Το Νησί των Συναισθημάτων

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 2014-2015

Για αυτή τη σχολική χρονιά στο νηπιαγωγείο μας αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με μία πολύ ευαίσθητη ιστορία που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκης, για την αγάπη και την αντοχή της στον χρόνο.

“Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα Συναισθήματα.

Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.

Μια μέρα έμαθαν ότι το νησί τους θα βούλιαζε και έτσι όλοι επισκεύασαν τις βάρκες τους και άρχισαν να φεύγουν.

Η Αγάπη ήταν η μόνη που έμεινε πίσω. Ήθελε να αντέξει μέχρι την τελευταία στιγμή.

Όταν το νησί άρχισε να βυθίζεται, η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια.

Βλέπει τον Πλούτο που περνούσε με μια λαμπερή θαλαμηγό.

Η Αγάπη τον ρωτάει: «Πλούτε, μπορείς να με πάρεις μαζί σου;»,

«Όχι, δεν μπορώ» απάντησε ο Πλούτος. «Έχω ασήμι και χρυσάφι στο σκάφος μου και δεν υπάρχει χώρος για σένα»

Η Αγάπη τότε αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια από την Αλαζονεία που επίσης περνούσε από μπροστά της σε ένα πανέμορφο σκάφος.

«Σε παρακαλώ βοήθησέ με» είπε η Αγάπη.

«Δεν μπορώ να σε βοηθήσω Αγάπη. Είσαι μούσκεμα και θα μου χαλάσεις το όμορφο σκάφος μου» της απάντησε η Αλαζονεία.

Η Λύπη ήταν πιο πέρα και έτσι η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει από αυτή βοήθεια.

«Λύπη άφησέ με να έρθω μαζί σου».

«Ω Αγάπη, είμαι τόσο λυπημένη που θέλω να μείνω μόνη μου» είπε η Λύπη.

Η Ευτυχία πέρασε μπροστά από την Αγάπη αλλά και αυτή δεν της έδωσε σημασία.

Ήταν τόσο ευτυχισμένη, που ούτε καν άκουσε την Αγάπη να ζητά βοήθεια.

Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή: «Αγάπη, έλα προς τα εδώ! Θα σε πάρω εγώ μαζί μου!».

Ήταν ένας πολύ ηλικιωμένος κύριος που η Αγάπη δεν γνώριζε, αλλά ήταν γεμάτη από τέτοια ευγνωμοσύνη, που ξέχασε να ρωτήσει το όνομά του.

Όταν έφτασαν στην στεριά ο κύριος έφυγε και πήγε στο δρόμο του.

Η Αγάπη γνωρίζοντας πόσα χρωστούσε στον κύριο που τη βοήθησε, ρώτησε την Γνώση:

«Γνώση, ποιος με βοήθησε»;

«Ο Χρόνος» της απάντησε η Γνώση.

«Ο Χρόνος;;» ρώτησε η Αγάπη. «Γιατί με βοήθησε o Χρόνος;»

Τότε η Γνώση χαμογέλασε και με τη βαθιά σοφία της είπε:

«Μόνο ο Χρόνος μπορεί να καταλάβει πόσο

μεγάλη σημασία έχει η Αγάπη».¨”

Η ενασχόληση μας με το πρόγραμμα ξεκίνησε αρχές του Δεκέμβρη και προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί στην καλοκαιρινή γιορτή λήξης. Στόχος μας είναι κάθε εβδομάδα να ασχολούμαστε με την εξέλιξη του συγκεκριμένου προγράμματος, ανάλογα βέβαια με το ενδιαφέρον το παιδιών

Αρχικά ξεκινήσαμε διαβάζοντας στα παιδιά το παραπάνω ποίημα.
Το ποίημα μιλάει για συναισθήματα… Τι είναι τα συναισθήματα;
Τι θα μπορούσαμε να μάθουμε για αυτά;

100_3690

Έτσι ξεκινήσαμε να κάνουμε μια γενική αναφορά στα βασικά συναισθήματα: όπως τη χαρά και τη λύπη.

  • Σκεφθήκαμε και μοιραστήκαμε στην ολομέλεια της ομάδας μας μια στιγμή χαράς και μια στιγμή λύπης.
    Χρησιμοποιώντας το βιβλίο «Ο Κήπος των Συναισθημάτων» της Νίκης Κάντζου αναγνώσαμε αντίστοιχα ποιήματα για τη χαρά και τη λύπη και σχεδιάσαμε πάνω στο πίνακα ανάλογες φατσούλες για το πως νιώθουμε.

