1ο Εργαστήριο
Το πρόγραμμα που υλοποιήσαμε ονομάζεται: «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό». Αποτελεί μία εισαγωγή των μαθητών/τριών στις σωστές διατροφικές συνήθειες και στη σημασία της άσκησης για την υγεία τους, υπό το πρίσμα των δεξιοτήτων μάθησης “4C” (επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα).
Το 1ο εργαστήριο έχει τίτλο: Οι ντετέκτιβ της διατροφής και άσκησης γνωρίζονται και προετοιμάζονται. Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα στοχεύουν στο να μάθουν τα παιδιά:
- Να εκφράζουν τις σκέψεις τους για ένα πρόβλημα.
- Να δίνουν προσοχή σε όσα οι άλλοι υπονοούν αλλά δε λένε.
Για αρχή λοιπόν μας επισκέφθηκε ο ντετέκτιβ Βανς με το ηχογραφημένο μήνυμά του.
Η εκπαιδευτικός ενημέρωσε, ότι στο e-mail του σχολείου ήρθε ένα μήνυμα από το ντετέκτιβ Βανς, ο οποίος ζητάει τη βοήθειά μας στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Για να τον βοηθήσουμε θα γίνουμε ντετέκτιβ και θα αναζητήσουμε στοιχεία. Για κάθε αποστολή/γρίφο που επιλύουμε, θα κερδίζουμε ένα γράμμα, προκειμένου να ανακαλύψουμε τι προσφέρουν η διατροφή και άσκηση στον άνθρωπο.
Οι μαθητές/τριες κινούνται στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής μυστηρίου. Εναλλαγή αργών/γρήγορων ρυθμών με παραγγέλματα που παραπέμπουν στη φυσική δραστηριότητα και στην ενέργεια που μας δίνει το φαγητό. Π.χ. «περπατάμε αργά, είμαστε κουρασμένοι από την αναζήτηση στοιχείων»

Οι μαθητές/τριες, θέλοντας να βοηθήσουν το ντεντέκτιβ , ανέφεραν τι γνωρίζουν για τη διατροφή και την άσκηση και πρότειναν ιδέες (καταιγισμός ιδεών) σχετικά με το που μπορούν να αναζητήσουν στοιχεία για τη σωστή διατροφή και άσκηση. Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με την υποστήριξη του/της εκπ/κού.
Έτσι καταγράφηκαν τα λεγόμενα των παιδιών σε κόλλες Α3 και στην συνέχεια έγινε η ψηφιοποίηση τους μέσω του προγράμματος coggle.it

Σε άλλη δραστηριότητα οι μαθητές ζωγράφισαν τις διατροφικές τους προτιμήσεις
Οι ντετέκτιβ χωρίζονται σε ομάδες διαφορετικού χρώματος. Αναζητούν κομμάτια από 4 πυραμίδες άσκησης σε διάφορα σημεία μέσα στην τάξη. Τα συγκεντρώνουν και προσπαθούν να συνθέσουν την πυραμίδα. Ακολουθώντας τη ρουτίνα σκέψης «Βλέπω, σκέφτομαι αναρωτιέμαι» εξερευνούν την πυραμίδα της άσκησης Στην ολομέλεια κάθε ομάδα αναφέρει τις απόψεις της.
Διαβάσαμε βιβλία, είδαμε βιντεάκια, ακούσαμε τραγούδια σχετικά με την διατροφή.
Κλείνοντας, λοιπόν το πρώτο εργαστήριο του προγράμματος μας, συμπληρώσαμε τα φύλλα αξιολόγησης του.
Τι μας περιμένει άραγε στο 2ο εργαστήριο την επόμενη βδομάδα;;;;;
2ο Εργαστήριο
Την εβδομάδα αυτή υλοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε το 2ο εργαστήριο του προγράμματος «Οι ντετέκτιβς ανακαλύπτουν τα μυστικά για σώμα γερό και μυαλό δυνατό», που ανήκει στην υποθεματική της διατροφής του κύκλου Ευ Ζην.
Έτσι λοιπόν, με σκοπό να εκθειάσουμε τα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας, επισκεφθήκαμε το Δημοτικό σχολείο και η γυμνάστρια μας μύησε στα οφέλη της σωματικής άσκησης. Τα παιδιά παρακολούθησαν τις οδηγίες και τις ασκήσεις και στο τέλος της έθεσαν ερωτήσεις και την ευχαρίστησαν με τον δικό τους τρόπο.


