Ο Αίσωπος και τα έντομα

Καλημέρα και καλή εβδομάδα!

Σήμερα είναι Δευτέρα 18 Μαΐου 2020 και έξω έχει καλοκαιριάσει πια…

Σκάσαμε σαν τους ……τζίτζικες    αυτό το Σαββατοκύριακο!

Η σημερινή ανάρτηση είναι και πάλι για όλη την εβδομάδα , μην τα δείτε πολλά και τρομάξετε….

Θα κάνετε λίγα κάθε μέρα….Εντάξει?

Πάμε να ξεκινήσουμε λοιπόν….

Όπως θα είδατε και στον τίτλο θα μιλήσουμε για τον Αίσωπο και τα έντομα

 

Ποιος ήταν όμως ο Αίσωπος?

 

Ο μεγαλύτερος παραμυθάς της αρχαιότητας ήταν ο Αίσωπος…

Γεννήθηκε πριν από πολλά, πολλά ,πολλά χρόνια και πολλές πόλεις έλεγαν ότι  γεννήθηκε

σ΄ αυτές και μάλωναν κιόλας μεταξύ τους προφανώς γιατί ήταν πολύ σημαντικός…

Δεν ήταν όμως πάντα έτσι…

Ο Αίσωπος ήταν δούλος  που θα πει πως είχε ένα αφέντη που τον έβαζε να δουλεύει  χωρίς φυσικά να πληρώνεται..

Επίσης ήταν πολύ άσχημος (μάλιστα τον χαρακτηρίζουν κακόμορφο) , μαυριδερός, καμπούρης, τραυλός, κοντόλαιμος, στραβοπόδης με μύτη πλακουτσωτή και κεφάλι τριγωνικό, αλλά παράλληλα ήταν ευφυέστατος(που θα πει πολύ έξυπνος)

Μάλιστα οι Αθηναίοι παρ’ ότι  όσο ζούσε ήταν δούλος, του έστησαν αργότερα ανδριάντα ( άγαλμα ), για να δείξουν έτσι ότι κάθε άνθρωπος αξίας πρέπει, ανεξάρτητα από τη καταγωγή του, να τιμάται.

Δεν έγραψε κανένα από τους μύθους του αλλά όλους τους αφηγούνταν προφορικά , με το στόμα δηλαδή …και όλοι οι μύθοι είχαν ένα διδακτικό μήνυμα.

Πρωταγωνιστές στους μύθους του Αισώπου είναι, κατά το πλείστον,  ζώα ( αλεπούδες, λιοντάρια , χελώνες , λαγοί, μυρμήγκια, τζιτζίκια, κουνούπια…….

Οι μύθοι του είναι κυρίως διάλογοι μεταξύ ζώων που μιλούν κι ενεργούν σαν άνθρωποι ενώ υπάρχουν και μερικοί με ανθρώπους ή θεούς.

Είναι σύντομες αφηγήσεις  με χαρακτήρα ηθικοδιδακτικό, συμβολικό κι αλληγορικό, παρμένες  από τη καθημερινή ζωή και τη φύση. Είχε τη μοναδική ικανότητα να δίνει στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες, ψυχή και λαλιά, σε τέτοιο βαθμό που να θεωρείς ότι οι μύθοι του ήταν κάποτε η πραγματικότητα και όλα αυτά που διηγείται έχουν συμβεί. Βασικό χαρακτηριστικό των διηγήσεων του ήταν το επιμύθιο( το συμπέρασμα δηλαδή…) το οποίο ήταν κατανοητό  για τα παιδιά και το λαό.

Με τον καιρό απέκτησε μεγάλη φήμη κι όλοι έτρεχαν κοντά του για να ακούσουν κάποιο μύθο του σχετικά με κάποιο πρόβλημα τους. Σιγά σιγά οι μύθοι του άρχισαν να μεταδίδονται από στόμα σε στόμα μεταξύ των ανθρώπων, και έτσι διατηρήθηκαν μέσα στα χρόνια.

 

Εμείς θα ασχοληθούμε με κάποιους από τους μύθους του που περιλαμβάνουν έντομα

Πρώτα όμως ας μάθουμε να γράφουμε το όνομα του

1.Παίξτε με το παρακάτω παιχνίδι βάζοντας τα γράμματα στη σωστή σειρά

2. Βρες ποιο γράμμα λείπει

https://www.liveworksheets.com/ef468747dy

 

1ος μύθος:

Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας

 

 

 Διαβάστε το παραμύθι εδώ

 

https://www.storyjumper.com/book/read/83069065

 

Δραστηριότητες

 

  1. Βάλε στη σωστή σειρά τις εικόνες και αναδιηγήσου την ιστορία (Παιχνίδι χρονικής ακολουθίας)

                   Παιχνίδι 2:  λέξεις

Γράψε τις λέξεις που εμφανίζονται  κάθε φορά πατώντας πάνω στα γράμματα

             παιχνίδι 3: μετρώ μυρμήγκια

Μετράω τα μυρμήγκια και γράφω τον αριθμό στο κουτάκι. Στο τέλος πατάω κάτω το μπλε κουτάκι και βλέπω πως τα πήγα.