100_3874

Ακούσαμε χαρούμενα και λυπημένα μουσικά ακούσματα και κινηθήκαμε αντίστοιχα στο χώρο.

  • Μιλήσαμε επίσης για την Αγάπη. Τι είναι η Αγάπη; Αφού διαβάσαμε ένα βιβλίο αποφασίσαμε να δώσουμε την αγάπη μας ο ένας στον άλλο!

100_3670 100_3672

Καταγράψαμε πως εκφράζουμε το συναίσθημα της αγάπης.

100_3691

Τους τρόπους έκφρασης της αγάπης, τους γράψαμε επίσης σε πολύχρωμες καρδούλες και τις κρεμάσαμε κάτω από την «Ομπρέλα της Αγάπης». Την κρεμάσαμε σε ένα σημείο της τάξης μας και τα παιδιά κάνοντας ζευγάρια έμπαιναν κάτω από αυτήν με τον φίλο τους και δήλωναν την αγάπη τους για αυτόν.

100_4505 100_4551

  • Μιλήσαμε και για τα άλλα συναισθήματα μας όπως το θυμό.

100_4058

Καταγράψαμε τι μας κάνει να θυμώνουμε και δραματοποιήσαμε κάποιες σκηνές.

100_4045 100_4051100_4052

Και αποφασίσαμε ότι δεν υπάρχουν άσχημα ή κακά συναισθήματα. Το θέμα είναι πως θα εκφραστούν αυτά τα συναισθήματα.

Έτσι αποφασίσαμε πως αν αισθανόμαστε θυμωμένοι με κάτι ή με κάποιον, θα κάνουμε το ίδιο με το παιδί της εικόνας.

11. ΘΥΜΩΜΈΝΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Δηλαδή θα πηγαίνουμε σε μία γωνιά και θα μετράμε μέχρι να μας φύγει ο θυμός!!!

  • Ένα άλλο συναίσθημα το οποίο διακρίναμε διαβάζοντας ένα πολύ γνωστό παραμύθι «Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι» είναι η Ζήλια! Αφού συζητήσαμε τι μας κάνει να ζηλεύουμε. Ζωγραφίσαμε την «Κυρία Ζήλεια» όπως την είχαμε φανταστεί κίτρινη, ψηλή, μεγάλη με μοχθηρό βλέμμα!

100_4522 100_4521

  • Διαβάσαμε από τον Μικρό Αναγνώστη «Τα Μπαλόνια της Φιλίας» και φτιάξαμε και εμείς τα δικά μας.

http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip_ekfovismos/Default.html

Μέσα σε αυτά καταγράψαμε τον τρόπο που θέλουμε να μας συμπεριφέρονται οι φίλοι μας και οι συμμαθητές μας!

100_4038100_4042

  • Συνεχίσαμε και την επόμενη εβδομάδα να μιλάμε για τις σχέσεις μεταξύ με τους συμμαθητές μας και για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να τους συμπεριφερόμαστε διαβάζοντας «Έχω για συμμαθητή έναν πειρατή»

100_3809
Επειδή μας άρεσε η συγκεκριμένη ιστορία αποφασίσαμε να την δραματοποιήσουμε!

100_3820100_3823

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι και η Δανειστική μας Βιβλιοθήκη είχε να  κάνει με τα συναισθήματα. Τα βιβλία που δανείζονταν τα παιδιά αναφέρονταν στα συναισθήματα. Επιπλέον και το φύλλο εργασίας.

100_4531 Χωρίς τίτλο

Στη συνέχεια του προγράμματος για να τονώσουμε και το ενδιαφέρον των παιδιών για το πρόγραμμα. εμπλουτίσαμε την ανάγνωση του ποιήματος με εικόνες και την αξεπέραστη μουσική του Μ. Χατζιδάκη από το παρακάτω βίντεο.

Μετά την παρακολούθηση του βίντεο τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν για το που θα κατέληγε τελικά η Αγάπη τώρα που την άφησε ο Χρόνος.

100_3991
Κάναμε διάφορες υποθέσεις ώσπου τελικά αποφασίσαμε να την φέρουμε στο σχολείο μας!!!

