Στη διοργάνωση του 8ου Μαθητικού Συνεδρίου συμμετέχουν η Ιερά Μητρόπολη
Λαρίσης και Τυρνάβου, η Ιερά Μητρόπολη Ελασσόνας, η Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας (Περιφέρεια
Θεσσαλίας), ο Δήμος Λαρισαίων κι ο Δήμος Ελασσόνας η Εφορία Αρχαιοτήτων Λάρισας- Διαχρονικό
Μουσείο, το Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας και άλλοι φορείς, οι οποίοι συμμετείχαν και στη
διοργάνωση του 7ου Μαθητικού Συνεδρίου που αναβλήθηκε κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Στο Μαθητικό Συνέδριο οι μαθητές θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των
ερευνητικών δράσεών τους μέσα από τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων με θέμα: «Διακόσια
χρόνια από την Επανάσταση του 1821: Περιβάλλον – Υγεία – Πολιτισμός». Βασικός σκοπός του
συνεδρίου είναι να δοθεί η δυνατότητα σε μαθητές και μαθήτριες, με την υποστήριξη των
εκπαιδευτικών, να προβληματιστούν, να αναστοχαστούν, να ερευνήσουν, να συνθέσουν εργασίες και να
αναδείξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, γνωστές και άγνωστες πτυχές της ιστορίας του τόπου τους με το δικό τους μοναδικό τρόπο.

Ως εκ τούτου καλούνται οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι υλοποιούν εγκεκριμένα ομοθεματικά Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων ή και μικρότερης χρονικής διάρκειας -και όχι ετήσιας – συναφείς θεματικές με τους/τις μαθητές-τριές τους, να καταγράψουν το υλικό σε μια εργασία. Στη συνέχεια τα έργα των σχολείων θα συγκεντρωθούν από την Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Α/θμιας Εκπ/σης Λάρισας και κατόπιν η Επιστημονική Επιτροπή θα συνεργαστεί με σκοπό την έκδοση «Λευκώματος», το οποίο θα μοιραστεί σε όλες τις σχολικές μονάδες της περιοχής ευθύνης της, με σκοπό να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Στο λεύκωμα αυτό το Νηπιαγωγείο μας θα συμμετέχει με την εργασία:

«Η επανάσταση του 1821 μέσα απ’ τη λαϊκή τέχνη, τα κλέφτικα τραγούδια και τους πίνακες ζωγραφικής»

  • Επιλογή θέματος: Στα πλαίσια του προγράμματος «Ταξιδεύω μέσα από τα μάτια των παιδιών στην επανάσταση του 1821» διαβάσαμε «Τα ελληνάκια» της Ευγενίας Φακίνου, παρακολουθήσαμε τη δημιουργία υφαντών στο διαδίκτυο, μελετήσαμε διάφορες τεχνικές (σταυροβελονιά), κάναμε συλλογή παραδοσιακών στολών, ακούσαμε κλέφτικα τραγούδια και τραγούδια που γράφτηκαν με αφορμή την Επανάσταση του 1821.
  • Στόχοι :

-Να γνωρίσουν τα παιδιά την ενδυμασία των ανθρώπων την περίοδο της Επανάστασης του 1821.

-Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές στην ένδυση της Ηπειρωτικής Ελλάδας από την Νησιωτική Ελλάδα.

-Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά δημιουργώντας τα δικά τους έργα λαϊκής τέχνης.

-Να μάθουν τη χρησιμότητα αλλά και τη λειτουργικότητα αυτών των αντικειμένων στην καθημερινότητα των ανθρώπων εκείνης της εποχής.

-Να έρθουν σε επαφή με το δημοτικό τραγούδι και να χορέψουν δημοτικούς χορούς

-Να γνωρίσουν  γεγονότα της Επαναστατικής περιόδου όπως αυτά περιγράφονται μέσα σε κλέφτικα τραγούδια.

-Να έρθουν σε επαφή με την ανθρώπινη πλευρά των ηρώων.

-Να φανταστούν την ιστορία που κρύβει μέσα του ένα κλέφτικο τραγούδι και να την αναπαραστήσουν.

-Να ζωντανέψουν στιγμές της καθημερινότητας, όπως τις μελετήσανε μέσα από τους πίνακες γνωστών ζωγράφων της εποχής.

  • Υλικά-Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε ηχητικό υλικό, βιβλία, εικόνες, βίντεο από το διαδίκτυο, χαρτί του μέτρου, μαλλάκι πλεξίματος σε διάφορα χρώματα, πούλιες, τρέσες, κορδέλες, τέμπερες, τσόχα καθώς και υλικό για την αναπαράσταση: πανιά και παραδοσιακές στολές . Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν αυτή του Θεατρικού παιχνιδιού.

 

β. Ενδεικτικές Δράσεις- Συνεργασίες με φορείς: Σε συνεργασία με τους γονείς των παιδιών στήσαμε μια γωνιά με στοιχεία της παράδοσης μας (παραδοσιακές στολές και αντικείμενα). Τα παιδιά ξεναγήθηκαν ψηφιακά σε λαογραφικά μουσεία διαφόρων περιοχών της Ελλάδας, ακούσανε παραδοσιακή μουσική καθώς και  κλέφτικα τραγούδια όπως : «Του Κίτσου η μάνα», «Παιδιά της Σαμαρίνας» και προσπάθησαν να φανταστούν την ιστορία που κρύβεται μέσα στο τραγούδι. Με επανειλημμένες ακροάσεις εντόπισαν τα στοιχεία της ιστορίας του τραγουδιού και αναζήτησαν σχετικές πληροφορίες. Προσπάθησαν να συγχρονιστούν με τον ρυθμό και να χορέψουν το τραγούδι. Επέλεξαν την εικόνα που θέλουν να αναπαραστήσουν με την τεχνική της «παγωμένης εικόνας» και τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν.

δ. Αποτίμηση- Αποτελέσματα-Εμπειρίες-Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων: Κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας αυτής της ενότητας του προγράμματος ,τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό τη στιγμή της δημιουργίας των δικών τους έργων (ατομικά σεμέν, ομαδικό τραπεζομάντηλο, γυναικεία ποδιά και αντρικό γιλέκο) καθώς και την αγάπη τους για την μουσική και τον χορό. Το ενδιαφέρον τους παρέμεινε ζωντανό καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος  και εκδήλωσαν  την επιθυμία  να μάθουν περισσότερα για την καθημερινότητα των ανθρώπων, τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν, καθώς και τα γεγονότα που αναφέρονται στα κλέφτικα τραγούδια που προσεγγίσαμε.

Πρέπει να σημειωθεί η έκπληξη τους όταν διαπίστωσαν την ανθρώπινη πλευρά των ηρώων μέσα από  τα συναισθήματα που εκφράζονται στο τραγούδι ή αποτυπώνονται επάνω σε ένα κομμάτι ύφασμα με τη μορφή ενός μοτίβου.

Τα παιδιά συνεργάστηκαν για να αποδώσουν την «παγωμένη εικόνα» και διασκέδασαν χορεύοντας!

Περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία το έντυπο αποτέλεσμα που θα σταλεί στα σχολεία!