Στην συνέχεια έμαθαν για το γεωμετρικό στερεό σχήμα της πυραμίδας και το απεικόνισαν στο χαρτί, ζωγραφίζοντας την πυραμίδα της σωματικής δραστηριότητας.
Σε κόλλα Α3 δημιουργείται πίνακας διπλής εισόδου με τα ονόματα όλων και το είδος των κινητικών δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετείχαν στο διάστημα μιας εβδομάδας. Ακολουθεί σύγκριση της φυσικής δραστηριότητας κάθε μαθητή/τριας με αυτή που προτείνεται στη σχετική πυραμίδα. Οι μαθητές κατατάσσουν τον εαυτό τους ως προς τη συχνότητα της φυσικής τους δραστηριότητας (π.χ. δραστήριος,). Συζήτηση – αναστοχασμός σχετικά με τις συνήθειες που θα πρέπει να μεταβληθούν για να αυξηθεί η φυσική τους δραστηριότητα και να μειωθεί η καθιστική ζωή.




Λίγο πριν την λήξη του 2ου εργαστηρίου ο ντετέκτιβ έκανε ξανά την εμφάνιση του στέλνοντας μας το 1ο γράμμα, το «Υ » για να το κόψουμε και να το κολλήσουμε στο φύλλο εργασίας για την λύση του τελικού γρίφου που περιγράφει το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο και το οποίο συντηρεί με σωστή διατροφή και καθημερινή άσκηση.
Οι ντετέκτιβ ανυπομονούν για την επίλυση και των επόμενων γρίφων και αποστολών !!!
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων.
Ολοκληρώθηκε και το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του κύκλου Ευ Ζην, του προγράμματος διατροφής «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό». Τίτλος του 3ου εργαστηρίου ήταν «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν τα οφέλη της άσκησης»
Πάμε λοιπόν να δούμε τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας……
Ο ντετέκτιβ Κλούζ στέλνει στα παιδιά και τον 2ο γρίφο και τα καλεί να «Αναζητήσουν σε τι χρησιμεύει η άσκηση, ποια τα οφέλη της και να τα καταγράψουν». Αφού τα παιδιά εκφραστούν λεκτικά, καταγράφουν σε φύλλο εργασίας τα οφέλη της σωματικής άσκησης.
Έπειτα οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα αντικείμενο (ένα μαντήλι, ένα πλαστικό μπουκάλι, μια κορδέλα) και συζητά με ποιο τρόπο μπορεί να αξιοποιηθεί το αντικείμενο αυτό σε κινητικό παιχνίδι. Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια το κινητικό παιχνίδι που σκέφτηκε. Ψηφίζουν το παιχνίδι που τους άρεσε περισσότερο.


Ακολουθεί ο αναστοχασμός του εργαστηρίου. Ποια είναι η λύση του γρίφου; Τι έμαθαν σήμερα; Τι κατασκεύασαν; Λαμβάνουν το δεύτερο γράμμα, το » Γ » και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας που σχετίζεται με την λύση του τελικού γρίφου που περιγράφει το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο, το οποίο συντηρεί με σωστή διατροφή και καθημερινή άσκηση.
Έτσι ολοκληρώθηκε και το 3ο εργαστήριο μας!!!
Για να δούμε τι ακολουθεί την επόμενη βδομάδα;;;
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων.
Τίτλος του 4ου εργαστηρίου ήταν »Οι Ντετέκτιβ ανακαλύπτουν την πυραμίδα της διατροφής και τις ομάδες των τροφών»
Ο Ντετέκτιβ στέλνει στα παιδιά τον 3ο γρίφο και τα καλεί να μαντέψουν »Είναι ψηλή, έχει πολλές χρωματιστές ομάδες και δε βρίσκεται στην Αίγυπτο αλλά στη διατροφή». Τα παιδιά εκφράζονται λεκτικά και στη συνέχεια χωρίζονται σε 5 αρχικές ομάδες και κάθε ομάδα οφείλει να συνθέσει την πυραμίδα με 5 εικόνες των ομάδων τροφών με τις γνώσεις που ήδη έχουν, χωρίς τη βοήθεια της εκπαιδευτικού.(μέθοδος jigsaw, σύμφωνα με την οποία ,για να σχηματιστεί η ολότητα του θέματος, ο κάθε μαθητής μαθαίνει και διδάσκει τους υπόλοιπους ένα μέρος της γνώσης που ανέλαβε). Δημιουργούνται νέες ομάδες, παρακολουθούν σχετικό βίντεο στον υπολογιστή και τα μέλη μεταφέρουν τις πληροφορίες που συνέλεξαν και προσπαθούν να συνθέσουν την πυραμίδα.