100_3990100_3993

Βρήκαμε στον χάρτη ότι ο Χρόνος άφησε την αγάπη στο λιμάνι της Νάξου και μετά την υποδεχτήκαμε στο σχολείο μας. Για να έχει και αυτή ένα σπίτι!

100_4117

Έτσι θα της κάνουμε παρέα και θα τις λέμε τα μυστικά μας! Δηλαδή ποιον αγαπάμε!!!

Πάνω σε ροζ καρδούλες γράφει το κάθε παιδί το όνομα αυτού που αγαπάει. Αυτό θα συνεχιστεί βέβαια καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Γιατί όπως διαπιστώσαμε δεν αγαπάμε μόνο ένα πρόσωπο αλλά πολλά! Επίσης μπορεί στη διάρκεια της χρονιάς να θυμηθούμε ή να γνωρίσουμε και άλλα πρόσωπα και να τα αγαπήσουμε!
100_3995100_3998

Καθώς περνούσε ο καιρός σκεφθήκαμε ότι η Αγάπη τις μέρες και τις ώρες που εμείς λείπουμε από το σχολείο αυτή είναι μόνη της. Για αυτό της φέραμε και δύο φίλες, που ήρθαν και αυτές από το νησί των συναισθημάτων. Την Ευτυχία και τη Λύπη!

100_4002
Παρατηρήσαμε τη διαφορά στα χρώματα, σε αυτές τις κούκλες και διαπιστώσαμε πως τα χρώματα εκφράζουν και λίγο τη διάθεση μας. Έτσι τα διακρίναμε σε χαρούμενα και λυπημένα!

100_4006

Κατόπιν τις βάλαμε και τις 3 μαζί και αποφασίσαμε στην Ευτυχία να γράφουμε και να λέμε γεγονότα που μας κάνουν ευτυχισμένους και χαρούμενους ενώ στη Λύπη αυτά μας κάνουν να αισθανόμαστε λύπη.

100_4010

Έτσι στι γωνιά της γραφής υπήρχαν μόνιμα τα αντίστοιχα χαρτάκια για να μπορεί να “γράφει” το κάθε παιδί κάθε στιγμή τα συναισθήματα του!

100_4534

Διαπιστώσαμε ότι οι τρεις αυτές κούκλες δεν είναι ίδιες είναι διαφορετικές.
Έτσι βρήκαμε την ευκαιρία και μιλήσαμε για τη διαφορετικότητα μεταξύ των ατόμων.
• Μιλήσαμε για τις διαφορετικές ανάγκες των παιδιών, διαβάζοντας το παρακάτω βιβλίο.

100_3848

Καταγράψαμε ποιες πιστεύουμε ότι είναι οι ανάγκες αυτών των παιδιών και τις ζωγραφίσαμε. Διακρίναμε ότι είναι διαφορετικές απο τις δικές μας.

100_3853100_3849
Ακόμα εκφράσαμε πως νιώθουμε εμείς που δεν έχουν αυτά τα παιδιά όλα όσα χρειάζονται.

100_3861

  • Τη διαφορετικότητα μεταξύ των ζώων και των ανθρώπων, διαβάζοντας τον “Έλμερ”

100_3231 100_3230

Και φτιάχνοντας την ανάλογη αφίσα.

Αλλά να σεβόμαστε και τα δικαιώματα του κάθε ατόμου! Και ιδιαίτερα το δικαίωμα στη διαφορετικότητα.

1. Προετοιμασία της Επίσκεψης

Αρκετούς μήνες πριν από την επίσκεψη μας ξεκινήσαμε να προετοιμαζόμαστε για αυτήν.

Αρχικά έπειτα από πρόσκληση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Ειδικού Σχολείου ξεκινήσαμε να μαζεύουμε πλαστικά καπάκια για να βοηθήσουμε κάποιο παιδί να αγοράσει ένα αναπηρικό καροτσάκι. 983544

Το κάθε παιδί έφερνε από το σπίτι του καπάκια τα μετρούσαμε και τα συγκεντρώναμε όλα μαζί. ¨Έτσι λίγες μέρες πριν την επίσκεψη μας είχαμε μαζέψει πάρα πολλά καπάκια!!!

100_4221

Ξεκινήσαμε λοιπόν σιγά – σιγά να προετοιμαζόμαστε για την επίσκεψη μας στο Ειδκό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Νάξου.

