Σχεδιασμός της Δράσης
Η αναγκαιότητα του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης προέκυψε από την επιθυμία να καλλιεργήσουμε δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας στους μαθητές και στις μαθήτριες μας, έτσι ώστε να αποφύγουμε την εκδήλωση συγκρούσεων και να επιτύχουμε την ανάπτυξη ενός θετικού σχολικού κλίματος.
ΣΚΟΠΟΣ
Σκοπός του σχεδίου δράσης μας είναι μέσα από τη συνεργασία και τη συμμετοχή σε κοινές δράσεις με τα σχολεία του δικτύου να καλλιεργηθούν και να ενισχυθούν οι θετικές συμπεριφορές και στάσεις των μαθητών/τριών ώστε να βοηθηθούν στην ενδυνάμωση των μεταξύ τους σχέσεων.
Επιμέρους στόχοι:
- Βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών μέσα από την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αποδοχής της διαφορετικότητας και του σεβασμού.
- Ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων στους μαθητές/τριες με σκοπό την ειρηνική διευθέτηση των συγκρουσιακών καταστάσεων.
- Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφώσεις σχετικές με τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών/τριων και τη διαχείριση των σχολικών συγκρούσεων.
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ – ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
- Αναδιάρθρωση του δικτύου (Αποχώρηση και συμμετοχή νέων μελών, γνωριμία με τα νέα μέλη του δικτύου)
- Συμφωνία για τη συνέχιση της συνεργασίας και τη συμμετοχή των σχολείων του δικτύου σε κοινό σχέδιο δράσης- Διαδικτυακή συνάντηση, προσδιορισμός κοινών στόχων και κατανομή αρμοδιοτήτων στο κάθε μέλος του δικτύου
- Διαμόρφωση του πλαισίου υλοποίησης των δράσεων: επιλέγεται το είδος των δράσεων που θα γίνουν, ο τρόπος υλοποίησής τους και καθορίζονται οι πιθανές συνεργασίες με άτομα ή φορείς
- Ειδική Συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων
- Αρχική Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίου
- Έναρξη ενδοσχολικής επιμόρφωσης
- Οργάνωση δραστηριοτήτων ώστε να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τον εαυτό τους, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους, να συνειδητοποιήσουν τη μοναδικότητά τους, να γνωρίσουν καλύτερα τα άλλα παιδιά, να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές και να μάθουν να τις σέβονται, να γνωρίσουν τρόπους συνεργασίας και επικοινωνίας.
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
- Σχεδιασμός και εφαρμογή δράσεων και καλών πρακτικών, αναφορικά με την ευαισθητοποίηση και την προσφορά, στα παιδιά που νοσούν: α) Συμμετοχή στις δράσεις των συλλόγων “Make a Wish” – Κάνε μια ευχή, “Θα ξαναβγεί ο Ήλιος – Αλέξανδρος” και β) Συνεργατική δράση συγκέντρωσης ειδών πρώτης ανάγκης (Χαμόγελο του Παιδιού, Κοινωνικά παντοπωλεία, κ.α.)
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
- Διαμορφωτική αξιολόγηση
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ – ΜΑΡΤΙΟΣ
- Οργάνωση και υλοποίηση επιμορφωτικής συνάντησης των εκπαιδευτικών του δικτύου με Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας – Νηπιαγωγό με θέμα: “Σχολικός Εκφοβισμός”
- Εκπαίδευση των παιδιών στην ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων τους. Τα παιδιά εκπαιδεύονται σε τεχνικές διαλόγου και ενεργητικής ακρόασης.
- Διαδικτυακό εργαστήρι με την επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας “Πρόσβαση” με τη συμμετοχή των μαθητών/τριών του δικτύου.
ΜΑΙΟΣ
- School Radio – Δημιουργία ραδιοφωνικού μηνύματος
- Τελική Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων (παιδιών -εκπαιδευτικών)
- Διάχυση αποτελεσμάτων σχεδίου δράσης
Οι παραπάνω δράσεις σχετίζονται και με τα εργαστήρια δεξιοτήτων που θα υλοποιηθούν μέσα στη σχολική χρονιά.