Παράλληλα, έμαθαν μια καινούρια φωνούλα Δ, δ,( φτιάχνοντας στον υπολογιστή σχετική αφίσα, με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού) και τον αριθμό 2 μέσα από φύλλα εργασίας και ταξινομώντας σε 2 βαζάκια, φρούτα και λαχανικά.
Τέλος, έμαθαν να χρησιμοποιούν το μαθησιακό αντικείμενο από το φωτόδεντρο εδώ συγκρίνοντας το αρχικό πιάτο του 1ου εργαστηρίου- αναστοχασμός ως προς τις επιλογές. Ποια είναι η λύση του γρίφου; Λαμβάνουν το τρίτο γράμμα »Ε» και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας που σχετίζεται με τη λύση του τελικού μας γρίφου…
Με το φύλλο αξιολόγησης αυτού του εργαστηρίου , ολοκληρώθηκε το 4ο εργαστήριο!
5ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων.
Ολοκληρώθηκε το 5ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του κύκλου Ευ Ζην, του προγράμματος διατροφής «Οι Ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και δυνατό μυαλό». Τίτλος του 5ου Εργαστηρίου : Οι Ντετέκτιβ μαγειρεύουν υγιεινά»
Ο Ντετέκτιβ στέλνει με μήνυμα τον τέταρτο γρίφο , »τώρα που έμαθες πολλά για τη διατροφή, ψάξε στο δεύτερο επίπεδο στην πυραμίδα μεσογειακής διατροφής , φτιάξε ένα κολατσιό εποχής χρωματιστό πολύ και φέρε το στο σχολείο». Τα νήπια αναζητούν το στοιχείο που τους έδωσε ο Ντετέκτιβ στην πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και ανακαλύπτουν τα φρούτα και τα λαχανικά. Την επόμενη μέρα έρχονται, και ικανοποιημένα δείχνουν το πρωινό που ετοίμασαν στο σπίτι και συζητώντας ,προτείνουν να καθίσουν σε ομάδες φρούτων και λαχανικών. Παρατήρησαν αν είναι της εποχής και αμέσως μετά κατέγραψαν σε ανοιχτό φύλλο εργασίας το κολατσιό τους που κάνει χαρούμενο και τον Ντετέκτιβ μας.
Έπειτα τα παιδιά μπροστά στον υπολογιστή, επισκέφθηκαν τη σελίδα εδώ
και με τη χρήση του ψηφιακού zoom παρατήρησαν τους πίνακες του Giuseppe Arcimboldo για τις εποχές, προκειμένου να ανακαλύψουν τα φρούτα και τα λαχανικά κάθε εποχής κάνοντας χρήση της ρουτίνας σκέψης »Τι σε κάνει να το λες αυτό»
Ενδεικτικός πίνακας που τα παιδιά παρατηρούν χρώματα, φρούτα, λαχανικά, εποχή. Εδώ μπορούν να φτιάξουν τον πίνακα σε παζλ.
Επηρεασμένα τα παιδιά με το ζωγράφο Giuseppe Arcimboldo για τις εποχές με τα φρούτα και λαχανικά , ζήτησαν να γίνουν τα ίδια αντίστοιχοι ζωγράφοι στα πρόσωπά τους!