  • Μιλήσαμε για τα δικαιώματα όλων των ατόμων. Τα καταγράψαμε και τα κοινοποιήσαμε στους γονείς μας!

100_4239 100_4240100_4256

  •  Επιπλέον για την διαφορετικότητα των ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και προσπαθήσαμε για λίγο να μπούμε στη θέση τους.

100_3689 100_3686 100_3685 100_3681 100_3679 100_3678 100_3677 100_3676

100_4236

Φτιάξαμε μικρά δωράκια για να δώσουμε στα παιδιά του σχολείου θα επισκεφθούμε!

100_4270

Επισκεφθήκαμε από πριν το σχολείο που πρόκειται να επισκεφθούμε, συζητήσαμε με τη νηπιαγωγό και αποφασίσαμε την ημέρα της επίσκεψης να κάνουμε από κοινού μια δραστηριότητα που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν και οι δύο ομάδες παιδιών. Έτσι με αφορμή την ημέρα που θα ακολουθούσε, που θα ήταν «Πρωτομαγιά» αποφασίσαμε να φτιάξουμε στεφανάκια από λουλούδια και έντομα!

Τα παιδιά με έντονο ενδιαφέρον έκαναν όλες τις απαραίτητες προετοιμασίες για την κατασκευή που θα κάναμε στο Ειδικό Σχολείο.

100_4215 100_4217 100_4219 100_4220
Επιπλέον συζητήσαμε για τα παιδιά που πρόκειται να συναντήσουν αύριο και προσπαθήσαμε να τα ευαισθητοποιήσουμε ώστε να αποδεχτούν τη διαφορετικότητα τους.

Τέλος έφτιαξε ο καθένας μας από μια ζωγραφιά για να την πάμε ως δώρο στους καινούργιους μας φίλους!!!

100_4252 100_4253

2. Κατά τη Διάρκεια της Επίσκεψης

Η ημέρα που τόσο καιρό περιμέναμε έφτασε! Το πρωί ξεκινήσαμε από το σχολείο μας για να πάμε στη στάση να πάρουμε το λεωφορείο και να πάμε στον Άγιο Θαλλέλαιο.

10689468_10206719387973953_1473627407312695778_n

Αρχικά επισκεφθήκαμε την εκκλησία του Αγίου Θαλλέλαιου όπου ο ιερέας μας μίλησε για το βίο του Αγίου. Έπειτα φάγαμε και παίξαμε στο προαύλιο της μονής.

11198450_10206719396134157_1138056189_n

Στη συνέχεια περάσαμε από το Αρχαίο Υδραγωγείο.

11216363_10206719396654170_1423476319_n

Και φυσικά καταλήξαμε στο Ειδικό Σχολείο. Εκεί αφού γνωριστήκαμε, παίξαμε όλοι μαζί στην αυλή τους κατά τη διάρκεια του διαλλείματος τους. Στη συνέχεια μπήκαμε όλοι μαζί μέσα στην τάξη τους και φτιάξαμε τα στεφανάκια της Πρωτομαγιάς!!!

100_4271 100_4272100_4405

Στο τέλος οι υπεύθυνοι μας είχαν ετοιμάσει ένα κέρασμα το οποίο τα παιδιά μας το χάρηκαν πολύ! Εκεί τους χαρίσαμε τα δώρα που είχαμε ετοιμάσει για αυτούς και αποχαιρετιστήκαμε!!! Το λεωφορείο μας περίμενε…

Ευχαριστούμε πολύ για την υποδοχή και τη φιλοξενία τους υπεύθυνους και το προσωπικό στο Ειδικό Σχολείο Αγίου Θαλλέλαιου.

Φύγαμε ικανοποιημένοι και χαρούμενοι , πιστεύοντας ότι δώσαμε χαρά και αγάπη στα παιδιά. Τουλάχιστον αυτό φαινόταν στα πρόσωπα τους όταν μας αποχαιρετούσαν!!!
Όσο για τους παιδαγωγούς, αξίζουν συγχαρητήρια για την υπερπροσπάθεια που καταβάλλουν και την ψυχική δύναμη που διαθέτουν ώστε να επιτελούν σωστά το λειτούργημα τους.

