Δραστηριότητα 4
Η είσοδος του Ιησού στα Ιεροσόλυμα
Αμέσως μετά το Σάββατο του Λαζάρου ακολουθεί η Κυριακή των Βαΐων όπως λέγεται. Ο Χριστός ζήτησε από τους μαθητές του να του φέρουν ένα γαϊδουράκι και επειδή η πόλη της Ιερουσαλήμ δεν ήταν πολύ μακριά από τη Βηθανία, όπου αναστήθηκε ο Λάζαρος, όλοι είχαν μάθει για το θαύμα και τον υποδέχτηκαν στρώνοντας κλαδιά από φοίνικες (βάγια στα εβραϊκά), όπως έκαναν και στους βασιλιάδες. Εμείς σήμερα στολίζουμε την εκκλησία με βάγιες (κλαδάκια δάφνης ή ελιάς) μιας και δεν έχουμε φοίνικες στην Ελλάδα. Και έτσι ξεκινά για την εκκλησία η Μεγάλη Εβδομάδα με τις Ακολουθίες των Παθών (ψαλμοί και τροπάρια που αναφέρονται στα γεγονότα αυτά).
- Δείχνουμε στα παιδιά τα βάγια που έχουμε και συζητάμε πού τα χρησιμοποιούμε (στις φακές π.χ)
- Μια παράδοση λέει: « …Πρέπει να φάνε όλοι εκείνη τη μέρα ψαρικό, παστό η φρέσκο και είναι ανάγκη να γλείψουν έστω και κόκκαλο ψαριού για το καλό.» την Κυριακή λοιπόν τρώμε ψάρια
- Ήρθε ο Λάζαρος ήρθαν τα Βάγια
Ήρθε η Κυριακή που τρων τα ψάρια… μαθαίνουμε κι αυτά τα κάλαντα!
- Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας τα παιδιά φτιάχνουν στεφάνι με βάγια, μπορούμε να φτιάξουμε κι εμείς ένα!
Ο Μυστικός Δείπνος
Ο Μυστικός Δείπνος γιορτάζεται από την εκκλησία τη Μεγάλη Πέμπτη. Ο Χριστός κάλεσε τους μαθητές του σε Δείπνο, καταλαβαίνοντας ότι πλησίαζε η ώρα που θα τον πρόδιδαν και θα τον οδηγούσαν στο Σταυρό. Στο Δείπνο αυτό παρέδωσε στους μαθητές του το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, τους προσέφερε άρτο και τους είπε: “Λάβετε, φάγετε τούτο εστί το σώμα μου”, τους προσέφερε κρασί και τους είπε: “Πίετε εξ’ αυτού πάντες τούτο εστί το αίμα μου”, αυτά τα λόγια που ακούμε και κάθε Κυριακή στην Εκκλησία όταν κοινωνούμε.
Ο Χριστός πλένει τα πόδια των συμμαθητών του
Συνηθιζόταν πριν ξεκινήσει το Δείπνο οι δούλοι να πλένουν τα πόδια των κυρίων τους. Ο Χριστός ήθελε να δείξει με αυτό ότι πρέπει οι άνθρωποι να είναι ταπεινοί και να υπηρετούν τους συνανθρώπους τους. Το γεγονός αυτό αναβιώνει σε πολλές εκκλησίες τη Μεγάλη Πέμπτη το πρωί και ονομάζεται Ιερός Νιπτήρ.
Ο Χριστός προσεύχεται
Μετά το Δείπνο ο Χριστός και οι μαθητές του πήγαν στο Όρος των Ελαιών (ελαιώνας) και εκεί προσευχήθηκε στον πατέρα του για τελευταία φορά εάν μπορούσε να τον απαλλάξει από αυτή τη Σταύρωση και του ζήτησε τη δύναμη να αντέξει αυτό το Μαρτύριο, που θα περνούσε.
- Συζητάμε για την προσευχή και τη δύναμη που μας δίνει. Ζητάμε από τα παιδιά να θυμηθούν κάποιες προσευχές που λέμε στο νηπιαγωγείο το πρωί, πριν το φαγητό, για τα παιδιά όλου του κόσμου και μπορούμε να φτιάξουμε μια προσευχή για την κατάσταση που ζούμε
Η προδοσία του Ιούδα
Ένα πλήθος με οδηγό τον Ιούδα και Ρωμαίους στρατιώτες μπήκε στον κήπο προς αναζήτηση του Ιησού, εκείνος βγήκε μπροστά και ρώτησε, «Ποιον ζητάτε;». Εκείνοι απάντησαν ότι ψάχνουν τον Ιησού τον Ναζωραίο. Ο Ιησούς τους απάντησε «εγώ είμαι», και αμέσως εκείνοι οπισθοχώρησαν και έπεσαν κατά γης. Ο Χριστός επανέλαβε την ερώτησή του για να λάβει και πάλι την ίδια απάντηση. Παραδέχτηκε ξανά ότι ήταν ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ και ζήτησε από τον όχλο να αφήσει τους μαθητές ελεύθερους. Στη συνέχεια ο Ιούδας πλησίασε τον Ιησού τον χαιρέτισε και τον φίλησε. Με βάση την παράδοση αλλά και τις αναφορές των ευαγγελίων το φιλί του Ιούδα ήταν ένα προσυμφωνημένο σήμα και ήταν αυτό που τελικά έπεισε τους συνοδούς του Ιούδα για το ποιος πραγματικά ήταν ο Ιησούς.
