Κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς, το 1ο Νηπιαγωγείο Ανατολικού σε συνεργασία με το 2ο Νηπιαγωγείο Ανατολικού αποφάσισαν την αναμόρφωση και ανάπλαση της αυλής για την καλύτερη αξιοποίηση της από τα παιδιά και την σχολική κοινότητα. Αφορμή αποτέλεσε η παρατήρηση της αυλής από τα παιδιά, η συλλογή φωτογραφιών και η έναρξη συζήτησης με θέμα τι χρειάζεται αλλαγή στην αυλή μας και πώς θα μπορούσαμε να την κάνουμε πιο όμορφη.
Παρακάτω παρουσιάζονται οι ενέργειες που έγιναν και σχετικό φωτογραφικό υλικό:
ΠΛΑΝΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΑΥΛΕΙΟΥ ΧΩΡΟΥ
1. Περιβαλλοντική Αξιοποίηση της Αυλής
Στόχος: Δημιουργία φυσικών οικοσυστημάτων και ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης.
Δραστηριότητες:
- Δενδροφύτευση με τη βοήθεια ενός γονιού που ασχολείται επαγγελματικά με την περιποίηση κήπων. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν από κοντά την φύτευση μικρών δέντρων και να βοηθήσουν και εκείνα.
- Φύτευση λουλουδιών σε παρτέρια και στις αυτοσχέδιες γλάστρες που φτιάχτηκαν από λάστιχα αυτοκινήτων τα οποία βάφτηκαν με διάφορα χρώματα .
- Παραλαβή καφέ κάδου ανακύκλωσης – κομποστοποίησης από το δήμο για αξιοποίηση οργανικών απορριμμάτων.
- Πρόσκληση δασολόγων από το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης για περιβαλλοντική ενημέρωση σχετικά με τα δέντρα και τα δάση αλλά και ταυτοποίηση των δέντρων που φιλοξενεί η αυλή του σχολείου.
Χρονισμός: Δεκέμβριος – Μάιος
2. Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Αυλής
Στόχος: Ενσωμάτωση της αυλής σε δραστηριότητες διδασκαλίας και βιωματικής μάθησης.
Δραστηριότητες:
- Συζήτηση των παιδιών και των εκπαιδευτικών στην ολομέλεια για την καλύτερη αξιοποίηση της αυλής και την προσθήκη ποιοτικών παιχνιδιών και δραστηριοτήτων. Αφορμή αποτέλεσαν οι φωτογραφίες που τράβηξαν τα παιδιά στην αυλή και δόθηκε η ευκαιρία για βιωματική και ενεργή εμπλοκή των παιδιών σε θέματα που τα αφορούν, για δημοκρατική λήψη αποφάσεων και για ανάληψη ευθυνών για να πραγματοποιηθούν όλα όσα συζητήθηκαν.
- Οι ιδέες των παιδιών απεικονίστηκαν εικαστικά από τα ίδια και συγκεντρώθηκαν για να συζητηθούν στην ολομέλεια. Επίσης, τα παιδιά δημιούργησαν μια αρχική μακέτα της αυλής με lego.
- Τέθηκε ερώτημα για το ποια επιδαπέδια παιχνίδια να φτιαχτούν στην αυλή και δημιουργήθηκε ψηφιακό ερωτηματολόγιο για την ανάδειξη της πιο δημοφιλούς ιδέας, ενισχύοντας το δημοκρατικό κλίμα της τάξης.
- Αναγνώσεις λογοτεχνικών κειμένων κάτω από δέντρα – “αναγνωστικές γωνιές”. Δημιουργία αναγνωστικής γωνιάς με την τοποθέτηση μικρής φορητής βιβλιοθήκης σε ένα από τα παγκάκια της αυλής. Προτιμήθηκε παγκάκι το οποίο βρίσκεται σε σκια για να αποτελεί ένα μέρος ποιοτικής χαλάρωσης για τα παιδιά με τη συντροφιά των βιβλίων.
- Οργάνωση μικρών θεατρικών δρώμενων ή παρουσιάσεων.
Χρονισμός: Καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους
3. Εικαστική Παρέμβαση
Στόχος: Αισθητική αναβάθμιση του χώρου και καλλιέργεια της δημιουργικής έκφρασης.
Δραστηριότητες:
- Τα παγκάκια που διαθέτει η αυλή βάφτηκαν με διάφορα χρώματα και προστέθηκαν καινούργια
- Εικαστικές επιδαπέδιες παρεμβάσεις στην είσοδο του σχολείου
- Ζωγραφική στην πρόσοψη του σχολείου με θέμα τα θετικά μηνύματα ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό με αφορμή την σχετική παγκόσμια ημέρα στις 6 Μαρτίου. Τα παιδιά φιλοτέχνησαν με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους άδειους τοίχους επικοινωνώντας το δικό τους μήνυμα για το σχολείο που θέλουν να δημιουργήσουν.
- Δημιουργία τοιχογραφιών με τη συμμετοχή μαθητών και καλλιτέχνη.
- Κατασκευή έργων τέχνης με φυσικά υλικά από την αυλή του σχολείου
- Καλλιτεχνικά εργαστήρια με γονείς και τοπικούς καλλιτέχνες.
Χρονισμός: Μάρτιος -Μάιος
4. Δημιουργικό Παιχνίδι και Άθληση
Στόχος: Ανάπτυξη της κοινωνικότητας και της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών.
Δραστηριότητες:
- Κατασκευή και ζωγραφική επιδαπέδιων παιχνιδιών (κουτσό, σαλίγκαρος, λαβύρινθος).
- Αξιοποίηση της αμμοδόχου του σχολείου σαν υδροδόχο για παιχνίδια με το νερό.
- Εκμάθηση παραδοσιακών παιχνιδιών (τσουβαλοδρομίες, σχοινάκι, κρυφτό).
- Άθληση με ομαδικά παιχνίδια (μικρές σκυταλοδρομίες, εμπόδια, στόχοι).
Χρονισμός: Μάιος – Ιούνιος
5. Συνεργασία με Φορείς και Άνοιγμα στην Κοινωνία
Στόχος: Ενίσχυση της εξωστρέφειας του σχολείου και καλλιέργεια της έννοιας της κοινότητας.
Δραστηριότητες:
- Συνάντηση με γονείς και παρουσίαση του σχεδίου δράσης. Επιπλέον, τα παιδιά παρουσίασαν το αποτέλεσμα της ψηφιακής ψηφοφορίας στους γονείς σχετικά με τα επιδαπέδια παιχνίδια, ζητώντας την βοήθειά τους.
- Προσκληση περιβαλλοντικών φορέων όπως το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης
- Πρόσκληση της τοπικής αυτοδιοίκησης και συλλόγων για υποστήριξη (υλικά, τεχνική βοήθεια).
- Ετήσια γιορτή λήξης με παρουσίαση των έργων των παιδιών και ξενάγηση στην αυλή.
Χρονισμός: Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος – κορύφωση Ιούνιο





























































