ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ – Τι να πω στα παιδιά μου για τον κορωνοϊό

 

Ο κορωνοϊός έχει αλλάξει την καθημερινότητά μας και ίσως την αλλάξει ακόμα περισσότερο. Τα σχολεία, τα εμπορικά καταστήματα είναι κλειστά, οι περισσότερες υπηρεσίες υπολειτουργούν, οι άνθρωποι κυκλοφορούν με γάντια και μάσκες στους δρόμους, στην τηλεόραση και στα social media είναι πρώτο θέμα και παντού γίνονται συζητήσεις γι αυτό.

Πώς να μιλήσεις στα παιδιά; Πώς να τους εξηγήσεις ότι πρέπει να μείνουν στο σπίτι, χωρίς τους φίλους τους, τη γιαγιά και τον παππού;

Πως μπορείτε να τους εξηγήσετε αυτή τη νέα κατάσταση χωρίς να τα πανικοβάλετε, αλλά να καταλάβουν κιόλας τη σοβαρότητά της;

Μην αποφεύγετε το θέμα – Μην φοβάστε να συζητήσετε για τον κορωνοϊό:

Αν όχι όλα, τα περισσότερα παιδιά έχουν ακούσει για τον κορωνοϊό. Το να αποφεύγετε να μιλάτε για κάτι τόσο σημαντικό, μπορεί πραγματικά να κάνει τα παιδιά να ανησυχήσουν περισσότερο. Εξάλλου πρέπει να γνωρίζουν κάποια βασικά πράγματα γύρω από αυτό το θέμα, ώστε να προστατέψουν την υγεία τους.

Επομένως μιλήστε τους ενημερώστε τα σωστά και έγκυρα.

Προετοιμαστείτε κατάλληλα και απαντήστε στις ερωτήσεις τους:

Πριν ξεκινήσετε να μιλήσετε στα παιδιά σας, ενημερωθείτε πρώτα κατάλληλα οι ίδιοι. Προσπαθήστε να απαντήσετε ήρεμα, ειλικρινά και καθαρά. Δεν είναι κακό αν δε μπορείτε να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις. Αν σας ρωτήσουν κάτι που δε το γνωρίζετε, πείτε τους ότι θα τα ενημερώσετε αμέσως μόλις το μάθετε.

Ακούστε τις ανησυχίες τους:

Ζητήστε από τα παιδιά σας να σας πουν τι γνωρίζουν για τον κορωνοϊό και πως αισθάνονται γι αυτό. Δώστε τους την ευκαιρία να θέσουν ερωτήσεις. Να μάθετε τι σκέφτονται και πόσο ανησυχούν. Στόχος σας είναι να αποτρέψετε τις τρομαχτικές σκέψεις και τις φοβίες που τυχόν έχουν.

Να είστε ειλικρινείς και να χρησιμοποιείτε απλή γλώσσα:

Μη βομβαρδίζετε τα παιδιά σας με επιστημονικές ορολογίες και δύσκολες λέξεις ή φράσεις που ίσως δεν κατανοούν. Μιλήστε στους απλά, με παραδείγματα και εικόνες. Μιλήστε τους με ειλικρίνεια, μη ωραιοποιήσετε την κατάσταση, αλλά ούτε και να σπείρετε τον πανικό. Εξηγήστε τους ότι κάποιοι άνθρωποι, ίσως δεν καταφέρουν να νικήσουν τον ιό (γιατί ανήκουν σε ευαίσθητες ομάδες, όπως ηλικιωμένοι, επιβαρυμένοι με προβλήματα υγείας, κτλ). Τονίστε τους επίσης ότι γι αυτό πρέπει να προσέχουμε όλοι, ανεξάρτητα από το πόσο κινδυνεύουμε οι ίδιοι.

Μην τους κάνετε παρατηρήσεις / να είστε καθησυχαστικοί:

Μην τους φωνάζετε αν δεν καταλαβαίνουν τα πάντα για το νέο ιό. Ενημερώστε τα με υπομονή και ψυχραιμία. Είναι χρήσιμο να καθησυχάσετε τα παιδιά σας εξηγώντας τους πόσο σπάνιος είναι ο ιός (η γρίπη είναι πολύ πιο συχνή) και ότι τόσο αυτά όσο και σεις δεν κινδυνεύετε το ίδιο με έναν πολύ μεγαλύτερο σε ηλικία ή ήδη επιβαρυμένης υγείας άνθρωπο.

Μην αλλάζετε τη ρουτίνα σας :

Η ρουτίνα και  η συνέχιση των καθημερινών συνηθειών στο σπίτι είναι χρήσιμες αυτή τη περίοδο, που τα σχολεία είναι κλειστά και σεις ίσως δεν εργάζεστε. Βεβαιωθείτε ότι κάνετε τα βασικά στο σπίτι όπως θα κάνατε κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου ή μιας αργίας. Φροντίστε να τηρήσετε κάποιο πρόγραμμα ( π.χ. τακτικά γεύματα και ώρες ύπνου, κάποιες ώρες μελέτης, ατομική καθαριότητα, τακτοποίηση δωματίων, ομαδικές δραστηριότητες) που δε θα διαταράξει την καθημερινότητά τους τόσο έντονα.