Στην ολομέλεια συζητάνε για τη λύση του γρίφου, τι έμαθαν , γίνεται αναστοχασμός και λαμβάνουν το τέταρτο γράμμα Ι, για την επίλυση του τέταρτου γρίφου και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας.
6ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων.
Ολοκληρώθηκε το 6ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του κύκλου Ευ Ζην, του προγράμματος διατροφής »Οι Ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και δυνατό μυαλό». Τίτλος του 6ου Εργαστηρίου: » Οι Ντετέκτιβ επιλύουν προβλήματα διατροφής.
Ο Ντετέκτιβ στέλνει μήνυμα στα παιδιά όπου τους μεταφέρει κάποιες ερωτήσεις, ζητά απαντήσεις και τους δίνει ένα στοιχείο εδώ
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διερευνήσει ένα σενάριο με βάση σχετικό φύλλο εργασίας στην προσομοίωση. Μέσω πειραματισμού καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με το τι συμβαίνει αν τρέφομαι μόνο με ανθυγιεινές τροφές, αν τρέφομαι υγιεινά αλλά δεν ασκούμαι καθόλου, αν τρέφομαι μόνο με μια ομάδα τροφών, αν τρέφομαι υγιεινά και ασκούμαι. Τα σενάρια είναι 4 και οι ομάδες εξίσου το ίδιο, καταγράφουν τα συμπεράσματά τους και στην ολομέλεια κάθε ομάδα αναφέρει το σενάριό της και το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε.
Στη συνέχεια τα παιδιά ,χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή, προσπαθούν να φτιάξουν τη δική τους διατροφική πυραμίδα, πατώντας εδώ
Οι μαθητές βρίσκονται στην ολομέλεια και κάθονται στον κύκλο. Ο Ντετέκτιβ έφερε το καπέλο του με εικόνες τροφίμων και με ανάλογη μουσική περνά από χέρι σε χέρι. Μόλις σταματήσει η μουσική, το παιδί που κρατά το καπέλο, τραβά μια εικόνα και ανάλογα ,αναφέρει αν αυτή η τροφή κάνει καλό στην υγεία ή όχι.




Τέλος, λαμβάνουν το πέμπτο γράμμα, το Α, για την επίλυση του πέμπτου γρίφου και το επικολλούν στο σχετικό φύλλο εργασίας. Σχηματίζουν τη λέξη που περιγράφει το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο και το οποίο συντηρεί με σωστή διατροφή και καθημερινή άσκηση (ΥΓΕΙΑ).
Έτσι ολοκληρώθηκε και αυτό το εργαστήριο και περιμένουν τα παιδιά με ανυπομονησία το επόμενο και τελευταίο εργαστήριο, προκειμένου να γίνουν ικανά να τους απονείμει ο Ντετέκτιβ το αντίστοιχο σήμα διατροφής.
7ο και τελευταίο Εργαστήριο Δεξιοτήτων.
Ολοκληρώθηκε το 7ο και τελευταίο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του κύκλου Ευ Ζην, του προγράμματος διατροφής, »Οι Ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και δυνατό μυαλό». Τίτλος του 7ου Εργαστηρίου: »Οι Ντετέκτιβ κατασκευάζουν- κριτικός αναστοχασμός.
Ο Ντετέκτιβ στέλνει το τελευταίο ηχογραφημένο μήνυμα στα παιδιά εδώ
Τέλος, τα παιδιά , με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, όφειλαν να συμπληρώσουν το φύλλο αυτοαξιολόγησης , αξιολογώντας δεξιότητες, όπως δημιουργικότητα, επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη. Παραδέχθηκαν ότι αντιμετώπισαν δυσκολίες όχι στην συγκρότηση των ομάδων, αλλά στη συνεργασία μεταξύ τους, στο μοίρασμα των ρόλων, στην αποδοχή διαφορετικής γνώμης και στο σεβασμό απόψεων όλων των μελών της ομάδας. Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος, μπορούμε να αναφέρουμε ότι έγινε εισαγωγή των παιδιών στις σωστές διατροφικές συνήθειες και στη σημασία της άσκησης για την υγεία τους και υιοθετήθηκαν αλλαγές στον τρόπο ζωής ( διατροφή, φυσική δραστηριότητα) επωφελείς για την υγεία τους.

Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος , τα παιδιά έλαβαν από τον Ντετέκτιβ τα σήματα διατροφής και άσκησης!