίσουμε καλύτερα τις ανάγκες και τις ανησυχίες τους, τους μοιράσαμε ημιδομημένα ερωτηματολόγια. Οι συναντήσεις με τους γονείς συνεχίστηκαν καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς σε μηνιαία βάση. Επίσης τους παροτρύναμε να παρακολουθούν το ιστολόγιο του σχολείου για να ενημερώνονται για τις δραστηριότητες μα. Τέλος, μέσω του σχολείου ενημερώνονταν για τις δράσεις του Κέντρου Πρόληψης Θησέας που ανά τακτά διαστήματα ψυχολόγοι ενημέρωναν και συζητούσαν με τους γονείς για τα προβλήματα που τους απασχολούσαν, όπως το «Εργαστήριο για γονείς με κεντρικό θέμα τα “Ορια” που πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2022.
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς συνάψαμε το συμβόλαιο της τάξης. Μέσα από διαλογική συζήτηση αποφασίσαμε από κοινού τους κανόνες του συμβολαίου, τους καταγράψαμε και δεσμευτήκαμε να τους ακολουθούμε υπογράφοντάς τους, αφήνοντας κάτω από τους κανόνες το δαχτυλικό μας αποτύπωμα.
Εν συνεχεία μέσα από προγράμματα και δραστηριότητες μας γνωρίσαμε καλύτερα τον εαυτό μας και αποδεχθήκαμε ότι ο καθένας μας είναι διαφορετικός από τους άλλους και μοναδικός. Στόχος των δραστηριοτήτων αυτών ήταν η αποδοχή της διαφορετικότητας των άλλων ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ των μαθητών.
Στα τέλη του φθινοπώρου, διαβάσαμε το παραμύθι «Ένα φύλλο διαφορετικό από τα άλλα…» και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε από την ιστορία που ακούσαμε. Ανακαλύψαμε ότι ο ήρωας του παραμυθιού πρωταγωνιστεί και σε ένα άλλο παραμύθι, συνέχεια του παραπάνω με τίτλο «Ο Φυλλόκαρδος στο Νηπιαγωγείο».
Για αυτό, τον Ιανουάριο κατά την έναρξη της δανειστικής μας βιβλιοθήκης, προσκαλέσαμε τη συγγραφέα των παραπάνω παραμυθιών κ. Στέλλα Τσακωνιάτη να τη γνωρίσουμε για να μας παρουσιάσει, να μας διαβάσει τα παραμύθια της και να μας μυήσει στο κόσμο της Φιλαναγνωσίας.
Στη συνέχεια μας το αφηγήθηκε και μέσα από τις ¨χαρτόκουκλες¨ που είχε φτιάξει, για να γίνει η παρουσίαση και η αφήγηση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα για τα παιδιά και να τους κρατήσει αμείωτη την προσοχή τους!
Στη συνέχεια, τα παιδιά αφού άκουσαν το παραμύθι, ακολούθησε συζήτηση με κατευθυνόμενες ερωτήσεις από την εκπαιδευτικό, που βοήθησαν ώστε να το κατανοήσουν και να ζωγραφίσουν ότι τους άρεσε. Αργότερα το παρουσίασαν στη συγγραφέα και στην ομάδα!
Κατόπιν, τα παιδιά με παρότρυνση από την εκπαιδευτικό αποφάσισαν να παίξουν και εκείνα το παιχνίδι που παίζει και ο ήρωας του βιβλίου με τους συμμαθητές του. Ένα παιχνίδι που προάγει την ενσυναίσθηση και δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματα τους και να κατανοήσουν τα συναισθήματα των άλλων.
Εμβαθύναμε περισσότερο στο να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα μας και ιδιαίτερα ότι μας θυμώνει και όταν γίνεται αυτό πως αντιδρά το κάθε παιδί. Διαπιστώσαμε ότι το κάθε παιδί έχει διαφορετική αντίδραση, κάποιες από αυτές ήταν και η άσκηση σωματικής βίας κατά τον άλλων παιδιών. Για να το αντιμετωπίσουμε, η εκπαιδευτικός παρουσίασε στα παιδιά την ιστορία της μικρής χελώνας και πως αντιμετώπιζε εκείνη τις εκρήξεις θυμού της. Έτσι μέσα από την δραματοποίηση μάθαμε «την τεχνική της χελώνας» που την χρησιμοποιήσαμε καθ’ όλη τη σχολική χρονιά.