Μειώστε την τηλεόραση και ασχοληθείτε μαζί τους:

Μην έχετε ανοιχτή την τηλεόραση όλη την ώρα που είστε μαζί με τα παιδιά σας. Είναι μια ευκαιρία να τους αφιερώσετε αποκλειστικό χρόνο, να παίξετε, να ζωγραφίσετε, να μιλήσετε για τα συναισθήματά τους, να ακούσετε την άποψή τους γι αυτό που συμβαίνει . Να χορέψετε μαζί τους την αγαπημένη τους μουσική, να μαγειρέψετε, να φτιάξετε ένα γλυκό. Να ψάξετε μαζί σωστές και έγκυρες πηγές στο διαδίκτυο (ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας) για τον κορωνοϊό και να συζητήσετε.

« Η παραμονή στο σπίτι, δε σημαίνει απαραίτητα απομόνωση ». Μένουμε σε επαφή με τους αγαπημένους μας, με το τηλέφωνο, τις πλατφόρμες τηλεδιασκέψεων και άμεσων μηνυμάτων ή μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Επιτρέπετε στα παιδιά σας (ανάλογα την ηλικία τους) να επικοινωνούν με τους φίλους τους, μέσω των παραπάνω μέσων (αλλά πάντα με μέτρο), να ασκηθούν λιγάκι (με έναν σύντομο περίπατο με σας, με έναν φίλο τους ή με το κατοικίδιό σας ).

Επιστρατεύστε τη ψυχραιμία σας / αντιμετωπίστε το δικό σας άγχος:

Όταν αισθάνεστε ανήσυχοι, αγχωμένοι και πανικοβλημένοι, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να μιλήσετε στα παιδιά σας. Αν δουν εσάς αδύναμους ή ανήσυχους, θα αναστατωθούν και θα πανικοβληθούν. Αν παρατηρήσετε ότι είστε αγχωμένοι, αφιερώστε λίγο χρόνο για να ηρεμήσετε πρώτα εσείς. Είναι λογικό με αυτά που ακούτε καθημερινά να είστε φορτισμένοι, πρέπει όμως όταν φτάσει η στιγμή να συζητήσετε με τα παιδιά σας να είστε νηφάλιοι, αισιόδοξοι και καθησυχαστικοί ( π.χ. πρέπει να τονίσετε ότι είναι πολύ σοβαρή η κατάσταση, αλλά με την κατάλληλη προσοχή και αντιμετώπιση όλα θα πάνε καλά).

Δώστε σημασία στην πρόληψη:

Ενημερωθείτε σωστά και εξηγήστε σχολαστικά στα παιδιά σας όλα τα απαραίτητα μέτρα που πρέπει να τηρήσουν, για να είναι ασφαλή τα ίδια αλλά και οι άλλοι που είναι τριγύρω τους.

Λειτουργείτε ως πρότυπα τηρώντας τα απαραίτητα/προτεινόμενα μέτρα προφύλαξης, τους κανόνες υγιεινής και τις οδηγίες των ειδικών (π.χ. πλύνετε μαζί τα χέρια σας για να δουν πως είναι ο σωστός τρόπος, δείξτε τους πως βάζουμε και βγάζουμε τις ειδικές μάσκες και γάντια, πως χρησιμοποιούμε το αντισηπτικό, κτλ.  ).

Ένα πολύ ενδιαφέρον και χρήσιμο βίντεο για την προστασία των παιδιών και των οικογενειών τους, σχετικά με τον κορωνοϊό δημιούργησε το « Χαμόγελο του παιδιού », στο πλαίσιο των διαδικτυακών εκπομπών (Web Casts) « Ρώτα το Χαμόγελο».

Επίσης μπορείτε να δείτε με τα παιδιάς σας στο YouTube, το παραμύθι της Manuela Molina – Ο κορωνοϊός, τις συμβουλές για παιδιά (από τη Counia Bella) για τον κορωνοϊό, καθώς και το παιδικό βίντεο, μέτρα πρόληψης για τον κορωνοϊό.

Επίσης σημαντικό είναι το βίντεο 1 και βίντεο 2, πως πλένω σωστά τα χέρια μου.

Επιπρόσθετα το ενημερωτικό βίντεο 1 και ενημερωτικό βίντεο 2 από τον Ε.Ο.Δ.Υ., για τον κορωνοϊό.

Που τηλεφωνώ για πληροφορίες και έκτακτη ανάγκη.

Καραγιαννίδης Ιωάννης / Κοινωνικός Λειτουργός,  Κ.Ε.Σ.Υ. Ζακύνθου.

ΠΗΓΗ