3. Αξιολόγηση της Επίσκεψης

Όσο για εμάς, γυρίζοντας πίσω στο σχολείο μας συγκεντρωθήκαμε όλοι μαζί στην παρεούλα και εξιστορήσαμε στην «Αγάπη» όλα όσα ζήσαμε. Τις εντυπώσεις μας, τα ονόματα των νέων μας φίλων και τα συναισθήματα που νιώσαμε κατά την επίσκεψη μας.

100_4274

Στα τέλη της άνοιξης, καθώς το πρόγραμμα πλησιάζει στο τέλος του, αποφασίσαμε ότι ήταν πια καιρός να διαβάσουμε όλα αυτά που είχαμε πει όλη τη χρονιά στην Αγάπη, στην Ευτυχία και στη Λύπη.

100_4537100_4581100_4582

Και σιγά – σιγά έφθασε ο καιρός για να ξεκινήσουμε τις προετοιμασίες για την Καλοκαιρινή μας γιορτή. Η οποία θα αποτελέσει και το τελευταίο μέρος του προγράμματος μας! Αποφασίσαμε να έχει τον τίτλο “Το ταξίδι της Αγάπης”. Θα εξιστορεί πως η Αγάπη θα φύγει από το Νησί των Συναισθημάτων παρέα με το Χρόνο. Θα περάσει από διάφορα μέρη και θα φτάσει στο Νησί της Νάξου που θα βρει ανθρώπους που πραγματικά θα την αγαπούν!

Αφού σκεφτήκαμε την ιστορία, το κάθε παιδί πήρε τα λογάκια που έπρεπε να μάθει και διακόσμησε αναλογα το καραβάκι του!

20150514_121242 20150514_122956

Με τις πρώτες πρόβες, εμπεδώσαμε την ιστορία, φτιάξαμε τα καραβάκια των συναισθημάτων και παίξαμε μαζί τους. Πάνω στις σημαίες γράψαμε τα ονόματα των συναισθημάτων που ετοίμασαν τις βάρκες τους για να φύγουν απο το νησί και τις ζωγραφίσαμε.

100_4552100_4555

Και όταν όλα ήταν έτοιμα…

received_10204438943198543

Φυσικά παίξαμε!!!

100_4513100_4553

Στη συνέχεια κλιμακώσαμε τις προετοιμασίες μας για την αποχαιρετιστήρια γιορτή μας.

Ετοιμάσαμε την πρόσκληση μας!

20150609_081036

Ετοιμάσαμε το σκηνικό μας!!!

11414716_10204506556448832_1956862472_n(1)
Και καλωσορίσαμε του γονείς και όσους ήρθαν να μας δουν!

11330484_585781701561931_1621038070_n

Ξεκινήσαμε τη γιορτή μας, με την εμφάνιση των συναισθημάτων που χόρευαν το “Βαλς των Χαμένων Ονείρων” του Μ. Χατζηδάκη.

11350180_585778324895602_2026013186_n

Στη συνέχεια ο Χρόνος πήρε την Αγάπη στη βάρκα του και ξεκίνησαν το ταξίδι τους.

received_585763254897109Χωρίς τίτλο3

Πέρασαν απο διάφορες χώρες.

received_585761111563990 Χωρίς τίτλο 1received_585760338230734 received_585748851565216

Μέχρι που κατέληξαν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Νάξο!

received_585746644898770

Κατόπιν εμφανίστηκε ο σοφός με την Γνώση του, που ενημέρωσε την Αγάπη ποιος ήταν αυτός που την βοήθησε.

received_585746581565443

Στο τέλος αποχαιρετίσαμε αυτούς που μας παρακολούθησαν και ευχηθήκαμε:

11355429_585746374898797_426954905_n

Παρακάτω παραθέτουμε τα λόγια του θεατρικού μας!!!

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

Καλό Καλοκαίρι!!!

Υπεύθυνοι Προγράμματος:

Καραμανή Ιωάννα

Παπαθανασίου Κατερίνα

3 σχόλια στο “Το Νησί των Συναισθημάτων

  1. Πολύ ωραία η ιδέα σας αλλά και η εφαρμογή της. Κάτι τέτοιο σκέφτομαι να παρουσιάσω κι εγώ φέτος με τα δευτερακια μου. Ήδη δουλεύουμε τα συναισθήματα και θα θέλαμε να κλείσουμε με το νησί των συναισθημάτων. Μήπως υπάρχουν τα λόγια των ρόλων;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *