“ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ”

Το παρόν πρόγραμμα( ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ-ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ) εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες νηπιαγωγείου. Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Στα εργαστήρια μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι. Το εργαστήρι ξεκινά με εισαγωγικά παιχνίδια για την προθέρμανση και τη συγκρότηση ομάδας, παρουσίαση και συμφωνία για το στόχο του εργαστηρίου, τη μεθοδολογία και τη δεοντολογία του. Ακολουθούν δραστηριότητες ανίχνευσης, διδασκαλίας, εμπέδωσης αξιολόγησης και μεταγνώσης. Στα επτά εργαστήρια του συγκεκριμένου προγράμματος προτείνονται δραστηριότητες από τις εξής κατηγορίες: Δραστηριότητες γνωριμίας και συγκρότησης ομάδας ,Συμβόλαιο Ομάδας, Οργανωμένες δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο ,Αξιοποίηση διαφόρων μορφών τέχνης.

1ο εργαστήριο- Συγκρότηση ομάδας:
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση και η συγκρότηση ομάδας.

«Αισθητικοκινητική δράση –χρήση σώματος για ζέσταμα» (κινητική δραστηριότητα)
Στόχος να κινηθούν ελεύθερα και να απελευθερώσουν το σώμα και τη σκέψη. Περπατήματα ελευθέρα χωρίς μουσική-κάνω όποια κίνηση θέλω-ήχος στοπ. Περπατήματα ελεύθερα κάνω ό,τι θέλω ήχος στοπ και ένας ήχος. Κίνηση – ήχος – στοπ. κίνηση που μου αρέσει.

«Αισθησιοκινητική δράση –χρήση σώματος ως εκφραστικό μέσο» (κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση παιχνιδιών Α΄ φάσης Θεατρικού Παιχνιδιού και ταυτόχρονη αξιοποίηση παιχνιδιών συνεργασίας) Στόχος να κινηθούν ελεύθερα και να εκφραστούν μέσω του σώματός τους και της χρήσης σύντομου λόγου.

20231017 114119 20231017 113814 20231017 113812 20231017 113757

Παιχνίδια συνεργασίας με  μουσικοκινητική  αγωγή,  ζέσταμα σώματος ,κινητική απελευθέρωση  με σκοπό την δημιουργία ομάδας σταδιακά και την  συνεργασία στην δυάδα ή τριάδα

Στην μουσικοκινητική αγωγή  για τα κινητικά παιχνίδια : παίξαμε  https://www.youtube.com/watch?v=zHya0GeBz1g  

καθώς επίσης και γυμναστκή με το αρνί: https://www.youtube.com/watch?v=2WmWtcu5f10 

και τον μυρμηγκοχορό:https://www.youtube.com/watch?v=x6zhnKrRYGU

photovisi download 5 1

2ο εργαστήριο – Συμβόλαιο ομάδας

Στόχος είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον. Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της Ομάδας. Στην Ολομέλεια συζητάμε τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας μας κάνουμε μία συζήτηση με τη μορφή ιδεοθυελλας (brainstorming) και ζητάμε από τα παιδιά να προτείνουν κανόνες. Στόχος είναι να προτείνουν τα παιδιά (αλλά μπορεί να προσθέσουμε και εμείς κάποιους ή να τα διευκολύνουμε). Κανόνες μπορεί να είναι για παράδειγμα «σηκώνουμε χέρι για να μιλήσουμε», «ακούω την άποψη του άλλου», «δέχομαι τη γνώμη του άλλου» «δεν αφήνουμε κανέναν μόνο του» «αφήνω και τον άλλον να κάνει κάτι», «μοιράζομαι πράγματα» κ.ό.κ.

20230927 114828A 20230927 114927A 20230926 115225 20230914 115033

Συζητήσαμε στην ολομέλεια για τους κανόνες και γιατί τους χρειαζόμαστε. Έπειτα απο ανταλλαγή απόψεων και αλληλεπίδραση των ομάδων για το τι είναι σωστό και τι λάθος μέσα στην τάξη, συμφωνήσαμε να δημιουργήσουμε τους κανόνες-συμβόλαιο  της τάξης για να μπορούμε να λειτουργούμε καλύτερα στην καθημερινότητα μας μέσα στην τάξη και μέσα στις ομάδες μας. Χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα ζωγράφιζε όπως μπορούσε τον κανόνα που συζητήσαμε στην ολομέλεια .Βοηθητικές ήταν και έτοιμες κάρτες με αρνητική και θετική συμπεριφορά για να μπορούν τα παιδιά να έχουν κάποιο παράδειγμα ως προς τι θα ζωγραφίσουν.