 

https://www.liveworksheets.com/cu466690lo

Ας θυμηθούμε τα σχήματα

 

παιχνίδι 4: ποιο σχήμα κουβαλάει το μυρμήγκι στην πλάτη του?

Παιχνίδι 5: Βάζω στη σωστή σειρά τις λέξεις ώστε να γράψω τον τίτλο του μύθου.

 

Παιχνίδι  6:  Υπολογίζω πόσα είναι όλα τα μυρμήγκια μαζί

https://www.liveworksheets.com/cs483566xs

Πως μπορώ να ζωγραφίσω μυρμήγκια?

1ος τρόπος:

 

  • Φτιάχνω τρεις κύκλους (κεφάλι, θώρακα, κοιλιά)

  • Βάζω στο μεσαίο κύκλο (θώρακα) τρεις γραμμές από την μία , τρεις από την άλλη για πόδια

  • Βάζω και δυο κεραίες και ζωγραφίζω μάτια και στόμα και έτοιμο το μυρμήγκι

2ος τρόπος:

 

  • Ζωγραφίζω με τον μαρκαδόρο το δάχτυλό μου και πατάω σαν να βάζω σφραγίδα στο χαρτί τρεις φορές
  • Βάζω πόδια
  • Βάζω κεραίες

Ώρα για τραγούδι

 

Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας από

 Ευανθία Ρεμπούτσικα /Ελένη Ζιώγα

Ακούστε το εδώ:

2ος μύθος:

Το λιοντάρι και το κουνούπι

 

ΤΟ ΚΟΥΝΟΥΠΙ ΚΑΙ ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ

 

-Ποια είναι τα ζώα της ιστορίας μας;

-Μόλις το κουνούπι είδε το λιοντάρι , τι του είπε;

-Γιατί το κουνούπι ήθελε να κερδίσει το λιοντάρι;

-Τι έκανε το λιοντάρι;

-Ποιος κέρδισε τον αγώνα; Το λιοντάρι ή το κουνούπι;

-Με ποιον τρόπο το κουνούπι κέρδισε το λιοντάρι;

-Πως ένιωσε το λιοντάρι, όταν τον τσίμπησε το κουνούπι;

-Τι έπαθε στο τέλος το κουνούπι;

Προσπαθήστε να κάνετε μια ζωγραφιά από το μύθο που διαβάσατε. Τι θα ζωγραφίζατε λοιπόν. Για να δούμε…..

 

  • Παιχνίδι με τις λέξεις…. Προσπάθησε να αντιστοιχίσεις την λέξη με την εικόνα

 

Τραγούδι: « Το κουνούπι»

Ένα κουνούπι, κουνουπάκι

Μες στο σκοτάδι το  πηχτό

κάνει σαν αεροπλανάκι,

κι ας είναι τόσο δα μικρό.

 

Το φως ανοίγω να το πιάσω,

μα εκείνο πάει στο ταβάνι,

ψηλά πηδάω να το φτάσω ,

μα να το πάλι στο ντιβάνι.

 

Άσε με λίγο κουνουπάκι,

να κοιμηθώ γλυκά- γλυκά

Κι εγώ στ’ αλήθεια θα σ’ αφήσω

να με τσιμπήσεις μια φορά.

 

Το φως ανοίγω να το πιάσω,

μα εκείνο πάει στο ταβάνι,

ψηλά πηδάω να το φτάσω

μα να το πάλι στο ντιβάνι.

 

 

Ας ανακαλύψουμε στο παραπάνω τραγούδι  τα υποκοριστικά.  Υποκοριστικά παιδιά λέγονται οι λέξεις που δείχνουν ότι κάτι είναι μικρό, είτε επειδή είναι πραγματικά μικρό είτε επειδή το λένε έτσι  χαϊδευτικά.

Κουνούπι- ……………………(κουνουπάκι)

Αεροπλάνο- …………………(αεροπλανάκι)

Λιοντάρι-………………………(λιονταράκι)

Αράχνη-…………………………(αραχνούλα)

Μέλισσα-……………………..(μελισσούλα, μελισσάκι)

 

Και άλλες λέξεις που μπορείτε να βρείτε τα υποκοριστικά τους…..

Καρέκλα, τραπέζι, πιρούνι, μαχαίρι, ποτήρι, λουλούδι, ψάρι , βάρκα…….

Αυτά για τώρα …να περνάτε υπέροχα και να προσέχετε!!