Τον Μάρτιο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα σχολικού εκφοβισμού, διαβάσαμε διάφορα παραμύθια όπως «Η Μόνα σε καινούργιο σχολείο», «Τα μπαλόνια της φιλίας» και «Ο μυτόγκας», που μιλούσαν για ήρωες που βιώσαν τον σχολικό εκφοβισμό και πως τον αντιμετώπισαν. Επίσης παρακολουθήσαμε βίντεο με τον σχολικό εκφοβισμό.
https://youtu.be/6dLEO8mwYWQ https://www.simeteho.gr/to-quot-cuerdas-
quot-i-tainia-mikroy-mikoys-gia-tin-paidiki-anapiria-poy-sygkinei/
Προκειμένου να ικανοποιήσουμε την ανάγκη μας να οπτικοποιήσουμε την ιδέα της αποδοχής της διαφορετικότητας, ζωγραφίσαμε με τις παλάμες μας το δέντρο της φιλίας, το οποίο υπάρχει μέσα στην τάξη μας για να μας θυμίζει ότι εμείς αν και διαφορετικοί είμαστε όλοι φίλοι.
Επίσης, με τον ερχομό της άνοιξης κατασκευάσαμε ένα ομαδικό λουλούδι πώς συμπεριφερόμαστε στους συμμαθητές μας σε αυτό το σχολείο. Το οποίο αποφασίσαμε να το βάλουμε στην είσοδο του σχολείου μας για να ενημερώνουμε αλλά και να το θυμόμαστε κάθε πρωί μπαίνοντας μέσα. Παράλληλα το φτιάξαμε σε αφίσα για τη διάχυση των δραστηριοτήτων και της γνώσης στην τοπική κοινωνία.
Μαζί με τα παιδιά σκεφτήκαμε ότι όλες αυτές οι πληροφορίες που λάβαμε κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων είναι σημαντικό να τις ξέρουν και άλλα παιδιά. Έτσι, μετά από διαλογική συζήτηση, αποφασίσαμε κατά την επίσκεψή μας στο Δημοτικό, στο πλαίσιο του προγράμματος της μετάβασης, να φτιάξουμε ομαδική αφίσα με την τεχνική του κολλάζ με τίτλο «Μπορεί να είμαστε διαφορετικοί, αλλά ταξιδεύουμε όλοι μαζί στο δρόμο προς το Δημοτικό».
Κατά τη διάρκεια των μηνών Μαρτίου – Απριλίου πραγματοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας ένα πρόγραμμα e Twinning με τίτλο “Europe celebrates Easter”. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν 250 μαθητές από 12 σχολεία 7 ευρωπαϊκών χωρών. Το κάθε παιδί κλήθηκε να φτιάξει μία πασχαλινή κάρτα και να την στείλει σε ένα άλλο παιδί από τα συνεργαζόμενα σχολεία. Επίσης, στο πλαίσιο τους προγράμματος τα παιδιά αντάλλαξαν πασχαλινά έθιμα του τόπου τους, μέσα από τηλεδιάσκεψη τραγούδησαν παραδοσιακά κάλαντα σε παιδιά από άλλη χώρα, άκουσαν πασχαλινά ποιήματα άλλων χωρών. Τα παιδιά μέσα από αυτό το πρόγραμμα ανέπτυξαν την περιέργεια για τον άλλο, γνώρισαν παιδιά από άλλες χώρες την κουλτούρα τους και την γλώσσα τους.
Τέλος, προκειμένου να καλύψουμε και την ανάγκη για επιμόρφωση των γονέων στον τρόπο που διαχειρίζονται τυχόν προβληματισμούς που εκφράζουν τα παιδιά τους αναφορικά με τη σχέση τους με τους συμμαθητές στο σχολείο, προσκαλέσαμε το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Νάξου να πραγματοποιήσει ενημερωτική συνάντηση γονέων με θέμα «Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο». Στόχος ήταν να δώσει πρακτικές οδηγίες στους γονείς για το πώς θα μπορούσαν να ενδυναμώσουν και να βοηθήσουν τα παιδιά τους.