Το ανθρώπινο Δυναμικό που συνέβαλε την υλοποίηση του Σχεδίου:
- Σχολεία Δικτύου: Νηπιαγωγείο Αγίας Μαρίνας 4ο Νηπιαγωγείο Αλεξάνδρειας Νηπιαγωγείο Διαβατού Νηπιαγωγείο Κλειδίου Νηπιαγωγείο Νησίου
- Εκπαιδευτικοί: Αριθμός συμμετεχόντων εκπαιδευτικών: 11 Νηπιαγωγοί, 2 Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης ,2 ΕΒΠ
- Μαθητές: 108 μαθητές/τριες
- Γονείς των μαθητών/τριών του δικτύου σχολείων
- Ειδικοί ψυχικής υγείας
- Σύμβουλος Σχολικής Εκπαίδευσης
Υλικοτεχνικός εξοπλισμός που χρησιμοποιήθηκε:
- Αναλώσιμα υλικά
- Οπτικοακουστικά μέσα (βιβλία, εικόνες).
- Τεχνολογικός εξοπλισμός (Η/Υ, tablet, laptop, εφαρμογές και λογισμικά, σύνδεση με διαδίκτυο, εκτυπωτής, προτζέκτορας, BeeBot, φωτογραφική μηχανή κ.α.).
Οικονομικοί πόροι:
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Πηγές
- Τα πρακτικά του Συλλόγου Διδασκόντων
- Βιβλιογραφικές πηγές σχετικές με το θέμα
- Καλές πρακτικές από προγράμματα που εφαρμόστηκαν σε άλλα σχολεία
- Διαδίκτυο – ιστοσελίδες
Εργαλεία έρευνας, παρακολούθησης και αξιολόγησης της δράσης
- Κοινό Ημερολόγιο Δικτύου Σχολείων
- Προσωπικά ημερολόγια εκπαιδευτικών
- Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής
- Ερωτηματολόγια
- Συνεργατικά έγγραφα (Google forms, google docs)
- Πλατφόρμα Webex
- Εφαρμογή Viber
- Ιστοσελίδες σχολείων
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Στόχος 1ος : Βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών μέσα από την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αποδοχής της διαφορετικότητας και του σεβασμού.
- Υλοποίηση σχετικών δραστηριοτήτων καθώς και εφαρμογή κατάλληλων πρακτικών για τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών.
- Αύξηση της συμμετοχής των μαθητών σε κοινές δραστηριότητες και δράσεις
- Δημιουργία νέων φιλικών δεσμών, μεταξύ των μαθητών/τριών
- Έκφραση θετικής και ισότιμης στάσης μαθητών/τριών απέναντι στις διαφορετικές πολιτισμικές συνήθειες και αποδοχή της διαφορετικότητας
- Βελτίωση του κλίματος μεταξύ των μαθητών /τριών και του τρόπου επικοινωνίας μεταξύ τους.
Στόχος 2ος : Ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων στους μαθητές/τριες με σκοπό την ειρηνική διευθέτηση των συγκρουσιακών καταστάσεων.
- Περιορισμός περιστατικών συγκρούσεων/αντιπαραθέσεων κάθε μορφής μεταξύ των μαθητών/τριών
- Συχνότητα χρήσης τεχνικών για την επίλυση των συγκρούσεων.
Στόχος 3ος : Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφώσεις σχετικές με τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών/τριων και τη διαχείριση των σχολικών συγκρούσεων.
- Ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευτικών του δικτύου σε σχετικές με το θέμα του σχεδίου δράσης, επιμορφώσεις.
- Οργάνωση επιμορφωτικών συναντήσεων των εκπαιδευτικών του δικτύου και ενημέρωσή τους από ειδικούς επιστήμονες σε θέματα που θα έχουν συνάφεια με το σχέδιο δράσης που εκπονούν.
Συνεδρίαση Συλλόγου Διδασκόντων
Ερωτηματολόγιο παιδιών και εκπαιδευτικών στην αρχή του σχεδίου δράσης
Φύλλα παρατήρησης
Διαμορφωτική:
Τήρηση ημερολογίου δικτύου
Τήρηση προσωπικών ημερολογίων εκπαιδευτικών
Συμμετοχή στις Διαδικτυακές συναντήσεις (Σύγχρονες και ασύγχρονες)
Συμμετοχή στις επιμορφώσεις
Φύλλα παρατήρησης
Τελική:
Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων
Φύλλα παρατήρησης
Συμμετοχή στη διάχυση των δράσεων