- Συζητάμε πώς ένα φιλί δε δείχνει αγάπη αλλά συνδέεται με μια άσχημη πράξη , είναι φιλί προδοσίας . • Να μάθουν ποιος πρόδωσε τον Χριστό και το φιλί του Ιούδα.
Ο Χριστός συλλαμβάνεται και οδηγείται στον Πόντιο Πιλάτο
Ο Πόντιος Πιλάτος , ο Ρωμαίος ηγεμόνας, τον ανακρίνει και μετά από την προτροπή του πλήθους που ήταν μαζεμένο και φώναζε « Σταύρωσε τον» είδε ότι δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο, έπλυνε τα χέρια του και τον παρέδωσε για να σταυρωθεί αφού πρώτα τον βασάνισαν και τον κορόιδεψαν.
- Παρατηρούμε την εικόνα και βρίσκουμε τον Πόντιο Πιλάτο , τον Ιησού, τους στρατιώτες και το πλήθος που φωνάζει.
- Τι κάνει ο Πόντιος Πιλάτος στην εικόνα;
ο Χριστός κουβαλά τον σταυρό του
Στο δρόμο που Τον πηγαίνανε , επειδή ήταν πολύ εξαντλημένος δεν μπορούσε να σηκώσει τον σταυρό στους ώμους του. Ένας καλός άνθρωπος τον βοήθησε . τον ακολουθούσε πλήθος ανθρώπων και γυναίκες που έκλαιγαν . στον τόπο της σταύρωσης , τον Γολγοθά , οι στρατιώτες οδήγησαν και δύο ληστές για να σταυρωθούν μαζί με τον Ιησού.
Η Σταύρωση
.
Στον Γολγοθά σταύρωσαν τον Ιησού και τους ληστές δεξιά και αριστερά Του. Ο ένας πίστεψε στον Χριστό και ο Χριστός του είπε ότι θα τον πάρει στον Παράδεισο
Οι στρατιώτες μοίρασαν τα ρούχα του Ιησού σε τέσσερα μερίδια και για τον χιτώνα Του ρίξανε κλήρο.
Ο Ιησούς είπε «διψάω» και του δώσανε να πιει ξίδι με ένα σφουγγάρι.
Πολύς κόσμος ήταν μαζεμένος. Ήταν μεσημέρι και σκοτάδι έπεσε σ΄όλη τη γη και έγινε σεισμός μεγάλος. «Αληθινά αυτός ο άνθρωπος είναι Υιός του Θεού»
Ο Ιησούς είπε «Τετέλεσται» και αφού έγειρε το κεφάλι πέθανε.
- Ακούστε μαζί με τα παιδιά τον παρακάτω ύμνο
https://www.youtube.com/watch?v=rm1R0prSh0I
και ζωγραφίστε τον Γολγοθά με τους 3 σταυρούς με σκούρα πένθιμα χρώματα
- τα παιδιά τη Μεγάλη Πέμπτη το πρωί λένε τα κάλαντα
https://www.youtube.com/watch?v=qh5n1XR3G5U
- βάφουμε κόκκινα αβγά γιατί συμβολίζουν το Αίμα του Χριστού.
Ιδέες για βάψιμο αβγών θα βρείτε πολλές : με λαδοπαστέλ, με γκοφρέ, με κλωστές , με κρεμμύδια κα . Κάντε τα παιδιά βοηθούς σας !!
- μετρήστε τα αβγά, χωρίστε τα σε ομάδες με κριτήριο το χρώμα, βάλτε σε σειρά ένα άσπρο ,ένα καφετί, ένα άσπρο , ένα καφετί κ.ο.κ
- Ο Πέρης και η Κάτια, δυο αγαπημένοι μας φίλοι θα μας πουν πιο απλά τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας
https://www.youtube.com/watch?v=7E9ZKrX3O3A
- η ιστορία του Πάσχα για παιδιά στον παρακάτω σύνδεσμο θα μας δώσει κι άλλες ιδέες
https://www.youtube.com/watch?v=cS_BX_ypAHc
Διαλέξτε τις δραστηριότητες που σας αρέσουν και σας ταιριάζουν.
Να περάσετε όμορφα!