20230914 115033 20230914 114938A

3ο εργαστήριο- Ανίχνευση αρχικών ιδεών
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας.

1η  Δραστηριότητα

Ανάγνωση και ανάλυση παραμυθιού “Guizzino”

RLAS8C6eIp3x4

Δημιουργία αφίσας με τη συνεργασία όλων των μαθητών/τριών, ομαδικό κολάζ .

20231110 091211a 20231110 090305a 20231110 091414 20231110 091211 20231110 091003 20231110 090819 20231110 090751 20231110 09062120231115 104952

Σε αυτό το εργαστήριο , προκειμένου να ανιχνευθούν οι αρχικές ιδέες των παιδιών  για την έννοια της συνεργασίας, χρησιμοποιήθηκαν  τεχνικές θεάτρου όπως είναι η ελεύθερη έκφραση στο χώρο , ζέσταμα σώματος και αυτοσχεδιασμοί ώστε να ενισχυθεί και να απελευθερωθεί η ομάδα .Έπειτα τοποθετήθηκαν  πράσινα χαρτιά στο δάπεδο με  μολυβοθήκες . Με την βοήθεια ενός ταμπουρίνο κινηθήκαμε ρυθμικά γύρω από τα χαρτιά και όταν σταμάτησε να χτυπά το ταμπουρίνο τα παιδιά  άρχισαν να ζωγραφίζουν ,τι νομίζουν ό,τι σημαίνει η λέξη συνεργασία.

20231031 092459A 20231031 092612A 20231031 092512A

20231031 092851A 20231031 093137A

Δημιουργία ιστογράμματος με τις αρχικές ιδέες των παιδιών

unnamed file

Παιχνίδια ενδυνάμωσης της ομάδας-δυάδας.

 

20231113 121036 20231113 12051420231113 115453

20231017 120151 20231017 120406 20231017 120516

4ο εργαστήριο: Ικανότητες επικοινωνίας με συνεργασία σε ζεύγη η σε μικρές υποομάδες

α Σε αυτό το εργαστήριο παρατηρείται  από νηπιαγωγό κατά πόσο τα παιδιά έχουν κατανοήσει την έννοια της συνεργασίας ΄ώστε σε ζεύγη η μικρές υποομάδες να  μπορέσουν να επικοινωνήσουν λεκτικά η μη ,με εκφράσεις προσώπου η όχι ή με αυτοσχεδιασμούς ,προκειμένου να συνεργαστούν σε ότι τους ζητηθεί. Εμείς επιλέξαμε να  βρουν τρόπο  για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους  και να συνεργαστούν για να παίξουν στο οικοδομικό υλικό και έπειτα να  βρουν  τρόπο για να μαζέψουν τα παιχνίδια. Η επιλογή της δυάδας ήταν τυχαία αλλά παρατηρήθηκε καλή συνεργασία με μη λεκτικό τρόπο.

Δραστηριότητα 1η
«Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! »

(Δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου. Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια)

20231030 113904 20231030 113115

Δραστηριότητα 2η
«Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία!»

(Δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου. Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια)

20231030 115017 20231030 114636

Δραστηριότητα 3η
«Οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!»
(Δραστηριότητα συνεργασίας σε υποομάδες. Δραστηριότητα αυτοσχεδιασμού και κατασκευής. Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια)

20231030 115017  20231030 114636

5ο εργαστήριο- Συνεργασία σε ομάδες:
Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας σε μεγάλες ή μικρότερες ομάδες. Επιπλέον, να είναι σε θέση να αξιολογούν τους τρόπους με τους οποίους
συνεργάστηκαν ή όχι, εντοπίζοντας σημεία που διευκόλυναν ή δυσκόλεψαν τη συνεργασίας τους

Δραστηριότητα 1η: «Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της»

(Κινητική δραστηριότητα – Συνεργασία σε ομάδες.)

20231031 112901 20231031 112827

20231031 114756  20231031 114134

Δραστηριότητα 2η : «Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;»

(Δραστηριότητα κινητική Συνεργασία σε υποομάδες.)

20231108 115900 20231107 114612

20231107 115732 20231108 120436

Εργαστήριο 6ο: Ενσυναίσθηση – Επίλυση Συγκρούσεων – Φιλία

Τα παιδιά καλούνται να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων, να προβληματιστούν σε καταστάσεις διαφωνιών και συγκρούσεων, να παρατηρήσουν, να πουν απόψεις και να συζητήσουν πάνω στο πρόβλημα δίνοντας εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία.

Εργαστήριο 7ο: Δραστηριότητες Αξιολόγησης – Τελικές ιδέες παιδιών

Τα παιδιά καλούνται να εκφράσουν τις ιδέες τους για την έννοια της συνεργασίας 

unnamed file 1